Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Waterontharder

Hoi,

Wij wonen in een stadje met keihard water, ofwel we hebben erg veel kalk in het water hier. Voorheen woonden we in Utrecht. Daar is het water lekker zacht. dat proef je aan bijv. je thee maar je ziet het vooral ook. Nu zit ik dagelijks met overal watervlekken. Vooral de RVS etc in badkamer, toilet en keuken zien er vaak niet uit. Je blijft poetsen, niet bepaald mijn hobby. Bovendien worden mijn apparaten er ook niet beter op. Nu vraag ik me af of zo'n wateronthardsysteem echt werkt. En zijn ze echt zo duur? Ik hoor graag jullie ervaringen!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Zorra

Zorra

31-08-2009 om 13:34 Topicstarter

Zat ik net te denken....

...dat zo'n onthardingsapparaat misschien de oplossing is voor dat nare harde water... lees ik het volgende op de site van Vitens:

Is het verstandig om een onthardingsapparaat aan te schaffen?

Als waterbedrijf hebben we daar onze twijfels bij. Wij raden het gebruik vooralsnog af, omdat:

* In zelf onthard water metalen uit de waterleiding kunnen oplossen. Dat brengt risico's met zich mee.
* Van ontharders die werken met magneten niet bekend is of ze neveneffecten hebben voor de gezondheid
* Van ontharders die werken met omgekeerde osmose en ionenwisselaars geldt dat er bacteriegroei in kan optreden. Over de gevolgen daarvan is nog te weinig bekend.
-----------------------------------------------

Nou ga ik natuurlijk weer twijfelen? Moet ik bovenstaande nu serieus nemen?

Pluk53

Pluk53

31-08-2009 om 15:35

Ionenwisselaars

magneten zou ik niet aan beginnen. Dat kán werken, als de magneet precies is aangepast aan de specifieke omstandigheden ( constante waterdoorvoer); en dat is bij een huishouden niet echt het geval.
Omgekeerde osmose: is onvoordelig voor prive-gebruik ( apparaat is relatief duur en onderhoudsgevoelig, + je bebt een concentraat-stroom die geloost moet worden, en dat is minimaal 20-30% van je watergebruik).
Ionenwisselaars ( tanks gevult met harsbolletjes) is het simpelst. Er zijn veel aanbieders. Als de ionenwisselings-hars geregenereerd wordt met een zout-oplossing ( automatisch gemaakt van keukenzout in een hardere kristalvorm), dan heeft dat op de hars ook een soort sanitaire werking ( de eventuele bacterien krijgen een flinke klap door de geconcentreerde zoutoplossing). Nadeel is hier ook de (zoute) afvalstroom (wel veel kleiner dan bij RO). Als je voor deel-ontharding gaat, dan is het risico dat er koper/soldeer oplost miniem.

Pluk

Heb jij links naar onderzoeken waaruit blijkt dat die magneten daadwerkelijk invloed hebben op de hardheid van het water? In de tijd dat ik nog veel met drinkwater van doen had, was het namelijk (nog) niet aangetoond en om eerlijk te zijn, geloof ik er ook niet zo in. Hoe zou kalk ermee uit het water te halen zijn?

En zorra

Verder volledig eens met Pluk: Omgekeerde osmose is wel erg duur voor privégebruik. De mensen die ik ken die hun drinkwater ontharden (bijvoorbeeld omdat ze zacht water nodig hebben voor thuisdialyse), hebben een ionenwisselaar. In procesomstandigheden heb ik wel eens een actief koolfilter toegepast, maar of dat echt geschikt is voor een drinkwaterinstallatie, weet ik niet.

Pluk53

Pluk53

01-09-2009 om 09:12

Genista

neen, geen verwijzingen. Ik heb wel even gegoogeld, maar niets bruikbaars gevonden. Ik heb ooit een door het KIWA(?) georganiseerde lezingen-avond bijgewoond mbt industriele toepassingen + resultaten. "Het" werkte blijkbaar onder "bepaalde" condities. Maar de hardheid veranderd niet. De hoeveelheid Ca/Mg blijft gelijk. Alleen schijnt de kristalvorm na "behandeling" anders te zijn; die kristallen hechten niet, en spoelen makkelijker uit.

Pluk (ot)

Ken jij Kiwa niet? Schande...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.