Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wat koop je tweedehands, en wat liever niet?


Triva

Triva

27-05-2016 om 15:50

schoenen

Dat het een probleem zou zijn als schoenen naar de voeten van een ander zouden staan begrijp ik niet. Als dat in extreme mate zo is zijn de schoenen al haast versleten of gewoon te oud. Als je nieuwe schoenen koopt staan ze ook niet naar jouw voeten en waarom zouden voeten die naar een ander staan met dezelfde maat een probleem zijn?

Mensen zijn ook altijd zo bang voor schoenen doorschuiven naar andere kinderen. Valt echt wel mee hoor.

Hier dan (en daar gaat het nog om groeiende kindervoeten) http://www.me-to-we.nl/hoe-belangrijk-goede-kinderschoenen-nu-eigenlijk/

En mag je schoenen doorschuiven naar een jonger broertje of zusje? Ja hoor, daar is niks mis mee, schoenen slijten over het algemeen niet zo snel. Zolang de schoen niet te afgetrapt is en de zolen niet ongelijk zijn afgesleten kunnen ze prima nog een ronde mee (hetzelfde geldt voor tweedehands-schoenen).

Al dat soort schoenenfabeltjes worden gewoon de wereld in geslingerd door schoenverkopers en consorten.

bieb63

bieb63

27-05-2016 om 16:21

Precies Trivia

Als ouder werd je met jonge kinderen altijd peperdure schoenen aangesmeerd. Ik zou zeggen: thuis lekker op blote of kousenvoeten. En buiten schoenen waar je op kan rennen en ravotten.

Biezen matten

Ik neem bijna alles aan, ik kan het altijd weggooien. Ik geef ook weer veel weg als ik het niet meer nodig heb of over heb.
Marktplaats en ik zijn geen match.
Vroeger op kamers is dat al begonnen. We vonden biezen matten op straat mooier dan het heugaveld op de gehuurde kamers. Er zaten alleen wel vlooien in bleek later.

Fransien

Fransien

27-05-2016 om 19:56

Vervoersmiddelen

Voor mijn budget kan ik een veel betere 2e hands fiets kopen dan een nieuwe, en die 2e hands gaat dan ook nog eens langer mee ook.
Auto's vind ik nieuw ook onbetaalbaar, die hebben we ook altijd 2e of 3e hands gehad.

Kleding koop ik liever niet 2e hands, ik vind marktplaats teveel gedoe.
Hoogslapers voor de kinderen heb ik wel 2e hands gekocht, en de box ook, en de buikdrager, en de rugdrager.

Triva

Triva

27-05-2016 om 21:53

muts

'Ben dol op tweedehands. Waarom produceren als het er al is. Met auto's vind ik het wat anders. Te vaak teleurstellingen gehad (dure onverwachte reparaties, stilstaan langs de kant van de weg) dus nu rijden we nieuw.'

Wij kopen altijd een tweedehands van (uit mijn hoofd) boven de 4500 met een half jaar bovaggarantie. Nog nooit een teleurstelling gehad. De prijs van een nieuwe auto en de verkoopprijs na het rijden van 1 km vind ik al genoeg teleurstelling. Dat is veel meer dan eens een reparatie.

sini/dorcas

Als je op de site van dorcas kijkt zie je dat ze door heel Nederland zitten. Hier sinds kort in een nieuwer groter pand. Het is daar áltijd druk met winkelend publiek. Heeft gedeeltelijk ook te maken met het grote AZC alhier. Gezellig wel, al dat volk van verschillend pluimage.

WIeke

WIeke

27-05-2016 om 23:16

fietsen

Fietsen voor mezelf koop dan weer liever niet tweedehands. Ik ben daar echt op afgeknapt.
Een fiets gebruik ik erg veel, en ik vind het fijn als het ding het goed doet, licht loopt, etc.
Een fiets slijt gewoon door gebruik. En gesleten onderdelen (tandwielen, trapas, rem, banden, etc.) moeten vervangen worden en dat is niet goedkoop.
Het is mijn ervaring dat bij fietsen goedkoop duurkoop is, hetzij in geld hetzij in functionaliteit en comfort.
Goede tweedehandsfietsen zijn niet goedkoop, en dan moeten er snel toch veel dure reparaties aan worden gedaan, en bij elkaar is dat dan ongeveer even duur als een goede nieuwe fiets (en meer ongemak).
Die nieuwe Azor-fiets, die zal ik mijn hele leven gebruiken, totdat het ding echt helemaal op is. of gestolen wordt. Dat laatste is wel een issue natuurlijk.

