Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Verkoopster

Verkoopster

15-04-2018 om 13:49

Werkwijze makelaar

Ik ga een huis verkopen. Een eerste gesprek met een makelaar is geweest en deze heeft de woning getaxeerd en aangegeven wat een reëele verkoopprijs is en er meer vraag dan aanbod is in het type dat we aanbieden.
Als ik op funda rondkijk denk ik dat dit ook wel klopt. Er staan op funda op dit moment 4 vergelijkbare huizen waarvan 3 langer dan 6 maand.
Nu heb ik geen goede ervaring met een makelaar uit de periode dat ik zelf een woning zocht. Het woningaanbod werd eerst bekend gemaakt aan woningzoekenden die een zoekopdracht aan de betreffende makelaar hadden gegeven en daarna binnen het nvm systeem. Als koper kwam je in die markt er niet tussen zonder te betalen, maar als verkoper wist je dan ook niet of je de beste prijs kreeg, omdat niet alle potentiële kopers bereikt werden.
Had dit kunnen vragen (vergeten), maar ben benieuwd hoe dit nu in de praktijk gaat.

Ad Hombre

Ad Hombre

15-04-2018 om 14:14

Verkoopster

Volgens mij zetten ze je huis direct op funda en dan kan iedereen reageren. Als je huis zo populair is zou ik flink hoog inzetten en niet te snel toehappen.

Ik zou een voorkeur hebben voor een makelaar waarbij ik zelf de rondleidingen en onderhandelingen voer. Dan is er minder ruimte voor gesjoemel.

Verkoopster

Verkoopster

15-04-2018 om 14:44

Rondleidingen

Ik woon niet in het huis, verkoop het niet alleen en ben absoluut geen goede onderhandelaar. We hebben aangegeven dat we niet zitten te wachten op een langdurig verkooptraject. Bij huizen die nu langer te koop staan en soms in prijs gezakt gezakt zijn vraag ik me af wat er mis mee zou kunnen zijn.

Marianne

Marianne

15-04-2018 om 15:08

Ik zou nog minstens twee makelaaars uitnodigen

Zo krijg je een betere indruk van de markt. En kun je ze vragen waarom de vergelijkbare huizen slecht verkopen.

Wat ons goed beviel, was het organiseren van een kijkmiddag op zaterdag, een week nadat het huis op Funda kwam. Dat kondig je dan direct aan op Funda. Met een beetje geluk heb je direct een aantal kijkers, de drempel is dan laag om te komen kijken, en het kost weinig werk.

Je huis komt op Funda wanneer jij dat wil. Het kan wel zijn dat de makelaar mensen rechtstreeks informeert, soms hebben ze op de website een aankondiging: Binnenkort in de verkoop......

Wat ook helpt is het huis verspreiden via Facebook binnen een bepaalde doelgroep (leeftijd, woonplaats, etc). Onze makelaar wist precies hoe dat werkte (je betaalt ervoor, zat bij ons in de gewone makelaarskosten)

Bo

Bo

15-04-2018 om 15:27

regio?

Bij ons in de regio (Den Haag) krijgen kopers die een aankoopmakelaar hebben ingeschakeld voorrang. Dat wil zeggen, zij hebben een zoekopdracht neergelegd bij een makelaar en krijgen eerder dan 'de rest' de mogelijkheid tot bezichtiging. Makelaars wachten gewoon nog even met het huis op Funda plaatsen.

Zo gebeurt het dat huizen die vervolgens op Funda verschijnen al onder bod zijn en het niet eens mogelijk is om een bezichtiging te doen. Dan ben je dus al te laat. Een koper wordt zo gedwongen om een aankoopmakelaar in te schakelen als je de krenten uit de pap wilt kunnen halen. Maar hier staat de markt enorm onder druk, ook vanwege de vele expats, en worden huizen vaak boven de vraagprijs verkocht. JUIST omdat mensen al in onderhandeling gaan voordat het huis op Funda staat: de makelaar is zo in de positie om elk bod onder de vraagprijs af te wimpelen met de opmerking: 'dan zetten we het eerst op Funda'. In andere regio's is de markt weer compleet anders.

