Check onze 10 slimme tips om geld te besparen op je volgende gezinsvakantie
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Juf

Juf

30-12-2018 om 16:40

Wel of niet niet verhuizen naar Drenthe??

Wij willen met ons jonge gezin weg uit de stad en dicht bij de natuur wonen. Nu spreekt ons Drenthe heel erg aan en dan vooral de omgeving Diever, Dwingeloo en Ruinen.
Iemand die ons op weg kan helpen?? We wachten al heel lang


Yanea

Yanea

30-12-2018 om 17:03

Juf

Waar wacht je precies op dan?

juf

juf

30-12-2018 om 17:39

reactie

Hi Yanea beetje onhandig gezegd We wachten eigenlijk totdat er een leuk huis in onze prijsklasse te koop komt, dus hoop dat er iemand tips heeft en of ze kunnen vertellen welk dorp heel fijn is om te wonen

juf

juf

30-12-2018 om 17:42

reactie

Bedoel van mij onhandig gezegd, voordat je het verkeerd opvat

40er

40er

30-12-2018 om 17:59

Vrienden

Van ons zijn ook vanuit het midden van het land (omgeving Utrecht) verhuisd naar Drenthe. Klein dorpje, maar wel school, supermarkt ed. Ze willen niet weer terug 😉
Het was natuurlijk wel wennen, maar de kinderen waren nog vrij klein, net basisschool. Dan is het vaak makkelijker om er tussen te komen in een dorp.

Ben je al bij makelaars in die omgeving geweest? Die kunnen je vaak ook verder helpen.

Drentse

Drentse

30-12-2018 om 18:26

waarom?

Ik ben wel altijd benieuwd naar wat niet-Drenthen verwachten van het wonen in Drenthe. Waarom spreekt het jou zo enorm aan? Wat verwacht je er te vinden wat je in je huidige woonplaats/regio niet vindt?

Hoe ver is Diever/Dwingeloo bij jouw huidige woonplaats vandaan? Heb je al bedacht hoe je je huidige contacten (familie?) gaat onderhouden? Wat heb je in gedachten qua werk? Welke nadelen zie je?

Ik klink misschien heel kritisch, maar dat komt omdat ik uit ervaring weet dat mensen het leven in Drenthe soms nogal romantiseren. Ik ken diverse gezinnen die niet konden aarden in een Drents (of Fries) dorp en weer terug gegaan zijn verhuisd.

juf

juf

30-12-2018 om 18:29

40er

Ja scheelt ook dat onze kinderen nu klein zijn. Als we willen verhuizen kunnen we het beter nu doen. Makelaars hebben we al contact mee gehad, maar die doen in deze tijd echt niet wat voor kopers. Moet je allemaal zelf in de gaten houden Welk dorp zijn jouw kennissen naartoe gegaan?

juf

juf

30-12-2018 om 18:33

Drentse

We komen heel vaak in Drenthe en elke keer ervaren we ruimte, rust, mooie diverse natuur en nog gewoon mensen die gedag zeggen op straat. Verder is de lucht op veel plekken een stuk schoner dan in de randstad. Onze kids hebben namelijk luchtwegenproblemen. En inderdaad twijfel soms echt wel om zo n grote stap te maken en en dan kijk ik weer meer in de buurt bv brabant of zeeland, maar Drenthe blijft het mooist. De broer van mijn man woont daar en wat vrienden, maar ook vind ik het echt wel moeilijk soms om dan wat verder te moeten rijden naar mijn familie. Dan bedenk ik ook weer het is geen buitenland Ben je zelf niet zo enthousiast over Drenthe?

