Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Pussycat

Pussycat

26-11-2010 om 14:56

Wie denkt er even mee (poes is allergisch)

Zucht...ik had dit bericht net al helemaal uitgetypt, maar het is verdwenen omdat ik geen rubriek had ingevuld.

Poes is allergisch, had eerst korstjes op haar rug, daar kreeg ze prednison voor, toen verdwenen ze weer. Tijdje later had ze korstjes op haar oog, weer prednison, toen verdween het weer.
Later weer korstjes op het oog, om een vlooien allergie uit te sluiten moest ze om de 3 weken frontline combo gaan gebruiken (is normaal om de 6 weken) ik kam de poes veel en ze heeft volgens mij geen vlooien.
Weer had ze korstjes, eerst op haar rug later op haar oog en moesten we een eliminatiedieet gaan proberen. Poes ging dus 6 weken op de paardenvlees met rijst. Korstjes op oog verdwenen en die kwamen terug op haar rug, waar ze bij het begin van dat dieet geen last van had (ze zitten of op het oog of op de rug, nooit op beiden plekken tegelijk)
Dus volgens mij heeft dat dieet weinig geholpen, ze heeft nog steeds korstjes alleen nu weer op haar rug. (ik zie haar trouwens zelden krabben, ze ligt meestal te slapen)
Afijn...weer de dierenarts gebeld (die heel goed meedenkt hoor) en hij wil haar weer prednison gaan geven en een ander dieet voer. Op zich wil ik dat ook wel, maar dan duurt het weer zo lang voordat we er achter komen of dit werkt. Eerst weer een tijdje prednison, dan verdwijnen de korstjes en dan kijken of dit voer beter is voor haar.

Heeft iemand nog suggesties misschien?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

26-11-2010 om 15:30

Rijst

Stop met rijst. Rijst hebben katten helemaal niet nodig, en dat geldt zowiezo voor graan in het algemeen.
Gewoon rauw vlees geven. Er zijn echt katten met een graanallergie. Door dit dieet heeft je kat ws alsnog een rijstallergie opgebouwd.
Heel veel deskundigheid vindt je op het forum van www.kattenplaza.nl onder het kopje voeding.

collega-dierenarts

collega-dierenarts

26-11-2010 om 15:43

Rijst

Het kost altijd even tijd om uit te vinden waar je kat voor gevoelig is. Het kan een voedselallergie zijn in combinatie met een andere allergie. Dan kom je er helaas niet met alleen voerverandering en moet je vaak ook prednisolon bijgeven.
Een voedselallergie reageert vaak niet goed genoeg op prednisolon en daar moet je dus ander voer voor gaan geven.
Rijst is inderdaad niet nodig, maar wordt gebruikt als vulling. Puur vlees vinden mensen vaak duur en is geen volledig voer.
Rijstallergie komt niet voor.Granenintolerantie komt wel voor, vandaar de rijst.
Allergieen zijn meestal eiwit-gerelateerd. Dus je moet hem een eiwitbron gaan geven die hij tot nu toe nog niet gehad heeft ( paard, eend, struisvogel, hert etc)
Een commercieel hypoallergeen dieet is het gemakkelijkst, anders moet je gaan uitvogelen welke mineralen je erbij moet gaan geven en dat is een stuk lastiger. Rauw vlees kan dus wel, maar dat alleen is dus niet volledig.
Hele kuikens geven kan, maar in veel kattenvoer zit al kip, dus daar kan je kat makkelijk al een allergie of overgevoeligheid voor opgebouwd hebben.

