Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Yta Chalne

Yta Chalne

10-11-2008 om 14:51

Wat zijn nou leuke stoelen?

Ook weer eens een interieurvraag. Wij zijn de afgelopen weken bezig geweest de huiskamer/ keuken (na 9 jaar) eens een beetje op te knappen. Muren zijn gestuct en licht gemaakt (alles bijnawit en 1 muur zacht abrikoos), rotzooi eruit, nieuwe keuken, het oogt al heel anders. We hadden al een hoekbank (donkerrode stof) die mag blijven, maar daarbuiten willen we ook graag twee léuke stoeltjes (we hebben er nu 2 van Ikea, van die meeverende Zweedse die redelijk zitten maar wel erg suf zijn, die Moeten Weg). Eisen: niet te groot (weinig ruimte), wel lekker zittend, zonder metalen leuningen, geen duizenden euro's kostend design, kindbestendig. Hout erin vind ik wel mooi, maar hoeft niet. Ik heb al overal gekeken maar het is óf log en groot, of veel metaal. Moet ik nu antiekzaken afstruinen naar iets aardigs, of zijn er meubelzaken die wél iets leuks hebben? En welke kleur zou mooi zijn?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Peel

Wat dacht je van de Peel van Stokke. Bij de rode bank vind ik oranje wel mooi, maar goed, kleurtip vind ik lastig.

groetjes van Purk

Ik zag er twee....

Maar zal ik die verklappen, of wil ik ze zelf toch nog hebben?
Nou ja, bij mijn vloerenzaak (wie anders?) stonden twee bescheiden, lekker zittende fauteuiltjes met precies (voor mij dan) de goede bekleding: donkerbruin linnen achtige stof met bladeren in witte lijntekening. (andere bekleding kan ook natuurlijk).
Ik moet er morgen heen om stalen terug te brengen. Ik zal eens vragen hoe die stoeltjes heten.
Groet,
Miriam Lavell

Mijn favoriet

Mijn persoonlijke favoriet: Artifort stoel 'Tulip'. Van dezelfde ontwerper (Pierre Paulin) als de veel bekendere 'orange peel'. Die laatste is erg leuk en zit ook wel goed, alleen heeft die een lage rugleuning, en de Tulip is een hoge kuipstoel. Zit in alle houdingen lekker (en je kan er ook uitstekend in in slaap vallen...)
Is helaas niet bijzonder goedkoop, maar de stoelen die mijn ouders ruim 40 jaar geleden bij hun huwelijk hebben aangeschaft hebben ze nog steeds (wel al 3 of 4 x opnieuw bekleed) dus ze hebben hun geld wel opgebracht.

Groeten,

Temet

wendelien

wendelien

10-11-2008 om 16:44

Yta en temet

Haha, wij zijn net door een van die suffe Ikea's heengezakt en toen moesten we wel op zoek. Ik vind die Tulip en de Orange Peel echt prachtig, maar helaas vallen ze erg buiten de begroting en tweedehands valt niet mee qua verkrijgbaarheid. Iets wat een béétje in de buurt komt is de Karlstad van Ikea: een draai- en wiebelfauteuil op metalen voet. Valt mee qua omvang en zit heerlijk (verkrijgbaar in oranje - haha - en grijs).

Wendelien

De Amsterdamse meubelzaak Jan van Beek (site is meen ik gelijknamig) heeft nog wel eens een Orange Peel in de aanbieding. Moet het wel net je kleur zijn natuurlijk

Een Tulip heb ik in de aanbieding nog nooit gezien, helaas. Jaren geleden waren ze niet meer nieuw te koop en toen zocht ik een tweedehands. Dat viel toen inderdaad vies tegen: weinig, en dan ook nog duur. Gelukkig zijn ze nadien opnieuw in productie genomen en heb ik later alsnog een nieuwe gekocht (want mijn ouders zitten dus nog steeds op die van hen).Orange Peel is vziw altijd in productie gebleven, en is vermoedelijk 2ehands ook iets makkelijker te verkrijgen.

Een mooie zaak - maar helaas ook niet goedkoop - in de Amsterdam Arena (als-ie daar nog zit) is Valhall. Scandinavische meubelen. Wij hebben daar een stoel gekocht waar die Ikeastoel (Poang?) van lijkt te zijn afgeleid. Maar dan dus mooier. Oei, wat zit die lekker (erin slapen gaat weer minder goed ).

Wij (partner en ik, beiden rond de 1.7O m) vinden veel moderne stoelen niet zo lekker zitten omdat de zittingen vaak erg diep zijn. Leuk als je onderuitgezakt wilt hangen, maar rechtop zitten is daarmee onmogelijk geworden, als je tenminste én steun in de rug wilt én je voeten op de grond wilt houden.

