Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

herfst

herfst

27-09-2010 om 09:27

Wat dragen jullie kinderen nu?

Ik heb wat onenigheid met mijn kinderen over wat ze aanmoeten. Vanmorgen was het 7 graden toen we opstonden en mijn zoons gingen met mij in discussie over wat ze aan moesten. Zoon 1 wilde een (naar mijn mening vrij dik)sweatvest aan. Dat mocht, maar hij wilde er een t-shirt onder vanwege de rits (zit niet lekker tegen je blote huid). Ik vond dat aan de warme kant, zeker omdat hij gister nog een longsleeve droeg zonder iets eronder.De overegang lijkt mij nogal groot dan. Op mijn voorstel om een hemd onder het vest aan te doen werd hij boos.Hij zei:Ik ga echt geen hemd meer dragen, dat doet niemand. Hij is 10 en zit in groep 7.
Zoon 2 wilde een dunne longsleeve aan met niks eronder. Maar ja het was 7 graden dus dat leek mij vrij fris. Maar ok....doe maar. Hij heeft het snel warm.
Mijn vraag is nu: wat dragen jullie kinderen nu? Tot welke leeftijd kunnen hemden nog? En wat doet je kind aan als alternatief voor hemden?
Dan weet ik een beetje of ik nu zo afwijk of dat ik zeer eigenwijze kinderen heb.


Vic

Vic

27-09-2010 om 09:34

Hemden

Volgens mij zijn hemden not done vanaf ongeveer groep 5/6. Bij mijn oudste (11) bemoei ik me niet meer met wat zij aantrekt. Ze mag van mij gerust in november met korte mouwen lopen (het is op school ook best warm), maar het komt net zo vaak voor dat ze in juli lange mouwen draagt. Jongste (5) heeft vandaag een shirt met lange mouwen aan, met daaronder een hemd. En ze wilde haar nieuwe winterjas aan. Ik had het ook prima gevonden als ze korte mouwen en haar zomerjas aan had gewild. Dan had ik wel even een opmerking gemaakt over de temperatuur buiten, en dan mag ze zelf die afweging maken. Hmmm volgens mij ben ik erg makkelijk daarin. De grens ligt ergens bij rokjes zonder maillot als het 5 graden is, denk ik.

MvrKoekepeer

MvrKoekepeer

27-09-2010 om 09:36

Hemden?

Hemden dragen ze hier alleen als het buiten echt stevig vriest, en dan niet van harte (meestal heb ik van die bovenhemden die je in de zomer gewoon als shirt kunt dragen, dus geen ondergoedhemd).

Onder een sweatvest moet je echt iets aan, dat zit niet lekker zonder shirt eronder, en niet alleen door de rits. Als het te warm is kan hij 'm toch uit doen of open hangen?

Volgens mij kunnen je kinderen redelijk goed inschatten wat ze aan willen. Het verschilt in elk geval niet veel van wat mijn kinderen dragen. Die kleden zich overigens (al vanaf 4 jaar!) helemaal zelf aan.. Zijn nu 9 en 11. Daar bemoei ik me al jaren niet meer mee. Alleen als ze iets aanhebben wat vuil is grijp ik in.

emma43

emma43

27-09-2010 om 10:07

Hemden

Mijn zoon draagt ook geen hemden meer.Ik heb witte t-shirten van de Hema voor hem.Ik weet alleen niet of ze nu bij het ondergoed hangen of niet.Ze zijn iets smaller,langer en dikker van stof dan een normaal t-shirt.Hebben een hoge hals.Volgens mij zijn het hemden met mouwtjes en hangen ze bij het ondergoed.Ze zijn ook van iets andere katoen,niet dat dunne gladde.Hmm,lastig uitleggen,maar die gebruikt hij als hemd onder een trui of longsleeve,als het iets kouder wordt.Ook onder een blouse.Hij gaat naar school met longsleeve en een katoenen vest erover.En zijn zomerjas nog.Laagjes vind ik nu wel handig.

