Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

juf Ank

juf Ank

16-07-2018 om 20:46

waterbespaartips

Wie heeft er nog tips? Wat ik al doe:
# kort douchen
# wc niet of licht doorspoelen
# Emmertje in de keuken met afvalwater wat ik voor de tuin gebruik (omspoelwater en zo)


Kaori

Kaori

16-07-2018 om 20:49

minderen met alles

minder snel wassen, volle trommels wassen,
geen zwembadjes in de tuin,
planten in de woonkamer ook met dat keuken afvalwater of vervangen door kunstplanten, vaatwasser goed vullen en minder vaak draaien omdat je glazen / borden nog een keer extra gebruikt

Wilgenkatje

Wilgenkatje

16-07-2018 om 23:02

Wat beter opletten bij handenwassen en tandenpoetsen

Daar gaat toch vaak meer water het putje in dan noodzakelijk is. Eerst zeep, goed inwrijven, dan pas kraan open. En bij het tanden poetsen water in een bekertje doen. Daarmee mond spoelen en daarna de borstel uitspoelen,

Bennikki

Bennikki

16-07-2018 om 23:08

Wat is er dan?

Ik weet dat het droog is, maar is er een oproep tot waterbesparing dan?

Teuntje

Teuntje

17-07-2018 om 07:07

Als

ik naar mijn overbuurman kijk die net als altijd minstens 1x per week zijn auto (en die van zijn vrouw) een een half uur tot een uur onder de hoge druk spuit heeft dan zal dat wel niet Bennikki. :-/
Ik let altijd al op water, dus nu geen nog specialere acties van mijn kant. Kort douchen, vol wassen etc. is hier standaard en auto wassen doen we niet aan. We wachten daarvoor gewoon tot het regent.

Doenja

Doenja

17-07-2018 om 08:17

Waar

Maar waar wonen jullie dan en hoe? Er is nog niet officieel opgeroepen dat er n water tekort is. T enige wat er aan de hand is dat op piekmomenten de watermaatschappij de druk op het leidingwaternet moet verhogen om iedereen van een redelijke straal te kunnen voorzien. En daardoor zou er vanalles los kunnen komen vd wanden van de leidingen wat weer voor bruin water kan zorgen. Het zuinig aan doen in een klein stedelijk huishouden zet echt geen zoden aan de dijk. Hier op het platteland wordt daar heel anders over gedacht. Niet dat we verspillen, maar meer dat we weten dat de grootwater verbruikers ergens anders zitten dan in een woonwijk vlakbij een verstedelijkt gebied. Het uitsparen van een gieter komt een beetje onnozel over... Niet dat ik jullie onnozel noem, maar het ik denk dat het vooral gemoedsrust geeft en geen waterbesparing of een oplossing.

Teuntje

Teuntje

17-07-2018 om 08:53

Ja Doenja

Ik ga ook niet lopen kamperen in mijn eigen huis, met tandenborstel uitspoelen in een bodempje water. Die mag gewoon 2-3 sec. onder de kraan. Wij hebben dan weer geen regendouche maar een bescheiden waterbesparend douchekopje. Dat vind ik weinig inleveren op comfort voor best wel verschil.
Nadenken over waterverbruik is altijd goed. Dat is niet speciaal voor nu. En bij dat denken komt iedereen op zijn eigen comfort-resultaat balans. Prima, als er over is nagedacht.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

17-07-2018 om 08:58

Minder douchen

Net als vroeger, wat vaker met washandjes aan de wasbak. Spaart een boel water en je wordt er net zo schoon van.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-07-2018 om 09:03

Zoals ik het begrijp

Mogen boeren en burgers niet meer aan het grondwater komen door sloten leeg te pompen en inderdaad zou je meer rekening moeten houden met de piekmomenten en dat zijn de uren waarop iedereen naar school en werk gaat en iedereen gaat afwassen, kinderen in bad gaan e.d.. Drinkwater (dus ook douche- en afwasmachinewater) is nog voldoende aanwezig. Het moet raar lopen voor dat bij ons niet het geval is. Toch is het niet verkeerd om bewuster met water om te gaan en ik merk dat mij dat best moeite kost. Niet omdat ik niet wil, maar omdat ik ingesleten gewoontes heb en een slecht geheugen. Dus het komt regelmatig voor dat ik denk "oh ja, nu doe ik het toch zus of zo!".

