Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Jackie

Jackie

23-03-2018 om 16:13

Water in stopcontact, help

Tijdens het schoonmaken in de badkamer kwam er per ongeluk een plens water tegen de muur waar ook een stopcontact in zit. Geen kortsluiting gehad maar wel een vreemd (bzzzzz) geluid en een klein beetje rook wat er uit kwam. Wat kan ik het beste doen? Normaal gaat daar de stekker van de wasmachine in maar nu durf ik dat helemaal niet. Heeft iemand tips? Moet dat gewoon drogen of moet ik er echt iemand naar laten kijken?

Vogel

Vogel

23-03-2018 om 16:30

Advies

Van mijn elektrotechnische zoon: stop in de stoppenkast er uit halen of uitzetten, plaatje van het stopcontact er af halen en het stopcontact met een doekje en een föhn drogen.
En daarna alles v.v.

rode krullenbol

rode krullenbol

23-03-2018 om 16:43

Wat ik zou doen

Stroom eraf halen in de meterkast en even kijken in de betreffende wandcontactdoos of er zich water in bevindt en/of beschadigd isolatiemateriaal rondom de elektriciteitsbedrading. Daartoe schroef/klik je eerst de wandcontactdoos los van de muur.

Eventueel water weghalen met een doekje. In geval van gesmolten/aangetast isolatiemateriaal de bedrading tot zover nodig inkorten. Als het goed is kun je een extra eindje uit de muur trekken. Lukt het niet de draden lang genoeg te houden, dan iemand erbij halen. Anders de bedrading gewoon weer vastzetten en de wandcontactdoos weer terugplaatsen.

Raadpleeg desnoods een instructie op YouTube als je niet helemaal zeker bent van hoe een en ander in z'n werk gaat.

Jackie

Jackie

23-03-2018 om 16:45

bedankt

Bedankt!! Moet ik me geen zorgen maken om de rook? Dat leek namelijk net alsof er iets verbrand/stuk is.. (Geen verstand van verder hoor)

Jackie

Jackie

23-03-2018 om 16:47

rode krullebol

Helder, dank je wel!

rode krullenbol

rode krullenbol

23-03-2018 om 16:52

Niets te danken (graag gedaan)

Mocht je met een föhn in de weer gaan? Zet 'm dan niet op een hete stand!

mmm

Met een beetje pech is nu ook de stroom eraf op het stopcontact waar je die föhn in wilde stoppen . Tenzij je een nieuwbouwwoning hebt met een aparte groep voor de wasmachine. Anders wordt het pielen met verlengsnoeren.

Groeten,

Temet

Tijgeroog

Tijgeroog

23-03-2018 om 17:22

Verbrand?

Dat zie je vanzelf als de stekkerdoos eraf is. Misschien dat er wat plastic gesmolten is, dan moet je even opletten dat er geen metalen stukken onbedoeld tegen elkaar aan komen. Maar ik verwacht dat het wel mee zal vallen.

Jackie

Jackie

25-03-2018 om 13:58

beetje laat, maar

We hebben 'm opengemaakt en er was gelukkig niks aan de hand. Bedankt voor het meedenken!

Vogel

Vogel

25-03-2018 om 19:38

Pfieuw

Dus niet geëlektrocuteerd gelukkig.
Fijn dat het meeviel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.