Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wat is een goed tuinforum?

Ik ben er inmiddels achter dat de tuin bij onze nieuwbouwwoning mij wellicht voor problemen gaat stellen wat betreft plantkeuze etc. Nu kan ik natuurlijk elke vraag hier op het forum mikken, maar beter kan ik een tuinforum of internetvraagbaak raadplegen.
Dus hier nu niet de vraag 'welke struik' maar 'welk tuinforum'? Waar heb je wat aan? Hoeft niet per se een forum te zijn, een on-line encyclopedie oid zou ook handig zijn, bij voorkeur een waar ik kan uitzoeken wat voor eisen planten stellen, gecombineerd met plaatjes en betrouwbare info over het te verwachten formaat.

Tips, iemand?

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Geen forum, maar boeken

Temet, ik weet zo eerlijk gezegd niet echt een goed tuinforum, hoewel ik toch veel op internet zit en ook veel van tuinieren houd. Er is wel heel veel te vinden over planten en tuinieren op internet als je specifiek op iets zoekt, maar waar ik zelf veel aan heb gehad zijn tuinboeken. Ga naar de bieb en kijk daar eens bij de tuinencyclopedieën en tuinboeken van bijvoorbeeld Rob en Modeste Herwig.

Ook heb ik de catalogus van een kwekerij van wat minder gangbare planten bij ons in de buurt gekocht voor 3 euro en deze van voor tot achter doorgelezen. Hierdoor ben ik aardig op de hoogte geraakt van wat er aan planten te krijgen is en wat waarschijnlijk wel en niet werkt in mijn tuin. Op internet zijn wel online catalogi met plaatjes te raadplegen, bijvoorbeeld hessenhof.nl, marnis.nl, oudolf.com.

Overigens maakte ik zelf bij mijn eerste nieuwbouwtuin de fout dat ik te veel in planten bleef hangen met mooie bloemen, die verder in het seizoen niet veel te bieden hadden. Inmiddels geef ik de voorkeur aan planten en heesters met mooi blad, 'architecturale' planten met een beetje hoogte, siergrassen, etc. Als je in de winter ook een beetje van je tuin wilt genieten, zijn groenblijvers ook erg noodzakelijk om een beetje een skelet in je tuin te hebben.

En oja, wat ik door schade en schande ook heb ontdekt: alles staat of valt met een goed ontwerp

Chris

Temet

Deze site bezoek ik nog al eens. Lekker informatief en voor iemand zonder groene vingers goed te begrijpen:
www.neerlandstuin.nl
Een andere geweldige site vanwege de videofilmpjes over hoe te snoeien is deze:
www.onlinetuinieren.nl

Ik heb er iig veel aan, want we belandden in een volkomen ingerichte tuin met veel heesters en bomen. Of het handige sites zijn voor het inrichten van tuinen weet ik eigenlijk niet.

Julia64

Julia64

08-07-2009 om 13:04

Temet (ot)

Je hebt hier helemaal niks aan, maar iedere keer als ik langs deze rubriek scroll en jouw bericht tegenkom lees ik "Wat is een goed tuinuniform?"
(Nou eh, groene kaplaarzen en een overall ofzo, dacht ik eerst? )

Verder geen tips, sorry...

groet
Julia

An

An

08-07-2009 om 17:08

Deze!

Harstikke leuk en informatief en druk bezocht.

www.groeninfo.com/forum/

Groetjes, An

An

An

08-07-2009 om 17:09

Oh ja

Bij www.esveld.nl kun je zien welke eisen welke plant stelt.

reina

reina

08-07-2009 om 18:53

Boeken

Ik zou ook geen goed tuinforum weten, maar er zijn zoveel boeken en tijdschriften om te bekijken en te lezen! Juist door te bladeren en te kijken kom je op leuke ideeën en zie je wat bij jou past. Ook Open tuinen gaan bekijken is erg leerzaam, de eigenaars willen je maar wat graag over hun tuin vertellen! Ga niet mee in de trend van vandaag, want een tuin heb je morgen nog en dan is er weer een andere trend. Zorg ervoor dat er steeds iets bloeit, vraag je af of je water in de tuin wilt, of je fruit wilt hebben etc. En ook met tuinieren is het zo dat je van je fouten moet leren, veel uitproberen, dan ontdek je vanzelf welke plant het wel en niet doet in jouw tuin ( want dat ligt aan zoveel factoren (grondsoort, hoeveelheid zon, hoeveelheid wind etc etc), maar dat maakt het juist leuk, iedere tuin is uniek!

Temet

Temet

09-07-2009 om 09:59 Topicstarter

Dank

Dank weer allemaal. Neerlands tuin had ik ook ontdekt inderdaad. Tja, boeken.... Ik heb er al een paar van, maar nog niet een boek dat voor alles geschikt is, helaas...
Reina zegt "En ook met tuinieren is het zo dat je van je fouten moet leren" - ja inderdaad. Ik probeerde nu voor de nieuwe tuin te leren van de fouten in mijn huidige tuin. De nieuwe tuin heeft dezelfde ligging - op het noorden. Alleen is mij inmiddels gebleken dat de nieuwe tuin geheel andere grond heeft, namelijk extreem waterdoorlatend ipv extreem vochtig. Ik kan mijn bergenia-stek vermoedelijk meteen op de composthoop knikkeren. Wil ik een beplantingsschema maken, dan zal ik dus moeten zoeken naar planten die het doen in grond die weliswaar vruchtbaar is maar zeer waterdoorlatend, en die niet de hele dag volle zon nodig hebben.
Nou ja, ik zal maar niet investeren in dure zeldzaamheden, dan zijn missers in elk geval niet zo heel kostbaar...

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.