Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wat is de fijnste wolsoort om te dragen en breien voor een sjaal?

Dag allemaal
Ik wil een sjaal breien als Kerstcadeau. Omdat er maar weinig bollen nodig zijn (mannensjaal, dunne wol zodat het niet te dik wordt, ik schat maximum 200 gr. ) kan ik me wel permitteren om een duurdere wolsoort te gebruiken. Vereisten zijn dat het lekker zacht en warm is, niet gaat pillen en geen haartjes (dus geen angora) en dat het goed blijft na een paar maanden dragen. Ik dacht zelf aan babyalpaca, maar zijn er misschien hier ervaren breisters die een betere tip hebben?
Alvast bedankt
Sini

Hangkous

Hangkous

13-10-2020 om 08:00

Ik brei en haak veel

Ga naar een speciaalzaak en laat je voorlichten. Dan kan je ook het materiaal even in je handen houden eten voelen hoe het voelt.
Ik heb zelf goede ervaringen met merinowol. Eventueel gemengd met katoen maar ook met een mengsel van acryl en katoen kan je leuke resultaten halen.
Volgens mij woon jij dichtbij het Hangkousen dorp dan lont het op zich wel de moeite om daar even in de hobbywinkel te gaan kijken. Leuk personeel en goed advies.

kan hij er wel tegen?

Sini, je weet wel heel zeker dat die persoon niet allergisch is voor wol? Of het gewoon extreem snel vindt kriebelen? Het zou erg zonde zijn als jij moeite doet voor een mooie sjaal en dat ding ergens achterin een la belandt omdat de man in kwestie er niet goed tegen kan.

Groeten,

Temet (draagt nooit wollen sjaals, en wollen truien alleen met een longsleeve eronder)

Tamar

Tamar

13-10-2020 om 10:34

hier

Ik kan ook niet tegen wol, maar wel tegen alpaca e sommige soorten kasjmier. Maar een katoenen sjaal is misschien nog fijner. Het liefst zou ik een sjaal hebben van katoen gemengd met zijde, dat is steviger dan alleen zijde, maar isoleert beter dan alleen katoen. Maar alleen katoen is ook prima. Helaas zijn sjaals in de winkel meestal van acryl, wat helemaal een ramp is.

Wasmachinebestendig

Kies toch voor materiaal dat niet krimpt of pilt, na een wasbeurt.

Verder vind ik de herensjaals in de winkel zo lekker zacht, dun gewoven en in de mooiste kleurcombinaties. Juist die dunne sjaals dragen fijn onder een winterjas.

Kan je niet een leuke muts voor hem breien?
Stoer met ingewikkelde kabels...

Triva

Triva

13-10-2020 om 13:01

inderdaad

Ik vraag me ook af of je moet willen breien als je het dun wilt houden. Net wat Flanagan zegt, kun je het zo mooi voor elkaar krijgen als wat ze in winkels verkopen?

Fingering my dear

Ben je bekend met de angloamerikaanse indeling van woldiktes? Neem een fingering weight zoals Malabrigo sock. Pure merinowol, handgverfd, verantwoord,kriebelt niet, blijft mooi in de fijnwas, vervilt ook niet, en ook nog eens verantwoord geproduceerd. Ik brei 'm op naald 3,5/4

Ik ben een wolsnob, in de meeste bakstenenwinkels vind ik weinig van mijn gading. Ik bestel alles op internet.

Woolstack in de Uk heeft het meest uitgebreide assortiment voor een gunstige prijs vanwege het lage pond. Dichterbij huis is Dolopwol of wolwereld.be.

Of kijk eens op de sites van Loret Karman of Chestnut cabin voor mooie handgeverfde wol

High end wol wordt verkocht in strengen, die je echt voorzichtig moet opwinden

Ravelry heeft een database met patronen waar je gericht op kunt zoeken.

Bijdeweg

Herensjaal in dunne wol? Kan ik daaruit opmaken dat je het weer flink te pakken heb of wil je zoonlief verrassen?

Triva

Echt mooie wol is een feestje voor de liefhebber, breien daarmee kan niet lang genoeg duren. En wat bij mij van de pennen glijdt vind je echt niet in de winkel, dat zijn erfstukken. Nou ja, het houdt me in elk geval van de straat.

Triva

Triva

13-10-2020 om 14:49

Kenfan

Ja ik weet dat jij niet alleen een fan van Ken bent maar ik weet niet hoe TS is met breien en hoe die nieuwe partner (of zoon) met sjaals.

Monique

Monique

14-10-2020 om 08:54

@Kenfan

Ik wordt toch wel erg benieuwd naar jouw creaties!
Maar hier kunnen zeker geen foto's geplaatst worden toch?

Niki73

Niki73

15-10-2020 om 21:18

Merino met zijde

Ja, ik ben ook ern wolsnob. Ik adviseer merino met zojde. Zo zalig, zacht, warm, licht en blijft mooi.

juf Ank

juf Ank

15-10-2020 om 21:56

uh...

babyalpaca wol? Vind je dat niet zielig?

Tine Winkel

Tine Winkel

16-10-2020 om 10:24

Baby alpaca

Of lamswol, dat is toch even zielig? Een alpaca hoeft niet gedood te worden voor de wol, alleen geschoren, net als schapen. Dus ook niet zoals dons of angora.

Sinilind

Sinilind

19-10-2020 om 09:53 Topicstarter

Paar antwoordrn

De sjaal is inderdaad bedoeld als Sint kado voor mijn nieuwe vriend. Hij is een koukleum en gebruikt een colsjaal (zo'n 8-vormige dlling dat je twee keer om je nek rolt) van fleece. Het is spuuglelijk, vriend geeft het tie, heeft mooie sjalen maar vind de 8 veel makkelikker. Natuurlijk kan ik iets in de winkel vinden maar ik brei graag, een sjaal is makkelijk en is snel klaar.
Ik ga op internet kijken. Zijde met wol is een tip. En de baby alpaca worden alleen geschoren? Niet dood gemaakt !
Sini

Sinilind

Sinilind

19-10-2020 om 10:05 Topicstarter

Mooier dan in de winkel

Triva, ik brei al 40 jaar en kan het echt erg goed. Doe het minder dan vroeger, maar de skills heb ik nog.
Sini

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.