Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tessa

Tessa

24-12-2019 om 15:31

Weer een spelletjesvraag

Af en toe spelen vrienden en ik een gezelschapsspel. Een van hen heeft een beroerte gehad en heeft daar wel wat cognitieve schade aan overgehouden. Het is al gauw te ingewikkeld en te snel. Yahtzee was geen succes, Rummikub zijn we nu aan het proberen. Heeft iemand een tip voor een leuk spel? De spellen die niet zo lastig zijn, zijn vaak voor kinderen en da's ook weer niks.

Triva

Triva

24-12-2019 om 16:51

Tja

Zolang we niet weten welk spel wel gaat wordt het lastig.

ik zou starten met uno

Triva

Triva

24-12-2019 om 16:52

makkelijker dan rummicub is trionimo's

Tine Winkel

Tine Winkel

24-12-2019 om 17:34

Of n samenwerkingsspel

Zoals verboden eiland?

Maar, in de competitieve spellen: qwirkle, carcasonne zonder velden, labyrint met kaarten, genius

vlinder72

vlinder72

24-12-2019 om 22:02

Rollit

Rollit
Doolhof
Trionimos

Klaverjassen

Dat hoeft niet snel, en als je de regels eenmaal kent, kan het enigszins op routine en het is toch gezellig (vind ik).
Moet je wel met zijn vieren zijn.

Triva

Triva

26-12-2019 om 08:27

Tessa

Heb je nog wat meer informatie? De meeste spellen zijn vanaf 8 jaar maar dat betekent niet dat ze kinderachtig zijn. Dat is vaak met 6 of jonger.

Tessa

Tessa

26-12-2019 om 10:44

Info

Ik weet niet goed wat ik meer er over kan schrijven. Ik ben niet echt een spelletjes mens dus ik heb geen idee wat er allemaal bestaat.
Mijn vrienden ook niet maar per toeval hebben we een keer Yahtzee gespeeld en dat was leuk. Alleen heeft degene met die beperking niet meegedaan en alleen gekeken en de conclusie getrokken dat dit niks is. Het was te ingewikkeld en niet te volgen. Daarna hebben we Rummikub gedaan maar ook dat was te ingewikkeld.
Maar uiteraard is het het leukst om met z'n allen te spelen dus daarom zoek ik ideeën. We zijn meestal met zn drieën en 50ers dus het moet niet kinderachtig zijn. Ik heb naar dat Trionimos gekeken omdat het 2x door jullie genoemd werd maar ik vind het lastig om te beoordelen of het wat is. Dat moeten we dan maar uitproberen.

Dymphne

Dymphne

26-12-2019 om 11:23

4 Op een rij

maar dan voor 4 personen. Vinden wij als volwassen ook nog leuk. Ook omdat je niet alleen smalle schijven hebt maar ook dikke schijven, het is een dubbel bord. Beide kanten moet je in de gaten houden. En je moet meerdere spelers in de gaten houden.

De mexicaanse trein is ook erg leuk, een soort domino maar dan net iets ingewikkelder. Ook voor volwassenen leuk om te doen.

Beverbende is misschien ook wel wat, maar daar moet je nog wel dingen voor onthouden, dus dat is misscien wat lastig voor die persoon.

Dymphne

Dymphne

26-12-2019 om 11:26

Uiteraard kan je de genoemde 4 op een rij ook met 2 of 3 personen spelen.

Marie

Marie

26-12-2019 om 13:40

Levensweg

En een spel als Levensweg?

Bo

Bo

26-12-2019 om 21:40

Uno

Ik zou ook Uno proberen. Blijft leuk (vind ik) en duurt niet te lang. Anders Mens erger je niet of Ganzenbord. Gewoon, de klassiekers.

Tine Winkel

Tine Winkel

27-12-2019 om 17:19

rummikub

IS mi ook best ingewikkeld, doordat het steeds heel veel mogelijkheden heeft om de stenen neer te leggen. Wij spelen veel spelletjes, vandaar dat ik met die opties kwam die ik hierboven noemde. Ze zijn echt beduidend simpeler dan Yahtzee en rummikub. Maar ik snap dat je niet alles wil kopen om ns uit te proberen - dan te ontdekken dat het niets is... Kan je t niet eens proberen via een spelletjes-uitleen? (of, waar woon je - misschien kan iemand hier helpen?)

