Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Mamasan

Mamasan

13-10-2008 om 14:41

Wat moet ik gaan doen? (werk)

Ik heb het al een tijd niet zo naar mijn zin op mijn werk. Op zich heb ik geen vervelende baan, maar na bijna 6 jaar in dezelfde functie merk ik dat de nadelen van het werk me steeds meer gaan tegenstaan. Dat roep ik al twee jaar, maar ik heb telkens een excuus aangegrepen om er niet iets mee te doen (samenwonen, verhuizen, verbouwen). Momenteel zit ik in een behoorlijke dip. Privé en zorg loopt best soepel, al kost het harmonieus laten verlopen van een samengesteld gezin me meer energie dan ik had verwacht. Ook de extra reistijd die ik heb omdat mijn jongste nog (tot januari) op het kdv in mijn oude woonplaats zit is vreselijk energievretend. De stress die ik daardoor thuis (soms) heb raak ik niet meer kwijt op mijn werk, omdat daar ook steeds meer eisen aan me gesteld worden (voor mijn gevoel). Ergens moet er iets veranderen, maar ik weet niet zo goed hoe ik het moet aanpakken. Mijn leidinggevende wil me niet vertellen wat ik moet gaan doen. Volgens haar gaat een loopbaancoach me dat ook niet vertellen. Dat moet ik dus zelf uitzoeken? Mijn vriend vindt alleen maar dat ik moet doen wat ik leuk vind. Als ik dan opper om maar te stoppen met werken vraagt hij wat ik dan thuis ga doen. Weinig zinvols vrees ik, mezelf kennende. Plus dat stoppen met werken helemaal geen optie is omdat ik graag zelf geld wil verdienen.
Eigenlijk wil ik gewoon van iemand anders horen wat ik moet gaan doen. Iemand ideeën? Of is er een adviseur/therapeut/dienstverlener o.i.d. die aan de hand van een wazig verhaal je toekomst voor je uitstippelt?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mamvantwee

Mamvantwee

13-10-2008 om 15:02

Ander werk zoeken?

Ik lees in je verhaal niets over de mogelijkheid om ander werk te zoeken, heb je dat al gedaan? Zet voor jezelf op een rijtje wat je belangrijk vindt in je baan, en zeker in combinatie met je privéleven. In januari krijg je wat lucht omdat de jongste niet meer naar een andere plaats gebracht hoeft te worden, maar hoe loopt het daarna: school? ander kdv? andere werk-/thuisdagen? Ik zet maar even wat op een rij.

En je vriend, wat kan hij eventueel nu (al dan niet tijdelijk) overnemen, zodat je wat meer lucht krijgt en minder stress?

Er zullen vast mensen zijn die je nu gaan adviseren om helemaal te stoppen met je werk, of ouderschapsverlof op te nemen, of een maand onbetaald verlof, etc. Maar dat lijkt mij persoonlijk niet de oplossing: je zegt dat je met thuiszitten weinig zinvols zou doen (dat heb ik exact hetzelfde, ik zou alleen maar wat lummelen en huishouden doen) en daarmee kom je waarschijnlijk niet tot actie.

Dus eerst een overzichtje maken voor jezelf, afspraken thuis voor de korte termijn en dan oriënteren op de arbeidsmarkt. Dat is mijn advies (I have been there, en niet eens zo lang geleden...)

Succes!

Zelfde schuitje

Hoi Mamasan
Hier precies in hetzelfde schuitje! Ook langdurige verbouwing gehad, opnieuw gaan samenwonen, moeite met samengesteld gezin opbouwen hoewel dat nu allemaal soepel loopt. Ik heb een management functie voor 4 dagen in de week. Dit doe ik al 8 jaar en ben er nu ook helemaal klaar mee. Maar ja, wat dan.... Ik denk er aan om iets voormezelf te gaan beginnen. Maar ook daarvoor geldt: wat? Mijn baan geeft geen energie meer en dit heeft uitwerking op mijn prive leven. Ik heb in ieder geval wel besloten dat wat ik nu ga doen, dat dat op zijn minst leuk moet zijn en energie moet geven. En een beetje leuk betalen is ook wel handig
Ik lees met je mee.
Groetjes

Toch een coach?

