Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

gulle gever

gulle gever

17-12-2008 om 07:49

Wat zal ik doen, geld geven.

Ik ben aan het denken over deze kwestie en nu wil ik wel eens weten hoe jullie hierover denken.

T zit zo: een goeie kennis van mij heeft een vriendin in de schuldsanering, (het hoe en waarom maakt nu niet uit) gewoon een gezellig gezin met man vrouw en een paar kinderen. Nu heeft zij (de kennis) er al voor gezorgd dat ze de winter door komen met kleding en nog een paar andere dingen, maar financieel kan zij het gezin ook niet verder helpen. Nu ben ik zelf gelukkig wel in de positie om haar evt af en toe iets toe te stoppen, maar ik ken het gezin dus niet persoonlijk en zou dat dan evt "anoniem" kunnen doen. Vooral in deze dure maanden kan ik me voorstellen dat het haar iets meer lucht zou geven.
Maar of ik het moet doen, kan ik zelf nog niet helemaal uitkomen. Ik zie dat geld dan nooit meer terug, en ik kan ook niet zien wat ze er mee doen. Ik moet er dan maar op vertrouwen dat ze er verstandig mee om gaat.
Het zal ook niet gaan om hele gote bedragen, maar meer van zo af en toe 10 a 20 euro oid.

Mijn vraag is dus aan jullie, wel of niet geven.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik zou

ik heb het idee dat jij geld wilt geven ,waaraan bepaalde voorwaarden zitten.
je zegt; ik zie dat geld nooit meer terug?als je dat wil ben je geen gulle gever meer,dan moet je het geld uitlenen en later terugvragen.
is dat je doel? of wil je echt iets geven?
je kan ook niet zien wat ze er mee doen,of ze het *verstandig*uitgeven.
vind je dat belangrijk? dat het verstandig wordt uitgegeven?al zouden ze er een grote slagroomtaart van kopen( wat normaal gesproken nooit kan) zou je dat onverstandig vinden?of als de ouders besluiten om hun kinderen naar de bioscoop te laten gaan ? vind je dat onverstandig?ik bedoel,waar vind jij dan dat ze het aan uit moeten geven?als je wil bepalen waar het aan uit gegeven wordt,zou ik niets geven,want dat kan je niet bepalen.als je het gezin gewoon een extraatje gunt,gewoon voor plezierige dingen,zou ik het zeker doen.

gulle gever

gulle gever

17-12-2008 om 09:20

Geen voorwaarden

Ik hoef dat geld ook echt niet terug hoor, daar gaat het mij niet om, en als ze er idd slagroom taart van koopt moet ze dat zelf weten, en zitten geen voorwaarden aan, ik zou er alleen wel moeite mee hebben als ze er bv mee naar de kroeg gaan met zijn tweeen. Koop er dan een kratje bier van met iets lekkers voor de kinderen en drink het thuis op bv, snappen jullie wat ik bedoel. Maar goed, ik denk wel dat ik toch regelmatig iets aan ze toestuur, en dan kijk ik wel of ik via de kennis in beetje in de gaten kan houden, ik wil namelijk echt niet dat ze weten dat het van mij persoonlijk af komt. Voor het geval dat er meerdere mensen zijn die denken dat ze dan maar bij ons aan moeten kloppen. T groeit bij ons ook niet in de achtertuin.

Gr gulle gever.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

17-12-2008 om 10:34

Speel het via de kennis

Hoe wil je het toesturen dan? Het lijkt mij nogal benauwend om anoniem geld toegestuurd te krijgen. Leuk, fijn, maar je vraagt je steeds af wie.... en je bekijkt iedere vriend of kennis of familielid met andere ogen.

Kun je het niet via die kennis doen toekomen aan de familie? En dat die dan zegt dat het van een andere gever is, die onbekend wil blijven. Dan weten ze een béétje uit welke hoek de wind waait.

En dan kun je kennis het geld laten overdragen, of af en toe iets duurs laten meenemen. Pakken koffie, een stuk kaas, luiers, een Hemabon (niet inwisselbaar in de kroeg), wat vlees als ze een vriezer hebben, etc.