Ik kan me niet herinneren dat ik ooit gezien heb dat het zo kurkdroog is buiten. Het schijnt in 1976 ook zo lang droog geweest te zijn, maar kennelijk heb ik dat niet als opvallend verschijnsel in mijn geheugen opgeslagen. Ik deed dat jaar examen, was geslaagd, hoera, maar net met 2 punten te weinig om direct door te mogen naar mavo-4, dus boeh, dat het daarnaast ook nog gortdroog was.... hmm .

Doenja

Doenja

17-07-2018 om 09:12

Kaaskopje

“Zoals ik het begrijp mogen boeren en burgers niet meer aan het grondwater komen door sloten leeg te pompen “

Nou dat is dus echt niet zo. Vast in een enkele regio. Wij doen hier de hele dag niets anders dan regenhaspels verzetten en bijstellen (en boeven proberen te vangen die diesel uit de beregeningsmotors stelen, er is al 1000 liter weg) Wij sproeien de tuin ook met grondwater uit onze eigen put. Houdt t huis ook wat koeler. Ik roep altijd dat we hier in het Texas van NL wonen; het heetste punt is hier 11 km vandaan.
In 1976 was t ook zo droog maar met dat verschil dat er toen nog bijna niemand van de boeren een beregeningsinstallatie had. Toen ging bijna de hele oogst verloren.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-07-2018 om 09:25

Toch ook nog een aanvulling

Ik schreef dat er nog voldoende water aanwezig is en ook dat het goed is om bewuster met water om te gaan. Dat zei ik omdat het dan wel voldoende is, maar droogte pleegt wel een aanslag op de voorraden. Ik denk dat het héél lang duurt voor we hier echt op rantsoen zouden gaan.

Het is misschien een geruststelling om het volgende te lezen. Uit het artikel van de NOS blijkt dat Kaapstad al meerdere jaren met droogte te kampen had, uit het tweede dat elke flinke klap regen dan meteen een groot verschil maakt.

https://nos.nl/artikel/2219550-kaapstad-door-droogte-steeds-milieubewuster.html

https://www.trouw.nl/groen/het-water-keerde-terug-in-kaapstad-de-toeristen-niet~ad3d4e85/

Wat, ik lijk er alle verstand van te hebben, maar ik heb het gewoon toevallig gelezen, wel aan de hand is in Nederland, is dat door het indrogen van de bodem, de grond in een groot deel van Nederland verzuurt en in een ander deel van Nederland verzilt. Dat heeft een langdurig schadelijk effect op de natuur. Planten zijn daar niet op ingesteld. Het kan dus neerkomen op dat het op een dag weer flink gaat regenen, joepie het gras wordt weer groen, maar diep in de bodem zitten wortels van planten, struiken en bomen nog in water waar ze alsnog het loodje van kunnen leggen. Met alle gevolgen van dien.

nog een tipje

Als je staat te wachten tot het water uit de douche op temperatuur is, kan je dat koude water ook opvangen in een emmer. Met twee douchebeurten heb je een emmer vol en die emmer kan dan weer bij dorstige plantjes in de tuin.

Voor wie echt heel braaf wil zijn de volgende praktijk: douche aan, nat worden, douche uit, inzepen zonder dat de douche loopt, dan douche weer aan om af te spoelen.

k ben stout geweest en heb gisteren toch de tuin gesproeid, de vorige keer was meer Idan een week geleden. Maar in het westen wordt vooralsnog geen regen voorspeld en ik voorzie dat ik anders het volgend seizoen meer dan de helft van de beplanting kan vervangen.

Ondertussen doe ik wel de bovengenoemde truc-met-de-emmer, voor de planten in potten die anders al na 2-3 dagen het loodje zouden leggen.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

17-07-2018 om 10:07

Temet

Inderdaad, die emmer is nu precies zo'n voorbeeld waar ik te laat bij stilsta. Ik zet 'm nu gelijk klaar!

Doenja

Doenja

17-07-2018 om 10:20

Doen we

Kaaskopje; a. Het gaat om een regio waar wij niet zitten. En b. Het gaat om water ontrekken uit beken plassen en sloten. Wij maken alleen maar gebruik van beregeningsputten en pompen dan grondwater op. Dat is dus wat anders. Maar nu ik enkele jaren ‘boerin’ ben merk ik dat we vaak boze en ongefundeerde reacties krijgen. Vaak gebaseerd op verhalen die niet goed begrepen zijn. Het uitleggen is soms lastig. Het leven en werk van een boer is zo anders dan velen denken. Daar ben ik ook achter gekomen.

Half a twin

Half a twin

17-07-2018 om 10:43

Grondwaterpeil daalt toch ook nu?

