Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Son

Son

12-04-2013 om 11:03

Werk/.veiligheidsschoenen

Iemand enig idee waar ik die kan kopen behalve online?
Ik moet ze echt even aanvoelen namelijk en koop daarom liever in de winkel.
Mijn wandelschoenen met verstevigd stuk bij de voorvoet voldoen niet, het moet daar echt hard zijn ivm vallende voorwerpen op het werk, goed profiel ivm gladheid en niet te vergeten een goed voetbed ivm lange dagen staan


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
marie

marie

12-04-2013 om 11:20

Welkoop / boerenbond

Hoi
Bij de Welkoop of Boerenbond
http://www.welkoop.nl/categorie/68601/Werkschoenen.html
Verder heb je hier en daar ook wel gewone winkels waar ze werkkleding en werkschoenen verkopen.
Even wat Gegoogled op werkkleding winkels:
http://www.vanveelenbedrijfskleding.nl/Winkel.html
http://www.aesbedrijfskleding.nl/

Son

Bouwmarkten hebben ze ook regelmatig. En winkels die bedrijfskleding verkopen, al zou ik dan van tevoren wel even bellen of ze ze inderdaad hebben.

Succes ermee

Temet

Wehehehehe

Whehehe, ik wil ook een Welkoop/Boerenbond ! *snik*.

Amsterdam is van veel gemakken voorzien, maar de Welkoop hoort daar niet bij, helaas

Groeten,

Temet

Man

manlief heeft ze laatst in een gewone,goede schoenenwinkel gepast.
Die kregen nu ook echt goede schoenen met stalen neus maar die zijn wel erg duur.( Man heeft last van zn voeten)

Goedkoper bij de Cranenbroek,Boerenbond,Dumpzaak etc.

Tijgeroog

Tijgeroog

12-04-2013 om 13:57

Bedrijfskleding-winkel

Ik zou inderdaad naar een winkel voor bedrijfskleding gaan. Ik kreeg indertijd van m'n werkgever een adres op waar ik ze moest gaan kopen en daar hebben ze veel keus. Dat was wel fijn, nu had ik tenminste van die lelijke lompe werkschoenen, maar wat subtielere exemplaren die toch een stalen neus enzo hadden

amk

amk

12-04-2013 om 14:00

Werk of vrije tijd

als het voor werk is dient je werkgever ze te leveren.

Tijgeroog

Grappig. Ik wilde juist van die echte lompe werkschoenen, waaraan je meteen ziet dat je ze niet voor je lol aanhebt! Normaliter loop ik het liefst op hoge hakken.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Son

Son

12-04-2013 om 16:13

Alvast bedankt (amk)

ik ga eens zoeken op een winkel hier in de stad met bedrijfskleding, ik zal bouwhof/gamma bellen of ze ze daar hebben. Bedankt voor de tips!

Amk: het is voor werk, maar ik moet mijn eerste dag nog starten. Ik heb begrepen dat er na de proeftijd voor bovenkleding wordt gezorgd (maar ben ik niet verplicht aan te doen), over schoenen heb ik nog niets vernomen en ook niet gevraagd omdat ik dacht dat mijn schoenen zouden voldoen. Ik zal er achteraan gaan.

Tijgeroog

Tijgeroog

12-04-2013 om 17:08

Triple

Ik heb niets met hoge hakken en had bovendien een kantoorbaan op een plek die niet op hakken te bereiken was: 200 meter over van die metalen roosters, zwevend op 1 hoog lopen. Erg vrouwelijke varianten hadden ze niet, maar ik was best blij met de sportschoen-model schoen. Ik droeg ze dan ook de hele dag, terwijl ik ze alleen aan hoefde als ik de werkvloer op ging. (Collega's wisselden steeds van schoenen). Ging prima, mantelpakjes of stropdassen heb ik daar ook nooit gezien.

amk

amk

12-04-2013 om 19:41

Pbm

ze vallen onder de persoonlijke beschermingsmiddelen. Als ze verplicht zijn moeten zij er voor zorgen, ook op dag 1. Jij hebt dan de verplichting ze ook te dragen.

Is het niet verplicht maar vind jij het prettiger om te dragen dan is dat jou keuze en hoeft het bedrijf ze niet te leveren.

P

P

13-04-2013 om 09:24

Scapino heeft ze ook

Scapino heeft ze dus ook.

Amk: hier heb ik ze ook, ik krijg ze inderdaad van het uitzendbureau maar ze hebben maar twee vormen (hoog en laag model) en ze zijn nogal zeg maar op een mannelijke leest gesneden...