Groet, Ellen

Ik weet t niet hoor

Laat ik vooropstellen dat je het vast goed bedoelt. Toch zou ik zelf, als ik in moeilijkheden zat, niet graag geld krijgen van iemand die via een kennis "in de gaten laat houden" wat ik ermee doe. Je zegt dat je geen voorwaarden stelt, maar ze mogen er niet van naar de kroeg? En stel nou dat ze daar 100x meer van opkikkeren in die moeilijke periode dan van 2 halve liters thuis? Waarom mogen ze dat niet zelf bepalen?
Ik zou doen wat Pelle zegt: als je wil dat ze ruimer in hun brood zitten, geef ze dan brood. Als je wil dat ze even wat ruimer in hun geld ziten, geef ze dan geld, maar ga alsjeblieft niet (laten) controleren wat ze ermee doen.

Catootje

Catootje

17-12-2008 om 10:59

Bonnen en dingen

Ik ken twee gezinnen die in de schuldsanering zitten, beiden zijn min of meer familie.

Wat wij als familie doen is vragen wat er nodig is en als het kan dat geven. Of een bon van de Hema of de Albert Heijn bijvoorbeeld.

Een keertje een echt extraatje is ook leuk. Zo organiseren we wel eens een vakantie voor die gezinnen omdat dat er echt niet in zit.

Ik vind geld geven erg lastig. Afhankelijk van het toezicht kunnen mensen er zelf mee in de problemen komen (omdat veel geld ontvangen eigenlijk niet mag). Daarnaast ben ik kennelijk toch niet zo heel vrijgevig want ik merk dat ik erg oplet wat ze in zo'n gezin met geld doen.

Opeens heb ik allemaal van die zeuropmerkingen in mijn hoofd dat je ook gewoon limonade kan drinken in plaats van Cola en kinderen heus niet allemaal merk eten en merk verzorgings producten nodig hebben bijvoorbeeld.

Ik geef dus liever dingen of bonnen. Dan weet ik dat de gezinnen krijgen wat nodig is maar hoef ik mij om (in mijn ogen) eventuele verspilling minder druk te maken.

Ik zou dus via die kennis af en toe iets geven dat je weet dat ze graag willen hebben of zoals nu met de kerst gewoon een bon voor de Hema of zo.

Catootje

PS Ik weet heel goed dat de schuldsanering niet zoiets simpels is als water ipv Cola drinken maar ik vind het toch moeilijk om te zien waar geld soms aan uitgegeven wordt (ook al vind ik dat heel zanekerig van mezelf) en ik denk dat dat een aspect is waar gulle gever ook over moet nadenken.

Tinus_p

Tinus_p

17-12-2008 om 10:59

Kroeg

Gulle gever:
"Ik hoef dat geld ook echt niet terug hoor, daar gaat het mij niet om, en als ze er idd slagroom taart van koopt moet ze dat zelf weten, en zitten geen voorwaarden aan, ik zou er alleen wel moeite mee hebben als ze er bv mee naar de kroeg gaan met zijn tweeen. Koop er dan een kratje bier van met iets lekkers voor de kinderen en drink het thuis op bv, snappen jullie wat ik bedoel."
Nee, ik snap niet wat je bedoelt
Als dat geld bedoeld is voor 'iets leuks', dan is het aan de ontvangers om iets leuks uit te kiezen. En als je dan een drankje in de kroeg leuk vindt, dan is dat de keuze. Een kroeg is wat dat betreft anders dan thuis drinken; want het gaat om de gezelligheid en het mensen ontmoeten.

gulle gever

gulle gever

17-12-2008 om 11:09

Ja idd via de kennis,

en niet maar zo opsturen, dat doe ik niet. En het is ook niet zo dat ik "ze in de gaten wil houden"ook al zei ik dat in mijn berichtje wel, maar meer om te zien of er nog andere dingen zijn waar ik ze mee kan helpen evt.
Maar miscchien zijn idd de bonnen van de hema oid wel een beter idee, en in het voorjaar een leuke bon van bv intratuin zodat ze dan ook in de tuin kan genieten.
Jullie hebben me erg goed laten nadenken hoe ik deze mensen zou kunnen helpen mijn dank daar voor.

