Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Teuntje

Teuntje

07-02-2017 om 21:26

Wat koken jullie voor gasten?

Over een paar dagen krijgen we vrienden te eten, we zijn dan met 4 volwassen, geen kinderen die mee-eten. Wat zal ik nu weer eens maken? Ik doe in zulke gevallen vaak een lasagneschotel in allerlei varianten omdat dat voorbereid kan worden en alleen maar de oven gezet hoeft te worden. Maar dat raak ik wel een beetje zat.
Wat zijn jullie succesrecepten voor zo'n situatie? En welk voor- en nagerecht past daar dan bij? Ze eten 'alles' (gelukkig).

mijk

mijk

07-02-2017 om 21:48

favorieten

Stracotta de heer ooit hier van het forum gehaald. Moussaka vind ik ook altijd lekker. Ik gebruik recept van Tessa Kiros. Vooraf eigenlijk altijd brood met zoute boter.. Toe wisselt. Regelmatig gewoon kopje koffie met chocolade..

bieb63

bieb63

07-02-2017 om 21:57

Als je het niet al te ingewikkeld wil maken

dus een ovenschotel die je kan voorbereiden en alleen nog even in de oven hoeft, zijn er natuurlijk mega veel varianten. Inderdaad eens moussaka ipv lasagne. Maar er zijn natuurlijk nog talloze varianten.
Bij een enigszins machtige (oven) schotel, zou je een voorgerecht achterwege kunnen laten. Of i.i.g. een enigszins niet te machtig voorgerecht. Dan kan een helder soepje zijn of bijv. meloen met lekkere ham. Altijd goed, niet te zwaar en in no time klaar. Bij de ovenschotel een salade. En toe ook iets niet te zwaars. Bijv. sorbijt ijs met wat vruchten ter garnering en voor de liefhebbers wat slagroom. Of gewoon een fruitsalade: wat aardbeien, partjes mandarijn, stukjes appel en peer, wat pitloze druiven. Evt. frambozen. Lekker wat citroensap erover, zodat het niet verkleurd en nog wat frissigs krijgt. En slagroom apart voor de liefhebber.
Je kunt als hoofdgerecht ook kiezen voor goulash. Makkelijk van te voren klaar te maken en daarna even opwarmen. Daarbij rijst en/of aardappels en een (komkommer)salade.

Van alles...

Eeehm. Moot zalm van de grill met sla en frietjes. Iets met lamsvlees ( bv moussaka!) kippastei met bladerdeeg, bij voorkeur iets wat last minute geen uren keukentijd kost....

Vooraf..bijna altijd een lekker soepje. Op t moment is venkelsoep favoriet, met prei en doperwten, en pittige crème fraiche met tabasco. Maar ik heb er wel meer.

Toetjes is nooit zo mijn ding, maar ik heb een verrukkelijk recept voir fruit in butterscotchsaus van nigelka lawson dat t altijd erg goed doet.

Maar het ligt ook een beetje aan de gelegenheid. Soms komt er bezoek en is t leuk om echt uit te pakken, soms iis een heerlijke pan hachee ook prima. Of maaltijdsoep met lekker brood. Of weet ik veel...

Ingrid

Hanne.

Hanne.

07-02-2017 om 22:57

Groot vlees

Mijn succesnummers zijn oven gerechten. Groot stuk vlees uit de oven (rosbief oid) met Aardappels uit de oven en gegrilde groenten bv.

Kan je vaak allemaal tegelijkertijd in de oven zetten. En afhankelijk van de saus en kruiden kan het een Italiaans tintje krijgen ( met tiramisu) of juist Frans (crème brule) of juist heel winters met rode kool en stoofperen.

Heel spectaculair als toetje is omelet Siberien. Moet je wel ter plekke maken maar vergeten ze nooit meer. Kaasplankje kan ook erg lekker zijn.

Anders een stoofschotel (coq au vin) met een frisse salade en vers stokbrood.

Of verse ravioli (vooraf een k.. klus maar op het moment zelf 5 minuten werk) met een lichte saus en verse parmezaan. Met daarbij paprika stoof of salade caprese (kan ook als voorgerecht)

Of gebraden kip met frietjes en groenten

Melanzana parmegiano (vast fout geschreven) is ook erg lekker.

Voorafje Soep, carpacio, pate met zuur en chutney (zelf gemaakt of gekocht).