Met mijn maat 41 is dat geen probleem maar we hebben regelmatig meisjes net uit de puberteit met maatje 35-38 en dan past het niet en dan moeten ze ze dus wel zelf kopen als ze ze te lomp of te breed vinden.

Het werk heeft ook van die plastic dingen die je OVER je gewone schoenen kan doen, ook voor mensen die voor een sollicitatiegesprek komen of ergens anders voor langs komen maar die zijn er niet eens in maat 35.

amk

amk

13-04-2013 om 10:09

De wet schrijft voor dat ze door de werkgever geleverd moeten worden. De werkgever kan een deel zelf in voorraadhouden maar zal voor de afwijkende maten een regeling moeten hebben op hun kosten. Vaak een contract met een leverancier in de buurt waar de medewerker heen gaat met brief werkgever. "ze moeten ze zelf kopen" is niet toegestaan. Dan moet er gedeclareerd kunnen worden.
Slecht passende pbm's leiden tot een verminderde veiligheid als ze daardoor niet gedragen worden als de werkgever niet zorgt voor passende pbm en bij schoenen is dat vrij duidelijk zijn zij mede of geheel verantwoordelijk voor geleden schade. Geheel waneer de medewerker dit keer op keer heeft aangegeven en de werkgever geen actie heeft ondernomen. Gedeeltelijk als de medewerker geen actie heeft ondernomen omdat veiligheid een gedeelde verantwoordelijkheid is in de wet.

P

P

13-04-2013 om 15:36

Tja

Interessant, ga ik onthouden maar probleem blijft gewoon dat er voor dit meisje met maat 35 en een hoge wreef het ook normaal al moeilijk is om schoenen te kopen. Ik denk dat ze zowat op maat gemaakt moeten worden en Randstad biedt toch echt gewoon twee soorten schoenen op elke maat aan...

amk

amk

13-04-2013 om 16:42

Dan is dat veranderd, of per regio verschillend want wij hadden (tot 2004 ook voor Randstad gewerkt) keuze uit meerdere typen en als dat niet paste werden we naar een leverancier gestuurd. Ik heb ook mijn veiligheidsbril op sterkte via Randstad gekregen. Ze hadden ook een overzetbril kunnen leveren.

Maar je collega's moeten wel zelf blijven zeuren of mogen declareren.

P

P

13-04-2013 om 17:38

Amk

Heb jij een link waar mijn collega naar kan verwijzen?

amk

amk

13-04-2013 om 20:41

ga ik voor je zoeken ok.

P

P

13-04-2013 om 20:57

Dank je!

Vic

Vic

13-04-2013 om 22:27

Maten (o.t.)

Ook over veiligheidsschoenen Ik was afgelopen week op bedrijfsbezoek bij een fabriek. Vorig jaar was ik daar ook en toen hadden ze voor de bezoekers veiligheidsschoenen vanaf maat 38. Ik heb maat 37 dus ik liep te sloffen in mijn schoenen, heel charmant met ook een bedrijfsjas tot op mijn enkels. Van de week riep die man gelijk dat er nu voldoende schoenen waren in maat 37 en dat ze ook kleine maten overalls hadden voor bezoekers. Het begon nu trouwens bij maat 37 dus met maat 35 kun je er nog steeds niet terecht.

P

P

14-04-2013 om 10:22

Het probleem is dus dat je op mijn werk altijd alleen binnenkomt via een uitzendbureau (veel verschillende). Via Randstad krijgen ze schoenen, geen idee hoe het via die andere is.

De betreffende collega kreeg de eerste dag al last (ik was toen ziek) en de dag erna had ze gewone schoenen aan. Het bedrijf heeft niets te maken met het uitzendbureau en de leidinggevende zegt dan ook dat ze zelf moet investeren in goede schoenen want dat heeft hij zelf ook gedaan. Tja zo'n meisje van 21 die al 9 mnd naar werk zocht en niet weet of ze hier wel mag blijven gaat echt geen dure schoenen kopen als investering voor haar eigen lijf en gezondheid. Dat kun je niet vergelijken met het inkomen en de situatie van een leidinggevende. Ik heb een geschiedenis met voeten en problemen maar tot mijn verbazing vond mijn podotherapeut de veiligheidsschoenen van Randstad helemaal ideaal voor mij alleen zijn ze wat te zwaar maar dat is een kwestie van wennen.

