Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Cecile

Cecile

15-08-2012 om 21:04

Wat doen jullie met jullie oude kinderboeken?

Hebben jullie ook nog redelijk wat oude kinderboeken (van toen je zelf kind was)? Boeken zoals van Thea Beckman of andere "goede" leesboeken, maar ook series van Pitty, De Dolle Tweeling, De grootste belhamel (ik vond ze geweldig) en andere leuke boeken of boeken ontvangen met speciale gelegenheid (verjaardag, communie etc, tekst staat er nog in).

In elk geval: dochter vindt ze niets en is er nu ook denk ik te oud voor of heeft sommige gelezen en van haar mogen ze weg (kan erg goed weggooien!). Zoon (iets jonger) is voor boeken niet geschikt (meisjesboeken), maar is sowieso geen lezer.

Dus: wat zal ik er mee doen? Met pijn in mijn hart (nostalgie) de meeste wegdoen (naar familie, vrienden, kringloop) of bewaren....? Sommige boeken kan ik ECHT niet wegdoen, maar bij veel boeken twijfel ik wel... (heb al zoveel rommel, ben niet goed in weggooien).

En: wat doen jullie er mee?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

15-08-2012 om 21:09

Ik weet het nog niet

Mijn oudste heeft al mijn boeken (Olijke Tweeling, De Vijf, Pitty, eigenlijk hetzelfde repertoire als bij jou) ook met veel plezier gelezen. Jongste heeft er echter helemaal geen interesse in. Ik denk dat ik nog een paar jaar afwacht of het haar gaat boeien (ze is pas 7), en anders moeten ze maar weg. Of bewaren tot ik ooit kleindochters krijg.

Vera*

Vera*

15-08-2012 om 21:13

Tja, mijn paardenpockets heb ik allemaal weggegeven, zelf kan ik ze niet meer lezen en dochter is absoluut geen paardenmeisje (en geen lezer). Mijn man had verschillende series en daar verslindt zoon nog steeds Bob Evers van. Die mogen blijven en de rest is afgevoerd naar de rommelmarkt.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

15-08-2012 om 21:15

Ligt eraan

De kostschoolboekjes in pocketvorm heb iklaatst weggedaan. Dochter vindt ze niet leuk en ik vond het ook de moeite niet meer waard om ze te bewaren. Mijñ man had veel van die paardenpockets, die zijn ook weg.
Maar de echte jeugdboeken met een harde kaft heb ik netjes opgeborgen. Ik heb alles van Arendsoog en de kameleon. Die wilde ik niet wegdoen, al is het wel erg gedateert. Ik heb ook veel van Terlouw en Beckmann, maar dat zijn nog wel boeken die nog kunnen denk ik.

Dendy

+ Brunette +

+ Brunette +

15-08-2012 om 21:36

Tip om het wat makkelijker te maken

Stel je voor dat je boekencollectie door brand of insectenvraat zou zijn aangetast. Van welke boeken zou dat echt heel erg vinden? Dat je die bij wijze van spreken weer zou kopen als je ze op een tweedehands boekenbeurs zou tegenkomen? Die mag je houden. De rest: weg ermee.

Tango

Tango

15-08-2012 om 22:41

Rommelmarkt

Boeken als De Vijf e.d. zou ik inderdaad op de rommelmarkt verkopen. Ik vond het prachtig vroeger, maar mijn dochter heeft er ook geen interesse in. Raar genoeg vindt ze de Olijke Tweeling wel weer erg leuk (had ik vroeger niet, maar zij leest dit regelmatig van de bieb). Boeken als van Terlouw e.d. zou ik weer wel bewaren.
Nu heb ik nog niet veel 'last' van dit probleem, want mijn vroegere kinderboeken staan nog steeds bij mijn ouders. Af en toe neemt mijn moeder weleens iets mee ervan voor mijn dochter waar dochter dan wisselend op reageert.

lisbeth

lisbeth

16-08-2012 om 07:58

Hier

Als groot fan van terlouw en beckman in mijn jonge jaren heb ik hier een redelijke collectie staan. Altijd in de hoop dat mijn kinderen ooit dezelfde boeken zouden lezen en mooi vinden.
Helaas ........
Mijn dochter vind het blijkbaar vrij duf om dezelfde boeken als haar moeder te lezen en weigert stelselmatig die boeken te lezen.

