Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Martina

Martina

15-11-2018 om 11:37

Wat???? Kosten cv monteur!

Ik had gisteren de cv monteur over de vloer. Wat hij gedaan heeft: ontluchten, water bijvullen. Gekeken naar een knop van een radiator die het niet meer deed. Tegenaan getikt, nu doet hij het weer (maar draai er maar niet meer aan mevrouw, regel het via de thermostaat.

Hij was een halfuurtje binnen. Kosten, schrik niet, 190 Euro! (waarvan de helft voorrijkosten)

Is dit normaal? Ja stom stom stom ik had het eerst moeten vragen. Dus ik zal geen verhaal kunnen halen, toch? Ik schrok me rot, was overdonderd en heb betaald (was zo'n pin: meteen afrekenen) .

Wat zijn jullie ervaringen qua kosten cvmonteurs?

Martina

Martina

15-11-2018 om 11:39

wat ik nog vergat te vermelden

Hij was 25 minuten binnen

Flavia

Flavia

15-11-2018 om 11:45

abbonement

Ik heb een onderhoudscontract voor mijn moederhaard en geiser en betaal dan € 16 per maand. Daar komen ze gemiddeld 1x per jaar voor langs om de handel schoon te maken en te controleren. Ook z'n 25-30 minuten bezig (per apparaat want het bedrijf kan niet 1 monteur sturen die beide dingen kan controleren)
Dan kom je in een totaal bedrag ook ongeveer zo hoog uit. Dus, ja, ik denk dat het vrij gebruikelijk is.
Voordeel van een contract is wel dat ik geen voorrijkosten betaal bij een defect systeem mits ik het onderhoud heb laten uitvoeren.

Ontluchten en water bijvullen doe ik gewoon zelf, ook bij de cv systemen van mijn ouders.

Martina

Martina

15-11-2018 om 12:03

Flavia

Oh nou als het vrij normaal is, lucht dat een beetje op want het gaat er om dat ik niet een soort van opgelicht ben.

Hier ook

Dat betaal ik hier ook.
Hier ook geen voorrijkosten omdat ze voornamelijk in dezelfde buurt (koopwoningen) rondrijden.

Knop van de radiator

Kostte hier 70,- euro om het binnenwerk te vervangen. Daarna deed de knop het weer.

Martina

Martina

15-11-2018 om 12:22

Knop

AnneJ: ja maar hij heeft de knop niet vervangen. Hij heeft het hulsje ervan af gehaald, er tegen getikt en toen deed hij het weer. Maar... niet optimaal want ik kan hem niet meer gebruiken: laat maar altijd openstaan, zei de monteur

Knop

Dat staat los van de controle, dat was hier 90-100,- euro of zoiets voor controle, ontluchten, water bijvullen en controleren op gaslekkage (opgetreden bij het vervangen van de meter en ik vertrouwde het niet zo).

Los daarvan betaalde ik 70,- euro voor het binnenwerk.

Bij een afvoerprobleem had ik dat advies al gehad van de monteur, toevallig dezelfde, om dat te laten doen. Dus bij de controle heb ik dat direct laten doen.

Martina

Martina

15-11-2018 om 12:32

oh okay AnneJ

ja dan klopt het wel

Raffie

Raffie

15-11-2018 om 12:45

Ik zou

in ieder geval even bellen of dit wel klopt en vragen of er niet iets vanaf kan. Onderhandelen kan soms best wel helpen!

Viooltje

Viooltje

15-11-2018 om 13:26

Ik vind het wel een flink bedrag hoor

Hier een overeenkomst, al eeuwen, met een CV-boer. Komen ieder jaar trouw de winter check-up doen en dat kost dan rond de € 100. Voorrijkosten betalen we volgens mij niet, dat wordt ingepland, dus dan vervallen die. Kan me voorstellen dat als je nu belt en er morgen een nodig hebt dat anders is.
De monteur is altijd uiterst grondig en is wel een uur zoet. Stofzuigt ook nog netjes om de cv-ketel heen, heb ik zelf geen omkijken naar. Meer dan een kopje koffie kost het me niet. En een kletspraatje bij vertrek, hij is wat lang van stof...
Wij ontvangen achteraf een factuur. Ook wel prettig.
Maar ik zou zeker even bellen of het klopt. Wie weet is er iets mis gegaan. En verder kan ik je dus aanraden zo'n soort abonnement/overeenkomst af te sluiten. Is volgens mij echt goedkoper.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

15-11-2018 om 13:36

Abonnement niet goedkoper

Volgens mij betaal ik ca 150 euro voor een losse onderhoudsbeurt. Een abonnement is ca 15 euro per maand en dan krijg je om het jaar een onderhoudsbeurt, exclusief onderdelen. Het enige voordeel is dat je bij het abonnement geen voorrijkosten hebt bij tussentijdse reparaties en gegarandeerd 24 uurs hulp.
Als ik mijn onderhoudsman bel met een storing komt hij ook nog dezelfde dag.