Laatst na een diefstal toch een tweedehands fiets gekocht van een goed merk. Zogenaamd "goed onderhouden" door de vorige eigenaar. Maar bah wat wordt er toch veel afgelogen op Marktplaats, ze hadden de laatste jaren alleen de hoogstnoodzakelijke kleine reparaties laten doen, dus er kwam nog een flinke rekening van de fietsenmaker na en dan moet ik het nog met die lullige batterijlampjes doen.

En ja, ik laat mijn fiets graag goed onderhouden door een goede fietsenmaker, omdat dat een wereld van verschil is bij het fietsen.

Kinderfietsen koop ik dan wel tweedehands, van een goed merk, omdat die toch niet lang gebruikt worden.

Wieke

Wieke

27-05-2016 om 23:17

schaatsen voor kind

Viking noren voor kind koop ik graag tweedehands op Marktplaats.

Mijn eigen zijn meer dan 30 jaar oud.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-05-2016 om 00:35

Schoenen

Iedereen moet het zelf weten. Het hakdeel van mijn zolen slijt altijd scheef af. Vaak als nieuwe schoenen een beetje scheef zijn gesleten voelen ze ingelopen. Ik raad een ander niet aan om op mijn schoenen te gaan lopen. Mijn dochter koopt (of verkoopt) ook wel eens tweedehands, maar dat gaat dan om miskopen die na 1 of 2 keer dragen toch niet bevallen. Nog amper versleten zolen en geen teenafdrukken in de schoen. Dan zie ik er ook geen probleem in. Laatst heeft ze schoenen die al vaker gedragen waren weggegeven. De vrouw was er erg blij mee. Prima. Ik zou het zelf niet willen en vroeger dus ook niet voor de kinderen.

Waar ik toen wel mee gestopt ben was dure schoenen kopen. Ik kocht in eerste instantie schoenen van Dolcis bijvoorbeeld. Schattig en mooi hoor, maar om eerlijk te zijn vond ik later schoenen van goedkopere winkels ook goed voldoen. Ze hebben normale voeten ontwikkeld.

Alicia

Alicia

28-05-2016 om 08:23

wel veel troep inderdaad

Ik kom de laatste jaren wel vaker troep tegen op marktplaats. Regenjas zonder capuchon ('o, had u die erbij willen hebben dan?'), kapotte ritsen, knopen die ontbreken, hele andere maat. Daarom koop ik ook kleding alleen nog in de buurt, zodat ik kan passen en controleren. Dat maakt de zoektocht iets lastiger maar levert wel meer plezier op.

Triva

Triva

28-05-2016 om 08:51

Kaaskopje

Er zit echt een groot verschil tussen versleten schoenen en schoenen die naar 'iemand gaan staan'. Een afdruk van tenen is echt niet slecht voor jouw voeten. Natuurlijk is een scheef afgelopen zool dat wel maar dat noem ik dan ook versleten schoenen. Overigens heb je daar steunzolen voor om dat dat te voorkomen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

28-05-2016 om 10:01

Kaaskopje

kaaskopje, je beschrijft versleten schoenen. En als je naar de rommelmarkt of kringloop gaat, kom je veel versleten spullen tegen. Daar moet je dus ook niet naar toe. Ik schreef al eerder: er is een enorm aanbod aan tweedehands spul. En daar zit echt heel veel mooi en goed materiaal tussen. Bij tweedehands kleding zaken, op Marktplaats. Maar dat betekent goed zoeken en kritisch blijven. Als je op Marktplaats zoekt, kies dan het selectiefilter 'zo goed als nieuw'. Dat scheelt al veel. Want natuurlijk zit er ook veel rommel bij, logisch toch. Iedereen mag al zijn spullen op Marktplaats zetten, en jij als mogelijke koper selecteert. Heel veel mensen bieden hun eigen 'miskopen' aan: toch te klein, toch te groot, toch het verkeerde model, toch niet de juiste kleur. Of zo'n shopoholic die een veel te volle kast heeft met amper gedragen kleding. Soms zitten de kaartjes er nog aan. Dát zijn de interessante koopjes.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-05-2016 om 17:10

Overigens heb je daar steunzolen voor om dat dat te voorkomen.

