Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tessa

Tessa

14-12-2020 om 23:10

Wat koken met de kerst?

Ik kom er even niet meer uit. Het kerstmenu moet redelijk goedkoop zijn en ik wil het simpel houden. Op kerstavond komen mijn 3 kinderen eten en eerste kerstdag ga ik eerst naar mijn vader om met hem te eten en daarna naar een kennis om daar met hem te eten. Tweede kerstdag wil ik de hele dag op de bank liggen, films kijken en restjes eten.
Ik wil de 24e alles in een keer maken en het 1e kerstdag opwarmen als ik op bezoek ga dus ik dacht aan iets als een groot stuk vlees.
Mijn gasten zijn vleeseters maar houden ook van groenten en twee van hen eten geen kip.
Jullie goede ideeën?


Caroline

Caroline

15-12-2020 om 06:52

Simpel

Omdat kerst dit jaar anders is dan anders en we eindelijk een keer gewoon alleen met het gezin aan tafel kunnen zitten ga ik geen uitgebreid kerstdiner maken. We eten gewoon wat iedereen in het gezin lekker vindt. Dat wordt eerste kerstdag Chinese rijsttafel afhalen en tweede kerstdag kaasfondue. Maar als de rest van het gezin frietjes had geroepen hadden we dat gedaan.

40er

40er

15-12-2020 om 07:30

Nog geen idee

Maar als idee voor je, gehaktbrood? Of hachee met rodekool en aardappelkroketten?

Ik heb zelf een beenham in de diepvries liggen. En er komt waarschijnlijk ook nog wel rollade bij.

Simpel?

Het is me even onduidelijk of je menu ideetjes zoekt om mee te nemen of juist voor thuis metje kinderen. Meenemen: ragout in pasteibakjes. Ragout kun je van te voren maken en dan opwarmen net als de pasteibakjes. Rollade boontjes in spek gerold stoofpeertjes. Peertjes kun je wel 3 dagen van te voren maken. Daar dan aardappelkroketjes bij bakken. Kant en klaar ijs dessert met leuk sausje?
Thuis: vraag het aan de kinderen! Wij gaan 2e kerstdag zelf sushi maken. De rijst kook je een dag van te voren, op smaak brengen en dan samen rollen. Zeewier salade erbij
Sushi halen is duur, zelf maken helemaal niet.
Of n kaas of vleesfondue? Dan hoef je alleen maar spullen klaar te zetten en dat kun je samen doen.

Triva

Triva

15-12-2020 om 10:43

hmm

Blijkbaar ben ik raar maar ik ga gewoon naar de winkel en neem een vleesgerecht wat in de oven kan, groente, iets van zetmeel erbij (pomme duchesse of zo) en klaar. Vooraf bedenken doe ik niet, alleen maar gedoe als dat er niet is.

rode krullenbol

rode krullenbol

15-12-2020 om 14:12

Redelijk goedkoop en simpel?

Linzensoep!

Al dan niet geserveerd met olijfolie en/of gebakken uitjes om er bovenop te doen.

Rode krullenbol

Wilgenkatje

Wilgenkatje

15-12-2020 om 14:22

net als Triva

Niks ingewikkelds. Iets in de oven zetten is heel relaxed, wekker zetten, en het gaat allemaal vanzelf. Geef een soepje vooraf, een salade naast het ovengerecht en ijs toe. Klaar.

Heel eerlijk

Ik zal het een gastgever nooit zeggen maar hart gaat er niet sneller van kloppen van voorgekookte Albert Heijn kerstrollades en bijna alles van Lidl Delicieux vind ik ook bar tegenvallen. Ziet er op de verpakking 100 x beter uit dan dat het smaakt. Maakt verder niet uit hoor, zolang het maar gezellig is. De ondergrens ligt bij het......buffet.

Verder heb ik nog geen flauw idee, en het interesseert me dit jaar ook niet zo bijster veel.

