Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Welke maat handdoeken hebben jullie?

Ik heb handdoeken gezien, volgens mij 1 meter bij 50 cm.
Dus voor het douchen. Lijkt me handig om wat kleiner te pakken. Jullie ervaringen?


rode krullenbol

rode krullenbol

05-01-2021 om 22:48

Mijn ervaring?

Wie handdoeken van allerlei formaten in huis heeft, leeft als een god in Frankrijk.

Rode krullenbol

Paasei

Paasei

05-01-2021 om 22:51

Geplukt van internet

Douchelaken

70 x 140 cm
Een douchelaken is net als een badlaken een wat groter formaat handdoek. Douchelakens zijn heerlijk om om te slaan wanneer je uit de douche stapt. Op Badgoed.com vindt je douchelakens in een tal van kleuren en prints. Zo is er voor iedere badkamerinrichting wel een geschikt model te vinden.

Badhanddoek

50 x 100 cm
De afmetingen van een standaard badhanddoek zijn 50 x 100 cm. Dit model kun je gebruiken om mee af te drogen, maar komt ook goed van pas om je handen/gezicht mee af te drogen na het wassen. Handdoeken worden doorgaans gemaakt van badstof, katoen of velours. Heerlijk zacht en irriteert de huid niet.

Persoonlijk; wij (toen gezin met 2 kinderen) gebruikte badhanddoeken. De wasmachine gaat met een gezin snel vol genoeg. Tot de kinders als pubers badlakens ontdekten (bij hun vader).. die waren veel fijner! Uiteindelijk een paar gekocht. En idd, die grotere maat is fijner. Kinders zijn de deur al uit en we gebruiken ze nog steeds. Wasmachine gaat ook niet zo vol meer dus dat maakt niet uit.

Kortom; praktisch: badhanddoek. Fijn: douchelaken.

Diversen

Inderdaad, hier ook diverse maten. Voor douchen zijn de douchelakens en badhanddoeken favoriet. Natuurlijk zijn er dan nog de vierkante handdoekjes voor badkamer en keuken en toilet.
En die daar tussenin gebruik ik zelf nog wel eens als ik niet wil douchen maar me ouderwets bij de kraan was.

Of als handdoek op schoot of in bed als daar gegeten of gedronken wordt. Dochter ontbijt vaak in bed met een speciale handdoek.

Ook gebruikt ze de kleinere handdoeken bij het verven van heur haar.

Zoon heeft apart grote donkerkleurige herenhanddoeken omdat die van hem wel met wasverzachter gewassen worden. De kleurige zijn voor dochter en mijzelf met azijn in het spoelwater.

Tijgeroog

Tijgeroog

05-01-2021 om 23:19

70 x 140

Hier ook de douchelakens. En wat kleinere handdoeken omdat die soms ook praktisch zijn.

Misdreavus

Misdreavus

06-01-2021 om 04:31

en nog groter

Ik ben fan van grote handdoeken. Douchelakens, daar lach ik om
Ik gebruik bij voorkeur nog grotere, ik denk dat die strandlakens genoemd worden.
Heerlijk.
Ik ben wel de enige die ze gebruikt hier in huis en ik doe er gerust een paar keer mee, dus wat betreft was valt het wel mee.
Verder hebben we allerlei formaten, de meesten hier in huis gebruiken douchelakens om zich af te drogen en de kleinere handdoeken zijn voor als je alleen je haren hebt gewassen ofzo en die hangt er altijd 1 voor als je even je handen af moet drogen.

40er

40er

06-01-2021 om 07:22

Diverse

Voor het kattenwasje gebruiken we gastendoekjes
Douchen 50x100 of 1 slag groter
Sauna handdoeken voor de sauna of zwembad

Hangkous

Hangkous

06-01-2021 om 07:30

Mijn voorkeur

Voor douchen heb uil het liefst de maat 70x140. Helaas heb ik twee jaar geleden per vergissing geen nieuwe douchelakens gekocht maar een maar groter en sindsdien is het hele gezin dan van die grote dingen. Alleen als alles in de was is pakken ze wel eens een kleintje.
Voor op vakantie met de vouwwagen gaan er alleen maar kleintjes mee, dagen heb ik geen plek voor die hele grote dingen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

06-01-2021 om 08:00

50 x 100

Hier gewone badhanddoeken. Die kunnen mooi mee met de gewone was en nemen niet zoveel plek in.