Pussycat

Pussycat

26-11-2010 om 15:48

Pelle

Ja bij mijn windows computer kon dat ook maar bij de mac dus niet. Dan krijg ik eerst een schermpje in beeld waarop iets staat (wat ik nu even niet precies kan naschrijven) maar iets over de pagina opnieuw versturen, en dan kan ik kiezen tussen annuleer (en dan ben ik mijn tekst kwijt) en als ik op de andere optie klik (verstuur) ben ik ook mijn tekst kwijt! grrr

Pussycat

Pussycat

26-11-2010 om 15:50

Wat ik nu heb

Ik heb nu voer gekregen om te proberen, 5 zakjes, hypoallergenic (rabbit) maar ja... als ik nu ook prednison ga geven, dan weet ik toch helemaal niet of het werkt, dat voer? De verbetering die ik dan ga zien is door de predison (want dat helpt tot nu toe erg goed)
Dierenarts zei beiden geven....maar ik twijfel, want dan weet ik na 5 dagen nog niets.

collega-dierenarts

collega-dierenarts

26-11-2010 om 15:59

Jeuk

Het ligt eraan hoeveel jeuk en korstjes je kat heeft of je alleen het voer moet geven of ook prednison. Als hij erg veel last heeft zou ik in elk geval een weekje prednison erbij geven, daarna weer stoppen ( na afbouwen). Als de jeuk dan niet terugkomt met het speciale voer, dan is de kans groot dat je het goede voer gevonden hebt.
(officieel zou je hem dan weer eventjes het oude voer moeten geven om te zien of de klachten terugkeren, maar dat doet eigenlijk niemand, logisch)
Als de jeuk wel terugkomt, dan zijn er twee mogelijkheden: of je gaat 6-8 weken door met het voer, want zolang duurt het soms voordat je reactie krijgt, of je geeft hem een lage dosering prednison voortaan.
Je kan het beste overleggen met je dierenarts, want volgens mij is die deskundig genoeg zo te horen.

amk

amk

26-11-2010 om 16:00

Beiden geven

dan krijgen de korstjes gelegenheid te genezen. Vervolgens stop je weer met de prednison, komen de korstjes weer terug weet je dat dit ook niet het juiste voer is.

Maar krijgt poes alleen binnen te eten, of heeft ze ook de mogelijkheid buiten / bij iemand anders te eten.
De kat van mijn vriendin bv heeft zich bij hun gevestigd via het kattenluik van de vorige bewoners en de echte eigenaar vindt het wel best. Beestje heeft maanden meerdere voederplekken gehad.

Voer/drink bakjes?

Van welk soort materiaal zijn de voer/drink bakjes?

Ik ken namelijk een kat die ook korstjes kreeg, de dierenarts adviseerde om de plastic bakjes te vervangen voor rvs. Daarmee was het probleem toen opgelost, deze kat had dus last van de plastic bakjes.

Nou is de kans erg klein dat dit bij jullie ook het geval is, maar ja, ik dacht ik post het wel, je weet maar nooit.

Succes ermee in elk geval, lastig hoor.

Groet,
Olijvje

Pussycat

Pussycat

26-11-2010 om 17:39

Ik ben nog aan het denken

De poes heeft volgens mij geen last van jeuk. Ze ligt heerlijk te luieren, de hele dag. Ik heb haar sinds vanochtend niet zien krabben bijvoorbeeld. Ze is ook niet onrustig, ze komt heel relaxed over.
Ik denk dat ik misschien toch maar alleen het voer probeer en dan even de prednison niet.... hopelijk kan ik na 5 dagen wat verbetering ontdekken.

Ze eet trouwens uit gewone aardewerken bakjes, dezelfde als waar wij ons toetje uit eten zeg maar.

Fiorucci

Fiorucci

26-11-2010 om 18:08

Collega dierenarts ot

Mag ik even weerleggen dat rauw vlees niet volwaardig is? In de natuur eten katachtigen geen rijst.
http://www.kattenplaza.nl/page/verse_kattenvoeding.php

Fiorucci

Fiorucci

26-11-2010 om 18:09

Aanvulling

In azie komt rijstallergie voor, en ook bij dieren is het wel degelijk bekend. Het is ook een graan namelijk.

collega-dierenarts

collega-dierenarts

26-11-2010 om 19:09

Katten

Bij katten komt er geen rijstallergie voor.
En katten in de natuur eten niet alleen het vlees, maar ook de ingewanden van het dier. Als je dat aan je kat wilt geven: prima. Alleen moeilijk te koop.
Rauw beest is best, als je maar niet alleen het vlees geeft.
Ik ben het met je eens dat ze geen rijst nodig hebben, dat postte ik zelf ook
In een ideaal geval zou je kat een prooidier moeten vangen en opeten. Maar ja, dat lukt meestal niet in huisdier-omstandigheden.