Groeten,

Temet

Jujube

Jujube

10-11-2008 om 22:18

Altair

Ik denk dat de mensen die hier de 'orange peel' noemen, de 'Peel' bedoelen van Stokke. Die lijkt echt op een schil en lijkt me heerlijk zitten. Wel enorm duur, helaas.....
Groet,
Jujube

Rieke

Rieke

10-11-2008 om 22:24

Wat mooi is

De Artifort stoeltjes zijn mooi, en de stoelen van Arne Jacobsen ( ? ) oa. Swan en Egg, mijn favoriet. Maar die zijn duur.
Ik zag pas in een folder van Topform mooie subtiele stoeltjes in heel gewaagde dessins ( knalkleuren met grote bloemprint ) echt mooi. En zelf ben ik verliefd op stoeltjes van een mij onbekend merk te koop in de Toverkamer te Meppel. Ze hebben een website, ook in meerder stoffen te krijgen, rond de 500 euro per stuk. Rugleuning in een soort halve draai. twister heet ie.

Maria

Maria

11-11-2008 om 09:26

Hoe heten desing stoelen, met meerdere chromen poten?

Wat is heel mooi vind zijn die witte desing (kunstof of hout ) stoelen met meerdere chromen poten, beetje in een knik. Maar hoe heten die ook alweer en van wie zijn ze? Zag ze in wat woonbladen en in een designmeubelwinkel in Amsterdam eens.
Weet iemand wat ik bedoel?

wendelien

wendelien

11-11-2008 om 09:29

Jujube

Oh wat suf van me: ik bedoelde de Orange Slice van Artifort maar doopte die blijkbaar ook meteen maar "Orange Peel". Stokke heeft idd bijzondere stoelen, die lekker zitten.

Yta Chalne

Yta Chalne

11-11-2008 om 09:40

Jee

Jullie zijn overwegend veel hipper dan ik, dat is wel duidelijk. Ik voel me heel ouderwets nu ineens Van Arne Jacobsen zou ik dolgraag de eetkamerstoelen (vlinderstoelen) willen hebben, maar de rest van zijn meubels is voor mij te opvallend. Ik heb een behoudende smaak, denk ik , en te weinig ruimte voor aandacht vragend design. Vooral qua materiaal, metaal hoeft er voor mij niet zichtbaar in. Ik heb grote voorliefde voor meubels van echt mooi hout, wat nog mooier wordt als het ouder is.
Eh, Miriam, ga je nu ineens dingen voor jezelf houden? Nu we alles van je weten, tot de bv aan toe *grijns*?
leuk dat jullie meedenken, altijd goed voor een ochtendje lekker rondsurfen (mijn driejarige wordt heel blij van de artifort sinaasappelschil!)

Bedoel je deze maria?

http://www.vitra.com/nl-nl/home/products/eames-plastic-side-chair-dsx-d/
Die vind ik ook mooi, maar in de originele versie wel erg duur. Er zijn wel namaakexemplaren, die zijn er al vanaf 60,- per stuk.

Of de lounge chair van Eames, dat is mijn droom. En dan de witte versie...

trijntje71

trijntje71

11-11-2008 om 14:42

Ter inspiratie handige sites

moetkunsten.nl: vintage design, ook veel paulin (woutje unieke eames lounge in grijs leer, mooier dan de witte Hella wat mij betreft).
neeflouis.nl: ook vintage en nieuw maar duurder dan moetkunsten
designstoelen.nl: vintage en nieuw, (woutje hier is lounge in aanbieding, denk niet de Hella).

Tirza G.

Tirza G.

11-11-2008 om 15:02

Maria: die stoelen die jij bedoelt

zijn ongetwijfeld uit de Hütsefluts-serie van Ikea. Zo'n duidelijke omschrijving, het kán gewoon niet missen.

Tirza

Oeps

Orange slice dus, geen schilletje. Hoe ik daar nou toch bij kom... want ik heb die stoel echt veel duidelijker voor ogen dan het Stokke-schilletje...

Nou ja, die sinaasappel had ik in elk geval goed

Groeten,

Temet

Gevraagd, maar

Leuke stoeltjes heten Icarus en zijn volgens de mevrouw van de winkel van Meubin. Maar op de site meubin.nl kan ik ze niet vinden. Ze zijn klein, beetje vierkant, houten poten, zit goed. Nu nog even kijken of ik er ooit nog een plaatje van kan vinden.
Groet,
Miriam lavell

Maria

Maria

11-11-2008 om 21:08

Klopt woutje! eames stoelen!

Zeker niet die van Ikea( was het maar waar qua prijs!).
Het zijn die eames stoelen met geknikte chromen poten, zo mooi! Wil ik dolgraag hebben, misschien kan ik ze 2de hands vinden!

Maria

trijntje71

trijntje71

11-11-2008 om 22:50

Maria genoeg aanbod 2ehands eames

de sites die ik eerder noemde verkopen allemaal 2e hands en nieuwe eames. Kunt op genoeg plekken kopen, zeker die jij bedoelt.

Amarins

Amarins

12-11-2008 om 10:21

Utrecht

... toch, Yta? Je zou eens bij Bebop op de Oude Gracht kunnen kijken, zij hebben goed 2e hands design, te vinden in hun kelder. En Rachmaninoff op de Vismarkt?

Yta Chalne

Yta Chalne

13-11-2008 om 17:00

Rachmaninoff (amarins)

Ha, dat is grappig, ik zie de eigenaar van Rachmaninoff en zijn winkel drie keer per week, maar ik heb er helemaal nog niet gekeken voor leuke stoeltjes! Ga ik morgen meteen doen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.