Drexit

Drexit

30-12-2018 om 18:55

Terug gegaan

Ik heb het gedaan: met jong gezin naar een klein dorp in Drenthe Ik kan niet zeggen dat ik er spijt van heb, omdat je nooit weet hoe je leven was gelopen waneer je anders had besloten. Verder heeft het ons ook wel het een en ander gebracht: schone lucht en ruimte voor de kinderen om buiten te spelen.
Verder vond ik het er persoonlijk verschrikkelijk. We woonden in een dorp met voldoende voorzieningen, dat was het niet. We waren ook best geïntegreerd. Maar de hele Drentse cultuur, het dorpse gebeuren, het verenigingsleven, het obligate (maar vaak niet gemeende) groeten, de bekrompenheid (klinkt niet leuk maar ik heb er lang genoeg gewoond en te veel mee te maken gehad om het onbenoemd te laten) is me enórm tegen gaan staan. We zijn inmiddels teruggekeerd naar de Randstad en ik ben daar ongelofelijk blij mee. De kinderen zijn goed gewend, reizen nog regelmatig naar oude vrienden maar hebben ook leuke nieuwe vrienden. We genieten erg van het stadse leven, de voorzieningen en vooral: de sfeer. Ik leef weer (op). Tenzij je zelf echt een dorpsmens bent, dat houdt van leven in een kleine gemeenschap, zou ik het niemand aanraden.

Yanea

Yanea

30-12-2018 om 19:07

Juf

Aha, nu snap ik het ☺

Wat de aanpak betreft: misschien zou je eerst kunnen kijken naar een baan in die regio? Dan kun je van daar uit verder kijken (reisafstand, verhalen van collega's). Ons lijkt een huis aan de rand van een middelgrote stad wel leuk. Wel de voorzieningen (winkels, scholen, ov) en wat minder bekrompen bewoners en toch vlak bij de natuur. Emmen of Meppel.

juf

juf

30-12-2018 om 19:21

Yanea

Bedankt voor de tips

Aankoopmakelaar?

Ik begrijp je helemaal. Bij ons spookt het al ruim een jaar door ons hoofd om Noord-Holland te verruilen voor een oostelijke provincie, maar wij neigen meer naar Gelderland (Achterhoek). We hebben nog wat moeite met het doorhakken van de knoop in verband met de vele veranderingen die het voor ons gezin meebrengt, maar ik hoop echt dat het komend jaar gaat gebeuren!

Het plaatsje Diever ken ik, en dat vonden wij ook een erg prettig en mooi dorp, maar net te klein denk ik.

Waarom neem je geen aankoopmakelaar in de arm? Er zijn woningen die in de verkoop komen, die Funda niet redden, dus dan lijkt het mij handig om contact met een aankoopmakelaar op te nemen. Of waren zij juist diegene die je adviseerden om zelf te kijken? Heb je wel eens op marktplaats gekeken, of aan huizenruil gedacht?

Succes met de zoektocht!

juf

juf

30-12-2018 om 20:19

Sarka

De aankoopmakelaar adviseerde ons inderdaad zelf te kijken en pas na de bezichtiging contact op te nemen. Makelaars staan niet zo snel klaar om te zoeken. Marktplaats hou ik inderdaad in de gaten Ben benieuwd waar jullie terecht komen. Noord Holland ook mooi bij Schoorl enz, maar ook wel prijzig . Nieuwe school voor de kids ook belangrijk
Jullie ook succes met de stap!

@Drexit

Ook eens leuk om een reactie als de jouwe te lezen. Gewoon omdat het misschien niet helemaal uitpakt zoals je in gedachten had. Je hoort vaak van mensen die de stap wagen, maar de ervaringen daarna hoor ik zelf weinig. Het verschilt natuurlijk sowieso per persoon en per situatie.

@Juf; heb je het bij meerdere makelaars nagevraagd? Het verbaast met eigenlijk dat ze dat adviseren, maar ik ken de woningmarkt in Drenthe natuurlijk niet.