Graan vs rijst

Graan bevat gluten en rijst niet. Meestal zijn het de gluten waar dieren intolerant voor zijn. Rijst geeft dat probleem dus niet.

Fiorucci

Fiorucci

27-11-2010 om 08:33

Rijst

Allereerst: www.voernatuurlijk.nl
Er zijn al veel mensen die dus prooidieren voeren, ik heb prachtige filmpjes gezien van katten die geen moeite hebben met een hele kwartel. Zie je dat niet zitten, dan zijn er ook producten te koop waarin hele dieren zijn verwerkt en ook niet meer dan dat, dus zonder toevoegingen, bijvoorbeeld Carnibest. Het is makkelijker dan je denkt en wordt vaker gedaan dan je denkt.
In deze link zie je oa berichten van mensen die een kat hebben die niet tegen rijst kan.
http://www.kattenplaza.nl/kattenforum/viewtopic.php?t=95647.php

Diepvrieskuikens

Járen terug heb ik een kat gehad (was komen aanlopen) die niks at van al het voer dat 'm voorgezet werd. Het enige dat hij at was muizen,vogeltjes en afval van de visboer (of als de visboer niet keek, gewoon verse vis . Elke week als die visboer er was kwam ie weer met klachten...en aangezien het beest ook niet binnen te houden was moest ik wát bedenken om 'm te voeden. Ook de buurt was niet zo gecharmeerd van het roofdier zijn aanvallen op al die vogeltjes en muizen.Uiteindelijk kwam ik toen via advies van dierenarts op diepvrieskuikens. Eén-dagskuikens heten ze ook wel. Die bestelde de dierenwinkel voor mij. Ik kreeg dan een best wel groot pakket met allemaal kuikens (nog zeer herkenbaar) met alles erop en eraan, snavel,poten etc. etc. Ik denk 5 kilo. Daar haalde ik er dagelijks een 3-tal vanaf en die at de poes.
En vanaf toen ging het prima. Poes knapte zienderogen ook op, kwam beter in de vacht,werd rustiger.
Is dat een optie?
groeten albana

collega-dierenarts

collega-dierenarts

28-11-2010 om 12:22

Carnibest

Carnibest is prima. ( zit trouwens ook rijst in) Maar je moet wel diegene nemen die een andere eiwitbron bevat dan je eerder hebt gegeven. Kip of rund zit in bijna alle gewone kattenbrokjes, dus je kan dan alleen de eend uitproberen.
Eendagskuikens zijn dus ook niet geschikt als je kat overgevoelig is voor kip.

collega-dierenarts

collega-dierenarts

28-11-2010 om 13:43

Rekensommetje

Carnibest eend kost ongeveer 5 euro per kilo, en een kat van 4 kg eet ongeveer 150 gram per dag.
Een zak voer hypoallergeen konijn kost ongeveer 6 euro per kg en je kat van 4 kg eet daarvan ongeveer 60 gram per dag.
Daarom kiezen veel mensen niet voor carnibest. 5 euro per week is best veel.

mirreke

mirreke

28-11-2010 om 16:05

Nog een rekensommetje

12 kilo eendagskuikens voor 17,50. Dat is nog wel te doen. Heb je wel een grote diepvriesla nodig.
Trouwens, overgevoelig voor kip... Is het niet eerder zo dat een kat overgevoelig zal zijn voor alle toevoegingen in het blik- en droogvoer, zoals groenten en granen?