Voor TO: een groot stuk vlees, dan zou ik een beef wellington kiezen. Kun je van te voren bereiden. Is niet heel moeilijk maar wel weer net iets te bewerkelijk om het iedere dag op tafel te zetten. Originele recept schrijft ossenhaas voor, maar wil je net als ik de bank niet breken dan is een stuk rosbief of bavette een alternatief. Sligro en Hanos zijn nu ook open voor particulieren, daar heb je uitgebreide keus in vlees van restaurantkwailiteit

Hanos

De Hanos is echt een feestje als je van koken en lekker eten houdt en je bent er nog nooit geweest: DOEN!
Laatst haalde ik er een pak ossenhaas puntjes; alleen maar kort gebraden in olijfolie met peper en zout. Echt zo mals, dat je nooit meer biefstuk uit de supermarkt neemt!
Ik weet wel dat er een heel groot verschil is aan waarde die mensen hechten aan lekker en goed eten. Neem vooral Kenfan en ondergetekende niet als uitgangspunt, maar een beetje moeite, daar wordt iedereen blij van! (vorig jaar was een bijdrage van iemand aan het kerstdiner een blik tomatensoep....)
Bij de ossenhaaspuntjes serveerde ik een heerlijke rode wijnsaus: fruit een sjalot in grove stukken en een knoflookteentje in wat (room)boter, peper en zout erbij, een potje wildfond erbij, vul het potje dan twee keer met rode wijn en voeg ook toe, een eetlepel appelstroop, takje thijm en rozemarijn (mag ook de gedroogde versie zijn uit een potje). Laten inkoken tot 1/3e, dan iets dikker maken met een twee theelepels maizena en een scheutje van de saus, dat glad roeren en terug in de pan. Dan zeef je de saus, en druk je de sjalot en knoflook goed uit. Sausje bewaren in het potje van de wildfond in de koelkast. Opwarmen kost je 1 minuut; echt goddelijk bij de ossenhaaspuntjes (of varkenshaas of rosbief of kalkoen). De saus kun je dus wel een week bewaren in de koelkast, ik stop hem zelfs in de vriezer! Vooral wat ik over heb, dan heb je later weer heerlijke saus voor ergens bij.

rode krullenbol

rode krullenbol

15-12-2020 om 16:58

Fijne dagen toegewenst

Ode aan de linzensoep

Geen groter plezier hier voor de luitjes, dan linzensoep met uitjes.
Zo gezwind als de Sint leegt men zijn bord, vooraleer het goedje koud wordt!
Reeds geruime tijd van tevoren weet de geur eenieder te bekoren.
Deze is hen stilaan zo vertrouwd, dat elk er veel van houdt!
Vrijwel iedere vrijdag – moet u weten – , wordt dit goddelijke maal gegeten
hier in huize ‘Weltevree’; zelfs op die beruchte Black Friday!

Door onze zintuigen fijntjes te bespelen, komt de smaak nooit te vervelen.
Enige variatie draagt ook bij aan acceptatie.
Weest echter voorzichtig met het zout, anders word je niet heel oud.
Knoflook daarentegen, hoef je niet zorgvuldig af te wegen.
Hoe meer hoe beter! En peper? Dat maakt de soep wat heter.
Ook zou ik oprecht niet dralen om wat extra komijnzaad te malen.

Vul de borden tot de rand toe vol, maar maak het niet te dol.
Wie morst op het tafelkleed, zorgt nodeloos voor hartenleed.
Zelfs indien bedekt met plastic zeil, benodigt men dan dweil en teil.
Vrijwel zeker ogenblikkelijk geraakt de situatie onverkwikkelijk.
Tenzij allereerst de liefde overheerst.
En dat is, zoals zo vaak beschreven, helaas niet elk huishouden gegeven.

