Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Christel

Christel

06-08-2013 om 09:49

Wat meenemen uit duitsland?

Wij zijn jaren naar Frankrijk op vakantie geweest en dan nam ik altijd van alles mee wat hier niet verkrijgbaar is, vaak op advies van hier. Maar nu gaan we naar Duitsland. Wat zijn de duitse (supermarkt)toppers?


Kan niet zo veel bedenken

Want ik neem altijd ladingen uit Nederland mee terug naar huis aan indische kruiden, drop, stroopwafels etc.

Even denken hoor. In elke grote supermarkt hier is een giga-afdeling met Haribo-snoep. Ook qua chips/zoutjes is men hier iets anders gesorteerd dan in Nederland, maar ook niet spectaculair. Of je moet van chips met bier- of currywurstsmaakhouden (echt waar).

Wat me wel te binnen schiet zijn de bak-mixen. Duitsland is een bakland en er zijn hier veel meer soorten verkrijgbaar. Bijvoorbeeld de schokino-mix van Wolken van Dr. Oetker. In Nederland alleen verkrijbaar in citroen, marmer en chocola. Vlees en worst vind ik persoonlijk ook niet zo denderend hier.

Specialiteiten uit de regio Hessen (weet niet waar je in Duitsland bent) zijn Apfelwein en Grüne Sosse (wel mjammie).

En als je over 3 weken komt, kan je al kerststollen kopen

Fijne vakantie.

Fély

Brianna F

Brianna F

06-08-2013 om 14:16

Natuurvoeding

Ik haal alles in Duitsland, daar hebben ze een uitgebreide, goedkope sortering.

Yta Chalne

Yta Chalne

06-08-2013 om 14:21

Wij laden ook altijd taartenbakdingen in. Niet zozeer de kant-en-klare mixen, maar vooral bijvoorbeeld gemalen amandelen en hazelnoten, diverse soorten suiker, etc. Verder kersensiroop, dat vind ik heerlijk en is hier niet aan te komen. Als je koffiebonen gebruikt zul je ook blij zijn met de enorme keuze in de supermarkt, en dat geldt ook voor chocola.
En altijd een uitstapje naar de DM voor de lekkere Alverde bioshampoos (en de rest van de Alverde serie, zeer betaalbare erg prettige biologische verzorgingsproducten van bodybutter tot mascara), de allerbeste krullenspray (Balea oranje flesje) en niet te vergeten het totaal zinloze maar niet te missen geparfumeerde toiletpapier met bloemetjes.

Vlierbessensiroop

Spätzle, voor als we geen zin/tijd hebben om ze zelf te maken, dan zijn die zakken spätzle ook lekker. Duits bier, verder meestal niet zo veel.

Miss Elly

Miss Elly

06-08-2013 om 18:35

Pely plastic huishoudfolie

Dat zit in een groene rol. Het folie is voorgeperforeerd. Je haalt er makkelijk een afgepast stukje af. Heb ik in de Nederlandse supermarkt nog nooit gezien.

Fiorucci

Fiorucci

06-08-2013 om 19:28

Genista

Ikea verkoopt vlierbessensiroop en vlierbessenlimonade in handige meeneempakjes. Hetzelfde in vossenbessenvariant, is ook heerlijk.

Yta Chalne

Yta Chalne

06-08-2013 om 19:52

Oh ja

Nu ik de folie van miss Elly lees: erg handig vind ik het bakpapier, wat ook in afgepaste velletjes in de verpakking zit.

Laminaat

Laminaat

06-08-2013 om 22:06

Drank en vlees

Alle alcoholische dranken zijn veel goedkoper in Duitsland. Als ik ga, koop ik meteen alle sterke dranken die ik voor vrienden, familie en feestjes in huis wil hebben voor het hele jaar. Zelfs de Hollandse jenever is daar goedkoper. Verder zijn er een paar wijnen die ik lekker vind en die in Nederland niet te koop zijn. Dat is de witte Frankische wijn in typische bocksbeutel en de lichtrode Trollinger, die je gekoeld drinkt.
Voor de kinderen koop ik Hanuta's, een soort pennywafels.
In worsten en ander varkensvlees zijn ze ook erg goed. Uiteraard de schwarzwälder schinken. In de dorpen kennen veel slagers hun boeren en de koeien, slachten ze zelf en hebben hun eigen rook, en -pekelkamers. Even navragen bij de slager. Erg lekker, diervriendelijk, goed houdbaar en een goed geschenk.
Vergeet inderdaad ook de spaetzles niet.
Succes,
Laminaat

mix

mix

07-08-2013 om 10:22

Yta

c1000 verkoopt ook bakpapier in aparte velletjes. Eigen merk, oranje verpakking

Valkyre

Valkyre

07-08-2013 om 12:07

Brot!

Mijn man komt uit Duitsland. Als we daar zijn, kopen we altijd een paar ongesneden broden voor in de vriezer. Heerlijk!

