Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Koosje

Koosje

15-03-2018 om 13:39

wat aan naar sollicitatiegesprek? (man)

Even een gelegenheidsnick om privacyredenen.
Partner zal op korte termijn werkloos worden. Hij was vastgelopen in het werk dat hij al 18 jaar deed, knapte af, en e.e.a. heeft geleid tot een nette regeling rond het vertrek. Hij zit nu thuis met behoud van loon tot de opzegtermijn is verstreken.

Hij zal dus op zoek moeten naar wat anders. Laten we hopen dat hij op gesprekken wordt uitgenodigd. Dan is de vraag: wat moet hij aan?

Toen hij lang geleden ook eens serieus om zich heen keek, heeft hij op mijn advies een pak aangeschaft, maar de mode is nadien ingrijpend gewijzigd dus dat pak ziet er nu belachelijk uit. Het past nog wel, maar destijds was de pasvorm veel wijder en dat doet dus nu verouderd aan.

Hij werkte als it-er in de binnendienst en zijn werkkleding bestond uit spijkerbroek en geruit overhemd, bij voorkeur met button-downkraag (met daaronder een t-shirt). De enige variatie, gedurende die 18 jaar, was de kleur van het overhemd en de tint blauw van de spijkerbroek. Je kan veel van hem zeggen, maar niet dat hij er een extravagante kledingstijl op nahoudt .

Hij zal vermoedelijk op vergelijkbare functies solliciteren, it-er in ondersteunende functies, binnendienst, met een voorkeur voor (semi)overheid en zorg.

Wat moet je aan als je op gesprek komt voor een sollicitatie in dergelijk werk, als man van rond de vijftig? Spijkerbroek en geruit overhemd lijkt mij niet helemaal de bedoeling, pak is misschien dan weer tè. Bandplooibroek en effen overhemd? Colbert? Ik ben van mezelf al niet modebewust en van mannenkleding heb ik al helemaal weinig kaas gegeten. Nuttige tips, iemand? O ja, en wat voor schoenen? Dat hangt natuurlijk van de rest van de kleding af, maar toch.

Groeten,

Koosje

Echtgenote

Echtgenote

15-03-2018 om 13:57

Vrouw van

Man werkt in die sector op een ICT afdeling, en hij vertelt wel eens dat sollicitanten in een pak komen, hij vindt dit altijd grappig, en niet perse nodig,
Wat ook kan en voorkomt is inderdaad nette broek en effen overhemd.
Bij het overheidsbedrijf waar hij werkt zou je met zowel een pak als nette broek met effen overhemd evenveel kans maken.
De kleding die jouw man draagt draagt mijn man ook naar zijn werk.
Als je er werkt dan is dat prima, maar inderdaad niet geschikt voor een sollicitatiegesprek

Vriendin

Vriendin

15-03-2018 om 14:17

Reactie uit het veld

Nette spijkerbroek of pantalon (bandplooi of niet ligt aan zijn figuur en voorkeur) en een modieus, goed passend overhemd, eventueel met een effen, dunne, aansluitende v-halstrui of een mooi gesneden colbertje, afhankelijk van zijn postuur, zegt mijn partner (IT). Een overhemd is nu meestal niet geruit en zeker niet oversized, wel effen of met een kleine, rustige print. Dus geen flamingo's of surfboards (lijkt mij logisch), maar heel kleine stipjes of cirkeltjes in ton-sur-ton kunnen bijvoorbeeld wel. Effen lichtblauw is wat afgezaagd maar kan altijd. Hou het rustig en professioneel, geen pimpelpaars (dat lijkt mij ook logisch). Geen stropdas.
Ik zou gewoon eens een nette herenmodezaak binnenstappen, vertellen dat je niet te formele sollicitatiekleding zoekt, en dan kijken wat er hangt, wat je man aanspreekt, en dan kijk je nog even of het bij de huids- en haarkleur en het postuur van je man past (ziet hij er gezond en op zijn voordeligst uit?). Dan komt het toch goed?
Ikzelf zou ook nog kijken of hij dat overhemd en die broek bij andere gelegenheden of op zijn werk ook nog zou dragen, ik vind het zonde om kleding voor 1 keer te kopen.

Geen spijkerbroek.

Althans, niet bij een sollicitatiegesprek.

Nette broek met rustig overhemd. Eventueel jasje erbij vind ik wel netjes. Een combinatie dus, geen pak.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

15-03-2018 om 14:28

Nou

Ik werk bij de overheid maar trek voor sollicitaties altijd wel iets netters aan dan voor een normale binnendag. Een spijkerbroek naar een sollicitatie lijkt me altijd een no-go, maar een pak hoeft niet per se. Gewoon een nette broek met een overhemd kan prima, wel tot boven dichtgeknoopt.