Zonnehoed

Zonnehoed

06-01-2021 om 08:37

50 x 100

Veel praktischer dan die grote lakens, ik vind het al irritant als die voor zwemmen worden gebruikt. Zit gelijk de hele wasmachine vol.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

06-01-2021 om 08:39

50 x 100

Voor mezelf gebruik ik gewone handdoeken van 50 x 100. Mijn dochter pakt meestal een badlaken, 140 x 70 (?). Ik merk ongeveer 50% verschil in was nu mijn oudste niet meer thuis woont. Die gebruikte dagelijks twee handdoeken en ook haar kleren gingen elke dag de was in.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

06-01-2021 om 09:19

50x100

bevalt me prima. De badlakens liggen vrijwel het hele jaar in de kast, die komen alleen tevoorschijn voor zwemmen/zonnen.

Merel

Merel

06-01-2021 om 09:32

beiden én een badjas

Ik doe na het douchen eigenlijk direct een badstoffen badjas aan. Ik gebruik een badhanddoek (50x100) om mijn onderbenen en voeten wat af te drogen en die draai ik vervolgens om mijn haar heen. Dan loop ik over het tapijt naar mijn slaapkamer, zoek mijn kleding uit, droog mijn haar nog wat af met de badhanddoek en doe wat stylingfoam in mijn haar. Dan badjas uit en mijn lijf is eigenlijk droog. Die badjas gaat dus maar 1x per kwartaal in de was, de badhanddoek voor mijn haar en onderbenen 1x per week. Dát scheelt nog wel was wasgoed. Maar daarentegen gebruikt zoon altijd een douchelaken (70x140) en daarvan zie ik er 3 tot 4 van terug in de was iedere week.
En badjas en alle badhanddoeken zijn wit van kleur, dat vind ik erg handig omdat ik vaak te weinig witte was had en veel te veel gekleurd (maar dan weer net niet genoeg om er twee trommels wasgoed van te maken) dus deze verdeling komt voor het wassen ook weer goed uit.
Ik had een tijd geleden wat nieuwe gekocht bij de action, hotel kwaliteit, echt heel mooi dik, een aanrader om te kopen, als ze er weer eens zijn.(zat een groot zwart label aan, kan ik me herinneren, deze heb ik er af geknipt, dus kan geen merknaam meer noemen)

tussenin

Wij hebben 60x110,vind ik net iets fijner dan 50 cm en niet zon lap in de was als 140.

Kaplablokje

Kaplablokje

06-01-2021 om 11:36

70 x 140

voor na het douchen, van die vierkante handdoeken in de keuken en op het toilet en 50x100 alleen in plaats van een badmat.

Tihama

Tihama

06-01-2021 om 11:42

kleiner

Hier 45 * 90.
Je hebt er precies 1 nodig om een gemiddeld lichaam helemaal af te drogen.
Badlakens worden hier alleen gebruikt bij het zwemmen en strand.

Guera

Guera

06-01-2021 om 12:22

1 of 2?

Wij vinden 50x100 echt te klein. Dus hier 70x140 voor de douche. Iedereen gebruikt er 1 en doet daar circa 3 dagen mee. Ik heb dus 1x per week 1 handdoeken was (8 stuks). Dat is precies 1 trommel vol. k zie ook weleens mensen die 2 handdoeken per wasbeurt gebruiken. Nl 1 in het haar geknoopt en 1 om af te drogen. Voor vakantie, gym, sport gebruiken we 50x100.

Hellen

Hellen

06-01-2021 om 13:10

Verschillende maten

Ik gebruik zelf 50x100 met daarbij een speciale handdoek voor mijn haren.
Mijn man gebruikt een maatje groter (60x120, of 70x 140)
En de kinderen gebruiken een microvel handdoek van ca. 80 cm x 40 cm. Met voor mijn dochter ook een speciale handdoek voor de haren.
Met de handdoek doen we een week.

Lou

Lou

06-01-2021 om 13:23

De grootste

Wij gebruiken wel standaard van die hele grote strandlakens. Als je daar eenmaal mee begonnen bent, wil je niet terug naar kleinere handdoeken, is mijn ervaring. Maar die gaan dan natuurlijk niet na elke keer afdrogen in de was.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

06-01-2021 om 13:30

... en vanwaar deze vraag?

Grappig om allerlei dagelijkse gebruiken te lezen, maar wat wil je met deze vraag, TS?

