Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kaaskopje

Kaaskopje

15-05-2012 om 00:03

Wespennestje

We hebben een probleem in de schuur: een wespennestje. Het nest is ongeveer zo groot als een pingpongbal, misschien iets groter. En nu, helden als we zijn, durven we het niet zomaar van het plafond van de schuur te halen. Dochter heeft een grote wesp op het raam van de schuurdeur zien zitten, voor ze wist dat er een nest was, en denkt dat dit de koningin geweest moet zijn.
Het lijkt mij eigenlijk niet nodig om voor dit formaat nest de bestrijdingsdienst te bellen, maar hoe kan ik dat dan wel veilig zelf doen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jessica O

Jessica O

15-05-2012 om 07:30

Je kunt

zelf bestrijdingsmiddel halen, vaak wel bij een drogist dierenwinkel welkoop of tuincentrum. Dit kun je `s avonds in het nest inspuiten. Dan zijn ze nml in rust en allemaal in het nest. Zou er wel wat mee doen hoor, want het nest word alleen maar groter.

Zeker

Op welke manier dan ook weghalen. Die koninginnewespen zijn erg agressief. En in het seizoen straks ben je er ook niet blij mee

Brianna F

Brianna F

15-05-2012 om 09:19

Laten doen

Wij hebben zeker 4 keer een imker laten komen om een wespennest weg te laten halen, geen haar op mijn hoofd die eraan denkt dat zelf te doen. Als je toch zelf aan de gang gaat: Probeer nooit de opening van een nest dicht te maken. De wespen zijn erg eigenwijs en gaan op zoek naar andere uitgangen. Hier doen ze erg veel moeite voor.
Gebruik poedervormig insecticide. Aanbrengen bij de opening van het nest met een speciale spuit.De wesp die het nest binnengaat krijgt zo het poeder aan zijn lijf en brengt het over op het voedsel dat alle wespen eten. Met een beetje geluk valt dus het gehele nest neer.
Draag beschermende kleding. Zelf een prof werd bij ons nog meerdere malen gestoken.

Plastic zak

Misschien durf je het niet, maar mijn man heeft al meerdere keren wespennesten weggehaald. Geleerd van zijn vader. Man neemt een goede plastic zak (controleer op gaten!), en een plamuurmes, je weet wel zo'n platte waarmee je ook behang kan afkrabben....die een beetje flexibel is.
Doe de zak om het nest zonder het nest écht aan te raken, doe voordat je begint plastic handschoenen om je handen en een elastiek zodat er niet per ongeluk een wesp onder je handschoenen kan vliegen. Zorg voor goede dikke kleding (winterjas ofzo), lange broek etc.Dan haal je in 1 snelle beweging het nest los met het plamuurmes (zit niet erg vast) zodat het nest zo in de zak valt. Zak dicht,knoop erin en dan dus weggooien.
Wel zielig voor de wespen. Maar die stikken heb ik begrepen.
Man heeft zo al meerdere keren wespennesten verwijderd. En altijd zonder ooit 1 steek op te lopen.
groeten albana

ishtar

ishtar

15-05-2012 om 10:29

Als albana

zo heeft een vriend dat ook gedaan. Met als snelle dood voor de wespen dat hij het nest met wespen goed plat stampte. Ook zonder steek op te lopen overigens.
Wat je wel moet doen, nadat het nest weg is, is een tijdje in de gaten houden of er niet een nest op dezelfde plek wordt gemaakt. Er vliegt meestal nog wel wat rond uit het nest, en dat begint dan vrolijk overnieuw.