(gulle) Bonnen gever, (is misschien een beter woord)

Ellen Wouters

Ellen Wouters

17-12-2008 om 11:23

Staar je niet blind op de kroeg

Tinus,

staar je niet blind op het voorbeeld van de kroeg. Het gaat om dingen waar het geld van TO niet voor bedoeld is.

TO wilde niet ingaan op het waarom van de schuldsanering (dat hoeft ook niet), maar je kunt wel voorbeelden verzinnen die het gezin in kwestie "een leuk ding" vindt, maar die geen verlichting brengen maar bijdragen aan het probleem. Wiet, drank, gokken, gadgets terwijl er geen geld is voor brood, etc.

Dat kun je betuttelend vinden, maar ik heb diverse keren van nabij meegemaakt hoe mensen een goedbedoelde gift in de bodemloze put smijten. En dan heb ik het niet over een slagroomtaart of een bioscoopje (allemaal prima). Daar vind ik geld te goed voor. Ik wil ook graag mijn weelde delen, maar niet als het direct naar de gokhal gaat.
Ik kan me dan ook prima voorstellen dat TO zeker wil maken dat het geld ten goede komt aan het gezin.

Groet, Ellen

Ellen Wouters

Ellen Wouters

17-12-2008 om 11:25

Correctie

Nu lijkt het net alsof ik het gezin in kwestie ken en over ze vertel dat ze zuipend en wietrokend in de speelhal zitten . Da's niet het geval. Ik bedoelde het algemene principe dat je best mag willen dat je centen goed besteed worden.

Naïefje

Naïefje

17-12-2008 om 13:10

Hmm

Dus men vindt over het algemeen dat het dom is om (voor jou onbekende mensen 'in nood') zo maar geld toe te sturen?
Misschien ben ik wel ongelooflijk naïef want ik heb het pas nog gedaan zonder er goed over na te denken. Een pakketje spullen toesturen kost vaak al veel aan portokosten en dat vind ik dan weer zonde van het geld. Ik stuur dan liever wat geld zodat ze zelf naar de winkel kunnen gaan. Over bonnen heb ik eigenlijk al helemaal niet nagedacht, want ook dat lijkt me niet zo handig. Een bon van AH terwijl er helemaal geen AH bij hen in de buurt is bijv. hebben ze niet zoveel aan. Veel te omslachtig. En zo kun je nog wel meer bedenken. Geld is toch veel handiger?
Maar ik zal wel veel te naïef zijn. Ga altijd van het goede van de mens uit en dat is dat ze er verstandig mee omgaan.... idd best naïef dus...
Ik zou dus in jouw geval gewoon geld geven en me niet gaan bemoeien met de besteding daarvan. Tenzij je via je vriendin weet of hoort dat het een gezin is dat niet met geld kan omgaan. Dan zou ik een andere vorm van helpen bedenken, iets in natura oid.

Tinus_p

Tinus_p

17-12-2008 om 13:26

Ellen

Ellen:
"TO wilde niet ingaan op het waarom van de schuldsanering (dat hoeft ook niet), maar je kunt wel voorbeelden verzinnen die het gezin in kwestie "een leuk ding" vindt, maar die geen verlichting brengen maar bijdragen aan het probleem. Wiet, drank, gokken, gadgets terwijl er geen geld is voor brood, etc."
Ben ik met je eens, maar TO begon er niet over. TO vond het zelfs wel acceptabel om met een kratje bier thuis te gaan drinken, en stelde dat tegenover de kroeg.