Ik hoop dat ze ooit nog het licht ziet.

Ondertussen kan ik zo ongeveer een bibliotheek beginnen hier met kinderboeken.

Ik heb wel laatst boeken gedoneerd aan de schoolbieb, waren ze erg blij mee. In ruil andere boeken voor teruggekregen. Aan de hoeveelheid hielp het dus niet

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ik bewaar alle boeken

Ik kan gewoon geen boeken wegdoen. Alle andere spullen hier in huis die niet meer gebruikt worden gaan rigoreus weg, maar boeken houd ik allemaal. Ik heb inmiddels drie generaties kinderboeken staan (een meter of 5 denk ik). Mijn moeders oude boeken, van Rozemarijntje van W.G. van der Hulst tot bakvissenlectuur over goed christelijke meisjes met een verpleegstersopleiding die tijdens een dol logeerpartijtje bij tante een geschikte jongeman ontmoetten, heerlijk suf. Mijn eigen oude boeken, Thea Beckman, Jan Terlouw, Astrid Lindgren en hele series die ofwel over kostscholen ging, of over tweelingen of over tweelingen op een kostschool. Mijn dochters hebben er nooit interesse in gehad behalve in Kruistocht in Spijkerbroek en De Gebroeders Leeuwenhart. Inmiddels is de verzameling aangevuld met de boeken die ik voor mijn kinderen heb gekocht en waar ze nu te groot voor zijn. Maar daar kan ik mijn nu nog babynichtje straks uit voorlezen of later mijn kleinkinderen. Of ze zelf lezen als ik dement ben, lijkt me ook heel heilzaam. Ik heb een flinke boekenkast en ik vind het heel gezellig staan, al die boeken.

Maar als je niet genoeg plek hebt om ze te herbergen zou ik de Brunette-methode hanteren.

skik

Prakje

Prakje

16-08-2012 om 13:58

Verkopen?

Hier hetzelfde probleem, dat wil zeggen dat we een heel aantal boeken niet/nooit meer gaan lezen en dat we daar vanaf willen. Bij wijze van experiment zijn wij sinds vorige week de boekenkasten (kinder en gewone) aan het uitmesten en verkopen. Allemaal via Bol.com, werkt prima en we hebben inmiddels al zo'n 12 boeken verkocht. Telt toch leuk op

Gratis op te halen

Ik heb net een doos weggegeven via gratis op te halen. Inderdaad boeken van Pitty, Olijke tweeling, de vijf detectives e.d.
Een beetje met pijn in mijn hart wel, maar ik ben toch blij dat ik ze heb weggegeven. Boeken die ik zelf nog erg leuk vind of die me zeer dierbaar waren, heb ik wel gehouden.
Ik heb ze destijds bewaard voor mijn kinderen, maar heel eerlijk gezegd vind ik de kinderboeken van nu vééél leuker dan die uit mijn tijd. Terecht dus dat mijn kinderen andere boeken lezen.
n@nny

Keuze's

Ik heb een gedeelte van mijn oude boeken wel weggedaan en een gedeelte niet. Even denken, de pockets zijn al lang allemaal weg (de titels die jullie ook noemen), al járen. Oudste leest de oude boeken zelden, op een uitzondering na, maar jongste zeker wel. De gebroeders leeuwenhart, Thea Beckman, Jan terlouw, Guus Kuier, Roald Dahl. Dat komt omdat jongste als ze een boek lees van een bepaalde schrijver dat haar bevalt, ze álle boeken van die schrijver gaat proberen en meestal bevallen die dan ook wel Een manier van lezen die zelf heeft ontdekt trouwens (dus misschien een tip?). Na 1 'nieuwe versie' van b.v. Thea Beckman, wil ze 'mijn rest' graag lezen. De ingebonden boeken en de series staan dus bij jongste in de kast. 2 planken vol, gebroederlijk naast haar 'eigen' boeken. Daar staan zelfs nog boeken bij van mijn moeder, dus nog ouder, die onderwijzeres was en ook aan de oudere klassen voorlas. Elke dag een half hoofdstuk zodat het een vervolgverhaal werd. Ook schrijvers waar ze niet in geïnteresseerd was/is, heb ik weg gedaan, weet niet eens meer welke. Ook die in band. Aan een boeken-rommelmarkt geloof ik en ook enkele zelf verkocht op koninginnedag enzo. Die oude boeken heeft ook een ander voordeel, leraren vinden het hardstikke leuk als pubers een 'oud boek' nemen voor een boekbespreking of uittreksel of de boekenlijst. Dan reken maar bij voorbaat op een puntje extra. Ook een ontdekking van haar.
groeten albana