Ja maar p

Als dat meisje via Randstad te werk gesteld wordt bij bedrijf X waar veiligheidsschoenen verplicht zijn, dan moet bedrijf X toch zorgen voor PBM zoals veiligheidsschoenen?! Niet Randstad (zij kunnen toch ook niet exact weten wat er bij zo'n bedrijf voor risico's zijn: van chemicaliën op de vloer tot bepaalde soorten filters in gelaatsmaskers en bepaalde frequentiedempende gehoorbeschermers....)

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

P

P

15-04-2013 om 06:43

Triple

Op dit bedrijf moet je gewoon stalen neuzen hebben en Randstad geeft iedereen schoenen met stalen neuzen als dat verplicht is. Chemicaliën heb ik niet, weet ook niet hoe het daarmee zit.

Ik ben nu heel benieuwd naar de tekst want Randstad heeft de maat maar de schoenen zijn gewoon heel zwaar. De Poolse meiden halen allemaal smalle lichte schoenen uit Polen. Als het echt zo zou zijn dat je ook goed passende schoenen kan eisen bij moeilijke voeten of omdat je ze te zwaar vindt gaat natuurlijk iedereen die schoenen uit Polen willen. Randstad is daar niet blij mee want deze schoenen worden speciaal voor Randstad gemaakt met de naam er ook nog op.

Vandaag ga ik eens rondvragen wat die andere uitzendbureau's hiermee doen.

P

P

15-04-2013 om 06:45

Oja

Randstad heeft daar elke dag minstens 10 mensen lopen en komt ook vaak langs en dat zal bij andere bedrijven ook wel zo zijn. Randstad is mijn werkgever en van AMK begrijp ik ook dat zij die schoenen moeten leveren. Daar heeft bedrijf X helemaal geen zin in want je vliegt er daar meteen uit als je niet goed werkt en dan heeft bedrijf X die schoenen geleverd?

Son

Son

15-04-2013 om 14:51

En ik kan vertellen

dat ik vandaag op mijn eerste werkdag halfhoge werkschoenen met stalen neuzen heb gekregen zonder daarom te vragen. Twee maten te groot maar ze vallen klein en heb er dikke sokken bij gekregen. Ook een fleecevest
Bedankt voor de info!

P

P

15-04-2013 om 18:44

Son

En wat doe je straks als het warmer wordt met die dikke sokken? Je schoenen moeten goed passen hoor, ook dan, als je er uit slipt is dat gevaarlijk.

Son

Son

15-04-2013 om 19:28

ik moet ze nog even passen, zijn ze echt slipperig groot dan ruil ik ze uiteraard om zodra dat kan. De dikke sokken zijn geen probleem, ik werk in een temperatuur van constant 4 graden (in gebouw)en loop niet veel. Ben ik klaar dan wissel ik mijn schoenen weer om.

amk

amk

16-04-2013 om 19:07

Nog niet tevreden

maar dit is een begin
http://www.arboportaal.nl/vragen/wie-betaalt-persoonlijke-beschermingsmiddelen.html?/onderwerpen/veilig-werken/persoonlijke-beschermingsmiddelen/algemene-inleiding-pbm.html

Randstad heeft/had in het intake formulier voor de werkgever een vraag staan over de pbm die voor de functie noodzakelijk zijn. Ze horen het dus wel te weten. (Ik heb voor Randstad nog een brochure geschreven over veilig werken op het lab, toen ik zelf via uitzendkracht tot gedetacheerde was gepromoveerd. Had een wat vreemde verhouding met ze, ze waren meer mijn administratie kantoor dan mijn werkgever, want ik regelde alles zelf)

Als uitzendkracht heb je een wat lastiger positie, als gedetacheerde is het al weer makkelijker.
De wet daarentegen maakt geen onderscheid en stelt de werkgever (dus randstad want die leent je uit) verantwoordelijk.

Ik zoek nog even verder tot ik specifiek de tekst heb over uitzendkrachten/gedatacheerden.

P

P

17-04-2013 om 07:13

Bedankt, ik heb nog niets gezegd tegen die betreffende collega en momenteel heeft ze schoenen (van randstad) die haar beter zitten maar ik weet zeker dat ik het in de toekomst nog nodig heb.

amk

amk

17-04-2013 om 22:17

Correctie (lang en gedetailleerd)

ik ben door mijn vakgenoten gecorrigeerd.
De arbowet blijkt vrij expliciet te definieren wie er als werkgever geldt.
De letterlijke wettekst artikel 1:
1. In deze wet en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
a. werkgever:
1°. degene jegens wie een ander krachtens arbeidsovereenkomst of publiekrechtelijke aanstelling gehouden is tot het verrichten van arbeid, behalve indien die ander aan een derde ter beschikking wordt gesteld voor het verrichten van arbeid, welke die derde gewoonlijk doet verrichten;