Fiorucci

Fiorucci

28-11-2010 om 16:24

In supermarktblikvoer zit ook vaak suiker, plus de nodige toevoegingen zoals geur en smaakstof.
Ik ben voor mijn vier katten aan natvoer alleen al 1 euro per dag kwijt, maar dat is vooral vlees,zonder graan. En soms krijgen ze ook verse kippehartjes ofzo.

collega-dierenarts

collega-dierenarts

28-11-2010 om 16:33

Nee dus

Nee Mirreke, het is juist meestal het eiwit waar ze gevoelig voor zijn. Dus je schiet niet zoveel op met eendagskuikens bij een allergietest omdat heel veel katten al kippeeiwit hebben gegeten in hun leven en je dus niet weet of ze daar een allergie voor opgebouwd hebben.
In een aantal carnibestprodukten zit overigens ook groente en rijst, dus als je dat zou willen uitsluiten kan je dat ook niet geven.

pussycat

pussycat

28-11-2010 om 18:41

Poes

poes hier kreeg voorheen alleen brokjes van whiskas. De 'met kip' variant,maar daar zit ook heel veel anders in natuurlijk:
Granen min 4%
vlees en dierlijke bijprodukten (min 4% in de lichtbruine brokken min 4% vlees in de vulling van de met vlees gevulde brokken)
plantaardige eiwitextracten
olien en vetten
planaardige bijprodukten
mineralen
groenten (min 4% worteltjes en min 4% erwtjes)

En wat de poes nu krijgt (sinds zaterdagochtend)
Hypoallergenic Rabbit van Trovat
wat staat daarop:
Hypoallergenic Rabbit is een volledig, licht verteerbaar dieetvoeder voor katten. het is speciaal samengesteld ter vermindering van intoleranties voor bepaalde ingredienten en/of vloeistoffen. Essentiele voedingskenmerken: geselecteerde eiwit- en koolhydraatbron, essentiele vetzuren.
dusse....eigenlijk weet ik niet wat hierin zit, behalve Konijn dus.
Ze gebruikt het pas 2 dagen, dus ik kan nog niet zeggen hoe het zal gaan werken.
Ze eet trouwens heel erg weinig die poes (terwijl ze 4,5 kilo weegt en 5 jaar oud is ) Ik had haar eerst een half zakje gegeven 40 gram en vandaag de andere helft...is nu nog niet op.

Ze eet niet stiekem bij de buren ofzo. Ik heb rondgevraagd, en ze durft niet eens bij de buren met poezen binnen te komen (5 huizen verder) en ik kan dat trouwens ook niet geloven, want ik zie haar hier alleen maar op de vensterbank slapen en het is een enorme bangerik.

collega-dierenarts

collega-dierenarts

28-11-2010 om 18:57

Konijn

TROVET RDD:
Het bevat geen voedingsstoffen waarvan bekend is dat ze een overgevoeligheidsreactie kunnen veroorzaken. De basis voor Trovet RRD is konijnenvlees als eiwitbron en rijst als koolhydraatbron, dit geheel aangevuld met de benodigde essentiële vetzuren, taurine, vitaminen, mineralen en spoorelementen in de optimale hoeveelheden.

Samenstelling:

Ingrediënten: rijst, vlees en dierlijke bijproducten (konijn), oliën en vetten, mineralen en vitaminen.
Metaboliseerbare energie: 15,1 MJ/kg.
Analyse:
Ruw eiwit 27,0%
Ruw vet 15,0%
Koolhydraten 41,5%
Ruwe celstof 1,5%
Ruwe as 7,0%
Vocht
8,0%

Calcium 1,3%
Fosfor 1,1%
Magnesium 0,6%
Natrium 0,55%
Kalium
0,74%

Vitamine A 20.000 I.E./kg
Vitamine D3 2.000 I.E./kg
Vitamine E
200 mg/kg

Pussycat

Pussycat

28-11-2010 om 20:17

Eiwit?

Bedankt voor het doorgeven van de ingredienten.
Maar ik zie dat hier dus ook eiwit in zit? Was dat niet hetgene wat vermeden moest worden, of kan je er gewoon niet omheen? (of zijn dat de eiwitten uit het konijnenvlees en daardoor dus niet erg?)

ps. onze poes is als enige helemaal dol op melk, wat ik haar dus al 8 weken niet gegeven heb. Ik weet dat dat officeel afgeraden wordt en door haar allergie geef ik nu maar even niets meer.
Zou dat ooit nog kunnen? Het was zo leuk om te zien hoe ze super enthousiast kwam aanrennen als ik met het pakje schudde (kattenmelk) en het lijkt wel het enige te zijn waar ze warm voor loopt, verder interesseert haar niets...ja alleen de kachel.