Toevallig

toevallig had ik het gister met oudste (8 jaar/groep 6) over of ik nog nieuwe hemdjes voor haar moet kopen nu ze weer een maat groter heeft. We hebben besloten het niet meer te doen, ze is er te groot (?) voor geworden, het hoort niet meer in groep 6.

en vandaag is net de overgang van slippers/sandalen naar winterlaarsjes. Ik heb voor de jongste niets tussen sandalen en winterlaarzen (met bont aan de binnenkant notabene) dus dan nu maar winterlaarsjes.

verder hebben ze allebei voor het eerst vandaag winterkleding aan: een jurkje met korte mouwen en daaronder een longsleeve, een legging en sokken.
maar toch nog maar wel de zomerjas (spijkerjasjes).

't is een lastige periode om te kleden voor de hele dag. Ik laat oudste meestal ook maar zelf kiezen, zij is niet zo'n koukleum als ikzelf en kan zelf het beste bepalen wat ze aan wil.

Gruffalo

Hanne.

Hanne.

27-09-2010 om 10:24

Wisselend

Jongste romper zonder mouwen, t-shirt met korten mouwen en een vestje (zodat dat uit kan op de creche waar altijd tropische temperaturen zijn). Winterjas

Middelste t-shirt met lange mouwen, zomerjas

Oudste t-shirt met korte mouwen, t-shirt met lange mouwen, zomerjas.

In principe mogen de oudste 2 zelf kiezen. Koud hebben ze het zelden (van het weekend liep oudste nog in een longsleeve zonder jas). Als ze het warm hebben trekken ze wel wat uit.

Hemden worden hier nooit gedragen. Alleen middelste tegenwoordig af en toe. Want juf (groep 1) had gezegd dat ze mochten gymen in onderbroek + hemd. En dat had hij natuurlijk niet aan. Dus op sportdagen wordt er tegenwoordig een hemd gedragen (tot voor kort onder een t-shirt met korte mouwen)

Laagjes

de oudste draagt een hemd, een t-shirt (met lange of korte mouwen) en een katoenen vestje. Dat vestje gaat altijd uit en met name de vestjes raken we dus ook regelmatig kwijt.

Gelukkig vond een buurmeisje laatst een vestje terug, het ding heeft denk ik slechts een paar dagen buiten in de blubber gelegen dus die krijg ik nog wel enigzins schoon in de was

Oh trouwens over hemden gesproken

mijn oudste is 7,5 en die draagt dus nog wel hemden, ik zie dat alle meisjes hemden dragen (bij zwemles omkleedkamer, leeftijd 6 tm jaar of 10 denk ik). En ik schat zo in dat ze tzt van die platte bh achtige hemdjes wil gaan dragen, daar zat ze laatst al zo verlekkerd naar te kijken. Die zijn bij de hema te koop vanaf maat 122 geloof ik, prima hoor, als ze die wil dan krijgt ze die.

Ik laat ze het fijn zelf uitzoeken.

Maar ik vind het nog wel erg vroeg voor winterkleren hoor!

Misschien heb ik warmbloedig grut, maar ze lopen hier de laatste weken nog regelamtig met korte mouwen rond. En driekwart broeken.

Op school is het vaak warm, dus dingen als een longsleeve + vest? Da's echt voor hartje winter hoor!

Hemden draagt alleen de jongste van 8 nog. Jongens dragen bijna altijd witte t shirts onder truien of vesten (en bijna altijd met korte mouwen, vinden ze warm zat)

Ingrid (tenzij het om babies gaat vind ik dat je kinderwensen mbt hoe warm/koud kleden meot respecteren. Ze bivakkeren inhele andere omgevingen dan een volwassene (met zijn 30-en in een klien lokaal) en bewegen vaak heel wat meer. Los daatvan is de een een stuk warmbloediger dan de ander, dus het is ook nog eens heel persoonlijk. En van te dunne kleren krijg je GEEN griep. da's bewezen.)

i.s

i.s

27-09-2010 om 10:44

Geen hemden meer

oudste zoon is 10 en wil al ruim 2 winterseizoenen geen hemd meer aan, draagt nu een longsleeve met lange broek en sokken, zomerjas of trainingsjack voor buiten
vorige week inderdaad nog korte mouwen , 3kwart broeken en sneaker sokken

jongste zoon is 7jaar is iets koudbloediger (heeft ie van z'n moeder) en heeft al langer longsleeves, lange broek en sokken aan. buiten zomerjas of vest/trainingsjas. als het kouder wordt wil hij nog wel een hemd er onder.

zelf loop ik al weken in longsleeves met vest er over, maar ja ik ben dan ook de kou kleum van de familie.

