Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

An.

An.

13-05-2018 om 10:01

Wespennest?

Ik hoorde gisteravond in bed gezoem. Vanochtend toen ik ging kijken, zag ik buiten een wesp achter de kunststof betimmering verdwijnen. Moet ik dat laten onderzoeken en vroegtijdig laten weghalen?

rode krullenbol

rode krullenbol

13-05-2018 om 10:29

Verplaats je eens in de wesp!

Een enkele wesp hoeft nog niet te betekenen dat er sprake is van een heel nest. Insecten zijn nieuwsgierige, onderzoekende wezentjes. Volg hun goede voorbeeld en ga eerst zelf op onderzoek uit! Hou de komende dagen in de gaten of het een komen en gaan van wespen is. Mocht daarvan sprake zijn, dan kun je nog altijd verder zien.

Een groot nest zou ik laten verwijderen door een professionele ongediertebestrijder. Is het echter nog maar een kleintje, dan zou je misschien zelf wat verstorende maatregelen kunnen nemen. Denk bijvoorbeeld aan het spuiten van rook onder de kunststof betimmering.

Rode krullenbol

Phryne Fisher

Phryne Fisher

13-05-2018 om 12:11

Was het een wesp?

Weet je zeker dat het een wesp was, of kan het ook een (solitaire) bij zijn?
Een wespennest moet je bestrijden als je er last van kunt krijgen. Ik had er een op zolder, tussen de dakpannen, en die heb ik wel laten vernietigen omdat ik soms op zolder kom. Ook sliep ik niet echt lekker met 6000 wespen onder mijn dak. In principe gaan ze in het najaar weer weg en komen dan ook niet meer terug.
Het is nog wel erg aan de vroege kant voor een wespennest, dus ik zou eerst vaststellen dat dat het is.

Tine Winkel

Tine Winkel

13-05-2018 om 17:19

hoe eerder je erbij bent

m.i. kan het prima (het begin van) een wespennest zijn. En volgens mij is het handig om dat te bestrijden als het nog klein is. Kortom, kijk er vandaag nog eens naar, of er idd regelmatig vliegverkeer is van wespen. Zo ja, dan moet je er een deskundige naar laten kijken en er iets aan laten doen. Ik denk dat je van de zomer wel met open raam wilt slapen, een wespennest daar vlakbij lijkt mij geen fijn idee.

mirreke

mirreke

13-05-2018 om 17:33

2 x een nest in de buurt gehad

En er twee keer geen last van gehad. 1 x in de spouwmuur. We hoorden ze zoemen, echt een gegons van jewelste, en 1 keer in een schuurtje.
Verder geen last van gehad in de tuin.
Er zijn zo weinig vliegende insecten over, dat ik een nest niet snel zal laten weghalen.

Verder, er zijn veel solitaire wespen en bijen, die enkele eitjes in gaten in muren en stenen leggen. 1 wesp(achtige) is echt geen nest. Wacht tot je er meer ziet vliegen.

Bij ons vliegt er nu een joekel van een hommel die door een miniopening (het is echt onvoorstelbaar hoe zij zich erdoor perst) heen en weer gaat.

Hier een artikel met ook foto's van solitaire (dus niet-sociale) wespen en bijen.http://www.bestuivers.nl/Portals/5/Publicaties/Bijengasten_Hoofdstukken/Bijenhotelgasten_h05.pdf

An.

An.

15-05-2018 om 17:07 Topicstarter

Geen geluiden meer

Het was een enkele denk ik. Sinds een paar dagen geen gezoem meer en ze niet zien vliegen 😉
Gelukkig!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.