collega-dierenarts

collega-dierenarts

28-11-2010 om 21:20

Eiwit

Nee, ze mag wel eiwit, dat heeft ze wel nodig. Alleen moet je uitkijken met het soort eiwit. Maar met trovet rrd krijgt ze dus alleen konijneneiwit, dus dan kan je tenminste uitzoeken of ze daar wel tegen kan. En kattemelk ,tja, daar zal wel gewoon koeiemelk inzitten, dus dat moet je niet geven. En ook geen snoepjes, stukjes kaas etc etc. Echt alleen het dieet ( of echt konijn natuurlijk..)

Ingewanden

Zo moeilijk is het toch niet om aan ingewanden te komen?

Ik kocht in Nederland regelmatige gewoon bij de Albert Heijn kippenmaagjes en kippenhartjes om bouillon van te trekken.
Bij een beetje slager kun je lamshart kopen (met op de diepvriesdoos een recept, want in veel landen is dat mensenvoer en geen dierenvoer) en aan ingewanden kan een goede slager je ook helpen toch?

En anders ga je muizen houden om aan de kat te geven.

pussycat

pussycat

30-11-2010 om 08:52

Ingewanden?

wie wilde er graag ingewanden geven aan de poes dan? Ikke niet.
Eerst er maar eens achterkomen waar die poes nu eigenlijk allergisch voor is. Tot nu toe merk ik niets van dat voer wat ze nu eet (hypoallergeen rabbit) , maar ja, ik ben natuurlijk pas een paar dagen bezig met deze variant. In ieder geval kan ze dus ook niet tegen paardenvlees
Zou je wat merken na 10 dagen? (dan is het voer op) En dan nog iets raars, ze eet dus nu maar 40 gram per dag....dat is toch niet normaal?

Pussycat

Pussycat

30-11-2010 om 11:06

Oke

goed om te lezen dat jouw kat ook maar 40 gram per dag eet, ik ging al twijfelen. Ik heb het paardenvlees toen ook 6 weken geprobeerd hoor, dus ik weet wel dat ik het wat langer moet proberen, maar ik hoopte gewoon al een soort teken te zien, dat dit dan wel werkt voor haar. Bij het paardenvlees heeft het dus helemaal niet geholpen. Dus hup dan dit maar weer een week of 6. Ik ben geloof ik wel wat ongeduldig ja wil gewoon graag dat het beestje zich niet meer krabt (alhoewel ik niet weet wanneer ze dat dan doet, ik zie haar zelden krabben/bijten, en al helemaal niet op haar rug (waar de korstjes zitten)

Fiorucci

Fiorucci

30-11-2010 om 11:17

Pussycat

We hadden het in de draad oa over vers vlees geven, als je dat wilt ,moet het volwaardig zijn, ingewanden, spier, pees, bot hoort er dan allemaal bij. Vandaar ws de reactie van dirksmama. Mijn katten zijn overigens dol op een bord kippehartjes..

Pussycat

Pussycat

30-11-2010 om 13:52

Ik hoop

Ik hoop dat onze poes ook weer eens echt ergens van kan smikkelen. Nu gaat dit voer ook maar tegen wil en dank naar binnen lijkt het... volgens mij vind ze er weinig aan.
En iedere ochtend weer huppelt ze vrolijk voor me uit richting keuken (ze kan echt heel enthousiast 'huppelen') en dan kan ik haar geen schoteltje melk geven...en ze kijkt dan echt net als die poes uit shrek....vreselijk zielig dat ze niets krijgt...en dat houdt ze dus al ruim 7 weken vol .... moeilijk hoor. Het was echt haar verwen momentje.
De rest van de dag schooit ze niet, dat scheelt.

Pussycat

Pussycat

30-11-2010 om 17:13

Oef

jee om dat af te leren zou ik in de ochtend geen koffie met warme melk mogen maken , dat is het moment dat ze met me mee huppelt om ook melk te krijgen....jeetje. Nou dan ben ik maar een ontaarde poezenmoeder, maar mijn koffie is me heilig op de vroege ochtend

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.