Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vic

Vic

09-07-2012 om 16:12

Welke boeken

Ik ben op zoek naar wat boeken voor de vakantie. Het moet allemaal niet te ingewikkeld zijn, iets als In Europa lukte me niet aan het zwembad (maar is wel een prachtig boek). Ik weet niet zo goed hoe het genre heet waar ik van houd, familieromans met een vleugje geschiedenis, zoals bijvoorbeeld Het lot van de familie Meijer of 100 Jaar eenzaamheid. Momenteel ben ik bezig in (hmm sorry) De kleine waarheid, dat is net iets te truttig. Het laatste boek wat ik heb gelezen was Een klop op de deur van Ina Boudier-Bakker, dat vond ik wel een aardig boek.
Wat zal ik op mijn lijstje zetten?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

09-07-2012 om 17:30

Deze?

het Familieportret: Jenna Blum
De Verborgen geschiedenis van Courtilon: Charles Lewinski (ja van de familie Meijer)
Kamer : Emma Donoghue
De zwarte met het witte hart : Arthur Japin
De zusjes Boleyn: Phillipa Gregory

En als uitstapje een Camilla Lackberg?

Couperus

Vorig jaar op de camping hadden ze in hun biebje Louis Couperus De boeken der kleine Zielen.
http://www.scholieren.com/boekverslagen/24881
Ook een familiegeschiedenis van Couperus is Van oude menschen en de dingen die voorbijgaan.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Van_oude_menschen,_de_dingen,_die_voorbij_gaan_...
Ik vond ze nog goed te lezen en nostalgisch, natuurlijk ook de banden met Indie, maar vooral ook de familiegeschiedenis, de geheimen, de ziekte, opkomst en verval.

Marie

Marie

09-07-2012 om 18:56

Een keukenmeidenroman

Hoi
Deze is ook leuk - Een keukenmeidenroman
http://www.bol.com/nl/p/een-keukenmeidenroman/1001004006831325/
Heel wat anders: Het huis op Tara Road:
http://www.bol.com/nl/p/het-huis-op-tara-road/1001004006420456/
Verder houd ik erg van boeken van Catherine Cookson

Bij de bieb heb ik ina boudier ingevoerd...

en toen kreeg ik deze schrijvers als leesadvies, dat zijn dan schrijvers in dezelfde genre.wie weet kun je er iets mee.

Jan van Dam
Lisette van de Heg
Sarita Mandanna
Jos van Manen-Pieters
J.W. Ooms
Ria Paulina
A.H. de Ruijter-Harkema
Arjen Terpstra
Geesje Vogelaar-van Mourik
Cindy Woodsmall

krin

krin

09-07-2012 om 20:51

Cloud street

van Tim Winton, een Australiër. Een familiegeschiedenis met wat surrealistische trekjes. Of volgens de Sunday Telegraph:'A fragmented, hilarious, crude, mystical soap opera. In a rich Australian idiom, Winton lets his characters rip against an evocation of Perth so intense you can smell it'

Ef

Ef

09-07-2012 om 20:52

Isabel allende

Het eiland onder de zee, vond ik een mooi boek.

krin

krin

09-07-2012 om 20:54

Meir Shalev, De vier maaltijden, of De grote vrouw.
Marquez-achtig, maar dan anders.

Sahara

Sahara

09-07-2012 om 21:45

Fijn een boekendraadje

Ik ben zelf ook op zoek naar goede boeken voor de vakantie. Maar eerst een paar van mijn favorieten van vorig jaar zomer

CJ. Samson - Winter in Madrid
Phillippa gregory - alle titels. Verslavend gewoon, zeker nadat je eerst de serie Over the tudors gezien hebt.
Justin cronin - de oversteek. Over vampiers maar zo goed geschreven. In oktober komt deel 2, ik zit er met smart op te wachten

Vic

Vic

09-07-2012 om 21:54

Leuk

Wat een reacties al! Boekendraadjes lopen altijd wel goed Grappig dat heel veel van mijn favoriete schrijvers al genoemd zijn. Van Couperus heb ik bijna alles gelezen, idem voor Allende, en van Stephen King heb ik ook een stel boeken in de kast staan. Atonement heb ik een paar jaar geleden gekocht voor 3 euro bij de supermarkt, maar die vond ik toch wat lastig (in het Engels) als vakantielectuur. Misschien kan ik zelf als tip nog Marianne Frederiksson (van o.a. Anna, Hanna en Johanna) en Nicholas Evans (van The Horse Whisperer) noemen. Daar heb ik ook het meeste van gelezen en dat leest heel makkelijk weg.
Ik weet niet wie het noemde, maar Marleen Spaargaren is in mijn boek net op schoolreis naar Den Haag. Er wordt nog niets gerollebold. Ik moet dus nog wel een eindje De tv-serie is van voor mijn tijd, dus ik laat me verrassen.