Op de site van het NRC stond een tijdje een rubriek 'carrierecoach' en daar kwamen dit soort problemen dus ook langs. Vaak was er sprake van een mix van privé- en werksores, en/of algeheel onbehagen. Zaken die echt zonneklaar zijn komen natuurlijk vaak helemaal niet langs een coach.

Je kan eens op die site kijken voor tips of weet ik wat, maar volgens mij moet je zo iemand eens bellen om te vragen of hij/zij je met dergelijke problemen kan helpen. Vermoedelijk wel. Want om te gaan doen wat je leuk vindt helpt het om te weten wat je dan leuk vindt, en kan, en daarvoor helpt het als je de zaken een beetje op een rijtje hebt. Een buitenstaander kan daarbij helpen, vermoed ik. Lijkt me in elk geval productiever dan zo maar in wilde weg gaan solliciteren oid?

Sterkte/succes ermee

Temet

Maxime

Maxime

13-10-2008 om 15:41

Coach gehad

Hoi,

Op zich is het natuurlijk een heel individueel traject maar ik kan wel wat dingetjes vertellen waar ik wat aan gehad heb. Een van de dingen was de vraag "wat wilde je als kind graag worden?" niet zozeer om dat nu dan alsnog te verwezelijken maar daar zit 9 van de 10 keer een kern van waarheid in. Daar kan je dan op voortborduren. Even heel kort door de bocht:
Wilde je vroeger brandweerman worden: wil je dan nu misschien graag met mensen werken? belangrijk gevonden willen worden? Graag iets spannends doen?
Of wilde je graag verpleegster worden: wil je dan nu dat alsnog worden? Of graag met mensen werken? Mensen helpen? Dit soort vragen kunnen je helpen eens een andere weg in te denken dan dat je nu voortborduurd op wat je huidige baan was.
Verder moest ik alle vacatures die me aanstond uitknippen, ik hoefde niet te letten op of ik de opleiding/leeftijd/ervaring voor had. Gewoon uitknippen en arceren wat me aansprak in die vacature (vaak staan er namelijk werkvoorbeelden in) hier kan je ook een stapeltje van maken en bekijk daarna eens wat iedere keer terugkomt in de advertenties. Bij mij kwam constant de nadruk te liggen op creatieve dingen, terwijl in een baan had die totaal niets met creativiteit te maken had. Ik ben door die coach dus uiteindeijk een totaal andere weg in geslagen en ben een eigen bedrijfje begonnen. Ik doe nu wat ik altijd graag wilde doen en het gaat nog met succes ook !

maxime

5 kwaliteiten

Ik teer nu zes jaar later nog steeds op een loopbaantraject. Was wel een vriendin van een vriendin, dus ze had een kennisvoorsprong, en ze was ook nog een keer keigoed.

Maar goed, even een voorbeeld van een leuke oefening: vraag aan 5 vrienden om 5 kwaliteiten op een lijstje te zetten.
Vaak zitten daar verrassingen tussen, dingen die zo vanzelfsprekend zijn dat je er zelf niet meer aan gedacht had.

Kortom: ga het onderzoek aan, dat zal je op de langere duur meer opleveren dan een noodsprong vanuit stress.

black pearl

black pearl

13-10-2008 om 23:41

Zit in soortgelijk schuitje

en ga deze week wel met een loopbaanadviseur praten.

Maxime

Even nieuwsgierig: wat deed je en wat doe je nu?
En waar vind je een goede loopbaanadviseur? Er is wel heel veel aanbod te vinden via internet.....

Advies, cursus

Moeilijk om zonder je te kennen advies te geven. maar ik dacht meteen aan de vakbond: in ieder geval bij FNV Bondgenoten kun je gratis en voor niets loopbaanadvies krijgen. En ze geven ook twee- en driedaagse cursussen. Moet je wel lid zijn, natuurlijk.
Succes, m.e.a.