Drexit

Drexit

30-12-2018 om 20:42

juf

Klopt het dat je eigenlijk al besloten hebt om het te doen? Je lijkt namelijk alleen te reageren op praktische tips (en bijv niet op mijn tegenargumenten). Ik was misschien wat op het verkeerde been gezet door je openingsvraag (wel of niet??).
Als je al besloten hebt, dan nog het volgende (dringende) advies, dat Yanea ook gaf: zoek eerst werk. Dat is hier in de Randstad 100.000x makkelijker dan daar. Ligt natuurlijk ook wel aan je werksoort, maar dan nog.
Volgende tip: als je echt in een dorp gaat wonen, zoek dan een dorp in de buurt van een stad. Een dorp is nog leuk voor de basisschoolleeftijd. Voor pubers vond ik een rijkere omgeving met meer diversiteit belangrijk. Veel dorpen die ik heb leren kennen zijn toch een soort witte compound. Een stad die goed te bereiken is (met OV of fiets) is dan wel fijn.

juf

juf

30-12-2018 om 20:55

Drexit

Nee hoor staat nog niks vast. Fijn om juist voor en tegens te horen! Dat helpt mij juist ook weer een stukje verder Lijkt me inderdaad fijn dat als de kids naar het VO gaan ze dat makkelijk kunnen bereiken.Dus een wat groter dorp dicht bij een grotere stad is goed om over na te denken. Werk zoeken is nu het belangrijkst. Werkgelegenheid is inderdaad niet al te best in Drenthe van horen zeggen. Als we geen werk vinden wordt het toch hier in de omgeving kijken. Dan zou Zeeland of Noord brabant nog een optie zijn. Alleen wel weer een stuk duurder en dan heb je denk ik ook hetzelfde. Een groter dorp dicht bij een stad
In ieder geval wil ik heel graag de randstad uit en meer in de natuur wonen.

Buurt Emmen

Vrienden zijn jaren gleden met jong gezin naar Odoorn verhuisd . Odoorn ligt dicht bij Emmen maar heeft wel die landelijke natuur en rust. Hun kinderen studeerden later in Groningen.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

31-12-2018 om 09:53

even hierbij stil staan

Kom je uit het westen en je vrienden en familie ook? Hou er rekening mee dat de wereld voor veel westerlingen na Utrecht ophoudt. Je zult dan ook waarschijnlijk veel minder real life contact met ze hebben, omdat ze de afstand te ver vinden. Dat is mijn eigen ervaring, en dan woon ik niet eens in Drenthe maar in de Flevopolder. Dat is voor een aantal westerlingen al het eind van de wereld.

Hou ook rekening dat het OV minder kan zijn. Afhankelijk van waar je woont natuurlijk, maar het zou kunnen dat het OV 's avonds en in het weekend slechter, of niet, rijdt. Kan lastig zijn als de kinderen groter zijn en jij regelmatig taxi moet spelen!

Drentse

Drentse

31-12-2018 om 10:33

dorp versus stad

Stad versus dorp (in welke regio dan ook maar). Over het algemeen kennen mensen elkaar beter in dorpen, is er een sterker verenigingsleven, meer activiteiten, meer ruimte, minder verkeer. Al deze voordelen kunnen overigens ook nadelen zijn. Hoe dat voor jou gaat werken, kan niemand voorspellen. Beoordeel een toekomstige woonplaats niet op de manier zoals je als toerist doet, maar als bewoner. Voor een (korte) vakantie is het vaak geen probleem als er geen pinapparaat of supermarkt is. Als je er woont, is dat toch anders. Let ook op de aanwezigheid van clubjes en verenigingen. Kunnen de kinderen straks sporten in het dorp zelf of moet je ergens anders naar toe? Waar kun je terecht voor zwemles? Basisscholen: is er keuze in het dorp zelf? Als er 1 school is: is dat een school waar je je kinderen graag naar toe wilt hebben? Waar zijn de middelbare scholen (van verschillende niveaus)? Is dat ook in de winter of bij slecht weer goed te fietsen?