Sja

Als je niet wilt dat ze naar de kroeg gaan, zet dan een kratje bier voor de deur. Als je wilt dat ze het aan eten besteden, geef ze dan brood en boodschappen. Helpen doe je ze ermee, want het geld dat ze uitsparen door dat niet te hoeven kopen, kunnen ze naar eigen goeddunken uitgeven. Een keertje naar de kroeg ofzo

Druppel

Druppel

17-12-2008 om 23:17

Water versus sigaretten

Maar het blijft lastig om je in een ander, met diens prioriteiten, te verplaatsen. Wij hebben ooit voor een vriend de waterrekening betaald. Als "lening", maar wat ons betreft hoeven we dat geld niet terug. We konden toen helpen, er was nood maar nog geen schuldsanering, dus we hielpen. Maar de ouders van het gezin roken. Roken veel en roken nog steeds. En dat kan ik toch niet goed hebben. Ik heb er nooit wat van gezegd en dat zal ik ook nooit doen. Maar ik heb uitgerekend dat mijn waterrekening veel lager is dan hun sigarettenverbruik. Feitelijk zou je dus ook kunnen stellen dat ik een deel van hun sigaretten heb betaald. En dat vind ik toch niet leuk.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-12-2008 om 02:21

Kroeg

ik zou er alleen wel moeite mee hebben als ze er bv mee naar de kroeg gaan met zijn tweeen. Koop er dan een kratje bier van met iets lekkers voor de kinderen en drink het thuis op bv, snappen jullie wat ik bedoel.===
Ik snap wel wat het probleem hiervan is. Stel dat je 30 euro geeft om iets leuks van te doen voor of met het gezin. Met die 30 euro kun je als gezin heerlijk eten, lekkere dingen kopen voor bij de thee/koffie/limonade, wat chips kopen en dan is het daarnaast ook best lekker om nog een paar boodschappen te doen voor de rest van de week. Koffie bijvoorbeeld, een nieuwe fles olijfolie. Heerlijk om zo verwend te worden.
Als je met 30 euro vermaak buiten de deur gaat halen is het met 10 drankjes op. Persoonlijk zou ik het niet over mijn hart krijgen om het geld daaraan te spenderen, hoe leuk dat ook kan zijn. Als je in die positie bent vind ik dat je kritisch met geld moet omgaan en daar past uitgaan in principe niet bij vind ik. Tenzij je duidelijk te horen krijgt dat je geld krijgt om ermee uit eten te gaan of zoiets, dat is een duidelijk omschreven gift. Daar mag je je aan overgeven want het wordt je dan van harte gegund om eens niet zuinig te hoeven doen.
Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben geweest in hoe ik het bedoel.

Kaaskopje

je zegt:Als je in die positie bent vind ik dat je kritisch met geld moet omgaan en daar past uitgaan in principe niet bij vind ik.

dat vind jij,maar stel dat het gezin onder de stress zit door de geldproblemen,geirriteerd zijn hierdoor en de sfeer is te snijden in huis?
dan is het toch heerlijk als pa en ma een avondje uitgaan en weer energie opdoen?zodat ze er weer even tegenkunnen en weer gezellige ouders worden?

een gift is een gift,en daar mag je mee doen wat jij nodig of leuk vindt,is mijn mening.

Kaaskopje

Ik snap het volkomen. Vandaar ook mijn suggestie om het in natura te geven, dan weet je dat het besteed wordt aan wat je graag zou willen. Maar toch, je moet echt uitkijken dat jij niet voor het gezin gaat beslissen waar ze het het best aan uit kunnen geven. Begrijp me goed, ik vind het óók zonde van het geld als je het in dergelijke omstandigheden stuksmijt in de kroeg ipv er 3x zoveel van te kunnen doen als je dat plezier in goedkope versie thuis hebt.
Maar ik vind dat ook van gezinnen in mijn omgeving die niet in de schuldsanering zitten, maar het niet breed hebben en waar beide ouders roken cq iedere week een hoeveelheid bier naar binnen werken waar wij een half jaar over doen cq wel een wii hebben met veel spellen cq nog-veel-meer-bezeurbaars, en die klagen dat het dagelijkse leven zo duur is. Dat ik dat zonde van het geld vind, is mijn probleem. Als ik iemand geld geef omdat ik het spijtig vind dat diegene zo krap zit, dan mag diegene wat mij betreft zelf uitmaken waar het aan opgaat. Als ik dat niet wil, moet ik het in natura cq in bonnen geven. Maar geld geven met voorwaarden eraan verbonden gaat me te ver. Ik ben hun moeder/curator niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-12-2008 om 10:38