Half a twin

Half a twin

15-11-2018 om 13:50

15 euro inclusief onderdelen mijn abonnement.

Bij Gaswacht. En dan 24 uurs service dus ook in het weekend komt er iemand om je te helpen als de boel uitvalt. Al 2 keer gebruik van moeten maken. De combi-ketel geeft ook geen warm water als hij uitvalt en dat is ook in de zomer lastig met douchen en zo.

180 euro per jaar maar dat is met de bedragen uit de OP zo terugverdient als je meerdere keren per jaar iemand nodig zou hebben. Bijvullen en ontluchten doen we zelf maar echt repareren niet.

Martje

Martje

15-11-2018 om 13:53

wel duur

ik betaal 12 x 8 = 96 euro per jaar. Dat is 1x per jaar een onderhoudsbeurt, geen voorrijkosten bij tussentijdse reparaties en ze komen dan binnen 24 uur.

Dus bijna 100 euro voor die knop vind ik veel geld.

40er

40er

15-11-2018 om 18:33

Hier

€90. Controle en schoonmaken ketel. Ze komen 1x per jaar en bellen zelf voor de afspraak.

Ad Hombre

Ad Hombre

15-11-2018 om 20:01

Businessmodel

Die bedrijven willen je contracten aansmeren dus als je die niet hebt en toch een reparatie wilt trekken ze het vel over je oren. Zoals je ziet zijn bijna alle oudertjes hier ervoor gevallen en betalen braaf hun jaarlijkse kosten. Als bedrijf is dat echt heerlijk al die vaste abonnementjes die maar binnen blijven stromen.

Je ontkomt er bijna niet aan, dus wij hebben er ook een, zo'n onderhoudscontract...

Flavia

Flavia

15-11-2018 om 20:27

je kunt het ook zien als gespreid betalen van de rekening.

Ad Hombre

Ad Hombre

15-11-2018 om 20:48

Flavia

Of protectiegeld...

Triva

Triva

16-11-2018 om 07:49

abonnement

is natuurlijk een soort verzekering, daar profiteert het bedrijf van én een kwart van de mensen. De helft ongeveer speelt quitte en een kwart legt er flink op toe. Met een beetje pech is het geen kwart die er voordeel aan heeft maar 10%

Dees

Dees

16-11-2018 om 07:59

Kosten

Precies. Daarnaast is een abonnement voor een bedrijf goedkoper, ze weten immers vooraf hoeveel mankracht ze moeten inzetten. Het jaarlijkse onderhoud (volgens grotendeels zelf opgestelde planning op basis van locatie van de CV en dus lage voorrijkosten) tussendoor gemiddeld zoveel procent storing, wat bepaald dat ze een x aantal FTE in dienst moeten nemen.

Daarnaast nemen ze mensen aan om de incidentele klanten te helpen, veel lastiger in te schatten en in te plannen.

Ad Hombre

Ad Hombre

16-11-2018 om 08:51

Abo's

Oh ja, de voordelen voor het bedrijf zijn duidelijk, maar bij een standaardcontract betaal je bij een defect nog steeds gewoon arbeidsloon en onderdelen. Het enige wat je bespaart zijn voorrijkosten. Dus dat koop je, een verzekering voor de voorrijkosten en een jaarlijkse schoonmaak en controlebeurt.

En die voorrijkosten die schroeven ze natuurlijk flink op.

"Daarnaast nemen ze mensen aan om de incidentele klanten te helpen, veel lastiger in te schatten en in te plannen."

Ik denk dat de CV onderhoudsbranche een van de meest voorspelbare bedrijfstakken is. Een bepaald percentage van die ketels gaat ieder jaar kapot en dat middelt zichzelf lekker uit. Zo rond deze tijd als de ketels weer flink aan de bak moeten is er een piek...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.