Grondwater oppompen is dan toch ook aantasting van de bodem?
In onze tuin stond het grondwater vrij hoog andere jaren nu merk ik aan gras en planten toch wel dat de grond droger is.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-07-2018 om 11:38

Doenja

Dat het leven van een boer buiten de denkwereld van een 'burger' kan liggen, is zeker waar, maar ik haalde nu niet mijn eigen ideeën aan, maar berichtgeving die hierover naar buiten is gebracht vanuit regionale/provinciale overheden. Ik heb er geen baat of geen niet-baat bij of jullie met grondwater sproeien, jullie wel.

Hier in de tuin hebben struiken hun jasje al uitgegooid. Het ziet er wat mistroostig uit.

Bennikki

Bennikki

17-07-2018 om 15:06

Doenja

Dat vroeg ik me laatst af, toen ik zo'n enorme waterstraal zag pompen: hoe lang spuit je dan per sproeicirkel, en moet je er de hele tijd bijblijven? Is daar nog geen handige oplossing voor? En doen jullie dat alleen overdag of ook 's nachts?

Doenja

Doenja

17-07-2018 om 16:46

Benniki; ik wist t ook niet!

Ook al ben ik hier geboren, mijn ouders waren geen boeren maar nu woon ik met een boer samen. We gaan regelmatig samen op pad ‘haspels controleren of verzetten’. Dit is wat ik ervan weet: we zetten een stationaire motor vlakbij de waterput (15 cm brede buis de grond in) en daar gaat de slang in. Motor aanzetten en zorgen dat er een paar honderd liter diesel in zit. (Doet de broer van mn lief, hij rijdt rond met een tankwagen). Dan koppel je slangen en buizen aan elkaar, vaak liggen ze eral vanaf de eerste droogte. Daar koppel je de spuit aan met de haspel. Daar zit een kloksysteem op en een uitgetrokken haspel wordt bijv. elke 5 seconden 10 cm naar achter getrokken. Je moet de sproeikop nog afstellen want anders spuit je de fietsers van hun fiets en dat mag niet hahaha! Ook huizen en andere gewassen ernaast liever niet raken. Teveel water is ook niet goed. Vaak duurt het uren, een hele nacht voor dat hij ‘binnen’ is en dan slaat de moter vanzelf af, als t goed is. Soms verzet je hem nog n keer op hetzelfde perceel maar meestal heb je alles geraakt en breng je hem naar een ander perceel. We hebben zo 250 hectare (zeg maar voetbalvelden) en per perceel min. 4 hectare, max. 40 hectare dit jaar en we hebben 8 haspels. Je snapt wel dat t veel werk is! Ik doe dat niet hoor maar ga wel mee en let op of er problemen zijn en geef t dan door. Heb mn eigen werk. Maar of t makkelijker kan? Als je goede ideeen hebt dan zijn er vast landbouwmechanisatiebedrijven die naar je willen luisteren . T de afweging tussen gemak en kosten.

V@@s

V@@s

17-07-2018 om 16:54

Half a twin: hangt ervan af welk grondwater

Als je grondwater uit een diepere grondlaag haalt dan hebben de plantjes daar geen last van. Die gebruiken het freatisch grondwater, die waterstand hangt af van de aanvoer van water door regen en van de waterstand in aangrenzende sloten e.d. De freatische grondwaterstand daalt dus momenteel.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

17-07-2018 om 19:27

over die zoden aan de dijk

Dank voor je uitleg Doenja! Het is goed om de waterperikelen van meer kanten te bekijken.

Natuurlijk snap ik ook wel dat de kleine bespaarmomentjes in een huishouden geen zoden aan de dijk zetten. Het gaat meer om het principe. Water is van levensbelang, zonder water beginnen we niks en het is goed dat te blijven beseffen.

Zo'n buurman die nu nog steeds wekelijks zijn auto wast - tja, sterke gewoonte waarschijnlijk. Wat moet hij anders op dit tijdstip doen?

Een regendouche in plaats van een zuinige douchekop - we verwennen onszelf graag, en een royale plens water hoort daarbij als je een nieuwe badkamer inricht - is het gevoel! Je wordt voor zuur persoon aangezien als je zuinig aan doet terwijl er geen enkele wet is die je daartoe aanspoort. Hoe is het ook alweer met vrijheid - hij kan bestaan tot aan de grens waar je andermans vrijheid beperkt? Zo zou het ook met het luxe gebruik van grondstoffen en energiebronnen kunnen gaan. Een veel te grote kwestie voor simpele huishoudens. Maar toch voel ik me geroepen onze kleinkindertjes tot kalmte te manen als ze de kraan wijd open draaien. Verwennen doe ik wel op een andere wijze.