Broek + t-shirt

en dan mag ik blij zijn als ze een lange broek willen aantrekken

herfst

herfst

27-09-2010 om 11:00

Zo snel

Wat een reacties al. Bedankt!
Hemden kunnen dus echt niet meer...prima. Dat idee had ik zelf al een tijdje, maar zoon 1 wil nu zelf ook niet meer. Ik vergat te melden dat hij ASS heeft en echt nog niet in staat is om zelf zijn kleren uit te zoeken. Zeker in deze periode van warm/koud heeft hij geen idee wat hij aan moet. Als het echt winter is wordt het alweer makkelijker voor hem. Als het echt koud is dan droegen ze normaal altijd: hemd, wit t-shirt korte mouwen en een sweater. Vooral een hemd zit zo lekker warm in je broek en wordt je rug niet koud. Jongste liep altijd al met zijn hemd uit zijn broek...dus dat had ook niet echt zin.
Ik ga geen nieuwe hemden meer kopen (misschien zo'n ondergoedhemd van de hema), maar koop wel wat extra t-shirts. Dan kunnen ze die dragen. Oudste heeft het wel vaak koud, maar hij heeft ondergewicht. Jongste heeft wat meer spek en heeft het sneller warm. Die zweet snel, dus hij kan zeker wel zonder hemd.

Bastet

Bastet

27-09-2010 om 11:14

Verwarming

Op de school van mijn dochter is het erg warm,dus ze hoeft van mij geen dikke kleding aan.Ze heeft nu een jurkje aan met een legging en een dun vestje.Gecombineerd met een niet al te dunne jas gaat dat prima.Ze is tien en wil geen hemden meer aan.
Bastet

Astrid

Astrid

27-09-2010 om 11:14

Hemd + lange mouw shirt

Zoon van 12 (2e VO) heeft vandaag een hemd aan onder z'n shirt met lange mouw. Verder z'n winterjas (zijn keus). Geen idee of hemden voor hem nog kunnen.
Dochters hebben het zelfde aan, maar dan met hun spijkerjack. Ik heb zelf een bloes aan met een hemdje er onder en mijn zomer jas.

Volgens mij had ik vorig jaar bedacht dat zo rond de 10 gr. de truien aan gaan (met een t-shirt er onder).

Dochter van bijna 10 (gr. 7) heeft juist een kast vol hemdjes. Het zijn de hemdjes (en broekjes) uit de puber collectie van de Hema. Dochter vindt ze geweldig (ik ook) en worden ze erg gewaardeerd door de mede meiden uit haar klas (voor haar erg belangrijk). Dochter zou het liefst de bijpassende bh's ook uit deze serie kopen, maar daar is ze nog lang niet aan toe. Dochter heeft ook 2 van die korte platte hemd topjes. Heb je natuurlijk niks aan voor de kou, maar dat is natuurlijk helemaal niet belangrijk.

Mijn man loopt al weken met een sweater of vest aan en vindt dat de kinderen zich veel te koud kleden.

Guinevere

Guinevere

27-09-2010 om 11:17

Hier

Hier draagt oudste al geen hemden meer vanaf zijn 4e jaar. Hij vond ze toen al lelijk. Vandaag heeft ie een T-shirt aan en een zomerregenjas, denk ik.
Jongste zoon (3) wil soms nog wel een hemd aan, zolang het zijn piratenhemd is. Vandaag is ie in een poloshirt (korte mouw) en een sweatvestje vertrokken, vóór op de fiets. Hij vertikte het om een jas aan te doen. Dat sweatvest was al een klein drama. Peuters....

Dragen jullie trouwens hemden?

mijn vriend draagt die dus, van die witte stereotype katoenen hemden. Ik heb ook 1 ex die ook die hemden droeg, de rest droeg tshirts, is het dragen van hemden nog gebruikelij bij volwassenen ?

