Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vic

Vic

31-08-2011 om 21:09

Werkmannen

Hebben jullie ook zo'n hekel aan werkmannen in en om het huis? Bij mij is momenteel een schilder bezig om de buitenboel te schilderen. Hij belde gisteravond of hij vandaag kon beginnen want het wordt een paar dagen droog. Ik zat al twee maanden op hem te wachten, dus natuurlijk mag hij aan de slag. Vanwege de achterstand in zijn planning (rotzomer!) maakt hij lange dagen, van 8 tot 20 uur. Gelukkig kan ik wel gewoon naar mijn werk, maar 's avonds zit hij me echt in de weg. Het voelt ongemakkelijk om te koken, eten en het hele kindergedoe. Daarbij wilde ik vanavond erg graag mijn werkkleren en hakken uit, maar je gaat natuurlijk niet in pyjamabroek rondlopen met een bouwvakker in de tuin ;-( Om dan nog te zwijgen over de zooi. Er moet natuurlijk geschuurd worden en hij doet best voorzichtig, maar dan nog ligt mijn hele gang vol met stof.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
krin

krin

31-08-2011 om 21:12

Vic

Ja, vreselijk vervelend. Prijs je gelukkig dat je overdag weg bent; ik werk thuis en voel me dan dus ook verplicht regelmatig wat aan te bieden, oh en ah te zeggen over hun goede werk en anderszins een praatje te maken.
Niet ongezellig, maar lekker doorwerken is er dan niet bij. En je zit inderdaad niet lekker. Daar was ik na twee jaar met m'n werkster nog niet aan gewend. Dus die heb ik niet meer.
Focus op het mooie resultaat, en daarna hoef je voorlopig niet meer.

Ook

Ik voel me ook wat minder vrij met werklui in/om huis. Geldt voor iedereen wel denk ik.

Vraag me af of het voor de werklui fijn is om altijd bij anderen te werken. Steeds maar weer wennen aan de nieuwe situatie en mensen zijn weer blij als je vertrekt

Yura

Yura

01-09-2011 om 11:04

Oh ja

Grappig dat jij ook het woord "werkmannen" gebruikt. Toen ik dat woord in de mond nam lag mijn man onder de tafel van het lachen, vond hij zo'n raar woord (we komen beiden uit een andere regio, dus heel af en toe hebben we dit soort dingen). Mijn man is nogal gek op verbouwen (laten verbouwen dan dat wel gelukkig) en is het een nog niet achter de rug dan is hij het volgende al aan het bedenken en wij hebben dus vanaf februari 2007 onze keuken, badkamer, voortuin en uitbouw woonkamer laten doen. En ik zit dus met die mensen. Maar ik heb ervan geleerd, ik let meer op of ik ze aardig vindt dan op de prijs. Sommigen zijn best gezellig, de laatste verbouwing de uitbouw die aannemer zette gewoon zelf koffie en vroeg of ik ook wilde haha weer eens wat anders, op een of andere manier kon ik het van hem hebben dat hij gewoon mijn keuken in liep, van anderen kun je dat helemaal niet. Zijn collega was gek op honden en ging tussen de middag met onze hond wandelen. Ik loop overigens gewoon in mijn kloffie rond hoor als er werklui zijn, dat boeit me nou niks, moet wel eerlijk zeggen dat ik niet echt lang op OO zat, anders zouden ze toch eens denken dat ik dat de hele dag deed.

Chippie

Chippie

01-09-2011 om 11:06

Gemiep

Je mag hier rustig even miepen maar geef je zelf ook even een schop onder de kont. Er zijn twee alternatieven: de buitenboel niet schilderen of het zelf doen. Kortom: niet zeuren over een week ben je er vanaf.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-09-2011 om 11:34

Ja hoor, ook vervelend

Ik vind het echt onaangenaam als er vreemde mannen in huis aan het werk zijn, maar ook als een vriend klusjes bij ons zou doen zou ik me ongemakkelijker voelen dan wanneer hij op de koffie is. Ik heb het gevoel dat ik zelf ook bezig hoor te zijn en vind het raar om op de bank te hangen met een boek of tv programma. Ik ga dus klusjes zoeken om actief over te komen. En als die op zijn ga ik op de computer, dan zit ik het meest uit het zicht.
Ik merk wel dat ik er meer ontspannen mee om ga dan eerder. Ik maak makkelijker een praatje, kan met sommigen ook wel lachen en dat maakt de sfeer wel wat losser. Bovendien besef ik steeds beter dat ze echt wel wat gewend zijn.