Tango

Tango

17-07-2018 om 23:06

Kunstplanten

Ik vind de planten in de woonkamer vervangen door kunstplanten echt een geweldige tip Je bespaart inderdaad water, maar dus geen geld.
Ik heb dan liever geen planten hoor. Overigens heb ik die dus ook niet in de woonkamer, alleen buiten.
Verder viel er hier begin van afgelopen nacht spontaan 1 aardige regenbui, dus planten water geven kon ik zowaar laten vandaag. Dat scheelde weer water. Het is gelukkig vandaag ook weer wat minder warm dus dat scheelt weer douchen.

Wat ik verder wel heel vervelend vind is dat het water dat uit de kraan komt zo lauw is. Lekker drinken is dat niet. Hebben jullie daar ook last van? Eerst liet ik de kraan nog maar eens flink doorlopen (wat natuurlijk totaal niet besparend is, want ik deed dat niet in een emmer). Nu laat ik het maar en leg steeds flessen water in de koelkast.

Kaori

Kaori

18-07-2018 om 00:47

Tango

op de lange duur besparen kunstplanten ook geld want in de nu bijna 7 jaar dat ik die twee planten heb staan heb ik nooit een andere plant hoeven kopen terwijl ik daarvoor zeer goed was in het uitmoorden van het groen in huis en ik ook steeds medicatie bijdragen moest betalen omdat ik simpelweg allergisch bleek te zijn voor groengespuis.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-07-2018 om 01:01

Kunstplanten

Je hebt kunstplanten en kunstplanten. Bij sommige zie je op een kilometer afstand dat het nep is, aan sommige moet je toch even voelen. Ik denk dat hierbij toch geldt dat je de prijs terugziet in de kwaliteit.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

18-07-2018 om 10:06

vraagje aan Doenja

de boeven die diesel stelen - hoe kunnen ze dat in vredesnaam ongezien doen?. Als een of ander voertuig over een uitgestrekte vlakte (want dat is jullie landbouwgebied zeker!) rijdt, dan kan dat toch niet onopgemerkt? Pfoe hoe verzinnen ze het.

Doenja

Doenja

18-07-2018 om 23:33

Makkelijk

Wilgenkatje; het stelen gebeurt meestal s nachts. En dan bij de motoren die ver van de bewoonde wereld liggen. Er rijden wel meer auto’s rond, dus n dief valt niet op. Ze hebben vaak ook iemand op de uitkijk staan. T is veel makkelijker dan inbraak in n woonwijk of autodiefstal in je straat. Je moet je bedenken dat de meeste akkerbouw percelen bij onverharde wegen liggen in een heel rustig gebied met bossen en zo. Uitgestrekte vlaktes heb je in de polder. Waar wij zitten hebben we heel veel bossen. Bomen ontnemen ook t zicht.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

19-07-2018 om 09:19

aha, ik denk teveel aan polders

ach ja elk mens zit in een eigen bubbel, waar ik woon is weinig bos.

Ontzettend stom, dat stelen, bah. De droogte op zich is al genoeg tegenslag. Sterkte! .

Wilgenkatje

Wilgenkatje

01-08-2018 om 11:52

spoelwater wasautomaat

Was gisteravond bij een goede vriendin (tweede helft 60) die haar wasautomaat in het onderhuis van haar dijkwoning heeft staan. Ze ving met emmers het spoelwater van de was op en maakte daarmee de stoffige buitenboel schoon, Ramen, doorzichtige dak van de uitbouw, stoep... Even de slang in een emmer in plaats van in de afvoer en hoppa.

Met een wasautomaat op zolder is zoiets een net wat te risicovol klusje, maar inderdaad is dit water wat nog prima bruikbaar is voor schoonmaakwerk of om het toilet door te spoelen.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-08-2018 om 01:17

Het idee is geweldig

Maar ik voorzie een hoop geklieder. Ik heb een paar waterrampjes op de begane grond gehad en dat vond ik meer dan genoeg.

Vogel

Vogel

02-08-2018 om 08:32

Grijs water

Ik zou dolgraag een grijswatersysteem hebben waarbij water uit de wasmachine en douche en hemelwater worden gebruikt als spoelwater voor het toilet. En dan ook graag een grijs kraantje voor bovengenoemde sopjes! Maar ja, kost een vermogen om in een bestaand huis aan te leggen...

Kaaskopje

Kaaskopje

02-08-2018 om 22:28

Vogel

Dat ken ik niet. Dat zou zeker prettig zijn!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.