Maxime

Maxime

14-10-2008 om 21:31

Helaas Soppie

Hoi,

Helaas kan/wil ik dat niet zeggen op het forum, wil toch nog een beetje anoniem blijven... sorry.
Ik ben nog even gaan peinzen wáár ik nu toch die herorientatiecursus heb gedaan, maar kan niet meer op de naam komen (het is toch al weer 5 jaar geleden) heb net wel even gekeken of ik het op internet kon vinden, maar helaas. Wél kwam ik een andere leuke site tegen over een bedrijf wat herorientatiecursussen geeft, hun verhaal sprak me erg aan: www.nathis.nu

Maxime

Dirkje

Dirkje

15-10-2008 om 17:34

Mamasan

Ik lees uit jouw verhaal niet dat je meteen iets heel anders wilt, maar dat kan ik mishebben. Als ik een andere baan zoek, kijk ik altijd eerst wat er past bij mijn opleiding en werkervaring. Ik zou zeggen: koop wekelijks op zaterdag een goede krant, want daar staan de meeste advertenties in; zoek op websites van bedrijven/organisaties waar je werk op jouw terrein kan verwachten en bekijk of er vacatures zijn. En als je niet wilt zoeken op je huidige werkterrein, maar een hele andere weg in wilt slaan en je weet niet welke, dan zou ik idd een loopbaancoach in de arm nemen.
Groet,
Dirkje

Mamasan

Mamasan

17-10-2008 om 10:56

Ik weet het niet

Het is me wel duidelijk dat ik ander werk wil doen. Het liefst wil ik niet van werkgever veranderen want ik weet precies wat ik aan deze heb. Ergens geldt dat ook voor een andere functie. Qua voorwaarden en werktijden krijg ik het waarschijnlijk op een andere afdeling minder gunstig, maar na zes jaar ben ik het werk gewoon zat. De afgelopen jaren heb ik de vrijheid gekregen om binnen mijn 'reguliere' functie allerlei projecten en klussen ernaast te doen. Dat is allemaal best leuk, maar ik mag dus niet mijn reguliere werkzaamheden allemaal afstoten.
Om iets te veranderen moet ik dus echt actief iets zelf gaan doen. Maar ook nu heb ik weer een 'smoesje' klaarliggen want tot begin volgend jaar heb ik er echt geen energie voor om allerlei ingewikkelde gesprekken aan te gaan. Ik ga wel tot die tijd inventariseren wat ik het liefste zou doen. Ik vermoed dat ik liever een verticale stap dan een horizontale maak, maar ik ben er nog niet achter of dat is wat ik diep van binnen wil of dat dat is omdat ik vind dat je het beste uit jezelf moet halen. Wat als zo'n carrierecoach erachter komt dat je het liefst een niet-belastende functie wil en 'gewoon lekker wil werken'? Zo voelt het momenteel een beetje, ik wil niet teveel gedoe want ik heb het al druk zat. En eigenlijk heb ik het, objectief bekeken, helemaal niet zo druk. Vier dagen werken, waarvan een thuis, en een beetje huishouden (echt niet veel).

Ruilen?

Hoi mamasan,
ruilen? ze laten mij niet gaan van de afdeling,maar misschien kunnen we ruilen?

Komt wel goed

echt daar kom je wel uit joh, misschien zit je over een half jaar al in een veel prettigere baan, dan heb je ook dat kdv probleem niet meer en is iedereen wat meer gesetteld.

Het is ook niet mis wat je afgelopen periode allemaal hebt gedaan. Fijn dat je in elk geval niet nu weg moet, er zit geen externe druk achter.

Mamasan

Mamasan

18-10-2008 om 10:17

Annemir

Dat lijkt me niet, ik wil niet naar Schiphol. Maar als je langer dan 5 jaar op je huidige plek zit, mogen ze je niet tegenhouden als je weg wilt.

Hier

Hoi,
nou momenteel met de veranderingen houden ze iedereen,tenzij je elders weg gaat.
ze kunnen niemand missen. maakt niet uit hoor, ik blijf nog even zitten waar ik zit en kijk volgend jaar wel waar ik ga.

succes met zoeken

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.