Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Phryne Fisher

Phryne Fisher

10-01-2021 om 16:12

Welke vaatwasser?

Mijn (inbouw) vaatwasser is stuk Ik moet nu dus online een nieuwe kopen maar zie er vreselijk tegenop. Welke vaatwasser hebben jullie en bevalt die wel of niet? Ik wil geen budgetmerk, maar zie bij de kwaliteitsmerken ook grote prijsverschillen. Zit dat dan vooral in lampjes en andere toeters en bellen, of wassen de dure ook beter?

Pennestreek

Pennestreek

10-01-2021 om 16:40

Hangt toch vooral af van wat je wil denk ik

Wij hebben een jaar of 3 geleden de Siemens SN59M500NL/92 gekocht. Ik denk rond de 600 euro, misschien iets minder. Veel meer wilde ik er ook echt niet aan uitgeven. Het is een prima apparaat, niet teveel toeters en bellen (gebruik ik toch niet). Het apparaat is ons verkocht als extreem stil, want hij staat in de open keuken dus dat was een eis. Maar ik denk dat die testers een verkeerd afgestelde decibelmeter hadden of zo, want er is geen normaal gesprek naast mogelijk. Voor ons niet heel problematisch, omdat we hem eigenlijk toch alleen ‘s nachts laten draaien, maar dat is dus wel iets om reviews goed op na te lezen.
Verder hangt het af van de indeling. Die discussies zijn hier vaker gevoerd . Wel of niet een besteklade, of liever zo’n mandje (dat heb ik). En tegenwoordig heb je de optie van een lichtje aan de onderkant dat je vertelt of hij aanstaat. En zelfs hoe lang hij nog moet. Dat staat bij mij gewoon in het display, vind ik fancy zat.

Dus, wensenlijstje maken, budget vaststellen en dan reviews lezen. Er zit niks anders op. En daarna kijken wie het snelst levert.

Tine Winkel

Tine Winkel

10-01-2021 om 16:50

hier ook een siemens

type SN636X03JE/74, fijn apparaat (contrast met de vaatwasser in het vakantiehuisje was wel erg groot, dan ben je blij als je weer naar huis mag). Vorige was ook best goed, een Bauknecht, niet zelf uitgekozen, zat in de keuken van het huis dat we gekocht hadden.
Deze uitgezocht op een aantal criteria:
- prijs/kwaliteit beoordeling van de Consumentenbond,
- geluidsniveau ivm open keuken
- mogelijkheid om uitgesteld programma te draaien
- grootte (hoogte plint vs werkblad en dat soort dingen)
En vervolgens besteld bij degene die het snel kon plaatsen (binnen 4 dagen of na 3 weken - die laatste was 20 euro goedkoper).
En hierbij natuurlijk de reviews bekeken van de leverancier.

Dus mijn advies is eigenlijk hetzelfde als dat van Pennestreek.

Ad Hombre

Ad Hombre

10-01-2021 om 16:57

Phryne

Repareer 'm of laat 'm repareren. Ik heb bij de onze de foutcode opgezocht en vond een reparatiesetje en een youtube filmpje.

Eerste reparatiesetje verprutst, maar de tweede lukte, dus nu doet ie het weer. Ook geen 'enge' gemaskerde reparateur over de vloer nodig.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

10-01-2021 om 17:09

Hij is 8 jaar oud. Ik heb alles gecheckt wat kon zonder hem te hoeven uitbouwen, maar vind het niet meer waard om voor zo’n oude machine een monteur te laten komen.

Marieke

Marieke

10-01-2021 om 17:13

Sinds de onze stuk is

was ik weer met de hand af. Dat zou je ook nog kunnen overwegen voor de duur van de lockdown.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

10-01-2021 om 17:16

Whirlpool

Wij hebben jaren een Whirlpool gehad, die was echt prima. Zonder teveel toeters en bellen. Ook lekker stil. Dat had ik m toen ook echt op uitgezocht.
Daarna een Bauknecht en die was na 3 jaar echt kapot.
En nu doe ik het gewoon zonder. Oudste is de deur uit en dat scheelt zo enorm in de vaat. Dat beetje wat er nu staat is zo weggewassen.