Koosje

Koosje

15-03-2018 om 14:32

Bedankt

Zat ik toch in de goede richting: nette broek, rustig overhemd. "Afgezaagd maar kan altijd" is op zichzelf niet slecht. Moet zijn sprankelende persoonlijkheid de rest maar doen . Het risico op flamingo's, surfboards of iets paars is bij mijn partner gelukkig nihil. V-halstrui draagt hij nooit, colbertjes ook niet trouwens maar dat zou nog wel kunnen. Ik denk dat er geïnvesteerd moet worden in 1 nette broek, twee enigszins verschillende overhemden (er zijn altijd minimaal twee gesprekken, nietwaar?) en 1 colbert.

Extra voordeel van deze outfits: geen stropdas. Hij kan niet echt goed strikken en ik kan het helemaal niet.

Als de baan binnen is, kan hij weer terug naar geruit-hemd-met-jeans en bewaren we het colbertje voor feesten&partijen.

Groeten,

Koosje

Dat heet

Business casual.

Koosje

Koosje

15-03-2018 om 15:31

Phryne

Een overhemd knoop je toch niet tot helemaal boven dicht als je er geen stropdas boven draagt? Het allerbovenste knoopje blijft dan toch open? Mijn partner doet dat nog wel eens dicht (met die geruite overhemden dus) en ik vind dat geen gezicht.

bicyclette

bicyclette

15-03-2018 om 15:54

business casual

Inderdaad, business casual is prima voor het gesprek. Nette broek en overhemd bijvoorbeeld.

Een pak doe je alleen aan als dat in lijn ligt met de dresscode op de werkvloer.

Niks afgezaagd.

Tenminste, ik hou van een net maar toch vlot gekleedde man. Er is meer in het leven dan een spijkerbroek. En je hoeft niet het saaiste overhemd te nemen wat je kunt vinden

En ja, bovenste knoopje los als er geen stropdas wordt gedragen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

15-03-2018 om 16:41

Oh ja

De allerbovenste knoop open, maar liever hebben wij geen uitzicht op bossen borsthaar

Antraciet

Een antraciet tweedelig pak past bij elke gelegenheid; van sollicitatie tot bruiloft tot uitvaart.
Een net pak in je kast, je ontkomt er niet aan.

Een mooie stropdas is echt geen overbodigheid.
En strikken is zo geleerd via Google websites.

Door een jasje open te dragen, kom je heel vrij van geest over als een serieuze man die open wel staat voor vernieuwingen.

Bo

Bo

15-03-2018 om 21:27

schoenen

Vergeet de schoenen niet! Die moeten ook netjes zijn en niet afgetrapt. Gewoon passend bij de rest van de kleding. Als je man geen pantalon wil dragen is een chino ook altijd goed.

Toch geen gek idee om een pak te kopen, kan altijd nog van pas komen. Ik vind eigenlijk dat elke man een pak in de kast moet hebben. Dan blauw of grijs en het bovenste knoopje van het colbert dicht dragen. Riem en schoenen in dezelfde kleur.

Als hij het postuur ervoor heeft dan liefst alles (broek en overhemd) slim fit.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-03-2018 om 01:16

Wat is de bedrijfscultuur?

Dat zou je eventueel kunnen proberen te achterhalen. In pak naar een sollicitatiegesprek, vind ik in veel gevallen overdressed. Maar als men daar dagelijks in pak rondloopt, is het juist de bedoeling om zo naar de sollicitatie te gaan. Als het casual mag, vind ik een rustige trui met kraag ook netjes. Op zich vind ik een spijkerbroek wel acceptabel als hij donker van kleur is en zonder modieuze accenten als nepslijtage. Maar of dat kan is dus afhankelijk van hoe men in het bedrijf rondloopt.Als de functie inhoudt dat er toch ook regelmatig contact is met derden, dus niet van het bedrijf zelf, dan zou ik wel in pak naar de sollicitatie komen. Maar geen al te vormelijk pak.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-03-2018 om 09:38

Niet in de zakelijke dienstverlening?

Zolang hij niet in de zakenlijke dienstverlening gaat, komt ie best ver met een net overhemd met nette broek. Techneuten in een pak: dat hoort niet

Als er nu een ding is

dat perfect zou kunnen geautomatiseerd worden, dan is het wel personeelsselectie.
Dat zou in elk geval komaf maken met het slag lieden dat de eigen bekrompen vooroordeeltjes weet in een pseudo-wetenschappelijk discourtje te wringen.
Natuurlijk is er ook een nadeel: het zou het verdwijnen inhouden van de vluchthaven voor die categorie lieden, die werkelijk nergens anders voor geschikt zijn.

Guppie

Guppie

17-03-2018 om 00:02

Jasje

Ik vind een jasje wel mooi staan, niet een heel pak maar wel netjes. Dat op een katoenen broek. Zou je voor naar de betere herenmodewinkels moeten en dan bedoel ik niet dat hele stijve pakkengebeuren. Ook zorgen voor leren schoenen, gepoetst; geen sneakers.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.