Ik zelf draag volgens mij al sinds mijn 12e geen hemden meer, sinds ik bh's ben gaan dragen denk ik zo.

Yta Chalne

Yta Chalne

27-09-2010 om 11:34

Hemden

Ik heb een kinderondergoedtic. Jongste (5) is de enige die ik dat nog kan opdringen dus hij draagt altijd mooi bijpassend ondergoed. Een hemd onder een fleecevest, dat lijkt me heel naar zitten, daar kan beter een t-shirt onder (zodat je het vest kunt uittrekken).
Jongste wil overigens geen trui aan (nooit), wel zachte shirts met lange mouwen, idem met korte mouwen en vesten, maar daar hoort dan weer iets onder wat langere mouwen heeft dan het vest.
Truien met niets eronder bij kleintjes, daar krijg ik de rillingen van, dus als ik mag kiezen dragen ze dat niet. Maar ze mogen hier aan wat ze maar willen, ook als ik het niks vind. Als ze er zelf maar blij van worden. Jongste werd vorige winter vooral heel erg blij van (grotendeels wollen) thermo ondergoed, dat heb ik nu dan ook vast (bijpassende setjes, heerlijk zacht gekocht.

Zelf hemden dragen

Ja, ik mag graag een hemd dragen zodra het weer een paar graadjes kouder wordt. Je houdt je warmte veel beter vast met een hemd. Dat geldt natuurlijk net zo goed voor kinderen, dus hier krijgt zoon nog wel een hemd aan nu het kouder wordt, maar goed hij is 6 en vindt dat nog wel best.

Doet me er aan denken dat ik eens op pad moet voor hemden voor mezelf. Zal het op mijn groeiende lijstje met nog aan te schaffen basisstukken zetten.

Chris

Bastet

Bastet

27-09-2010 om 12:20

Manda

Nee,nooit.Mijn man draagt in de winter als het echt koud is,oudere tshirts die niet meer mooi genoeg zijn voor bovenkleding,maar nog wel heel en schoon zijn.Ik knap af op witte mannenhemden,bbr.....(waarmee ik niet witte tshirts bedoel)

Hillary

Hillary

27-09-2010 om 13:29

Nog niet echt over na gedacht

Toevallig voor dochter (net 11, groep 8)gister met zorg de kleding klaargelegd, waarbij zij toch wel bepalend is. Dit omdat de schoolfotograaf komt, heb dus minder op de dikte van de kleding gelet. Zoon (12 brugklas) aangeraden nu maar eens een longsleeve te gaan dragen en die heeft hij aan. Ik heb geen idee wat hij erover aan heeft gedaan, als dat zijn vest is waarin je hem uit kunt tekenen (en dat hij tot vorige week nog over een shirt met korte mouwen droeg) zou hij het best wel eens koud kunnen hebben zo op de fiets, nou zal het zo wel horen. Hemd dragen ze geen van beiden, meestal doen ze dat 's winters nog wel hoor, heb er nu nog helemaal niet bij stilgestaan.

Bastet

Bastet

27-09-2010 om 13:38

Ik koop weinig truien

Ik koop heel weinig truien,meer longsleeves en vesten.Laagjes helpen beter bij kou,op school stoken ze teveel,het is er bloedheet.Dus ik investeer liever in een goede winterjas voor op de fiets dan in truien.Die worden erg weinig gedragen,blijkt elke winter weer.

Rieke

Rieke

27-09-2010 om 14:41

Ja heerlijk een hemd

Mijn kinderen dragen bijna altijd een hemd, zeker in de herfst/winter. Ik ook. En wat ze daarop doen mogen ze zelf weten, zoon draagt nog shirt met korte mouw, soms lange mouw, nooit een trui of vest. Koop ik ook niet meer. Hij heeft ze wel maar blijkt altijd te warm te zijn. Verder 3/4 broek of jeans. En dochter draagt het liefst de hele dag haar voetbal pak; zwarte tricot korte broek met oranje shirt, van mij mag het ook al is het geen gezicht. Ze heeft de kast vol met de mooiste meisjeskleren maar draagt haar pak van de bristol ( last minute voor de voetbalfinale gekocht)