Rode krullenbol

Pirata

Pirata

15-12-2020 om 17:10

Dorry

Ah, mooi, die saus kan vast ook bij mijn edelhert. Perfect! Ik was al een tijdje aan het dubben over de saus, opgelost!

RK, alle respect voor linzensoep, en ik ben er zelfs dol op, maar niet voor de kerst wat mij betreft.

Bo

Bo

15-12-2020 om 21:19

aardappelkroketjes

Net als aardappelkroketjes wat mij betreft, behalve als je een apart kerstdiner voor de kinderen bereidt

Klinkt goed Dorry!

40er

40er

16-12-2020 om 07:31

Kenfan

Dit jaar maak ik geen buffet, maar we zijn nu die dag ook maar met z'n drieën. Als alles normaal was geweest had ik voor zo'n 30/35 man mogen komen.... En geloof me, dan is een buffet wel prettig hoor. (Denk even... Oh, maar Pietje lust geen spruitjes, Jantje lust geen kaas en ga zo maar door).

40-er

Ik vermoed eigenlijk dat Kenfan als ze schrijft "het ....buffet" niet buffet in het algemeen bedoelt, maar meer specifiek het op OOL legendarische stampottenbuffet (heb zelf het oorspronkelijke draadje gemist waarin dat aan de orde kwam, maar de term komt hier regelmatig langs).

Groeten,

Temet

Kenfan

Jij oppert Beef Wellington, ik vraag me af of dat qua voedselveiligheid niet een tikje onhandig is. Het vlees is immers niet doorbakken, een tot enkele dagen later opnieuw opwarmen.... ik weet het niet.

Iemand opperde hachee. Ik zou dan eerder voor Boeuf Bourguignon kiezen, maar hoe dan ook: iets stoverigs leent zich natuurlijk altijd goed voor opwarmen op een later tijdstip.

Groeten,

Temet

Tango

Tango

16-12-2020 om 17:19

Zalm

Hier wordt het eerste kerstdag een diner met zalm in het hoofdgerecht, klaargemaakt in een marinade met o.a. sinaassappelsap en sojasaus. Erbij gepofte aardappels, stoofperen (is hier standaard tijdens de kerst) en daarnaast nog salade of iets met sperciebonen of zo. Moet ik nog bedenken. Vooraf maakt dochter sushi en het nagerecht wordt gemaakt door mijn moeder dus is nog een verrassing.

Tweede kerstdag gaan we kaasfonduen met het eigen gezin.

In het kader van steun de horeca

Koken wij niet met kerst: beide dagen halen en 1 dag gourmet, moet van de kinderen.

overigens nog een tip voor makkelijk vlees met kerst

Het allermakkelijkste vleesgerecht met kerst: confit de canard. Zit in een blik à ongeveer 13 euro, gewoon verkrijgbaar in veel supermarkten. In zo'n blik zitten 4 bouten en een hoop eende- of ganzenvet.

Je vist de bouten uit het blik en schraapt het vet eraf. Dat vet is lekker om aardappels in de bakken en blijft lang goed in de koelkast (een blik is goed voor meerdere keren gebakken aardappels). De bouten leg je op een rooster in een vrij hete oven, totdat ze goed heet zijn (gaar zijn ze al) en het vel knapperig. Zet onderin de oven dan wel een braadslee met een laagje water zodat het vet dat er nog afdruipt niet op de bodem van de oven verbrandt en gaat walmen.

Bij de knapperig opgebakken bout en de in het vet gebakken aardappels nog iets groenterigs en klaar is je kerstdiner.

