Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Petronella

Petronella

03-07-2014 om 20:25

Wastafel op de zolderkamers - doen of niet?

Wie heeft er ervaring met wastafel op de zolderkamer? In ons nieuwbouwhuis zijn we dat aan het overwegen maar we worden het niet eens. Manlief zegt niet nodig, ze komen maar de trap af naar de badkamer op de eerste verdieping. Hij denkt dat het ook minder sociaal is om een wastafel op de eigen kamer te hebben en dat je de jongens dan veel minder zal zien. Het zijn trouwens twee jongens die op de zolder hun slaapkamer krijgen, ze zijn 10 en 14.
Op de 1een verdieping slapen wij, en nog 2 jongens van 19 en 8. Ik voorzie file in de badkamer, en even bij je eigen wastafel je tanden kunnen poetsen zou dat iets kunnen oplossen. Daarnaast worden de jongens ouder, en willen ze misschien in alle rust oefenen met scheren, puistjes uitdrukken, nieuwe kapsels uitproberen.. en nog later is het handig om water op je kamer te hebben, als je je vriendinnetje mee naar boven hebt genomen.. ( alhoewel ik daar nog helemaal niet aan moet denken!!)
Man zegt nu: de jongens willen het niet, dus daarmee klaar. Ik denk daarvan: de jongens willen het NU niet maar zouden later er heel goed de voordelen van in kunnen zien.
Wat is wijsheid?

Angela67

Angela67

03-07-2014 om 20:31

klein badkamertje

ik zou een douche + wastafel boven maken, tussen de twee kamers in.
ideaal, onafhankelijk van leeftijd vd kinderen.
gr Angela

Fiorucci

Fiorucci

03-07-2014 om 20:33

Doen

Ik zou het zeker doen. Met vier opgroeiende knullen lijkt het mij ideaal. Wij zijn ook met zijn zessen hier thuis en ik zou het echt fijn vinden, als er nog een extra wastafel/douche zou zijn.

handig

Als je er de ruimte voor hebt en het is niet al te lastig aan te leggen, dan zou ik het zeker doen. Wij hebben een soort tussenvorm: een wastafel op de overloop op zolder, die dus gedeeld kan worden door de 2 die op zolder slapen. Maar op elke kamer eentje is zeker nog handiger.
Wij hebben op zolder trouwens wel ook een extra douche. Dat is zeker handig met zoveel mensen in huis! Maar ook daar moet je natuurlijk maar net de ruimte voor hebben.

Elinde

Elinde

03-07-2014 om 20:34

Doen!

Met twee jongens in huis is het hier al vechten 's morgens, laat staan met 4. Als het niet bevalt kun je de wastafel er altijd nog afhalen. Dan heb je in ieder geval de aansluiting er al zitten. Maar als het mogelijk is, zeg ik: doen!

Mussie

Mussie

03-07-2014 om 21:41

Ja joh

Mijn jongste is nu 12 en en blijkt een afschuwelijke ijdeltuit te zijn. Dat had ik tot voor kort nooit kunnen vermoeden. Hij föhnt nu elke ochtend z'n haar. Een half jaar geleden moest ik hem nog dwingen om tenminste een keer in de drie dagen te douchen. Dus ik zou zeker een wastafel doen, als het kan. Met stopcontact voor föhn en scheerapparaat. Want ooit heb je dus 5 mannen in huis die zich moeten scheren. Dat lijkt me bijna geen doen met 1 badkamer. Wij hebben geen mogelijkheid voor een wastafel in de slaapkamers maar hebben nu voor jongste wel een soort hoekje met spiegel en een plankje voor gel en kam en over tijdje misschien scheerapparaat enzo gecreëerd. Dat scheelt al iets in de badkamerfile.

doen

Ik ben hier blij dat de kinderen verschillende vertrektijden hebben. En dan staat mijn tandenborstel al in een keukenkastje in de keuken om niet in de weg te lopen. Met nog een paar mensen erbij is een wastafel extra ideaal. Met name in de ochtend. Douchen valt veel beter te plooien. Dat doen we hier vooral 's avonds.

hap

hap

03-07-2014 om 21:57

Doen ja! Wij hebben het ook gedaan. Oudste naar de zolder en meteen wastafel aangelegd. Kinderen douchen niet iedere dag maar om de dag en de andere dag wassen ze zich dan. Ik vind het ideaal. Uiteindelijk zullen ze hun leven toch meer verhuizen naar eigen kamer, dan is die privacy fijn. Tip: Wij hebben ook een losse airco neergezet, ook ideaal op de hete zolder

Petronella

Petronella

04-07-2014 om 06:50

toevoegingen van manlief

Vergeten erbij te zetten: jongens zijn er slechts paar dagen per week. En oudste over paar jaar op zichzelf. Dus bijna nooit met 6!
Wastafel betekent ook ruimte voor handoek nodig, laminaat kan slecht tegen water) etc. Zet er ook bij dat de kamers slechts 10m2 zijn, niet echt ruimte voor wastafels en douche.
Het kan ook altijd nog over een paar jaar een in worden gezet, kost nauwelijks extra.