Verder inderdaad vleeswaar - Schwarzwalder Schinken, maar ook Gefluegelwurst (kip/kalkoenworst), chocolade, bioproducten. En inderdaad even naar DM. Drogisterijartikelen zijn daar sowieso een stuk goedkoper dan hier.

Valkyre

Jessica O

Jessica O

07-08-2013 om 12:53

Apotheek

Ik breng de apotheek altijd een bezoek. Systral crem tegen insecten beten en hoestdrankjes voor mijn zoon.
Uit de super, mezzomix (cola met sinas gemixt), bakmixen en broodmeel. En curryworst saus.

liora

liora

07-08-2013 om 13:20

Gezondheid

Als ik het zo lees kun je voor je gezondheid beter in NL blijven!

Fiorucci

Fiorucci

07-08-2013 om 14:36

Liora

Welnee, durf te leven..

Christel

Christel

07-08-2013 om 14:39

Reactie

Fély, jij schrijft over chips met bier- en currywurstsmaak, ik verwacht dat dàt dus hier een topper wordt. Haha, bij de mannen dan hoor, die zijn ook gek op de mosterdchips uit Frankrijk. Voor kerststollen ben ik te vroeg, we gaan volgende week

Taartbakdingen, kijk dat vind ik leuk. Niet eens zozeer die kant- en klare mixen maar wel los spul. En siroop vinden ze hier ook lekker. Vorige jaar hebben we ijsthee, cola en perziksiroop meegenomen, nu gaan we zeker naar de kersensiroop kijken. Koffiebonen zijn ook genoteerd. Niet genoteerd is het geparfumeerde toiletpapier met bloemetje, daar ga ik mijn kostbare kofferbakruimte niet aan verspillen

Spatzle is toch een soort pasta? Eens even op googlen straks.

Bakpapier in losse vellen heeft de C1000 inderdaad, vind ik juist helemaal niet handig. Dat folie lijkt me weer wel wat, ik heb nogal eens ruzie met zo’n rol.

Zelf ben ik vegetarisch maar de mannen hier hebben al geroepen dat ze absoluut schnitzel en braadworst willen eten. Waarschijnlijk zal er ook wel een en ander mee naar huis gaan aan worst.

Drogist en apotheek, daar zou ik nou nooit aan gedacht hebben.

Ik heb vorig jaar amandelmeel uit Frankrijk meegenomen, maar dat pak staat nog steeds in de kast. Iemand nog een goed idee?

Zus

Zus

07-08-2013 om 14:52

Amandelmeel!

Wij komen net uit Frankrijk en onze tas was volgeladen met amandelmeel! Dochter heeft er macarons van gebakken, zo mooi en superlekker. Het is even een werkje, maar niet heel moeilijk, dochter is 10 en het is haar gelukt .
Sorry voor de inbraak, nu weer over Duitse lekkernijen.

Christel

Christel

07-08-2013 om 16:21

Maar zus

mogen we dan het recept?

Zus

Zus

07-08-2013 om 17:44

Tuuuurlijk!

Macarons: 6 eiwitten; snufje zout; 400 gr poersuiker; 250 gr amandelmeel; 1-2 druppels voedinhskleurstof (optioneel). Eiwitten met zout stijf kloppen. Een eetlepel poeetsuiker erdoor kloppen en dan de rest zeven er erdoor mixen tot je een glanzend mengsel krijgt. Voorzichtig de amandelmeel erdoor scheppen, in drie keren en per keer maximaal 20 keer scheppen (anders mislukken ze ) dan evt kleurstof erbij. In spuitzak doen en kleine cirkels van maximaal twee centimeter op bakplaat met bakpapier doen en half uur laten staan. E moet nl een dun vliesje op komen. Dan in oven 170 graden voor 15 minuten. Uit de oven helemaal laten afkoelen en daarna metnscherp mesje loshalen. Ze horen beetje zachtnvan binnen en krokant vabuiten te te zijn. Vervolgens doe je met spuitzal vulling tussen twee koekjes en klaar is je macaron. Voor de vulling kun je van alles gebruiken, dochtr heeft botercreme gebruikt: zachte boter 240 gr mengen met 2 el slagroom, 350 gr poedersuiker en een eetlepel citroenrasp. Ze kreeg wel erg veel vulling, beter om de helft te gebruiken van deze hoeveelheden. Oja, ze zijn erg vullend

Zus

Zus

07-08-2013 om 17:45

Grutjes

Sorry voor al die typfouten. Is lastig lp iPad. Maar poersuiker is dus poedersuiker!

Sjansje

Sjansje

07-08-2013 om 23:43

Inderdaad

Spätzle!! En als je het jezelf met koken dan toch gemakkelijk wilt maken; wij vonden de blikjes met hertengoulash of rundergoulash ook erg lekker. Veel vlees, heerlijke saus. En dat dan over die Spätzle, 10 minuutjes en klaar!