Mantels helpen (3 minuten werk) in een lekkere saus

Hanne.

Hanne.

07-02-2017 om 22:59

vraag van vandaag

De vraag van vandaag is natuurlijk waar die mantels mee helpen.

Helemaal nergens mee maar de autocorrect sloeg op hol bij het woord "Mantelschelpen"

Wilgenkatje

Wilgenkatje

07-02-2017 om 23:20

Hanne!

Proest, , kan ik jou inhuren? Met je mantels? Wat een reeks suggesties, tjonge!

Wat zijn mantelschelpen?

Lilli

Lilli

07-02-2017 om 23:42

Indiaas

Mijn man kookt eigenlijk altijd als er bezoek komt, en dan ook vrijwel altijd Indiaas. Minstens 4 pannen (rijst en 3 groentegerechten en/of eiercurry en/of een kipgerecht of iets met noten) en daarnaast nog 2 zelfgemaakte chutneys en raita.
Dat is meestal zó veel, dat we daarna alleen nog koffie met chocola doen.

Hij is echt goed in Indiaas koken maar ik weet niet of dit geschikt is als tip, want hij is dan de hele dag bezig met boodschappen doen en koken.

Uit de oven zou je ook nog een groentetaart kunnen doen (vooraf salade of lichte soep, of kleine toastjes met paling/zalm/groen). Dessert: zelfgemaakte chocolademousse? Met een toefje slag.

Pirata

Pirata

08-02-2017 om 07:59

veel

Meestal een bewerkelijk langdurig stoofvleesgerecht. Daarbij zelfgebakken brood, rijst of pasta.. 3 groentegerechten (1 salade en 2 complexe). Een of ander zelfgemaakt iets voor bij het brood. Dessert lukt meestal niet mee. Gut ik snap nu ik het opsom waarom ik zo lang in de keuken sta. En meestal de volgende dag niet hoef te koken. ☺
Soms maak.ik iets "simpelers" : verse pasta met eenvoudige saus.

Hanne.

Hanne.

08-02-2017 om 08:01

mantelschelpen

Mantelschelpen is de Nederlandse naam voor coquilles.

Half a twin

Half a twin

08-02-2017 om 08:13

Heel verschillend

Ligt aan wie de gasten zijn en de gelegenheid waarom ze blijven eten. Met kerst pak ik uit, voorgerecht, soep, hoofdgerecht, dessert en koffie na. Ieder jaar met het dorpsfeest hier heb ik 12 tot 16 soms 20 gasten dan is er gevulde soep met broodjes.
Als ik vrienden uitnodig voor een etentje dan maak ik ook vanalles en sta ik een dag in de keuken om dan tijdens het etentje zo min mogelijk te hoeven doen. Een ovenschotel is dan vaak wel handig. Of rijst met ragout, goulash of zo. Kippenbouten uit de oven met groenten en friet doet het altijd goed als er kinderen mee eten.
Lekkere toetjes maak ik ook graag. Bavarois van aardbeien of bramen, zelfgemaakt ijs in allerlei smaken.

Tuinstoel

Tuinstoel

08-02-2017 om 11:32

idd

Hangt af van wie er komen eten. Zijn het makkelijke eters, liefhebbers of mensen die alleen de maag gevuld willen zien.

Liefst maak ik een mooi voorgerecht, groot stuk vlees (cote de boeuf/picanha) uit de oven met gegrilde groenten en een aardappelgratie/ovenaardappelen. Of vis (zalm/dorade) met couscous en gegrilde groenten. Alleen lusten veel mensen geen vis dus wordt het vaak vlees.

Lasagne e.d. maak ik meer bij verjaardagen, als er meer mensen komen. Omdat het makkelijk voor te bereiden is.

Kayotic kitchen

Met dank aan Mijk, een kookblog die ik hier een keer van het forum opgepikt heb. De laatste keer heb ik uitgepakt met haar roti.

Daar staan heel veel lekkere recepten op,die niet heel ingewikkeld zijn maar net even iets te bewerkelijk voor de dagelijkse hap. Je hoeft ook geen kast vol buitenissige ingredienten te hebben a la Ottolenghi. De recepten zijn absoluut fool proof en de uitleg en de foto's zijn zo overduidelijk dat je er blind op kunt varen en een keer voorkoken niet nodig is.

Ik ben niet van de opgemaakte borden en doe alleen met kerst aan voorgerechten. Ik ben geen restaurant.