Fiorucci

Fiorucci

01-09-2011 om 11:38

Nou...

Ik vind er ook niks aan, maar zeker als huurder ben ik altijd blij dat het weer kosteloos en netjes geregeld wordt, dus gaat de koffiepot aan,geen probleem. Ooit kregen we een nieuwe dakkapel, het was 30 graden...dan gaan er gewoon flessen fris naar boven toe. En ik weiger er netjes bij te blijven lopen vanwege werklui, dus makkelijke kleding trek ik gewoon aan hoor!

Chippie

Chippie

01-09-2011 om 12:02

Kaaskopje

"maar zeker als huurder ben ik altijd blij dat het weer kosteloos en netjes geregeld wordt, dus gaat de koffiepot aan,geen probleem."

Uhm, zou dat anders zijn voor eigenaren van koophuizen. Gaat daar het koffiezetapparaat minder snel aan?
Kostenloos? Uhm, je bedoelt dat het gewoon bij de huurprijs in zit?

Kaaskopje

Kaaskopje

01-09-2011 om 12:23

Ehm chippie

Dat was Fiorucci

Kaaskopje

Kaaskopje

01-09-2011 om 12:42

Overigens

Werkzaamheden bij een huurhuis worden uiteraard in de huur verwerkt, maar ik denk toch dat als je alles bij elkaar optelt de kosten bij een koophuis flink hoger liggen. Onze huur is nu 555 euro. Als ze het huis komen verven is dat gratis, als ze een keukenkastje komen bijstellen is dat gratis, een volledig nieuwe binnendeur die stuk is... gratis. Stukje van een deur afschaven: gratis. Nieuwe doucheslang: gratis. Enzovoorts. Ik betaal daar een habbekrats extra voor (nog steeds binnen die 555 euro) en kan me niet voorstellen dat ik meer aan huur, belasting en onkosten kwijt ben dan iemand met een vergelijkbaar koophuis.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-09-2011 om 12:43

...

ik denk eerder minder dus.

Chippie

Chippie

01-09-2011 om 14:05

Kaaskopje

"Werkzaamheden bij een huurhuis worden uiteraard in de huur verwerkt, maar ik denk toch dat als je alles bij elkaar optelt de kosten bij een koophuis flink hoger liggen."

Tja, ik doe dit keer niet mee aan die discussie. Als je zaken wilt vergelijken moet je alles meenemen: buurt, huis, tuin, kapitaal, keuzevrijheid, beperkingen, woongenot. Een huis zoals dat van ons is niet te huur bij een woningbouwvereniging. Dus alle vergelijkingen slaan helemaal nergens op.

Het is waarschijnlijk onzinnig om jouw huurhuis met mijn huis te vergelijken.Jij bent blijer met je huurhuis, ik ben blij met mijn huis. Allebei willen we niet ruilen, dus het is geen discussie waard.

Eén ding wil ik je nog meegeven. Ons vorige twee-onder-een-kapwoning schilderden we helemaal zelf. Eén raam of deur per avond. Het ene jaar de achterkant (5 avonden werk) en de andere keer de voorkant (3 avonden werk). Kostte iets van 200 euro aan verf en kwasten. Dat is geen faire vergelijking. Ik probeer er alleen maar mee aan te geven dat 1) we schilderen geen probeem vinden, dat doe je wel bij een koophuis niet met een huurhuis 2) wij de keuzevrijheid hebben om uit te kijken naar goedkopere mogelijkheden dan een schildersbedrijf 3) wij zelf bepalen wat we op de kozijnen smeren (kleur, kwaliteit verf, soort kozijnen, etc), welke keuken wij hebben.

huisbezitter

huisbezitter

01-09-2011 om 14:20

Kaaskopje

Je kan wel vinden dat een huurhuis voordeliger is, maar vergeet niet dat een koopwoning een investering is. Als het goed is is over 20 jaar ons huis afbetaald en hebben we een leuk kapitaaltje... De maandelijkse huur die je betaalt zie je niet meer terug, itt de hypotheek.

huisbezitter

huisbezitter

01-09-2011 om 14:22

Overigens on topic

Ik vind het een beetje gemiep hoor! Trek gewoon die pyjamabroek aan als je daar zin in hebt en wees idd blij dat je het niet zelf hoeft te doen, dat verven!

