Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vic

Vic

26-06-2010 om 16:18

Wespennest in aanbouw?

Ik heb in mijn tuin een hoogteverschil, met een afstapje, waar langs de rand houten balken zitten. Die balken zijn toe aan vervanging en er zitten wat gaten in. Vanmorgen viel me op dat er een wesp (of bij?) een aantal malen met een blaadje in een gat in de houten balk vloog. Dan kwam hij weer naar buiten om vervolgens een nieuw blaadje te gaan halen. Ik vermoed dat het gat uitkomt onder de 'verhoging', die gewoon betegeld is met zand eronder.
Kan dit een solitaire actie zijn van die bij/wesp, of zou daar een compleet wespennest onder de grond zitten? Ik heb geen last van grote aantallen zoembeesten in de tuin, en gelukkig ook niet binnen. Het lijkt me niet verstandig om dat gat dicht te stoppen, want dan zoeken die beesten een andere uitgang en heb ik ze vervolgens in huis. Wat moet ik doen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Primavera

Primavera

26-06-2010 om 17:20

Bij of wesp?

Probeer eerst eens goed te bekijken of het een bij of een wesp is. Voor de vuist weg, geen wespentaille, dan is het geen wesp. Maak anders een foto op het moment dat het beest neerstrijkt en beschrijf dan eens wat je ziet.

Weet je zeker dat het één insect is wat in en uit vliegt of zijn het er meerdere? Als het er eentje is dan zou het gewoon een metselbijtje kunnen zijn, die zijn zo goed als niet agressief en maken hun nesten inderdaad solitair in gaten en kun je rustig hun gang laten gaan.
Groeten Primavera

Maxime.M

Maxime.M

26-06-2010 om 17:39

Gehad

Wij hebben ooit een wespennest in een biels in de voortuin gehad en daar zag je de wespen echt af en aan vliegen.

Maxime

Vic

Vic

26-06-2010 om 19:22

Stukjes blad

Ik kwam er al googelend achter dat zgn behangersbijen (ook solitair levend) hun nesten van stukjes blad maken. Hebben jullie wel eens gehoord van wespen die dat doen? Ik vind het beest namelijk wel op een wesp lijken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.