Paasei

Paasei

27-12-2019 om 17:41

Wat mij te binnen schoot..

.. is Regenwormen. Een spel dat in een half uurtje te spelen is, met dobbelstenen. Volgens de omschrijving kan 'iedereen die tot 36 kan tellen' mee doen. Spel is ook niet zo duur, ca EUR 15.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

27-12-2019 om 17:43

En als je dat doet

Doe er dan meteen de uitbreiding bij!

Paasei

Paasei

27-12-2019 om 18:01

Nog een

Waar mijn -volwassen- zoon mee thuis kwam, die graag met vrienden spelletjes doet; Deja Vu. Dat is een volwassen variant op het ouderwetse memory, dat onthoud-spel met die kaartjes die je moest omdraaien om gelijke paren te vinden. Dit werkt anders maar volgens hetzelfde principe. Een eenvoudig te leren en mee te nemen spel, ook kort. En prima als geheugen cq concentratie training!

Dendy Pearson

Dendy Pearson

27-12-2019 om 19:55

Speel-o-theek

Is er geen speel-o-theek bij jullie in de buurt? Daar kan je advies krijgen en gewoon uitproberen. Spellen kopen kan kostbaar zijn.

Wij hebben trouwens Levensweg ook uit het stof getrokken en dat blijft grappig.

Triva

Triva

27-12-2019 om 21:42

Tessa

Uno is pesten maar dan met gekleurde kaarten. Ik zou dat zeker proberen. De meeste spellen doe genoemd worden lijken mij te ingewikkeld. Trionimos is veel simpeler dan rummicub. Vraag rond of je ergens een spel kunt lenen,

Bosbes

Bosbes

27-12-2019 om 22:23

in plaats van Rummicub...

Kun je de eenvoudige versie spelen (met kaarten): Jokeren.
Misschien nog steeds niet eenvoudig genoeg, maar al heel wat eenvoudiger dan Rummicub. En nog steeds behoorlijk leuk!

rode krullenbol

rode krullenbol

29-12-2019 om 16:01

Mijn suggestie

SeaLife. Daarmee leer je over de wereld onderwater.

Tessa

Tessa

29-12-2019 om 17:14

Spellenuitleen

Er blijkt een spellenuitleen in het plaatselijk buurthuis te zitten 😁 Over 2 weken heb ik een afspraak om te gaan snuffelen en jullie tips gaan uiteraard mee.
Zelf bedacht ik ineens dat sjoelen wel eens leuk zou kunnen zijn dus dat heb ik voorgesteld. De persoon zelf kwam met Triviant. Dat lijkt mij hoog gegrepen qua concentratie, maar we gaan het gewoon uitproberen.
Ik ben in ieder geval blij met jullie tips, bedankt.

Sjoelen is altijd leuk

Jenga , limango ( houten vallende muur)is ook zoiets
IKnow ineen variant op triviant maar dan met hulp en schatting
Concept is een samenwerkingsproject..
Voelmemory. Lijkt voor kinderen maar is echt lastig.
Van die minute tot win it spelletjes kun je ook nog op kijken. Dan heeft iedereen steeds iets wat ie niet zo goed kan.
Slagroomsnoet kan ook whahhaha...

Dendy Pearson

Dendy Pearson

29-12-2019 om 19:19

Vallende aapjes

Eigenlijk heel simpel, maar wordt hier door iedereen nog steeds graag gespeeld.

Even over Triviant

Zou het kunnen dat zijn lange termijngeheugen minder aangetast is dan zijn werkgeheugen als hij Triviant voorstelt.

Triviant gaat vooral om parate kennis, niet zozeer om snelheid en concentratie. Ik heb wat bordspelen betreft echt de aandachtsspanne van een fruitvlieg, maar bij Triviant veeg ik iedereen van tafel.

30 seconds

Je zou natuurlijk ook 30 seconds kunnen proberen, maar dan wel de oranje variant. Daar staan simpele voorwerpen/dingen op, zoals: "Schoen", "Krant", etc.

Natuurlijk kan je dan zelf bepalen of je met of zonder zandloper speelt.

Anders inderdaad gewoon de klassiekers; Mens Erger Je Niet, Pesten of Monopoly

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.