Fiorucci

Fiorucci

01-09-2011 om 16:04

Chippie

Zo apart wat een rare conclusies mensen soms trekken uit een posting. Ik reageerde oa op de zin van Krin, die het een gedoe vond, oa dat men dan ook wel graag koffie wil enzo. Waar lees jij nou weer dat ik denk dat jij als koper minder makkelijk koffie zou willen zetten? Mozeskriebel zeg.
Als ik bij elkaar optel wat ik allemaal al gekregen heb ik dit huis in 12 jaar tijd, zowel aan werkzaamheden als aan renovaties, dan denk ik echt goedkoper uit te zijn als huurder, voor die luttele 550 euro per maand, ja. Daar kun je ongetwijfeld over muggeziften tot op de cent, feit is dat ik voor dat bedrag in deze regio niet eens kan kopen, laat staan renoveren, schilderen , en nieuwe keukens plaatsen. Dus ik verheug me nu al op mijn gloednieuwe keuken van volgend jaar. Overigens, keus is er wel degelijk.Binnen grenzen, maar er is keuze uit materialen en kleuren.

Asa Torell

Asa Torell

01-09-2011 om 16:20

Werkmannen

Hier (huurflat) maar weinig werkmannen gehad tot dusver, behalve voor relatief korte acties als verstoppingen verhelpen oid. Maar bij mijn werk daarentegen des te meer... fijn als ze lekker gaan boren terwijl je net naar een voordracht van een sollicitant luistert! Misschien is die gedachte een schrale troost voor de thuiswerkers? Met de koffie is het wel weer makkelijker, die halen ze gewoon zelf uit de automaat.

Chippie

Chippie

01-09-2011 om 17:11

Fiorucci

Sorry, hoor maar het zit hem vast in dat woordje dus. Jij huurt, dus kostenloos, dus koffieapparaat gaat aan.
Ik koop, dus kost wat, dus koffieapparaat gaat niet aan?

Zoals gezegd, ik doe niet mee met de discussie.

Fiorucci

Fiorucci

01-09-2011 om 18:15

Chippie

Prima, dan discussieren we niet. Het was niet zo bedoeld als jij het leest, en een reactie op Krin. Weet je, ik heb in de wijk gewerkt, en ochtenden in de stromende regen gefietst, 15 adressen langs. Geen van al die mensen kwamen op het weergaloze idee dat die drijfnatte zuster die langs kwam op de fiets voor moeders steunkousen, misschien ook wel een bakkie zou lusten. Dus al komt iemand hier voor een klus van 10 minuten, koffie bied ik altijd aan. Het is opvallend hoe aangenaam verrast men reageert.

Vic

Vic

01-09-2011 om 21:04

Grappig

Grappig dat er een hele discussie is ontstaan over mijn moppermomentje. Ik vind dat je ook mag mopperen over zaken die je zelf hebt gewild, betaald en waar je voordeel van hebt. Vergelijk het met een borstvergroting, zwangerschap of het volgen van een studie. Met het mooie weer en de lange dagen die hij maakt schiet het gelukkig lekker op. Ik kwam vanmiddag thuis en toen vroeg hij of ik het niet 'erg blauw' vond. Ja, het is wel blauw, maar ik heb wekenlang met kleurstaaltjes gelopen om deze kleur uit te kiezen. Dat blijft dus lekker zitten. Het is trouwens best een aardige man, maar zo'n kletskous. Een gezamenlijk kopje koffie duurt minstens een half uur!

krin

krin

01-09-2011 om 21:06

Hola

Als we gaan ruziën over mijn woorden, doe ik mee. Ik vind het vanzelfsprekend iets aan te bieden aan elk soort werkman en -vrouw die in mijn huis betaald of onbetaald iets komt doen. Dus ook natgeregende wijkzusters, als die hier zouden komen aanfietsen.
Ik zet ook niet met tegenzin koffie, ik wens ze niet weg, ik ben blij met hun komst en hun werk, maar voel me er desondanks onbehaaglijk bij, en gestoord in mijn werkritme. Sorry.

Goh

Ben ik even gemakkelijk. Tenzij zo'n schilder echt een enorme hork is of volslagen contactgestoord vind ik het echt prima hoor, meen schilder, pianostemmer of bouwvakker om het huis. Ik serveer koffie of thee, doe een 10 minutenbabbel, en laat ze fijn hun werk doen. Soms wel makkelijk dat ze even een (verwacht) pakje kunnen aannemen bij de voordeur terwijl jij een boodschap doet of zo.