Wie weet moet ik er ooit aan, maar voorlopig liever niet

Vesper Lynd

Vesper Lynd

29-05-2016 om 19:02

Auto's

Ik koop auto's tweedehands, huizen, en fietsen. Kleding niet want ik heb nog nooit iets knaps zien hangen bij de kringloop. Schoenen ook niet omdat ik eigenlijk altijd hetzelfde merk draag en toch al minstens 5 jaar met mijn schoenen doe. Ook voor de kinderen geen tweedehands kleding, hooguit eens iets wat wordt doorgegeven vanuit de familie. Oh, en boeken kopen we ook wel eens tweedehands.

redelijk veel

Auto's, fietsen. Op Marktplaats koop ik geregeld iets van meubels,lampen servies (vooral van bepaalde ontwerpers). Kleding koop ik niet vaak meer op tweedehands, omdat ik laatste paar keren duidelijke miskopen had. Als ik al kleding koop dan altijd van een bepaald merk waarvan ik weet hoe de kleding valt.
Ik verkoop nooit iets op MP want dat vind ik teveel gedoe. Wat ik niet meer kan gebruiken, breng ik naar de kringloop.

Grenen meubelen!!!

Ze zijn duidelijk "out" en de tweedehandszaken staan er vol mee. Ze kosten zo goed als niks.
Vaak worden ze buitengegooid omdat grenen onder invloed van licht donkerder wordt: wit - vuil geel - oranje - vuil bruin. De remedie is eenvoudig: bleken met zuurstofwater of logen in natriumhydroxide.
Een eh... bekend Zweeds designmerk verkocht vroeger meubelen in grenen. De gebruikte constructietechnieken stellen niks voor, maar het hout is van een verbazingwekkend hoge kwaliteit, zeker vergeleken met de rommel die ze nu slijten...

Emel

Emel

07-08-2017 om 10:27

Alleen matrassen, kussens, ondergoed, electronica, auto niet

Behalve dat rijtje kopen we alles tweedehands.

Heerlijk gewoon om langs tweedehandswinkels te gaan en gewoon snuffelen. Indien knap ik het zelf op.

Zo hebben we heel veel bespaart afgelopen jaren als gezin.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-08-2017 om 11:07

Steeds meer wel

Ik heb zeer onterecht iets tegen tweedehands kleding, maar ik ben inmiddels zo ver dat ik daar niet meer zo anti meer mee ben dan vroeger. Elektronica kopen we wel tweedehands. We hebben al meerdere spullen tweedehands gehad en nog in huis die prima werk(t)en en nog een paar jaar dienst deden. Ik zou het niet op de vrijmarkt kopen, maar wel bij een kringloopwinkel.

altijd wel op zoek naar...

... tweedehands foto-apparatuur en optiek, vooral microscopen.
Omdat ik er toch al teveel heb en om mijn slecht geweten af te kopen, geef ik er elk jaar eentje aan een school in het zuiden.

Kleur

Veel Nederlandse vrouwen met geld teveel hebben een voorkleur voor neutrale tinten voor de wat duurdere garderobeonderdelen. In een overmoedige bui schaffen ze soms iets avontuurlijkers aan. Wat ze dan als ze weer bij zinnen zijn gekomen subiet op mp zetten onder : verkeerd in nieuwstaat, toch niet mijn ding. En dan sla ik toe. En op die manier kom ik aan saccootassen en El naturalista pumps zonder gebruikssporen voor amper een derde van de nieuwprijs.

Ik vind tweedehands sowieso aan manier een om aan het monopolie van modekleuren te ontsnappen. Als stoere jonge moeder wilde ik niet met een lila, peach of mint buggy gezien worden. En ik ga ook geen 1000 euro aan een nieuwe fiets uitgeven als die uitsluitend te verkrijgen zijn in leverbeige of grafgrijs.

Ik weet of alle anwbseniorenstellen hun identieke knooppuntfietsen inmiddels omgeruild hebben voor een electrisch duo , maar ik heb aan die hausse een paar prima fietsen overgehouden.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

07-08-2017 om 12:46

Yvan

Wat is zuurstofwater? Waterstofperoxide? En dan 2 of 3 procent?

Ik heb dus precies die meubels en het aanvankelijk zo charmante honingkleurtje begint nu inderdaad wat minder te worden.

Vakantieganger

Vakantieganger

07-08-2017 om 13:31

Geduld

Toen ik op mezelf ging wonen ben ik begonnen met allemaal krijgertjes (bankstel vd buurvrouw kleed erover en je ziet niets van de leverkleur, oude eettafel met stoelen van mijn ouders - blik verf en de kale plekken zijn ook weg.
Alleen een servies en bestek heb ik toen nieuw gekocht. Ondertussen zoek ik dus al jaren naar aanvulling op mijn servies via MP. Helaas vind ik zo af en toe wat kopjes en/of sauskommen. De zo gewenste borden zijn denk ik bij iedereen al kapot en vind ik dus zelden. Maar ik heb geduld, en blijf zoeken.

