Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wat te doen met custard?

Mijn man komt thuis van een boodschap en heeft vergrepen en 2x custard meegenomen.

Ik heb dat nog nooit gemaakt dus nu zoek ik een makkelijk recept. Wat is daar van te maken met huis, tuin en keuken dingen die je doorsnee in huis hebt (bladerdeeg, rozijnen, goudrenetten (toevallig nog over), honing, vanillesuiker)? Vorige week appeltaart gemaakt waar het bij had gepast maar daar heb ik dit weekend echt geen tijd voor.

Celine

Celine

21-11-2015 om 13:32

custard!

Het lekkerste wat je van custard kunt maken is natuurlijk custard (eigenlijk: warme vanillevla). Dat kun je gewoon als toetje eten na de maaltijd. Maar als ik eerlijk ben: kan je dat ook eten op elk willekeurig moment van de dag .

Evt. kan je er ook gewoon custardpudding van maken. Ook als dessert te eten.

Op de dozen van custard staan de recepten voor custard(vla) en pudding.

Geniet ervan.

Celine

Celine

21-11-2015 om 13:34

oja

Volgens mij heb je alleen melk en suiker nodig. Evt. rozijnen doorheen doen als je dat erg lekker vindt.

Vogel

Vogel

21-11-2015 om 13:43

Lekker

Ja, vla of pudding, en ik roer altijd een flinke schep door het pannenkoekenbeslag.
Bovendien is het eindeloos houdbaar, dus ik zou denken: dat komt wel op.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-11-2015 om 14:06

'Roomrijst'

De naam heb ik overgenomen van mijn moeder. Roomrijst wordt ook in de winkel verkocht onder de naam rijstetoetje, van die gele rijst dus. Je kookt dan eerst met dessertrijst en melk rijstepap. Iets te dun, omdat custard bindt. Dan doe je er custard gemengd met suiker doorheen, eventueel een beetje vanille(suiker), koken tot ook dat weer gebonden is en klaar. Je kunt het zo eten, maar eventueel ook met tuttifrutti of stoofpeertjes eten.

Custardvla kun je ook maken met bitterkoekjes. Vla maken, koekjes in lauwe melk weken tot ze zompig zijn en dan in de vla min of meer stukroeren. Je zou de koekjes ook in een likeur kunnen weken.

Je zou ook cacao door de vla kunnen roeren, chocoladevla.

tonny

tonny

21-11-2015 om 14:37

ha lekker kaaskopje!

Dat ga ik gauw weer eens doen.

Oh Kaaskopje

Rijstepap noemden wij dat, of nog lekkerder: rijst-met-abrikozen. Dat was denk ik ongeveer hetzelfde, maar dan laagjes rijstepap afgewisseld met gewelde abrikozen. Lekker, ga ik gauw eens maken. For old times' sake.

Jamie

Jamie

21-11-2015 om 15:56

andere tip

Met bon terug naar de winkel en ruilen voor iets anders.

Nog een andere tip: man iets laten verzinnen. Tsjor

Juline

Juline

21-11-2015 om 18:25

'Speelklei'

Mijn kinderen (nu 10 en 12) vinden het leuk om te kleien met custard. Als je bij custard wat water doet, krijg je een substantie die heel apart aanvoelt. Neem je wat in je hand, dan is het vloeibaar, knijp je erin, dan wordt het hard. Ook in een schaaltje lijkt het dan vloeibaar, duw je erop met je vinger dan voel je weerstand en houd je je vinger langer op een plek dan zak je erin weg.Het lijkt een beetje op het strand, dat is in eerste instantie hard als je erop loopt, en als je langer blijft staan zak je steeds verder weg. Het wordt wel een kliederboel, dus bij mij mag dit eigenlijk alleen buiten. De verhouding custard-water komt nauw, dus rustig aan mengen.

Beetje lang verhaal, maar ik vind het zelf zo bijzonder dat ik het wilde delen

Juno

Juno

21-11-2015 om 18:32

Mmm

Appelkruimeltaart bakken en warme custard er bij. Krijg meteen zin!

Hanne.

Hanne.

21-11-2015 om 19:06

juline

Ik ken dat van Maizena maar van custard wist ik het nog niet.

Vogel

Vogel

21-11-2015 om 19:19

Custard= maizena

Maar dan met gele kleurstof en geurstof. (Kleur-, geur- en smeurstoffen, noemen wij dat thuis.

Philou

Philou

22-11-2015 om 16:40 Topicstarter

goede suggesties

Man is dol op rijstepap; het is ook wel een idee om dat eens zelf te maken met wat custard. Hij zelf dan (dank je, Tsjor)

Goed idee van pannenkoekenbeslag. Vla of pudding ga ik eens voorleggen. Ik krijg ook spontaan zin in appelkruimeltaart... vooral vanwege de smeur, geur en kleurstoffen.
.
Alleen, dat het eigenlijk maïzena is, .... bah ! daar denk ik maar niet aan.

Dames, dank voor alle suggesties.

Sinbads vrouw

Sinbads vrouw

22-11-2015 om 18:44

Judith-t

Wat heb jij tegen maizena?

*gewoon nieuwsgierig*

Philou

Philou

22-11-2015 om 21:04 Topicstarter

Maizena

Nou, dat je eigenlijk een hap maïzena (met geur, kleur en smeurstoffen dan) neemt.. brrrr..
Misschien heeft het te maken met witte papjes en eten (bleuh).

Sinbads vrouw

Sinbads vrouw

22-11-2015 om 21:30

Witte papjes. lol

Oja, die witte maizena melk papjes over een te gare bloemkool......

Dat snap ik.

Dank je!!

Philou

Philou

22-11-2015 om 22:08 Topicstarter

Inderdaad

Van die papjes. Hoewel ik niet eens zou weten hoe je die maakt.
Ken ook niemand die er van houdt, jij?

Sinbads vrouw

Sinbads vrouw

22-11-2015 om 22:40

Ja hoor, mijn moeder

Die maakt ze nog steeds

Ik heb trouwens wel altijd maizena in huis, hoort voor mij echt bij de basis ingrediënten.

Zo houden ze hier van bittere chocolade pudding, en die maak ik altijd met maizena ipv custard.
Ik gebruik maizena ook vaak om te binden, denk dan aan een zoet zure Chinese saus, of om een pot kersen met vocht te binden voor een kersenvlaai.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.