Tink

Tink

10-07-2012 om 01:29

Jaaa philippa gregory

Pas ontdekt en nu al verslaafd aan. Heerlijk al die hofintriges.
En verder ben ik niet vies van een fijne detective. Läckberg is al genoemd (is pas weer een nieuwe van uit), maar ook Henning Mankell, Faye Kellerman, Jonathan Kellerman, Elizabeth George (ook nog niet zo lang geleden weer een nieuwe, ik moet 'm nog lezen), Nicci French. En een heleboel andere Scandinavische schrijvers, er schieten me nu alleen Arnaldur Indridason en Jussi Adler-Olsen te binnen maar er is nog veel meer.

Thursday Next

Thursday Next

10-07-2012 om 09:30

Nancy turner

de boeken over Sarah Agnes Prine, van Nancy Turner. geschreven in dagboekvorm over een pioniersvrouw in Arizona. Het speelt zich af rond de eeuwusseling (1900). Het eerste deel (Dit zijn mijn woorden) is er zeker ook in het nederlands. Het zijn drie boeken, These is my words, Sarah's quilt en The star garden.
Deze boeken zijn zooooo mooi, maar haast niemand kent ze. Ze zijn trouwens ook lekker dik.

margje van dijk

margje van dijk

10-07-2012 om 10:27

Jaaaa, thursday next

Die Nancy Turner heb ik vorig jaar of zo op aanraden van Mea Proefrok gekocht en verslonden. En vervolgens nog maanden in mijn hoofd gehad. Wat een heerlijke boeken zijn dat. En lees ze toch in het Engels als je dat ook maar enigszins beheerst... "These is my words" is toch oneindig veel mooier dan "Dit zijn mijn woorden"?

Ik heb ze aan een vriendin uitgeleend, en die kwam er ook haast niet meer van bij. Ik bedoel, die zat ook helemaal ondergedompeld in die wereld en kon amper meer tot het hier en nu komen. Erg grappig om dat ook bij een ander te zien. Echt geweldige boeken!

Camilla Lackberg heb ik 7 delen van op mijn telefoon gezet (wel in het Nederlands want ik kan toch geen Zweeds lezen), in digitale vorm, omdat die allemaal relatief goedkoop waren en ik dacht: dan heb ik ook eens wat te lezen als ik geen boek bij me heb. Inmiddels ben ik al in het 6e deel van die reeks van haar met Erica Falck, nog maar eentje te gaan geloof ik. Die nieuwste moet 19 euro kosten, dat is me te gek voor een digitaal boek dat ik alleen maar op m'n telefoon lees. Ik wacht wel tot-ie wat goedkoper wordt. (Ongelofelijk dus hoe veel je leest tussen de bedrijven door: 6 boeken! Terwijl ik voor m'n gevoel nooit lees).

Zijn de Hunger Games al genoemd, van Suzanne Collins? Is wel eerder de loftrompet over gestoken hier, en toen dacht ik: ja hoor, het zal wel, een kind dat zich dood moet vechten in een arena, dat kan toch nooit wat zijn. Maar werkelijk, die boeken hebben ook onderdompelkwaliteit, net als Nancy Turner. Als je eraan begint kun je het niet meer wegleggen totdat je het uit hebt, drie delen. Ik heb ze afgelopen meivakantie gelezen, en al onze kinderen ook, en mijn man ook, en mijn zus ook, en nu leest mijn moeder ze.

Tot zover mijn tips. Ik heb een stapel klaar liggen om mee te nemen op vakantie maar ik weet bij god niet meer wat het allemaal is, dus daar komt niemand verder mee.

Margje

Thursday

Jij hebt die reeks van Nancy Turner al vaker aangeraden op dit forum en elke keer dacht ik 'die wil lezen'. Ik beloof ik je dat ik die boeken binnen nu en een half jaar ga aanschaffen (in het Engels uiteraard)!

Ik heb zelf ook een stapeltje klaarliggen, chicklit van Paige Toon en Sarra Manning en twee historische romans van Gillian Bradshaw, een andere favoriete schrijfster van mij.

Man neemt 'De ontdekking van de hemel' mee (ambitieus plan gezien de omvang) en 'The lost symbol' van Dan Brown, die hier al lang op de plank liggen maar die hij nu pas heeft ontdekt

Chris

margje van dijk

margje van dijk

10-07-2012 om 11:04

Chris, jij woont toch vlak bij mij?