tonny

tonny

17-08-2012 om 15:44

Voor je kinderen hoef je het niet te bewaren geloof ik

of wacht eens, een serie boeken met de Flintstones en dinges in Yellowstonepark, die hebben ze nog wel gelezen.
Maar oude kameleons, boeken over Swiebertje, Rozemarijntje, al die tranentrekkende zoetekauw van Van der Hulst, nee dat staat vruchteloos te wachten op publiek. Van mezelf heb ik al heel wat weggegooid of weggegeven, bijvoorbeeld de serie over GoudElsje die ik als tienermeisje zo verrukkelijk vond, maar mijn man hoopt nog steeds op betere tijden voor Winnetou en de cowboyboekjes, ik kan even niet op de naam komen.

Maar ik heb nog wel de gratis boekjes van Annie MG die vroeger bij de zeeppoeder zaten, over de Stoutertjes en Prelientje. Die lees ik zelfs voor als ik een zeldzaam moment moet invallen in een kleutergroep, en dan vertel ik met veel verve hoe antiek ze zijn (al zo'n 50 jaar oud!). Die boekjes bewaar ik.

tonny

tonny

17-08-2012 om 15:54

Nostalgieboek

ander ideetje: maak een nostalgieboek.

Foto's maken van boeken en speelgoed dat je weg wilt doen, tekst erbij schrijven waarom het zo speciaal voor je is/was. Afdrukken bij Albelli of de hema of wat je favoriete fotoprintbedrijf is. Kun je ook doen met bepaalde baby-kinderkleertjes.

Tonny

"Maar ik heb nog wel de gratis boekjes van Annie MG die vroeger bij de zeeppoeder zaten, over de Stoutertjes en Prelientje. Die lees ik zelfs voor als ik een zeldzaam moment moet invallen in een kleutergroep, en dan vertel ik met veel verve hoe antiek ze zijn (al zo'n 50 jaar oud!). Die boekjes bewaar ik. "

Groot gelijk. Zou ik ook doen, als ik ze had (heb ze niet). Zou nog wel eens een aardig appeltje voor de dorst kunnen blijken ook, want het werk van Annie M.G. blijft onverminderd in de belangstelling en het zou mij niet verbazen als daar een leuke verzamelaarsmarkt voor is.

Hier was zoon laatst reuze geïnteresseerd toen bleek dat moeder nog een boek van Dik Trom had. Dat leek m leuk. Maar toen dat boek met veel moeite was opgesnord en bleek dat het niets met de recente film te maken heeft, was de belangstelling snel verflauwd . Maar wie weet, misschien komt het nog.

Mijn Blyton-pockets heb ik ook nog. Wie weet wat ze daar nog mee gaan doen (kinderen zijn 3,5 en bijna 7, dus er is nog tijd zat). En anders is Bol.com er alsnog goed voor.