En ook bier (Paulaner, Weizenbier, mmm...), sterke drank (Duitsers zijn nogal goed in het brouwen van allerhande bitters) en wijn.

Verder Schwarzwalder Schinken, Philadelphia-achtige smeersels, gedroogde worsten...ach eigenlijk alles
Veel plezier in Duitsland, wij zijn net terug.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

08-08-2013 om 20:03

Ook bakspullen

bakpoeder, vanillesuiker, bakmixen, versierspul, maar ook blokjes verse gist. Thuis hup in de vriezer en ik kan weer wekenlang lekkere dingen bakken waar gist in moet (brood, pizza)

Sneeuwitje

Fiorucci (totaal o.t.)

Naar de Ikea gaan voelt voor mij als straf hebben...

Fiorucci

Fiorucci

08-08-2013 om 20:46

Genista

Dan ga je alleen naar de foodafdeling, dat is zeker weten geen straf.

judiths mama

judiths mama

08-08-2013 om 22:21

Amandelmeel

Daarmee maak je zelf marsepein!
Verder nemen wij mee: spätzle, knödel (spek), almdudler (frisdrank), worst, allerlei bakspul (zowel brood- als taartenspul). Zakjes maaltijd... tja, hoe noem je dat, saus eigenlijk, waar je nog vlees en groente bij doet. De gemüsepfanne met courgette is bij mij favoriet.
Je hebt wel verschil in supermarkten, de Rewe of Marktkauf hebben vaak een heel groot assortiment.

Succes met shoppen!

Goetterspeise

Wij komen meestal terug met verschillende smaken Wackelpudding (Goetterspeise), vooral de Waldmeister vinden we lekker.
Verder limonadesiroop met Waldmeistergeschmack, pakjes Heisse Tasse (snelle warme toetjes), Rote Gruetze.
Bij Pennymarkt uit de vriezer pretzeldeeg. Verder goelasjkruiden, limonadepoeder, bouillonpoeder, juspoeder (smaken beter dan Nederlandse). Brand Kekse. Russisch Brot. Meel voor Sontagsstute. Zuurkool en rodekool in folieverpakking (makkelijk meenemen naar Indonesie). O, en echte salmiakjesdrop, die zie je in Duitsland wel en in Nederland niet meer!

Vera*

Vera*

09-08-2013 om 09:15

Zondag open?

Wij gaan aanstaande zondag naar Düsseldorf om dochter van het vliegveld te halen en ik zou best nog 'even' een supermarkt in willen duiken.
Weet iemand waar er eentje open is?
Wij hebben in Engeland al de Tesco geplunderd en in mindere mate de hypermarché's in Frankrijk, daar kan Duitsland nog wel bij

Sneeuwitje

Als je verse gist wilt hebben kunt je ook naar een Turkse of Marokkaanse winkel, die hebben het gewoonlijk ook (vaak kleine blokjes in een soort folie).

Groeten,

Temet

keukenrol

keukenrol

09-08-2013 om 11:09

Vera

Op zondag is geen enkele gewone supermarkt of winkel open. Wel bakkers, tot 12 uur vaak.
Er is er wel een supermarkt in de terminal op de lichthaven, bij terminal C geloof ik. Maar die is meen ik niet heel uitgebreid.

Keukenrol

Stenna

Stenna

10-08-2013 om 00:11

Vooral apotheek voor mij, en verder

Naar de apotheek inderdaad: veel meer over de toonbank medische spulletjes zonder recept dan hier. Rollers tegen spierpijn bijvoorbeeld, codeine pijnstiller, speciale eczeemcremes die echt werken, en Weleda spullen (veel meer keus dan hier), etcetc. Ik krijg daar altijd een hele bestellijst voor mee van familieleden en vrienden. Verder naar natuurwinkels, ook voor zuiver wollen kleding en onderkleding. En tot slot Nivea make-up. Die koop ik overal (ook in Frankrijk) want is in nederland niet op de markt en erg goed (in nederland is alleen de verzorgingslijn op de markt, niet de make-up).
Bakspullen ook veel keuze, als ik van bakken hield (wat niet zo is) zou ik die ook meenemen. Of als cadeautjes voor anderen die wel bakken

lienepien

lienepien

10-08-2013 om 18:34

Vraag aan stenna

He stenna
ik las dat je speciala eczeem cremes haalt uit duitsland die echt werken! Mijn dochter heeft veel last, bij de huisarts komen we niet verder dan hydrocortison af en toe en verder vaseline en een houding van 'leer er mee leven'. Welke producten haal jij uit DLD, we hebben er wel familie die het kan meenemen.
Lienepien

Creme

Cutevate creme helpt onwijs goed tegen eczeem. Die kun je zonder recept gewoon in Italië en Spanje krijgen, dus misschien ook wel in Duitsland? Hier gaat het in elk geval op recept, helaas. En het heet overal cutevate creme, lekker makkelijk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.