Kinderkleding heb ik heel veel gekregen. Ook zelf gekocht en weer doorgegeven. Merk-kinderkleding verkoop ik nu wel af en toe, het slijt minder nu ze de basisschoolleeftijd voorbij zijn. Kleding kopen op MP doe ik dan weer zelden.
Onze voortuin is betegeld met gratis afgehaalde grinttegels.
Auto's altijd via een garage 2e (of 3e of 4e) hands.

Doet me er aan denken dat ik nog een paar te kleine schoenen in de kast heb staan die ik na de vakantie maar eens op MP moet zetten. Nooit gedragen. Manlief had het merk onthouden, en de maat (iets met 6, toch, schat
Helaas is 6,5 iets anders dan 6....

Kaaskopje

Kaaskopje

07-08-2017 om 13:52

Kenfan

Zo, van jouw bijdrage wordt een mens vrolijk! Dankzij de vreselijke keuzes van anderen dan jij kun jij je "ik doe nergens aan mee"-slag slaan, dat is zo'n beetje de teneur.

Ik zou dolgraag een tweede e-bike willen, want dan kunnen we weer eens lekker samen een stukje fietsen. Nu gaat man regelmatig in zijn eentje op pad. En nee, dan zet ik mijn opoefiets niet op mp, die blijft beschikbaar voor wie hem wil lenen of gewoon als reserve. Het mag dan een hausse zijn, maar het rijdt heerlijk.

We zijn overigens geen anwb stel, bij het idee alleen al schieten we in de lach. Ik zou dus bewust een fiets in een andere kleur uitkiezen. Onze maten wijken teveel af, dus gelukkig kunnen we ook niet de fout begaan om voor dezelfde jas te vallen .

@ Sally MacLennane

Zuurstofwater is inderdaad waterstofperoxide, H2O2.

Een concentratie van 2 - 3% is aan de lage kant. Ik begin doorgaans met 5%, als dat niet voldoende werkt 8% of 10%.

U hebt er ook grote hoeveelheden van nodig: het hout moet met een handborstel of zo flink ingesopt worden. Het moet kletsnat zijn en flink staan schuimen.
Met de flesjes van Kruidvat zal het dus niet lukken.

Zuurstofwater is in de handel. De concentratie wordt vaak uitgedrukt in "volumes": de hoeveelheid zuurstof die de oplossing kan vrijstellen.
Voor dit gebruik wordt meestal vertrokken van zuurstofwater "100 vol". 1l kan dus 100l zuurstofgas vrijstellen. Dat komt overeen met een concentratie van ca. 27,50%.
De sterkste concentratie in de handel is 200 vol = ca. 55%.
Opgelet: in die concentraties is het een gemeen, sterk bijtend goedje!

Gegeven de nogal agressieve behandeling is het beter metalen onderdelen zoals scharnieren, handvaten en zo te verwijderen.

Het hout moet blank zijn. Vernislagen moeten verwijderd worden.
Gezeept grenen moet eerst flink geschrobt worden met een schuurspons en warm water waaraan wat ammonia is toegevoegd, tot het waswater helder blijft.
Idem dito voor blank grenen.
Idem dito voor grenen dat middels de water-zeep-white wash methode behandeld is.
Bij grenen dat middels de oliemethode gewhite washed werd, volstaat grondig schuren met grof schuurpapier (korrel 60 - 80), daarna afnemen met een vod en aceton.

Nadat de eventuele vernislagen enz. verwijderd zijn wordt het hout goed nat gemaakt, tot het geen water meer opzuigt.
Met een rubberen wisser, zoals die die u gebruikt om de ramen te wassen, worden plassen weggewist, waarna het zuurstofwater er overheen gaat.
Probeer zo snel mogelijk het zuurstofwater gelijkmatig uit te spreiden over het volledige oppervlak om ongelijkmatige bleking te voorkomen.
Eens het resultaat u wel goed lijkt: afspuiten met de tuinslang, het meeste water verwijderen met een zeemvel, laten drogen.

U hoeft zich niet teveel zorgen te maken: grenen is even robuust als het vergevingsgezind is en sowieso begint u natuurlijk eerst met een proefstukje: een legplankje of zo.