En nu ik toch aan het tikken ben mijn standaard makkelijke kersttoet voor na gourmet (want niet zwaar): een soort Eton Mess. Neem een flinke mok vol diepvriesframbozen en laat ontdooien (vers mag ook, maar is duur). Haal er redelijk wat mooie hele uit. Pureer de rest, met een schepje (poeder)suiker tot saus. Sla een kwart liter slagroom stijf met een schep suiker. Breek een paar witte kerstkransen in stukken. Schep slagroom, meringuestukken, frambozenpuree en de hele frambozen door elkaar, een beetje voorzichtig zodat je van die mooie strepen roze door de witte room krijgt. Schep in mooie coupes zodat het er culinair uitziet

De echte Eton mess is natuurlijk met aardbeien, maar verse aardbeien in december zijn duur en niet zo lekker, vandaar mijn uitstapje naar diepvriesframbozen. Door die te gebruiken kan je ook de ingrediënten al weken van tevoren in huis halen, ook makkelijk.

Groeten,

Temet

Temet

Ontzettend goed idee die confit de canard. Ik serveer t graag als amuse met kerst, met n plukje wijnzuurkool. En die frambozen eton mess! Kan ook met kersen op sap en grof gehakte chocolade koekjes. Of perzikken uit blik en cantucini.

rode krullenbol

rode krullenbol

17-12-2020 om 20:10

Aduh!

Ik constateer dat er hier allerlei etenswaren voorbij komen die uitstekend als extra ingrediënt zouden kunnen dienen voor van mijn linzensoep dan wel als bijgerecht!

Rode krullenbol

Kenfan, onder de ondergrens

Het kerstdiner van The Royle Family is nog wel een treetje onder het stamppotbuffet.
https://www.dailymotion.com/video/x6ly2f9 Kijken. Echt hilarisch.

skik

Kaaskopje

Kaaskopje

17-12-2020 om 22:13

Wij, hoe kun je dan weigeren? 😊

We kregen een appje van jongste:

We gaan wel gourmetten, hè, eerste kerstdag?

Ik kijk daar al 358 dagen naar uit!

Aaahhh, dat het zo belangrijk voor haar is... 😍

Kortom, ik voorzie nog vele kerstdagen met gourmet op tafel.

Voor tweede kerstdag bestellen we eten van een restaurant.

Als tip: tapas eigen stijl. Allemaal schaaltjes met hapjes. Voor vleeseters kun je daar eventueel ook gourmetvlees voor gebruiken. Ook grote champignons met daarin een kaas die je lekker vindt, of een beetje boter met kruiden en dat in de oven garen. Sperzieboonpakketjes met een reepje spek eromheen. Schaaltje roerei, gekruid naar smaak, uitgehold stukje stokbrood even in de koekenpan in wat olie of boter "roosteren" en het roerei er dan op scheppen. Schaaltje kerstomaatjes, blokjes fèta, verse basilicum. Schaaltjes met komkommerschijfjes, paar stoofpeertjes. Schaaltje sla. Schaaltje gebakken krieltjes

Daar kun je ook soep aan vooraf laten gaan. Een klein portie. Pompoensoep is daar lekker voor, maar ik maak ook graag reclame voor Indiase bonensoep. Met stukjes naanbrood.

Als je miniporties van verschillende dingen maakt, hou je veel over, daar kun je na kerst nog van profiteren. Dus in aanschaf lijkt het veel geld, maar als je het slim aanpakt dus voor meer dagen te gebruiken.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-12-2020 om 22:16

Aanvulling

Ik gaf een paar voorbeelden, je kunt alles in miniporties op tafel zetten uiteraard.

Tijgeroog

Tijgeroog

17-12-2020 om 22:25

Tegenvaller

Ik heb hier net de vraag gedropt bij de kinderen, en het antwoord was toch wat teleurstellend. De een wilde gourmetten (dat hebben we jaren terug eens gedaan en dat vond ze blijkbaar wel heel geweldig, maar ik vind het altijd zo’n gedoe) en de ander kaasfonduen (wat ik heel lekker vind, maar we daarom toch wel met enige regelmaat doen).

Eigenlijk had ik gehoopt dat ze met iets heel bijzonders zouden komen waar ik me lekker op kon uitleven, maar waarschijnlijk had ik m’n vraag dan gewoon anders moeten stellen.

