Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Lou

Lou

17-12-2019 om 17:07

Welke smartphone voor oma?

Hoera, mijn moeder van 83 wil een smartphone kopen. Mijn dochter heeft haar overgehaald met de belofte dat ze haar dan leuke foto's van zichzelf gaat sturen via Whatsapp. Ik vind het super!

Maar welke telefoon zou fijn zijn voor haar? Ze is geen digibeet, kan goed met haar pc overweg, ze heeft ook al een (ouderwetse) mobiele telefoon, maar een smartphone is wel hagelnieuw voor haar. En ze is dus ook wel 83. Ze wil vooral whatsappen, en misschien een beetje fotograferen, verder niet zo veel vermoed ik.

Nu heeft ze een aanbieding gezien voor een Fysic F101, maar daar lees ik dan weer over dat het scherm heel gevoelig is, zodat je tijdens het scrollen van alles per ongeluk aan klikt. Precies wat ze niet moet hebben dus, lijkt mij. Of valt het mee? Iemand hier een tip? Andere do's en don'ts zijn ook welkom.

Tine Winkel

Tine Winkel

17-12-2019 om 17:17

whatsapp-web

Hi,

Hier heeft mijn moeder jarenlang whatsapp gebruikt via een heel eenvoudige smartphone, met daaraan gekoppeld haar i-pad. Op die manier kreeg ze berichten en foto's binnen op haar i-pad. Geen gedoe met gevoelige screens en zo. Ook een wat groter beeld, grotere toetsen etc.
Kortom, als je moeder een i-pad, tablet of laptop heeft zou je gewoon met whatsapp-web kunnen werken? OK, foto's maken is dan misschien niet mogelijk - hoewel mijn moeder dat ook deed met haar i-pad. Dat mobieltje lag gewoon altijd aan de oplader ergens in huis. Met in eerste instantie een prepaid abonnement van 5 euro, maar dat tegoed was op een gegeven moment wel verlopen. Whatsapp bleef gewoon werken, dus prima.

Mijntje

Mijntje

17-12-2019 om 17:24

iphone

Je kan een refurbished iPhone kopen. Ik heb (nog) een 5 S en die is helemaal prima. Je kan eenvoudig de apps die ze niet gebruikt in een mapje stoppen.

Guera

Guera

17-12-2019 om 17:50

Motorola

Iphone maakt geen mooie foto's.
Wel h aan dit als ze iPad gewend is
Hier hebben de oudjes al jaren Motorola.
Niet al te duur.
Je kunt speciale seniorenapp waard downloaden zodat iconen groter zijn.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

17-12-2019 om 18:08

Samsung

Toen ik mijn huidige telefoon kocht, gewoon bij MM, en vertelde wat ik wilde doen ( oma-achtig ) wees de verkoopster meteen een praktisch exemplaar aan. Dat toestel was ontwikkeld voor senioren, ik heb een andere gekocht, wel uit dezelfde serie.
Als oma geen digibeet is, zal ze ongetwijfeld goed met haar smartphone leren werken. Oefening baart kunst. Ze kan gewoon een prepaid nemen wn internet gebruiken via WiFi. Dat heeft ze al in huis neem ik aan.

Succes! Mijn vroegere buurvrouw van 83 appte me onlangs een filmpje van haar zingende kleindochter als bruid

Jesse_1

Jesse_1

17-12-2019 om 18:58

Heeft ze een iPad of tablet?

Heeft ze al een iPad of Mac pc of zo? Dan zou ik een refurbished iPhone adviseren.
Anders een android met een niet al te klein scherm. Je hebt van die seniorentoestellen die wat groter zijn.

Triva

Triva

18-12-2019 om 07:55

Eens met Tine

Koop de goedkoopste en installeer whatsapp op de pc. Via wifi heb je niet eens een abo nodig maar prepaid.

Dymo

Dymo

18-12-2019 om 10:40

mijn moeder

We hebben voor mijn moeder een eenvoudige Samsung gekocht (Samsung Galaxy A4 core, kostte iets meer dan 100 euro) met een abonnementje van nog geen tientje per maand. Ik vond het sowieso wel nodig dat ze een mobieltje kreeg, ze heeft een tijdje geleden toen de treinen ineens niet reden een tijdje op een station rondgedoold omdat ze in de paniek het nummer van mijn huistelefoon niet meer wist.
Mijn moeder was een klein beetje afhoudend toen ze het ding kreeg, maar toen haar innig geliefde kleindochter haar foto's begon te sturen (die oma weer aan de buren kon laten zien) was ze helemaal om. We hebben inmiddels ook een groepsapp. Groot succes.

Lou

Lou

18-12-2019 om 11:05

Toch een telefoon

Ik denk dat ze toch liever whatsapp op een telefoon heeft dan op de pc. Ze kan prima overweg met de pc, maar die staat alleen even aan als ze er iets mee moet, een mail sturen of internetbankieren of zo. De rest van de tijd staat hij uit (en hij staat ook boven).

Een i-pad heeft ze niet, een andere tablet ook niet.

Goed om te lezen dat niemand bij jullie een speciale seniorentelefoon heeft. Is dus misschien ook wel nergens voor nodig.

Olivia

Olivia

18-12-2019 om 12:50

iphone

Mijn moeder heeft een oude iPhone van ons. Het is een 5s, maar een groter scherm zou wel fijner zijn voor haar, helaas hebben we die (nog) niet over. Ze typt met een speciaal pennetje voor de telefoon, dat vindt ze handiger dan met haar vingers.
Ik snap zelf niet veel van samsung dus zorg dat ze altijd ongeveer het zelfde systeem heeft als dat ik heb, dat is het minst verwarrend met uitleggen hoe het werkt. (ze heeft ooit een tablet van samsung gehad en ik een iPad) en dat werkte dus niet handig omdat ik iPad gewend ben en de samsung echt veel minder intuïtief vond in gebruik (maar dat kan ook aan mij gelegen hebben)

Op de iPhone hebben we alle mappen die er niet af konden maar die ze ook niet gebuikt, allemaal samen in een verzamel map gezet en wat mijn moeder nodig heeft en gebruikt staat overzichtelijk op het eerste scherm.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.