Qua verdere afwerking ben ik een groot voorstander van white washen middels de olie-methode, behalve voor snel vervuilde oppervlakken zoals tafelbladen.
Hoewel: zowel mijn tafel als mijn salontafel zijn op die manier behandeld. Er valt al eens een kop koffie of een glas wijn om. Die vlekken zijn er dan, maar ze dringen niet diep in het hout door. Eens per jaar schuur ik de boel eens op en ik white wash even opnieuw.
Bij deze methode zijn goede producten van kapitaal belang. Die zal u in de bouwmarkt niet vinden.
Daarvoor zal u een goede verfhandel moeten bezoeken en zelf uw huiswerk maken: ik moet nog steeds de eerste verfhandelaar tegenkomen die daar enig zinnig advies over kan geven.

Voor afwerking van grenen moet je in het noorden zijn en in mijn ervaring komen ook de beste producten terzake van daar.
Ik werk altijd met het gamma van het Deense "Dinesen" en het Zweedse "Woca" (voorheen: "TripTrap").

Ik heb geen enkel belang in die firma's, maar ik ben wel een erg tevreden klant.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

07-08-2017 om 19:20

Dank je, Yves

Voor je uitgebreide uitleg! Pfff, wel een klus...! Ik heb bijna alles grenen!

Dat...

begrijp ik volkomen. Het is een immense klus, zeker als u zowat alles in grenen hebt. Het resultaat is wel zonder meer spectaculair.

Lang geleden kwam ik een grenen salontafel op het spoor (de mijne dus). Een ongetwijfeld duur design-ding. Het had jaren in een stal gestaan waarin het binnen regende. Het was zo goed als volledig doorschimmeld. Ik mocht het gratis hebben, want "dien brol moet hier weg".
Ik ben er, zo af en toe, ongeveer een jaar mee bezig geweest: ik vond het een "interessante uitdaging". Het was mijn eerste kennismaking met renovatie van grenen meubelen.

In eerste instantie werd de tafel te drogen gezet in een omgeving met matige temperatuur en goede ventilatie (mijn garage dus). Daarna werd ze enkele keren grondig afgeschrobt met water met een fikse geut afwasdetergent en wat ammonia.
Na drogen werd fiks geschuurd met erg grof schuurpapier (korrel 40). Daarmee werden ook de "meisjessporen" (roze... nagellak, denk ik) verwijderd.
Enkele "putten" waarvoor geen andere oplossing voorhanden was, werden uitgeboord/uitgefreesd en er werd een grenen rondhout van eigen makelij ingelijmd.

Na nogmaals grondig drogen werd gewhite washed met de olie-techniek.

Een helse en langdurige klus, maar het zeker waard. Ik zoek wel even of ik daar nog foto's van heb en of ik die ergens kan parkeren.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

07-08-2017 om 22:22

Indrukwekkend !

Wij hebben ook nog wat meubilair dat geheel 'out' is, maar ik denk dat ik dat fijn zo laat. Van zo'n karwei ga ik zelf 'out' )

Ik geloof meteen dat je veel voldoening hebt van deze enerverende klus !

Sally MacLennane

Sally MacLennane

08-08-2017 om 18:32

wauw!

Als nieuw! Prachtig, en alle moeite meer dan waard!

Dank u (OT)

Het is goed gelukt. Dat is niet altijd het geval, maar bij minder goed resultaat kan je altijd opnieuw beginnen.

Tweedehands meubelen uit de kringloopwinkel zijn wel vaker een goede bron voor prima hout.
Echt goed hout begint schaars te worden. Tal van fabrikanten van deuren en ramen zijn al overgeschakeld naar PVC of aluminium, omdat er eenvoudigweg geen goed en betaalbaar meranti meer is.
Dat "steigerhout" nu een hype is, is geen toeval.
Een andere bron van goed hout voor sommige toepassingen zijn oude paletten. Ik kan al niet meer op tenen en vingers natellen hoeveel koude tuinbakken (https://ibb.co/mtGgNF, https://ibb.co/bBYvhF, https://ibb.co/egK1NF) en kippenhokken (https://ibb.co/heiaGa) ik daarmee gemaakt heb...

Tegelijk wordt er meer en meer werk gemaakt van nieuwe houtsoorten, zoals rubberhout. Een fantastisch materiaal. Voorlopig nog wat minder geliefd bij DHZ'ers omdat het enkel verkrijgbaar is in groot formaat: 0,60 m * 4m.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.