Barbaren

Tijgeroog, het zijn gewoon ondankbare barbaren bij jou thuis, die meer gecompliceerde kookkunst niet op waarde weten te schatten.

Ik vind gourmetten trouwens weer helemaal geen gedoe. Wel veel bakjes op tafel en de lucht hangt nog twee dagen in huis, maar het is, vind ik, zo makkelijk als wat. Echt koken komt er niet aan te pas, en als het vlees te gaar of juist te rauw is, is het niet jouw schuld

Groeten,

Temet

Phryne Fisher

Phryne Fisher

18-12-2020 om 13:50

Boeuf Bourguignon

Of een andere stoofschotel (riblappen aanbraden, flesje bier, plakken ontbijtkoek erbij). Na het aanbraden zet je de pan in de oven op 90-120 graden, zodat hij heel zacht af en toe een borrelt, en na vier uur is het klaar. Het laatste uur kun je nog wat groenten erbij gooien naar keuze, worteltjes of spruitjes. Eten met (gebakken) aardappels of rijst. Ook erg makkelijk op te warmen de volgende dag.

Suus

Suus

18-12-2020 om 15:53

Lekker allemaal!

Geroosterde paprikasoep is heerlijk en feestelijk!
Dit is een goed recept :
https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R462502/paprikaroomsoep
Ik doe het zonder bladerdeegdakje, maar met kerst past het qua feestelijkheid wel weer leuk.
Bij de Lidl heb je een grote pot geroosterde paprika’s voor 1,99 dacht ik, die gebruik ik altijd. En een blikje tomatenblokjes en pakje slagroom zijn ook niet duur.

En ik zag bij de Jumbo ook biefstukjes, 2 stuks voor 2,99, zitten in een doosje. Maak er een lekkere saus bij, pommes duchesse uit de oven/Airfryer, en een lekkere salade of sperzieboontjes omwikkeld met spek en je hebt een heerlijk hoofdgerecht. Die biefstukjes kun je niet vantevoren klaarmaken natuurlijk, maar die zijn zo klaar en gebakken. Saus maken kun je ook al thuis doen en alleen maar opwarmen. En de bootjes met spek kun je ook al voorkoken, even in een schaal tegelijk met de aardappels in de oven en je hebt er geen omkijken naar.

Ik ben fan van chocolade bij het toetje! Ze hebben weer heerlijke lavacakes bij de AH, zalig zijn die!
Maar Lidl heeft ook lekkere toetjes en heerlijk ijs, en niet duur. Niet te moeilijk doen.
Maar als je zelf iets wil maken is een tiramisu ook altijd superlekker. Of chocolademousse, ook weinig ingrediënten voor nodig en áltijd heerlijk!

En dit toetje met citroen-mascarpone lijkt me ook heerlijk en ga ik zeker nog eens proberen:
https://www.francescakookt.nl/citroen-mascarponemousse-met-een-haverkrokantje/
Dat haverkrokantje mag van mij achterwege, ik zou het in een ander glaasje doen met een laagje lemoncurd erover heen en een toefje slagroom en een lekker wafeltje ofzo. Mjammie.

Met z’n drieën...

Maar dat biedt ook mogelijkheden. Zo heeft de ene eter graag condonbleu en wil ik graag konijn met pepersaus op tafel.
Sober tafelen biedt gelegenheid tot het bereiden van beide producten. In een groter gezelschap was ik gaan schipperen en op kalkoen uitgekomen.

Voorafje laat ik schieten, anders geen plaats in maag voor de tarte tartin met vanille-ijs.

Skik - Wat kijken we voor de kerst

Haha, ja de Royle family, volgens dochter geeft dat een sfeerbeeld van kerst bij haar engelse schoonfamilie, de helft van het gezelschap is daar ook in de lorum voor de lunch. Haar vriend had trouwens nog nooit van ze gehoord.