Vera*

Vera*

04-07-2014 om 07:48

Washok

Wij hebben de wasmachine en wasdroger op zolder staan. Een paar jaar geleden hebben wij er een heelklein keukenblokje bijgemaakt.
Het is ideaal. Nu leeft er maar eentje op zolder maar om ook op die verdieping een kraan te hebben is fijn.
Een eigen wastafel is niet nodig maar eentje op zolder is handig.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

04-07-2014 om 10:45

Ik begrijp dat ze het huis nog aan het bouwen zijn? Dan zou ik iig zorgen dat de aansluitingen er zijn als je het niet nu al wil doen.
Maar het is voor ons wel één van de dingen waarvan we spijt hebben dat we het niet direct bij de bouw hebben laten doen. Het was toen een ontzettende kostenpost, heel duur meerwerk. Maar nu onze tiener op zolder ligt had ik graag zoiets gehad. En het nu nog doen is een heel gedoe.

Marie

Marie

04-07-2014 om 11:04

klein badkamertje?

Ik weet natuurlijk niet hoe groot de zolder wordt, maar wellicht is er ruimte (zoals hier ook al eerder voorgesteld) voor een mini-badkamertje?

Brianna F

Brianna F

04-07-2014 om 12:25

Absoluut doen

Wij hadden in huis al 2 extra wastafels op 2 slaapkamers, met drie meiden absoluut geen overbodige luxe. Ik zou in ieder geval al het leidingwerk al aanleggen als de jongens er in de toekomst toch anders over gaan denken.

tonny

tonny

04-07-2014 om 14:23

altijd fijn, die wastafels

Ook al zijn je kinderen er niet altijd en gaan ze op gegeven moment op zichzelf, er zullen dagen zijn dat ze komen logeren. Juist als je gewend bent aan de badkamer voor jezelf en partner is het prettig meer mogelijkheden te hebben.

Inanna

Inanna

04-07-2014 om 22:17

Ja doen

Hier 2 zolderkamers en een klein hok met een spiegel en wastafel (dit was een voormalig studentenhuis), fijn voor de kinderen die daar slapen dat ze 's nachts daar een slokje water kunnen pakken en niet naar beneden hoeven. Ik zou het in een bestaande situatie niet aan gaan leggen, maar als het toch nieuwbouw is...
Ik weet nog dat ik als puber vreselijk jaloers was op dat ene vriendinnetje met een wastafel op haar slaapkamer, die kon dus gewoon lekker op haar kamer tutten met haar haar en make-up (al zal make-up bij jongens minder een ding zijn waarschijnlijk), ik had de badkamer op de verdieping waar ik sliep en ik schilderde veel, hoef je niet met je vieze kwasten de trap af en je hoeft niet iedere keer naar beneden om een bakje water te pakken. Zoon heeft plantjes op zijn kamer en de drempel om ze water te geven is veel kleiner als je niet naar een andere verdieping hoeft om water te halen.

Stenna

Stenna

04-07-2014 om 22:39

ja, doen

Ik heb m'n hele pubertijd een eigen wastafel gehad op mijn zolderkamer. Wat een luxe, als meisje tussen alleen maar broers. Zou het altijd doen. Ook als je alleen jongens hebt of ze al uit huis zijn: ideaal bij loge's ook nl. Dat is de reden dat wij er nu over denken er alsnog een aan te leggen hier.

Kleine kamers....

....dan kun je ook een wastafeltje overwegen zoals op een toilet. spiegeltje erboven. Klaar.

Ik zou dat wel nu doen, want nu kun je de buizen nog makkelijk wegwerken, later, als je erin woont en de muren hebt gedaan, is het echt geen pretje meer om sleuven in de muur te moeten frezen voor een paar buizen en ben je misshcien genoodzaakt om te kiezen voor buizen over de muur.

doen

Misschien zie je de jongens minder, maar ik geloof dat er momenten zullen zijn dat dat niet erg is

Maar zonder dollen: doen. Nu kan het nog relatief makkelijk, en het kost nu toch allemaal klauwen met geld, het doet nu vermoedelijk minder pijn dan als je het over 3 jaar alsnog wilt doen. Als die zolderkamer t.z.t. logeerkamer wordt, of je krijgt een boemerangkind (relatie uit oid en kind komt weer een tijd thuis wonen) dan ben je er blij mee. En tot slot: als je de woning verkoopt is het ook weer een plus.