Daar hebben jullie ergens wel gelijk in

Ik denk dat ik dan toch voor duidelijkheid zou zijn. Als ik gewoon 30 euro geef omdat ze met moeite de week doorkomen zou ik er denk ik duidelijk bij zeggen 'voor boodschappen'. Als ik ze ontspanning gun 'voor een avondje weg'. Klinkt misschien tuttig, maar ik zou het toch jammer vinden als mijn gift het doel wat ik voor ogen had mist. Het kan praktisch zijn om bonnen te geven als je zoals ik het toch liever met wat meer duidelijkheid geeft, maar uit ervaring weet ik dat een restaurantbon bijvoorbeeld lastig uitgeven is. Ik heb er eentje al ruim een jaar in de kast liggen. Ik ben namelijk niet vrij om lukraak een restaurant te kiezen.

Kaaskopje

Hoe goed ik het ook kan navoelen, toch een nadenker: Als jij 30 euro geeft met de mededeling "voor de boodschappen" ga jij dan vissen/controleren of het geld inderdaad daaraan besteed is? En als ze het dan *niet* daaraan hebben uitgegeven, maar eens even flink rookwaren hebben ingeslagen, wat dan?

Kaaskopje

Kaaskopje

18-12-2008 om 11:34

Genista

Nee, ik zou het niet controleren. Als ik zou zien dat ze er shag oid van gekocht hebben zou ik het wel begrijpen want dat is extreem duur als je zo krap zit, maar ik zou het tegelijkertijd wel zonde vinden. Ik heb mijn man min of meer gedwongen om te stoppen met roken omdat ik het geen pas vond hebben daar geld aan te verspillen. Helaas is met meer geld zijn verslaving ook weer terug.

lies

lies

18-12-2008 om 17:55

Moeilijk

het valt natuurlijk ook moeilijk te controleren. misschien doen ze met jouw geld precies wat je wil, die boodschappen halen, en halen ze twee dagen later een paar pakjes shag omdat ze dan weer wat geld over houden.

ik vind het ook erg moeilijk, ik wil graag wat aan anderen geven. Heb het ook meegemaakt dat ik een redelijk bedrag over maakte aan iemand die het erg zwaar had financieel en een paar maanden later hoorde ik dat ze een tom tom ging kopen omdat ze zo moeilijk de weg kon vinden... dan denk ik goh die tom tom had ik ook wel gewild maar ik had er voor gekozen om haar het geld te geven. tsja.... maar mag men dan niets leuks meer voor zichzelf kopen op het moment dat je geld van anderen krijgt omdat je het financieel moeilijk hebt?

moeilijke vraag.

Lies

Vanuit de ontvanger...

Ja, wij hebben het financieel zeer zwaar. We krijgen af en toe wat geld van mijn moeder, zo ook geld voor een kerstboompje en ook wel eens wat ontvangen van lieve ool-ers. Tja, wat 'mag' ik van dat geld doen? Ik zorg er allereerst voor dat ik eten en drinken voor de kinderen in huis heb, als er ruimte is, koop ik wel eens een flesje wijn van 2 euro of een paar biertjes voor mijn man die zo zijn best doet. en ja, wij kopen ook shag! We draaien zo dun mogelijk en roken zo min mogelijk, maar ik moet toegeven dat het ons niet gelukt is totaal te stoppen. Dus ben ik reuzeblij als ik weer een pakje kan kopen.
Ik heb al zoveel moeite om gewoon de maand door te komen, dat geld dat ik ontvang, juist naar de boodschappen gaat. Ik zou willen dat ik zoveel ruimte had om te kunnen kiezen waar ik het aan uitgeef. Voel me zelfs wel eens bezwaard als ik denk dat iemand het ons geeft met het idee om er iets leuks of lekkers voor te kunnen kopen en het gaat op aan avondeten, brood.

tja... Doe wat je hart je ingeeft, het is wel echt heel erg welkom, hoor!

Jons

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.