Kikki39

Kikki39

06-01-2021 om 14:29 Topicstarter

Wil walra handdoeken kopen nu bij ah.
Ik wil eigenlijk de kleine en vroeg me af of dat handig was en niet te klein. Maar zoals ik lees hebben best veel mensen de kleine, dus die ga ik kopen, thanks!

Tijgeroog

Tijgeroog

06-01-2021 om 14:51

Kopzorg

"Voor op vakantie met de vouwwagen gaan er alleen maar kleintjes mee, dagen heb ik geen plek voor die hele grote dingen."

Voor vakanties (en strand ed) gebruiken we tegenwoordig de microvezel handdoeken van de decathlon. Even wennen met afdrogen, want je moet wat anders bewegen, maar droogt wel erg goed. Een badlaken-maat is iets kleiner dan een ...ananas (zonder het groen) dus neemt veel minder plek in beslag. En ze drogen heel snel. Dit scheelt ons een weekendtas aan bagage.

Een paar jaar terug met zomervakantie waren we met een groep van 12 personen. (4 gezinnen) Ter plekke bleek iedereen dat jaar zulke handdoeken aangeschaft te hebben, allemaal dezelfde maat van de decathlon en iedereen had een andere kleurencombinatie. Dat leverde een mooie rij aan de waslijn op.

Kopzorg

Kopzorg

06-01-2021 om 15:38

Ik ken ze en heb ze

Voor naar het zwembad op de camping heb ik die dingen, weinig plek en toch een grote handdoek die snel droogt. Kort daarvoor had ik voor iedereen 2 handdoeken aangeschaft, speciaal voor de camping, in een donkere kleur. Die worden alleen tijdens de vakantie gebruikt en zijn nog lang niet versleten. Alles wat vervangen moet worden wordt nu van dat microvezel materiaal. Ik ga geen goeie dingen weg doen omdat iets anders makkelijker is.
Plus dat ik die microvezel dingen niet prettig vind op mijn huid dagelijks. But don't tell the kids🤫 die zwemmen heerlijk met die dingen en ze zijn zo weer schoon en droog.

Jesse_1

Jesse_1

06-01-2021 om 20:10

Ben ik de enige?

Ben ik de enige die verbaasd is dat iedereen hier de maat van zijn handdoeken schijnt te weten?

Pennestreek

Pennestreek

06-01-2021 om 20:20

Jesse_1

Daar zoek je ze toch op uit? Wij houden van grote handdoeken, voor ons dus 70x140 minimaal. De kleinere, 50x100, had ik vroeger voor de kinderen en worden nu gebruikt voor sport of de hond.

Kaplablokje

Kaplablokje

06-01-2021 om 21:04

Ik stond dus vandaag met een meetlint

in de badkamer.

Kopzorg

Kopzorg

06-01-2021 om 21:19

Gemeten aan de tegeltjes

Ik stond de breedte te meten aan de tegeltjes in de badkamer. 3 en en halve tegel is 70 cm.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

06-01-2021 om 21:24

Toevallig heb ik een poosje geleden ook de Walra handdoeken bij AH gekocht. Vandaar dat ik het wist😃

Ik heb een tijd geleden per ongeluk

Wat kleinere gekocht van 50-100 en kwam er toen achter dat de andere groter waren en ik dat fijner vond😀

Tango

Tango

06-01-2021 om 22:51

Jesse_1

Nee hoor, ik was net zo verbaasd. Ik zou het ook echt niet weten. Ik heb een hele stapel handdoeken in de kast liggen, allemaal hetzelfde formaat, maar al redelijk oud dus welke maat weet ik echt niet. Ik gok 140 bij 70. Onlangs kregen we allemaal een flinke handdoek van mijn moeder (met geborduurde naam, zo schattig) en die waren net een slagje groter. Ik heb nog niet gemeten, want meetlint ligt beneden en handdoeken boven. Als ik er aan denk zal ik het morgen eens gaan doen....

Jesse_1

Jesse_1

06-01-2021 om 23:06

Wat leuk

Ik heb al lang geen handdoeken meer gekocht. Ik kijk gewoon hoe groot te zijn geloof ik, dus op het oog. Via een of andere winkelactie heb ik de laatste lading gekocht.
Maar ik zal ook de meetlat er eens bijpakken )). Maar wij hebben een bescheiden maat handdoeken. Niet van die grote in ieder geval, dan zit de wasmachine te snel vol.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.