Groeten,

Temet

Annet

Annet

05-07-2014 om 22:21

Mooi argument: waarde verhogend

Eigenlijk is dat alleen al een goede reden. Maar in de praktijk zul je nog veel goede redenen tegenkomen.

Tijgeroog

Tijgeroog

05-07-2014 om 22:59

Niet doen

Ik denk er anders over
Ik zou het niet doen. Ik vind het nadeel van een wastafel dat het je kamerindeling veel minder flexibel, je houdt minder muur over om dingen als een bed, een kast of een bureau tegenaan te zetten. Zeker als de kamers maar 10m2 worden. Dan heb je na de wastafel nog maar zo'n 9 m2 over (je moet er ook bij kunnen staan), en als snel een meter minder muurruimte.
En als de jongens het nu niet willen zou ik ze niet tegen hun zin zo'n ding opdringen.

Ardenna

Ardenna

06-07-2014 om 10:21

Eens met Tijgeroog

Of je haalt van beide kamers een hoekje af en je plaatst daar 1 wastafel, hoeft niet eens afgesloten te zijn maar aan de buitenkant van de kamers als dat past of niet. Twee wastafels in kamers van 10 vierkante meter vind ik veel ruimte innemen. Dat kan alleen als het echt om een stukje loze ruimte gaat en je verder ruim de kast, het bed en een bureau kwijt kan.

Marjoleine64

Marjoleine64

06-07-2014 om 10:31

10 m2 groot genoeg, doen dus!

Ik had een studentenkamer van 10 m2 mét wastafel, in een 4-kamer flatje wat ik deelde met 2 (mannelijke) huisgenoten. Ideaal om zelfs op die kleine kamer een wastafel te hebben. Er was nog voldoende ruimte voor een eenpersoonsbed, groot bureau, (vaste) kast. Ik heb er 5 jaar gewoond. Maar een zolderkamer heeft natuurlijk (deels) een schuin dak en voelt daardoor al snel nog kleiner.
Bij mijn man thuis hadden vroeger alle slaapkamers een eigen wastafel, netjes ingebouwd in een ondiepe kast. Zodat er met 5 kinderen nooit file bij de badkamer was.

Katniss

Katniss

06-07-2014 om 10:38

Mooie afmetingen

10 vierkante meter vind ik redelijk normale afmetingen voor een kinderkamer. Twee keer zo groot als de kamer van mijn oudste (waar ook geen wastafel bij past).

Hadewich

Hadewich

06-07-2014 om 11:21

Inderdaad Katniss

Zó klein is dat helemaal niet. Wij hebben jarenlang in een huis gewoond waar de grootste slaapkamer 10 vierkante meter was, en daar paste een wastafel, een tweepersoonsbed en een grote kledingkast in. Je hebt op zolder alleen wel een schuin dak, dat scheelt wel.
Ik zou in ieder geval de leidingen alvast aan laten leggen naar die zolderkamers.

Katniss

Katniss

06-07-2014 om 13:17

Anders

Ik zou het trouwens anders doen. Een grote slaapkamer maken die de jongens delen, en dan een badkamertje erbij. Er is een kind van 19 dus die gaat geen jaren meer bij jullie wonen. Als hij weg is, kan een van de kinderen van zolder naar zijn kamer. Die extra badkamer is een grote meerwaarde, en hoeft helemaal niet zoveel te kosten.

+ Brunette +

+ Brunette +

11-07-2014 om 00:21

Niet doen.

De optie van Katniss lijkt me zo gek nog niet. Of een klein apart badkamertje. Vroeger had ik een slaapkamer met wastafel en vond dat verschrikkelijk lelijk staan. Ongezellig ook. Een wandspiegel moet maar genoeg zijn voor ijdeltuiterij. Scheren kun je ook met een kom water. Mijn dochter heeft een kamer van 9 of 10 m2 en een wastafel zou echt afbreuk doen.

Niet doen

Vanuit de bouw zat er bij ons ook 1 op zolder. Deze hebben wij eruit gehaald, ook omdat je dan vast zit met de indeling.Als het kan een badkamer met 2 dubbele wastafels is wel handig. Ze gaan zich toch douchen 's morgens (waarschijnlijk) dus alleen een wastafel is niet genoeg. De 2 herenpubers laten gewoon de deur open als ze douchen dus iedereen kan zijn gang gaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.