In sommige dorpen is weinig 'import', daar kan het lastig zijn om als buitenstaander te 'integreren'. Soms worden buitenstaanders gezien als ongewenste 'vreemdelingen' die de woningmarkt verder onder druk zetten. In andere dorpen speelt dat minder.

In sommige dorpen in Drenthe en Groningen is veel armoede: laag opleidingsniveau, hoge werkloosheid. Daar is een kind dat naar de havo gaat al een uitzondering. In veel andere dorpen is dit helemaal niet aan de orde.

Kijk ook goed naar de OV-bereikbaarheid (ook als je zelf gewend bent alles met de auto te doen). Welke busverbindingen zijn er, wat is de frequentie, rijden ze in het weekend etc. Dit geldt trouwens niet alleen voor een dorp, maar is in een buitenwijk van een stad natuurlijk net zo relevant.

Iemand sprak over 'de drentse cultuur'. Geloof mij: die bestaat niet. Echt niet. Ieder dorp, iedere stad heeft zijn eigen dynamiek. En dan nog. Het gaat uiteindelijk toch om de contacten die JIJ hebt. Heb je een leuk vriendenclubje via een sportvereniging, dan kun jij heel andere dingen ervaren dan iemand die vooral sociale contacten via de kerk of in de straat hebt. Of bij een andere vereniging.

"zoek eerst werk. Dat is hier in de Randstad 100.000x makkelijker dan daar."
Ik lees hier vooral verbittering uit. Het is natuurlijk gewoon zwaar overdreven. De meeste mensen in Drenthe hebben gewoon een baan en wisselen ook wel eens van baan. En in Drenthe zijn bedrijven en organisaties die staan te springen om goed personeel. Net als in de rest van Nederland. Maar goed, aan algemeenheden heb je niets, het gaat erom of JIJ een baan kan vinden. Bijkomend voordeel: veel minder files in de regio. In 45 minuten rijden (voor veel mensen een acceptabele woonwerk-reis) kun je op veel plaatsen komen.

50% Drenthe

50% Drenthe

31-12-2018 om 11:29

Mijn ervaring

Mijn partner woont in een dorp vlakbij Diever. De stad Meppel is dichtbij. Ik woon zelf in een dorp op de Veluwe. Zwolle is de dichtstbijzijnde stad voor mij. Als je in een dorp woont pas je je aan. Kinderen fietsen naar VO altijd samen. Sportclubs genoeg in het dorp. Vanuit school blijven ze soms in de stad bij vrienden. Kortom ik ervaar geen nadelen. De drukte van de stad kan je opzoeken. Thuis is rust en ruimte. Wat betreft de bewoners van een dorp. Er wonen allerlei soorten mensen, bekrompen, asociaal, sympathiek, intelligent, minder slim. Hetzelfde als in een stad. Ik was met mijn kinderen in Amsterdam. Zegt de jongste van 8: mama hier botsen de mensen steeds tegen je aan en ze zeggen niet eens sorry.
Dus ik zou zeggen waag de stap en beperk je misschien niet tot 2,3 dorpen maar kies er een paar. Wandel rond in de wijken en neem een goede makelaar. S6!

regio

Ik ben zelf geboren in Emmen. Emmen is een grote plaats, waar alles is, behalve universiteit, daarvoor moet je naar Groningen en daar loopt geen spoor naartoe. De trein houdt op en Emmen, best wel iets om rekening mee te houden. Bovendien is Emmen aanzienlijk oostelijker dan bv regio Meppel/Hoogeveen. Altijd een half uur verder rijden vanuit zuiden/westen. In regio Meppel (Meppel zelf is ook leuk) zijn inderdaad Ruinen, Diever, Zuidwolde leuke plaatsen waar zowel Drenthen als niet-Drenthen wonen, een actief verenigings- en sportleven is, veel rust en ruimte, maar best duur.

de Wijk, Ruinerwold, Koekange

ook de moeite waard om eens te kijken op funda.