We hebben een paar jaar terug uitgebreid verbouwd, en maanden bouwvakkers over de vloer gehad, en echt, hoewel het natuurlijk fijn was dat het na een paar maanden af was heb ik me zelden of nooit beperkt gevoeld of geergerd aan de mannen die om het huis heen dartelden. Of onbehaaglijk? Waarom zou je?

Ingrid

Kaaskopje

Kaaskopje

01-09-2011 om 22:07

Chippie

Het is voor mij ook geen discussie, maar een constatering van feiten dat de huur niet enorm hoog hoeft te zijn om toch gratis voorzien te worden van klusjesmannen en het materiaal bij mankementen. Ik heb bovendien nergens geschreven dat ik mijn huis met de jouwe vergelijk. Weet jij hoe ik woon? Weet ik het van jou? Waarschijnlijk zul je gelijk hebben dat onze huizen in een andere setting staan qua luxe, maar daarmee is het woongenot nog niet beter. Voor een stadswoning hebben wij bijvoorbeeld behoorlijk wat ruimte om ons heen. Voor mij is dat een enorm pluspunt qua woongenot. Een wijk met dure huizen betekent voor mij niet automatisch meer woongenot.
Wij mogen trouwens ook schilderen, de binnenkant. De buitenkant zou ik niet eens willen doen. Het is niet bepaald mijn hobby. Dus als de werkmannen komen voel ik me misschien ongemakkelijk, maar ook heel erg blij omdat ik het niet hoef te doen.

Je kunt misschien van twee soorten vrijheid spreken. Wij hoeven geen grote sommen geld voor de hypotheek, belastingen en onderhoud van het huis op te sparen en jij mag zelf bepalen bij wie je de keuken en het sanitair bestelt. Ik voel me vrijer met onze situatie omdat ik hier een stuk minder zorgen over heb. Jij voelt je blijkbaar vrijer doordat je alles zelf mag kiezen en zelf de kwast mag bedienen. We hebben er allebei de kosten en eventueel ongemak voor over die bij onze vrijheid past.

Vic

Vic

01-09-2011 om 22:17

Zelf doen

Dat zou natuurlijk wel kunnen, maar ik zou dat echt niet in 8 avonden (totaal 24 uur?) redden. Sowieso niet deze keer omdat mijn huis de afgelopen (ik schat) 8 jaar geen kwast had gezien, en ik van kleur verander. Er moet dus geschuurd, gegrond en twee keer gelakt worden. Ik heb vier grote kozijnen, 2 kleinere, een dakkapel, twee klapraampjes en twee deuren. Als het straks allemaal goed in de verf zit is het waarschijnlijk wel te doen als ik het bijhoud. Dus de liggende delen om het jaar, en dan roulerend het een of ander opnieuw schilderen.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-09-2011 om 22:21

Huisbezitter

Dat een koophuis uiteindelijk naar je toekomt in de vorm van eigen kapitaal, daar moet ik je gelijk in geven. Als je het verkoopt tegen dat je met pensioen gaat heb je een mooie spaarpot. Toch is dat voor mij geen reden om een huis te kopen. Ik wil de lasten van een koophuis niet en dat zijn er veel door de jaren heen. Als je handig bent en heel veel zelf kunt oplossen scheelt dat al veel, maar als je voor alles werklui moet laten komen ben je voor elk wissewasje flink wat geld kwijt. Ik hoor het om mij heen en voel me dan echt opgelucht dat ik dat niet heb. Dan maar geen mooie spaarpot, waar ik misschien niet eens van kan genieten tegen die tijd.

Vic

Vic

01-09-2011 om 22:22

En huren

Mijn persoonlijke pijnpuntje Ik zou véél liever huren voor een schappelijk bedrag (max 700 ofzo), maar dat lukt hier gewoon niet. Als ik de schilderkosten middel over 5 jaar valt het per maand reuze mee.

Chippie

Chippie

01-09-2011 om 23:38

Kaaskopje

Ik zeg dat onze huizen etc niet te vergelijken zijn. Het is dus ondoenlijk om zaken als onderhoudskosten te gaan vergelijken. Ik doe dus niet mee aan de vergelijking. Punt.

"Wij hoeven geen grote sommen geld voor de hypotheek, belastingen en onderhoud van het huis op te sparen". En wat is precies je punt? Het klinkt nogal belerend. Je hebt geen idee wat ik betaal voor ons huis, hoe hoog onze woonlasten procentueel zijn, etc. Het is volgens mij redelijk simpel. Kopen is op lange termijn voordeliger dan huren (als je die mogelijkheid hebt).