Die Nancy Turners liggen hier gewoon bij mij in de kast. Je mag ze wel lenen hoor

Margje

Tink

Tink

10-07-2012 om 11:45

Nancy turner

Ik heb dat eerste deel vorig jaar op vakantie gelezen, op aanraden van Thursday Next. Kwam er inderdaad bijna niet meer uit los, geweldig.

De Hongerspelen (en de 2 volgende delen Vlammen en Spotgaai) zijn ook erg goed. Officieel zijn het jeugdboeken geloof ik. Deel 1 is ook verfilmd, wil ik erg graag een keer zien.

En is Stieg Larsson al genoemd? De Millennium-trilogie, ook fantastisch. Drie dikke pillen en ze zitten enorm goed in elkaar.

Thursday Next

Thursday Next

10-07-2012 om 12:08

Eindelijk erkenning....

want Mea had de boeken ook op mijn aanraden gelezen, of eigenlijk: ik heb ze bij haar neergelegd en gezegd dat ze gelezen moesten worden. Ik ben helemaal gelukkig dat er nu meer mensen instemmen, en dat op mijn verjaardag. (en nee, ik heb geen aandelen...)

margje van dijk

margje van dijk

10-07-2012 om 12:40

Gefeliciteerd, thursday!

Van harte! En ja, als jij de trendsetter bent met Nancy turner, dan moet je daar alle erkenning voor krijgen! Mijn leven zal nooit meer hetzelfde zijn (hahaha).

Heb een leuke dag nog,
Margje

Tarte Tatin

Tarte Tatin

10-07-2012 om 12:51

Thursday (ot)

Van harte gefeliciteerd! En om je ego nog een boost te geven: jij hebt vorig jaar eens geschreven over een kinderfeestje waarbij je badschuim maakte. Dat heb ik onthouden en afgelopen april toegepast. Was een succes!

Lenen

Klopt Margje! Ik zit in de E van de WERV. Ik zou de Nancy's zeker graag een keer van je lenen, want ik weet dat de lokale bieb ze niet in het Engels heeft.

Gut, ik moet opeens denken aan het gebonden exemplaar van 'Gezworen kameraden' van Leon Uris dat ik in een WO II-fase op twaalfjarige leeftijd had geleend van een oom van mij en dat ik na het lezen weer met plakband in elkaar moest zetten . Inmiddels ben ik heel netjes hoor met boeken.

Chris

margje van dijk

margje van dijk

10-07-2012 om 13:08

Nou, kom maar halen dan (chris)

Mail me op [email protected], als je wilt. Ik ben nog bijna 2 weken thuis voordat ik op vakantie ga.
Margje

sahara

sahara

10-07-2012 om 16:57

Boeken op telefoon

Dat kan best. ik heb zelf I books op mijn I pod staan. Je kan daar best een boek op lezen alleen je hebt dan wel heel veel bladzijdes en echt prettig leest het niet.

Wil je echt boeken gaan lezen dan is een e-reader fijner.

Maar ik lees het liefste echte boeken en heel af en toe lees ik iets op de i pod (als al mijn boeken op vakantie op zijn).

Die Nancy Turner klinkt inderdaad leuk. Ik ga ook maar eens kijken of ik die boeken ergens kan vinden.

Vic

Vic

10-07-2012 om 17:01

Boeken op je telefoon (o.t.)

Ik heb de Bijbel op mijn telefoon staan, en nog wat andere boeken. Groot nadeel is dat je dan vreselijk veel bladzijden hebt, en om de 10 seconden moet omslaan. Maar het is wel gewoon leuk

margje van dijk

margje van dijk

10-07-2012 om 18:19

Alleen voor erbij

Ja, ik heb al 6 van die Camilla Lackberg detectives gelezen, en ook al een paar gouwe ouwe, bijvoorbeeld Little Women (die zijn nl. gratis). Kijk, een e-reader is echt veel fijner, maar normaal gesproken lees ik gewone boeken. Echter, er zijn zat momenten dat je wel even wat wilt lezen, maar geen boek bij je hebt. Bv. als je op reis bent, of ergens moet wachten. Ik heb ervaring met de app van Amazon Kindle (waar je Kindle-boeken uit de store op kunt zetten, en die hebben ook een hele collectie gratis boeken - Jane Austen en Sherlock Holmes en Oorlog en Vrede en wat niet al), en de Bol.com reader (daarmee begon ik toen ik een aanbieding had voor een gratis digitaal boek - Zusje van Camilla Lackberg - waarna ik er nog 6 gekocht heb van 3-5 euro per stuk). (Normaal gesproken kosten digitale boeken net zo veel als gewone boeken hoor).

En ja, het is wel vaak bladeren, maar dat kan ik als de beste intussen. Gewoon tik met je vinger en hij schuift weer verder. Als ik eenmaal in een boek zit lees ik ook gewoon overdag wel eens, of 's avonds in bed nog even. Ik heb hem op de zwart-stand (zwart met witte letters), dat kan dus heel goed ook 's nachts zonder dat je partner last van het licht heeft. En dat neemt amper stroom.