Ken jij Click and collect
Dit is ook een aanrader, mocht je nog naar passief kerstvermaak voor het hele gezin met een ironische ondertoon op zoek zijn

Comedy. To save his daughter's Christmas, Andrew goes on a road trip with Dev, his neighbour from hell, to buy an elusive Sparklehoof the Unicorn Princess.

https://www.dailymotion.com/video/x6zk1ws

Tessa

Tessa

20-12-2020 om 14:56

Sorry, beetje late reactie

Dank allemaal voor jullie reacties. Ondertussen is de planning alweer gewijzigd, zucht. Kerstavond komen de kinderen wel bij mij eten maar eerste kerstdag hoef ik niet bij mijn vader te koken omdat mijn schoonzus dat gaat doen. Ik ben ook uitgenodigd maar twijfel daar heel erg over. Ik wil graag mijn schoonzus en de kinderen weer zien maar dan zijn er in dat huis de 2 vaste bewoners, mijn schoonzus plus de 2 kinderen, misschien wat aanloop en ik. Dat zijn veel mensen en veel potentiële besmettingsbronnen. Ook zou ik bij een eenzame, oude man langsgaan maar die durft het niet aan en wil geen bezoek. Denk dat ik een mandje met het een en ander bij zijn voordeur neerzet.

Ik zag wel heel wat lekkere ideeën langskomen. Mijn grote "probleem" zat hem in de planning van 3x eten klaarmaken op 3 verschillende locaties waarvan 2 alleen geschikt zijn om iets op te warmen. Dan kun je niet op de goede gok maar wat doen, zeker niet als 6 mensen er op rekenen dat je iets op tafel zet. Nog ervan afgezien dat het mij rust geeft als ik weet wat ik wanneer waar moet doen om, in zulke omstandigheden, tot het meest optimale resultaat te komen. En verder ben ik opgevoed met vers eten uit eigen moestuin en van de slager en de bakker uit ons dorp. Ik heb mijn hele volwassen leven de supermarktmeuk aardig weten te vermijden, ook nu ik een beperkt budget heb dus voor mij geen Delicieux of hoe die waterbakken ook allemaal genoemd worden.
Van de Hanos heb ik zelf een pasje en van de Sligro en Makro kan ik dat lenen.Daar kun je inderdaad heel mooi spul vinden.
De rode wijnsaus klinkt heerlijk, dank voor het recept. Ook linzensoep staat hier vaak op het menu. Sterker nog, de kip staat in de marinade voor de linzenstoof van vanavond. Mooi gedicht RK.
Beef Wellington is erg lekker maar leek mij niet zo handig want geen oven op twee plekken en ik wil dan toch het bladerdeeg lekker krokant hebben. Een stoofschotel was inderdaad handiger dan. Die zalm van Tango klonk ook lekker. De kinderen hadden het over gourmetten maar ik ben daar geen fan van. Als ze het echt willen dan doen we dat natuurlijk maar ik vind het leuker om echt te koken. Confit de canard heb ik naar aanleiding van een draad hier jaren geleden al eens gemaakt en ik vind dat heerlijk. Helaas zijn de kinderen er niet zo dol op. Erg jammer. De Eton Mess klinkt ook super. Die ga ik zeker eens maken ook met de variaties van Dorry.
Vroeger deden we vaak hapjesavonden. Daar was iedereen dol op. Moeten we misschien ook weer eens doen. Maar ja, het is altijd lastig om iedereen op dezelfde tijd op dezelfde plek te krijgen. Kerst is wat dat betreft makkelijker. Die geroosterde paprikasoep klinkt ook erg lekker en chocolade hoort per definitie bij een toetje

Mijntje

Mijntje

20-12-2020 om 17:06

pannenkoeken

Wij bakken pannenkoeken. Mijn man dan, die is daar heel goed in.
We kunnen mijn vader niet gelukkiger maken dan met pannenkoeken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.