Primavera

Primavera

15-05-2012 om 10:55

Niet wachten

Op het moment dat het nest ongeveer zo groot is als een pingpongbal komen de eerste werksters meestal uit of zijn net uitgekomen en daarna gaat het heel snel met de uitbreiding an nest en wespenbevolking.
Je hebt nu te maken met waarschijnlijk één wesp of hoogsten 3 of 4. Ze verkopen hier van die spuitbussen waarmee je op 3 a 4 meter afstand op zo'n nest kan spuiten. Reuze handig.
Je kan als je geen gif wil gebruiken het bolletje ook met een bezem neermeppen als er geen wespen op zitten en dan vernietigen. De wespen zullen echter een nieuw nest gaan bouwen in de buurt, waardoor de kans op een zomer vol overlast van wespen groot is.
Als je echt niet durft laat het dan weghalen. Schiet alleen wel op, want nu is het nog een fluitje van een cent, maar straks niet meer.

Schuimspul

Wij hebben vorig jaar een nest "uitgemoord" met een soort schuimspul. Niet echt milieuvriendelijk vrees ik, maar wel zeer effectief.
Inderdaad 's avonds laat te werk gaan als (bijna) alle wespen binnen zijn. Probeer het nest aan de achterkant te benaderen en draag beschermende kleding. Denk ook aan je gezicht.
En voor een volgende keer: als je een koningin ziet, meteen doodmaken. Zonder koningin komt er ook geen nest. Dan ben je al die ellende voor.
n@nny

Tink

Tink

16-05-2012 om 00:56

Ook al 2x gehad

En ook elke keer ontdekt doordat er een grote wesp (dat is inderdaad de konngin) rondhing bij/in de schuur. Dus eerst dat beest doodgemept en vervolgens het nestje met larven (want meer is het dan vaak nog niet) met een plastic zakje weggehaald, dichtgeknoopt en weggegooid. Klaar.

En vergeet ook niet om het nestje voor je het wegdoet even goed te bekijken, want het is wel razend knap en mooi gemaakt

Kaaskopje

Kaaskopje

16-05-2012 om 01:30

Donderdag

Ik heb er donderdag tijd voor, dus ik hoop maar dat het dan nog meevalt. Bedankt voor de adviezen. Ik laat nog weten hoe het afgelopen is

mirreke

mirreke

16-05-2012 om 13:10

Niet weggooien!

Probeer het nestje heel te houden en te bewaren, plak het ergens in het zicht opnieuw op. Een andere wesp zal dan niet een nieuw nest bouwen, want er zit al een nest. Misschien is jouw nestje daar te klein voor, maar het is wellicht een tip voor andere nestenverdelgers. Laat het flink lang in een dichtgeknoopte zak, of neem zak met nest mee naar de velden en gooi daar de zak weg (gaatje in maken eerst) zodat de wespen een nieuwe kans krijgen. Ze zijn namelijk wel nuttig qua bestuiving, en met steeds minder bijen ben ik al blij met een wesp...
Wel zielig trouwens, vind ik zelf.
Wij hebben zelf een prachtig en dood nest in de schuur, ik heb meen ik twee jaar geleden er hier over geschreven, over de vraag wat ermee te doen. Dat nest is later vanzelf uitgestorven, geen idee hoe. Het werd wel erg warm in het schuurtje dat jaar, zou dat ermee te maken hebben gehad?
Het nest is zo groot als een flinke ballon, heeft ook zo'n vorm. Het is niet zo dat een eenmaal leeg nest later opnieuw bevolkt wordt, een koningin begint gewoon helemaal opnieuw. En het werkt dus afschrikwekkend voor nieuwe wespen, de plek is al bezet...

Brabander

Brabander

16-05-2012 om 14:19

Stofzuiger

ik heb twee keer een stofzuiger gebruikt. Een keer zaten de wespen in de spouw. Toen de zuigstang vlak bij de opening gepositioneerd, en de stofzuiger een paar uur aangezet. Daarna insecticide in de stofzuiger gespoten. Tweede keer een nest opgezogen. Het ziet er wel cementachtig uit, maar het is van papiermachee; dat zuig je zo op.
Dat van die insecticide is trouwens link. met wat pech kan je stofzuiger ontploffen. (vonk + brandbaarmengsel -> plof)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.