Dus nogmaals: het is leuk voor erbij, voor mainstream e-readen zou ik niet voor de telefoon gaan. Maar het gaat prima. Overigens is Nancy Turner niet als e-book beschikbaar

Margje

Nancy turner?

Waar haal je die vandaan? Onze bibliotheek heeft ze niet. En ik woon toch echt niet in een kleine plaats. Eci verkoopt ze niet. Bol.com heeft alleen de engelse boeken. Ik twijfel nog of ik ze in het engels of in het nederlands zal lezen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

margje van dijk

margje van dijk

10-07-2012 om 23:00

Sahara: engels

Ik zou ze echt in het Engels lezen. Je groeit er gewoon in. Het begint ermee dat Sarah zelf amper kan schrijven, dus ze schrijft wat gebrekkig. Later wordt dat beter, en schrijft ze ook beter Engels, maar het blijft heel erg haar taaltje. Dat komt veel beter tot z'n recht als je het in het Engels leest!

En in het Engels kun je ze dus wel gewoon krijgen. Ik heb ze geloof ik vorig jaar bij bol.com besteld.

Margje

Lynna

Lynna

11-07-2012 om 04:29

Nancy turner

Hier gewoon bij de bieb kunnen reserveren!

Primavera

Primavera

11-07-2012 om 10:36

Ildefonso falcones

Kent iemand de boeken van Ildefonso Falcones? De Kathedraal van de Zee en De Hand van Fatima. Twee dikke boeken die zich in Barcelona afspelen.
De Kathedraal van de Zee beschrijft het leven van Arnau in de veertiende eeuw. Hij krijgt te maken met honger, de zwarte dood, de dreiging van de inquisitie, verraad, machtsstrijd, liefde en vriendschap. De kerk van Santa Maria del Mar in Barcelona speelt een cruciale rol. Ik ben drie dagen van de wereld geweest voordat ik het eindelijk uit had
De Hand van Fatima beschrijft door de ogen van Hernando de onderdrukking, uitbuiting en verdrijving van de spaanse Morisken in de 16e eeuw door de Christenen. Aangrijpend! Ik heb gelijk een stuk europese geschiedenis geleerd waar ik helemaal geen weet van had.

Verder als je van historische romans houdt kan ik de Cole triologie van Noah Gordon aanbevelen. Het eerste boek De Heelmeester (The physician) gaat over een weesjongen Rob Cole in de 11de eeuw die ervan droomt om een echte arts te worden. Omdat alleen in Persië er al een soort echte universeit is voor geneeskunde onderneemt hij vermomd als Jood de reis om onder leiding van de beroemde arts Avicenna te kunnen studeren en onderweg komt hij natuurlijk de liefde van zijn leven tegen.
De tweede roman Shaman beschrijft een dove afstammeling van Rob J. Cole in de negentiende eeuw die ondanks zijn doofheid toch arts wil worden. Door het lezen van een dagboek leert hij over het leven van zijn vader die als immigrant in Amerika aankwam en hoe die naar 'indianenland' in Illinois is gemigreerd.
De Derde Roman de Dokter (Choices) speelt zich af aan het eind van de twintigste eeuw en heeft als hoofdrol een vrouwelijke afstammelinge van de familie Cole.
Groeten Primavera

neteret mut

neteret mut

11-07-2012 om 11:43

Primavera

Noah Gordon heeft nog meer geschreven dacht ik, ook de moeite waard. Ik heb alleen de eerste "arts"- roman van hem gelezen. Vond hem boeiend maar minder echt overkomen dan het relaas over de joden in Spanje, daar had ik meer het idee van dat het idd zo gebeurd zou kunnen zijn (en dat is een beetje te gemakkelijk, levens kunnen rare wendingen enz hebben).
Ander land: het geheime....van Gabielle (???) de/van ...Over Italie in de 15 eeuw. Dacht de titel uit mijn hoofd te kennen, niet dus, moet ik toch naar mijn slaapkamer voor de juiste titel+ beschrijving.
Van de schrijfster van "ik heb je nooit een rozentuin belooft" zijn er ook boeken over engelse geschiedenis/ jodenvervolging. Zeer de moeite waard. Van een zweedse schrijver is er een trilogie over een kruistocht ridder en over zijn geliefde. Hij als straf tempelier zij als straf naar een klooster, is ook verfilmd ( naam is iets als gullieau)

neteret mut

neteret mut

11-07-2012 om 12:32

Titel

was Het geheime boek van Grazia delli Rossi, geschreven door jac. Park

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.