Voor het toetje zet ik meestal de ijsmachine aan het werk. Of ik maak chocolademousse, of tiramisu.

40er

40er

08-02-2017 om 12:52

Oeh

Die roti is idd lekker Kenfan. Staat hier ook wel eens op het menu.

Heb trouwens via hier al diverse leuke blogs gevonden!

mijk

mijk

08-02-2017 om 14:24

Oh leuk kenfan.

Die Roti is inderdaad superlekker!

Mijk

Mijk

De hachee en de goulash zijn ook niet te versmaden. De kinderen zijn groot fan van de Chinese restauranttopperskopieen. Ik weet niet waar ze het vandaan heeft maar die kruidencombinaties die ze toepast zijn precies spot on.

Ik heb de laatste tijd elke woensdag een vaste smulpaapgast aan tafel,en ik ben de hele site zo'n beetje aan het afwerken. Fijne van deze recepten is dat ze iets bijzonders hebben, maar niet over de top zijn.

nou uh...

T ligt er vooral aan wie de gasten zijn die komen. We hebben de laatste tijd vooral volle tafels met tieners. Braadsledes vol met kipfiletjes of kippenpootjes zijn dan een doorslaand succes. Kruiden met olie erin wrijven en dan heel lang in de oven. Aardappeltjes ook in de oven, tot ze lekker knapperig zijn geworden.
Ik maak voor volwassen gasten graag allerlei kleine amuses, in glaasjes, op lepels, of ik leg gewoon een enorme plank helemaal vol met allerlei lekkers. Pasta aglio-olio-peperonico om een vork gedraaid en dat als warm voorgerechtje serveren op een gebaksbordje. Soep; pastinaak-creme, of gegrildepaprika soep, of een 48 uur runderschenkel bouillon in een kopje. De rest van de bouillon gebruik ik dan om risotto van te maken waarbij ik ui en knoflook in het merg aanfruit en dan veel safraan, afmaken met pecorino (veel lekkerder dan die laffe parmezaan). Een groot stuk rosbief is heerlijk, of lamsrack heel zacht laten garen op 60 graden met een rode wijn saus (met stroop en thijm erin), of zamlmoten op het rookplankje, of garnalen in knoflook op het rookplankje. Bieten-salade erbij (nu in de winter), vaak ook nog n groene salade, of witlof met bruinbier-bruinesuiker-room en dan laten indikken tot een stroopje (daar is overigens een puree met gehakte peterselie en oude kaas vurrukkulluk bij, doe er ook wat blokjes zoete aardappel doorheen!).
Toetjes zorg ik meestal dat ze klaar zijn. Ik heb een verzamelijk oude cocktailglazen en daar doe ik vaak iets koekkruimel-fruit-roommengsel achtig ding mee. Of tiramisu!!! Zlef heb ik n lactroseintollerantie, maar met de kerst had je een lacto-vrije versie in de supermarkt liggen. Ik maak de echte, met geklopte eidooiers en vanille uit een vanillieboon geschraapt.

En Kenfan wat een leuke site! Heb al heel veel leuks en lekkers gezien. Dank je wel!

Door de week eten we niet zo spectaculair. Ik kook vooral waar ik dan erge zin in heb. Gehaktballen uit de oven ohhhhh zo lekker. Kan er wel 3 op. Stampot rauwe andijvie met spekjes en oude kaas, of nasi goreng, lekker pittig, bruin, geblakerde prei erin en veel sambal erbij, eitje bakken, hap hap op.

Als we nieuwe gasten hebben die komen eten, dan ontstaat er altijd een soort verlegenheid. Zo van 'dat kunnen wij nooit terug doen' . Daar is t mij niet om te doen. Ik vind het gewoon leuk. En sinds mijn geweldige super oven is het een fluitje van een cent.

mijk

mijk

08-02-2017 om 17:20

kenfan!

Ik doe ook vaak de babi pangang foe yong hai combi voor gasten. En dan jasmijnthee toe --. Ik vind het echt zeldzaam knap gedaan en lekker en volkomen begrijpelijk.

Teuntje

Teuntje

11-02-2017 om 15:57

Nog iedereen bedankt

voor de suggesties.
Ik ben gegaan voor een stoofpotje van wijn, kip en paddestoelen en daar kook ik dan pasta bij. Het ruikt alvast goed, we gaan het straks proeven.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.