Imke

Imke

10-01-2021 om 18:56

Droogsysteem

Ik heb een paar maanden geleden ook een nieuwe inbouwvaatwasser moeten kopen. Het droogsysteem wat ik nu heb, zeoliet, is wel erg fijn. De resttijdindicator op de vloer vond ik onzin, maar het blijkt toch wel handig te zijn.

Ik vond vaatwassers trouwens duur geworden, ik betaalde 850 euro voor een Siemens (SX678X36TE).

Imke

Imke

10-01-2021 om 18:57

Overigens

gekocht bij Coolblue, die komen meestal binnen 24 uur.

Hangkous

Hangkous

10-01-2021 om 19:39

Tip (Voor nu mosterd na de maaltijd)

De witgoed reparateur die een paar jaar geleden bij mijn zus was vertelde dat je beter los poeder, zout en spoelglans kunt gebruiken dan tabletten en zeker niet die tabletten met "oplosbaar" folie moest gebruiken.
Dat "oplosbare" folie zorgt voor verstopping in het systeem waar het water wordt rond gepompt.
Kort na mijn zus had ik ook een kapotte vaatwasser met verstopping dat kroon mijn vent gelukkig zelf oplossen. Daarna geen tabletten meer gebruikt en geen verstopping meer gehad.
Inmiddels wel een nieuwe vaatwasser maar dat was een ander defect wat niks te maken had met die tabletten.
In principe zijn wij voor repareren tot het niet meer gaat tenzij reparatie meer kost dan vervangen.

Petra

Petra

10-01-2021 om 21:08

Poeder

Even inhakend op Hangkous, iemand enig idee wie goedkoop poeder verkoopt?
Ik zie alleen vreselijk duur Sun poeder, maar heb een paar x in Duitsland spotgoedkoop poeder gekocht en dat werkt prima.

Hier ook een Siemens, van jawel 20 jaar oud die perfect werkt.

Hou er rekening mee dat veel merken op dit moment moeilijk te leveren zijn, o.a. Bosch en Siemens, ook daar zijn de fabrieken een flinke tijd dicht geweest.

Tabletten

Ik haal de folie van de tablet af. En doe een halve in het bakje.

Hangkous

Hangkous

10-01-2021 om 21:25

Deka en Jumbo

Hebben poeder van een b merk. Prima spul. Zout heb ik ook goedkoop alleen spoelglans heb ik altijd van Sun en dat scoor ik dan in een aanbieding. Goedkope spoelglans gaat er te snel doorheen op de en of ander manier blijf ik dan bijvullen. 3 Sun is dan goedkoper dan 6 of 7 eigen merk per jaar.

Petra

Petra

11-01-2021 om 11:11

Dank

Dank Hangkous, Jumbo zit in de buurt ga ik even kijken.

Hangkous

Hangkous

11-01-2021 om 11:20

Helemaal onderin het schap.

https://www.jumbo.com/vaatwaspoeder-3kg/156904FLS/

Dit is de verpakking, deka verkoopt deze ook.

Koud

Koud

13-01-2021 om 15:31

Poeder en soort defect

Ik heb een verstopte afvoer waar de loodgieter allemaal restjes vaatwastablet uithaalde, dus goeie tip om poeder te nemen denk ik.

En verder hangt het af van het soort defect. Veel apparaten die ineens 'iets' niet meer doen, krijg je weer aan de praat door te resetten. Alleen zetten fabrikanten niet inde handleiding hoe je dat moet doen, dus moet je Googlen. Zo heb ik een wasmachine gehad die het water niet meer weg pompte. En een andere die niet meer centrifugeerde. Allebei opgelost door te resetten. Bij een kennis van me werd de vaat niet meer schoon, maar daar waren etensresten in het interne systeem gekomen door onzorgvuldig schoonmaken en in elkaar zetten van het filter. Repareren was goedkoper dan een nieuwe kopen.

Ad Hombre

Ad Hombre

13-01-2021 om 16:34

Koud

Bij onze Bosch begon de afvoer onderin te lekken. Er zit een bak onder om eventueel lekkend water op te vangen met een vlotter die het apparaat uitschakelt (met errorcode) als er water in die bak komt.

De lekkage was te repareren door een siliconen ring aan te brengen in de afdichting die begon te lekken. Filmpjes op youtube legden uit hoe.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.