juf

juf

31-12-2018 om 17:45

Sally

Ja denk inderdaad dat alleen mijn ouders nog die kant opkomen en andere familie niet zo snel. Heb ik wel over nagedacht hoor. We hebben veel familie ook, maar zien deze alleen op verjaardagen eigenlijk.

juf

juf

31-12-2018 om 17:50

Drentse

denk inderdaad dat een breed onderzoek naar al deze dingen wel belangrijk is. Een school moet ook echt goed voelen en is dat niet zo gaat dat dorp het echt niet worden. En ja het kan tegenvallen op een school, dus 2 scholen in een dorp is niet gek.
Het is alleen lastig dat je nu zo ver woont en niet regelmatig verschillende dorpen kan bezoeken om een iets beter beeld te krijgen Zucht blijft allemaal moeilijk, maar dat komt ook dat ik altijd een erge twijfelaar ben.

juf

juf

31-12-2018 om 17:53

50% drentse

Ja denk dat je zelf ook meewerkt aan hoe je opgenomen wordt in een dorp. Misschien weer eens een poging wagen een andere aankoopmakelaar te proberen.

juf

juf

31-12-2018 om 17:55

Silone

Ja mooie omgeving vind ik, maar prijzig. Zal eens kijken naar de andere plaatsen. Vond Ruinerwold wat minder lijken. Ken je Havelte en weet je of dat wat is? Zag dat het in de buurt van Meppel ligt.

juf

juf

31-12-2018 om 17:57

werk zoeken

Voor mij zijn er wel banen. Werk in het basisonderwijs. Alleen doordat het voor mijn man al wat moeilijker is hoop ik dat het uiteindelijk gaat lukken. Hij is leraar op het Voortgezet onderwijs. Daar zijn de banen wat schaarser. De banen komen meestal pas in het voorjaar weer online

Drentse

Drentse

31-12-2018 om 18:01

juf

"En ja het kan tegenvallen op een school, dus 2 scholen in een dorp is niet gek."
Daarmee maak je het jezelf wel moeilijk hoor. Je hebt maar 1 school nodig. Als die goed voelt, is het prima. Als je er nu al vanuit gaat dat het misschien tegenvalt en je dus een reserve nodig hebt... Dan kun je beter in een stad gaan (of blijven) wonen.

Over die aankoopmakelaar: als je betaalt, doet een makelaar alles voor je. Ik denk dat de makelaars het nu wat afhouden, omdat ze denken dat ze wel werk aan je hebben, maar dat het hen niets gaat opleveren. Maak dus gewoon een goede zakelijke afspraak.

Ik

Ik

31-12-2018 om 18:06

Man is een Drenth

Mijn man is op zijn tiende naar Drenthe verhuisd, naar een dorp tussen Hoogeveen en Emmen.
Het was 20 km op de fiets naar het vo in Emmen. In het dorp is er 1 basisschool en ook nog een supermarkt.

Bereikbaarheid met de auto wordt steeds beter, o.a. De snelweg van Hoogeveen naar Duitsland via Emmen, dit itt het ov. De bus reed eerst door het dorp, nu er langs op de provinciale weg en rijdt ook minder laat.

Drentse

Drentse

31-12-2018 om 18:07

solliciteren

Mijn ervaring is dat solliciteren vanuit je oude woonplaats niet altijd eenvoudig is. Zeker als er nog geen concrete verhuisplannen liggen. Vacatures moeten vaak binnen 2 of 3 maanden ingevuld worden, en dat gaat je helemaal niet lukken als je nog geen zicht hebt op een woning.

juf

juf

31-12-2018 om 18:24

Drentse

Solliciteren vanaf onze huidige woonplek is de enige manier helaas. Tenzij mijn man hier blijft wonen en ik daar met de kinderen. Lijkt me ook niet zo handig. Je weet nooit hoe lang het duurt. Een goede zakelijke afspraak met aankoopmakelaar is inderdaad een poging waard. Hoe dan ook alles blijft een gok, maar anders komen we ook niet verder.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.