Niemand wordt gratis voorzien van klusjesmannen. Jij niet en de woningbouwvereniging ook niet. Ik vind het grappig dat je dat niet ziet. Ergens betaal jij gewoon dat klusmannetje.

Niet om lullig te doen maar ben wel benieuwd hoe vaak jij een nieuwe deur, een nieuw keukenkastje, nieuwe doucheslang nodig hebt? In de vijftien jaar heb ik één keer twee nieuwe keukenkastjes nodig gehad (werd betaald door verzekering) en nog nooit een nieuwe deur of doucheslang (niet helemaal eerlijk, we hebben geen doucheslang) of ontstopper nodig gehad.

Kosten die we hebben zijn de GEAS die de gaskachel komt nakijken en af en toe een onderdeeltje. Er is één keer een deurkruk naar de filistijnenn gegaan.

Mona

Mona

01-09-2011 om 23:45

Huren of kopen

Ach eigenlijk had ik liever gekocht, maar die optie hadden we niet (geen geld) dus toen werd het huren. Inmiddels wil ik in dit dorp blijven wonen maar de koophuizen zijn hier zo ontzettend duur dat we nu toch maar blijven huren. Gelukkig is onze huur nog geen 400 euro en hebben we daarvoor een leuke eengezinswoning, toen we hier net kwamen wonen was alles opgeknapt en zat er een nieuwe ketel in (18 jaar geleden) inmiddels hebben we vorig jaar opnieuw een nieuwe ketel gekregen. En een nieuwe badkamer en een nieuwe keuken. Voor de keuken hebben we wat bijgelegd waardoor hij helemaal naar onze smaak is. Verder is het inderdaad wel makkelijk, je weet waar je aan toe bent qua kosten. Is het slot van de voordeur stuk? Krijg je een nieuwe, idem met gedoe aan de ketel of allerlei onderhoud. Dat is natuurlijk wel fijn.
Uiteraard hebben wij geen spaarpotje voor later, maar ja, je kunt pas aan dat spaarpotje komen als je je huis verkoopt toch? Gelukkig kunnen wij alles wat we nu uitsparen aan kosten maandelijks meteen uitgeven, of opsparen of wat we dan ook willen.
Voor beiden is wat te zeggen dus, en voor ons was er weinig te kiezen...

Chippie

Chippie

01-09-2011 om 23:48

Fiorucci

" ik heb in de wijk gewerkt, en ochtenden in de stromende regen gefietst, 15 adressen langs. Geen van al die mensen kwamen op het weergaloze idee dat die drijfnatte zuster die langs kwam op de fiets voor moeders steunkousen, misschien ook wel een bakkie zou lusten. Dus al komt iemand hier voor een klus van 10 minuten, koffie bied ik altijd aan"

Okee, ik heb het verkeerd geinterpreteerd. En even voor de goede orde: iedereen krijgt hier koffie/thee/fris. De glazenwasser, de gemeentewerker die het plantsoen schoffelt, de schilder, de gordijnenman, etc.

Chippie

Chippie

02-09-2011 om 00:31

Mona

"maar ja, je kunt pas aan dat spaarpotje komen als je je huis verkoopt toch?"

Ons huis is helemaal afbetaald als we 65 zijn. Dat is toch leuk meegenomen. Maar een huur van nog geen 400 lijkt mij ook mooi meegenomen!

Fiorucci

Fiorucci

02-09-2011 om 07:23

Chippie

Ja, ergens betaal je die klusjesman zelf. Maar als je dat afzet tegen die lage huur, en als je dan in 12 jaar een nieuwe keuken, nieuwe badkamer, nieuw toilet hebt gehad en je huis is al drie keer helemaal geschilderd van buiten, hoor je mij niet klagen. Het kleinere periodieke onderhoud noem ik dan nog niet eens.
Zo betaal ik elke maand het vreselijke bedrag van een euro voor het glasfonds. Geloof me, dat heb ik er al zeer royaal uit.

Vic

Vic

02-09-2011 om 14:47

Gewoon jezelf zijn

Zoals bijvoorbeeld nu. Ik heb vannacht heel slecht geslapen, me vanmorgen verslapen, hoofdpijn en een algeheel gevoel van bleeeegh. Gelukkig is jongste bij een vriendje aan het spelen, oudste is ook weg, dus eigenlijk wil ik even een uurtje gaan slapen. Dat staat natuurlijk wel heel vreemd, dus dan blijf ik toch maar net doen of ik hard aan het werk ben ;-(

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.