Bastet

maar hij draagt gelukkig er geen witte sportsokken bij

Bastet

Bastet

27-09-2010 om 15:20

Manda

He gelukkig maar...)
bastet

ol3

ol3

27-09-2010 om 16:44

Longsleeves en hemden

mijn kids van 6 en 9 dragen longsleeves en hemden, tip voor een jongen: bij de hema hebben ze van die 2-packs witte longsleeves voor
7 euro, ze hebben dan bv een polo erover heen, ideaal voo nu.
mijn dochter van 9 draagt nog hempjes hoor, die van de hema zijn leuk en goede kwaliteit!

Nely

Nely

27-09-2010 om 20:22

Soms wel een hemd

maar het hoeft niet als hij niet wilt (groep 8, ruim 11 jaar).

Dendy Pearson

Dendy Pearson

27-09-2010 om 20:35

Geen hemd

Hier draagt niemand een hemd. Ik heb ze niet eens in huis. Beetje uit de tijd vind ik. Dochter draagt wel topjes, maar dat is voor het mooie.
En verder dragen de kinderen nu een longsleeve en wij als volwassenen nog gewoon een t-shirt. Hier in huis is het nog lang niet koud en buiten heb ik een jas aan.

Dendy

Dendy Pearson

Dendy Pearson

27-09-2010 om 20:46

Geen truien

En truien worden hier helemaal niet gedragen. We hebben allemaal een dikke jas. Dat er nu zoveel breisels in de winkels liggen snap ik dan ook niet. Dat is in nederland toch helemaal niet nodig?

Dendy

reina

reina

27-09-2010 om 21:04

Dendy

Nou,voor koukleumen als ik zijn die breisels die je nu overal ziet heerlijk ! Alleen een t-shirt nu? Ik moet er niet aan denken, krijg al spierpijn bij de gedachte alleen! En ik heb ook wel hemdjes, mijn man draagt t-shirts ipv een hemd, of het ouderwets is of niet zal mij een zorg zijn, ik wil me behagelijk voelen!

Tango

Tango

28-09-2010 om 11:47

Truien

Worden hier ook niet veel gedragen. Vind ik altijd zo zweterig onder een dikke winterjas en het zit ook niet lekker. Vandeweek zelfs een lading truien weggedaan die mijn moeder op een tweedehandsbeurs gekocht had. Allemaal van die wol-achtige dingen. Die gaan ze toch niet aantrekken. Kun je er maar beter een ander blij mee maken.
Hemden worden hier nu nog niet gedragen, dat komt als het echt koud wordt wel. Ik heb Tangodochter van 9 overigens nog niet gehoord over het wel of niet kunnen van een hemd. Die is zowieso niet zo modebewust, dus zal nog wel meevallen.
Hier lopen ze dus in longsleeves (dat woord gebruik ik dus overigens nooit, ik zeg gewoon T-shirt met lange mouw) en lange broek. Tangodochter draagt hierbij laarzen en Tangozoon....tja, dat is dus een beetje een probleem. Die weigert dus zijn crocs in de kast te gooien. Is dus naar school met crocs zonder sokken erin. Hij moest van mij eigenlijk sportschoenen aan met sokken, maar hij was in zo'n dwarse bui vanmorgen dat ik het gevecht maar niet aan ben gegaan.
Heb zojuist dus maar een paar van die gevoerde crocs (imitatie hoor, bij Van Haren) gehaald. Lijkt me iets warmer.

Ook koukleum, dus hemd

Sinds de temperatuur onder de 22 graden is draag ik alweer van die microvezel hemdjes van de Hema met spaghettibandjes. Daaroverheen meestal een longsleeve en een vest. Dat hemdje kan ik lekker in mijn broek doen dus geen koude rug of buik.

Mijn zoons dragen nu nog geen hemd, alleen een longsleeve. Als het nog kouder wordt zullen ze vanzelf weer iets onder hun shirt aan doen. Zoon van 7 draagt nog wel hemden, zoon van 10 heeft ze nog wel maar trekt liever een ondergoed-t-shirt aan. Dochter draagt wel hemdjes.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.