Groeten,

Temet

Net als skik

Zolang ik nog genoeg plek heb bewaar ik niet alleen de boeken die ik nu nog steeds goed vindt (Al die dikke Lenmiscaat pillen dus) EN de boeken waar ik vroeger moeit voor deed. Dat zijn dus ook inderdaad ALLE Blytons (alleen die Robbert Jan heb ik nooit gemogen). Maar ook een massa van die (christelijke) oorlogsboeken (van Piet Prins). EN uiteraard ook gewoon mijn eigen prenten- en voorleesboeken. (Wat overigens wel een dilemma geeft af en toe; hebben wij 'rupsje Nooitgenoeg' nu wel (de mijne) of niet (want Dochter zou de mijne eens stukmaken)).
De oude kinderboeken van mijn ouders staan (bijna allemaal) bij mijn ouders, maar als zij met weggooien zouden dreigen zou ik ze naar mij verhuizen. Gelukkig kunnen mijn ouders ook geen boeken wegdoen.
Ik doe ze deels niet weg uit nostalgie. En deels omdat ik sommige ook daadwerkelijk wel eens herlees (en dan niet alleen de Lenmiscaat boeken)....

Kraanvogel.
(Heet eigenlijk Kraanvogelina, maar daar luistert ze dus niet naar)

Maylise

Maylise

18-08-2012 om 01:20

Bewaren

Boeken kan ik nooit wegdoen. Ik vind het oprecht jammer dat ik veel boeken uit mijn jeugd niet meer heb en door verhuizingen en brand ben kwijtgeraakt. De boeken die ik nog wel heb gaan nooit meer weg. Ik heb zelfs wel eens wat boeken van vroeger bijgekocht voor mezelf op rommelmarkten. Niet eens zodat de kinderen ze konden lezen maar puur voor mezelf.

Wat ik nog hebt is echt van alles door elkaar; van die pocketboekjes over kostschoolmeisjes en bakvissen tot hardcovers met echte Literatuur.

Mijn kinderen hebben trouwens bijna alles ook gelezen. Niet dat ze het allemaal even leuk vonden maar ze lazen en lezen sowieso alles wat los en vast zit dus ook alles hier in huis. Sommige boeken zijn geen succes gebleken maar ieder heeft natuurlijk zijn smaak.

Boekjes van Enid Blyton vonden ze erg leuk vooral de Vijf en de Vijf Detectives.

Razende Roeltje en Roeland Westwout van Diet Kramer zijn ook grote succesnummers.

Toen ze klein waren hebben ze Pim, Frits en Ida ook stuk gelezen. Ik had ook al mijn oude schoolboekjes van Wim en Jet en Pim en Mien nog. Bij de kleine kinderen ook een groot succes.

Dik Trom vonden ze ook leuk en Harlekijntje. Hoewel ik dat zelf nu vreselijk vind. Harlekijntje dan. Maar de kinderen vonden het op een bepaalde leeftijd wel leuk.

In elk geval bewaar ik alles. Ik heb ook een dankbaar publiek hier over het algemeen wat graag en veel leest.

Veel oudere boeken worden trouwens nog steeds uitgegeven dus het blijft succesvol.

Ik vind het trouwens vooral leuk dat ik al die niemendalletjes nog heb. De klassiekers kan je wel weer kopen maar veel van die pockets zijn nu moeilijk te krijgen en zijn niet heruitgegeven. Het is misschien niet kwalitatief geweldig maar dat geeft helemaal niet. Hoe meer boeken hoe beter.

Boeken wegdoen

Is niet mijn sterkste kant. Toch is het mij gelukt om er toch maar afstand van te doen. Na een paar verhuizingen ben ik daar ook wel blij om.
De kinderboeken voor onder de 6 jaar deed ik naar een collega die in de kleine kinderen zat. Een paar klassiekers heb ik wel bewaard, de gebundelde Winnie de Poeh en Annie M.G Schmidt.
De basisschoolperiode ging er uit op koninginnedag. Op dit moment hebben ze niet meer zoveel boeken, dat kan nog wel even blijven staan. En ja, de Kameleon, Bartje zoekt het geluk, lief maar mijn kinderen hebben er niets mee, dus die zijn ook weg.

Nog niet

Maar ik moet toch echt gaan snoeien in de boekenkasten.

Maar Dirk was toen hij net kon lezen echt helemaal gek van W.G. van der Hulst, dus naast de boeken die ik nog van thuis had, hebben we destijds heel wat rommelmarkten afgezocht naar andere exemplaren voor hem. Verzamelaarsitems, want er werd soms 12-20 euro voor zo'n boek gevraagd (en die lieten we dan mooi voor de verzamelaars liggen).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.