2°. degene aan wie een ander ter beschikking wordt gesteld voor het verrichten van arbeid als bedoeld onder 1°.;

Het uitzendbureau valt onder punt1: zij stelt een medewerker ter beschikking aan een derde en is daardoor niet meer de werkgever voor de Arbowet. Dat is de inlenende partij geworden. Die moet dus zorgen voor de PBM's. Ook moeten zij het uitzendburo de gevaren die geconstateerd zijn in de RI&E en van toepassing op de functie melden. Deze moeten doorgegeven worden aan de ingeleende. (artikel 5 lid 5:Indien de werkgever arbeid doet verrichten door een werknemer die hem ter beschikking wordt gesteld, verstrekt hij tijdig voor de aanvang van de werkzaamheden aan degene, die de werknemer ter beschikking stelt, de beschrijving uit de risico-inventarisatie en -evaluatie van de gevaren en risicobeperkende maatregelen en van de risico's voor de werknemer op de in te nemen arbeidsplaats, opdat diegene deze beschrijving verstrekt aan de betrokken werknemer.)

Dat de werkgever(de inlener dus in jou geval) ze moet verstrekken staat in artikel 3 lid 1 sub b:
Artikel 3

1.De werkgever zorgt voor de veiligheid en de gezondheid van de werknemers inzake alle met de arbeid verbonden aspecten en voert daartoe een beleid dat is gericht op zo goed mogelijke arbeidsomstandigheden, waarbij hij, gelet op de stand van de wetenschap en professionele dienstverlening, het volgende in acht neemt:

a. tenzij dit redelijkerwijs niet kan worden gevergd organiseert de werkgever de arbeid zodanig dat daarvan geen nadelige invloed uitgaat op de veiligheid en de gezondheid van de werknemer;

b. tenzij dit redelijkerwijs niet kan worden gevergd worden de gevaren en risico's voor de veiligheid of de gezondheid van de werknemer zoveel mogelijk in eerste aanleg bij de bron daarvan voorkomen of beperkt; naar de mate waarin dergelijke gevaren en risico's niet bij de bron kunnen worden voorkomen of beperkt, worden daartoe andere doeltreffende maatregelen getroffen waarbij maatregelen gericht op collectieve bescherming voorrang hebben boven maatregelen gericht op individuele bescherming; slechts indien redelijkerwijs niet kan worden gevergd dat maatregelen worden getroffen die zijn gericht op individuele bescherming, worden doeltreffende en passende persoonlijke beschermingsmiddelen aan de werknemer ter beschikking gesteld;

Dat de medewerker ze juist moet gebruiken staat in artikel 11 sub b: De werknemer is verplicht om in zijn doen en laten op de arbeidsplaats, overeenkomstig zijn opleiding en de door de werkgever gegeven instructies, naar vermogen zorg te dragen voor zijn eigen veiligheid en gezondheid en die van de andere betrokken personen. Met name is hij verplicht om:

a. arbeidsmiddelen en gevaarlijke stoffen op de juiste wijze te gebruiken;

b. de hem ter beschikking gestelde persoonlijke beschermingsmiddelen op de juiste wijze te gebruiken en na gebruik op de daartoe bestemde plaats op te bergen, een en ander voor zover niet krachtens deze wet is bepaald dat werknemers niet verplicht zijn beschermingsmiddelen als vorenbedoeld te gebruiken;

voor de wetteksten heb ik gebruik gemaakt van http://wetten.overheid.nl/BWBR0010346/geldigheidsdatum_17-04-2013#Hoofdstuk1

Amk!

Dat is precies wat ik ook dacht: het bedrijf waar de arbeid wordt verricht is exact op de hoogte van risico's en de te gebruiken pbm's. Zij zijn dan ook verantwoordelijk voor het verstrekken daarvan.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

P

P

18-04-2013 om 12:14

Hmm

Daar zullen ze niet blij van worden aangezien je er heel snel uit kan vliegen als je niet goed genoeg functioneert. Ook hebben ze in de zomer heel veel vakantiewerkers die er nog sneller uitvliegen als ze niet een heel klein beetje snelheid hebben.

Ik denk dat ik mijn mond nu maar houd, ik sta bovenaan om een vaste baan te krijgen

Maar bedankt voor het uitzoeken, ik heb helaas nog niet kunnen rondvragen hoe de andere uitzendbureau's het doen want alleen bij Randstad lopen de medewerkers op herkenbare Randstad schoenen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.