Ad Hombre

Ad Hombre

15-04-2018 om 15:52

Het is mij alleen niet duidelijk waarom dat in het voordeel van de verkoper zou zijn. Neem lekker een goedkope makelaar die het minimale doet en verkoop je huis voor meer!

Win-win zeg maar!

Verkoopster

Verkoopster

15-04-2018 om 16:15

Kritisch

Ik heb nog even kritisch gekeken naar het aanbod en kan het terug brengen tot 2 vergelijkbare woningen die langer te koop staan en volgens mij een te hoge vraagprijs hebben. 1 heb ik besproken met de makelaar , omdat ik dat huis ken en het vergelijkbaar vond. De makelaar gaf aan wat het verschil was (kleiner) en deze te hoog in de markt gezet was. Hij had ook verkoopinformatie over dezelfde huizen in dezelfde wijk bij zich en kon ook aangeven wat kopers min- en pluspunten van deze woningen vonden.
Zo’n kijkmoment is misschien idee...., maar ik heb er geen behoefte aan om ingewikkelde vragen te beantwoorden en ik neem de makelaar dan werk uit handen waar ik wel voor betaal. Ik heb nog gevraagd naar de mogelijkheden tot bezichtiging voor potentiële kopers. Hij gaf aan dat ze wat terughoudend zijn met zaterdag, omdat de ervaring was dat mensen die echt geïnteresseerd zijn aan het eind van d3 dag wel een uurtje vrij willen maken of nu het weer langer licht wordt aan het begin van de avond.

Bo, de markt is hier gelukkig niet zo overspannen.

Marianne, er komen maar 2 makelaars in aanmerkingen die we op basis van de presentatie op funda uitgezocht hebben. De tekst mogen we eerst inzien en op mijn vraag de foto’s ook en eventueel ook uizoeken. (Er staan heel slechte foto’s op funda..). Dit is het enige kantoor dat meerdere makelaars heeft ,een klein ondersteunend team en zich alleen bezig houdt met makelaardij en taxatie ( geen hypotheken, verzekering ed.)is dat een plus of een min?

Blauwe Bes

Blauwe Bes

15-04-2018 om 18:00

juist jammer

Juist jammer dat de markt bij jullie niet overspannen is. Hier in Amsterdam hebben we geen makelaars meer nodig. Je zet je huis op Facebook, je bazuint het rond en binnen de kortste keren heb je het verkocht zonder gedoe met makelaar. Wij hebben ons huis drie maanden geleden zo verkocht. Vraagprijs 425.000, verkocht voor 470.000. En als we iets langer hadden gewacht met ja zeggen hadden we nog 10.000 meer gekregen, maar die bieder kwam te laat.

Ad Hombre

Ad Hombre

15-04-2018 om 18:29

Bes

Had je dan zelf eerst een huis gekocht? Want dan sta je natuurlijk ook in die rij.

Bo

Bo

16-04-2018 om 13:38

"Het is mij alleen niet duidelijk waarom dat in het voordeel van de verkoper zou zijn. Neem lekker een goedkope makelaar die het minimale doet en verkoop je huis voor meer!"

Het punt is dat de makelaars niet in onderhandeling gaan bij biedingen onder de vraagprijs. Zo lang het nog niet op Funda staat hoeft dan ook niet vinden zij. En gaan ze ook met meerdere partijen in onderhandeling wat volgens mij niet mag. Ze dwingen kopers een aankoopmakelaar in de arm te nemen die kosteloos werkt op voorwaarde dat ze jouw huis mogen verkopen.

Eens dat je het ook makkelijk zelf kan doen, maar niet iedereen durft dat.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.