Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Suze

Suze

05-02-2015 om 13:34

Wie eet er kapjes van het brood?

Wij eten meestal brood uit de diepvries, soms "vers" of soms niet (meestal dan 1 dag oud).

De kinderen en mijn man eten niet de kapjes van het boord, ook niet als het "vers" is.

Ik vind het zonde om brood (eten in het algemeen) weg te gooien, dus meestal eet ik de kapjes.

Omdat ik niet heel veel brood eet en meestal niet als het echt "vers" eet, meestal geroosterd. Dan vind ik het lekkerder dan om het gewoon te eten, tenzij het echt vers is (vers van de bakker of supermarkt).

Ik vraag mij af, wat doen jullie met de kapjes van het brood?

Eten jullie die ook als ze niet echt vers zijn?

En zijn er veel mensen die die gewoon weggooien?


Half a twin

Half a twin

05-02-2015 om 13:38

Paneermeel

Meestal spaar ik de kapjes een poosje op in de vriezer en als de oven dan aan gaat voor een ov3nschotel maak ik er paneermeel van. Bijlage oventemperatuur het brood drogen en dan vermalen met een hakmolentje. In een bus om te bewaren en dan toevoegen aan je gehakt of andere gerechten waar paneermeel voor nodig is.

Nur

Nur

05-02-2015 om 13:41

Ik vind de kapjes juist het lekkerst. Geef die maar een mij.
Helaas denken twee van mijn kinderen er ook zo over. Dus de kapjes zijn hier altijd als eerste verdwenen.

Lusithania

Lusithania

05-02-2015 om 13:45

hmm lekker

Ik ben dol op verse kapjes, vooral als ze knapperig zijn.
Oud brood, dus ook de kapjes, gaan in stukjes voor de vogeltjes en als het buiten ligt wil zelfs de kat er wel iets van eten.
Paneermeel zelf maken is ook een idee maar heb ik zelf nog nooit gedaan.

Lekker!

Heerlijk stevig en als je een pitjesbrood hebt (zonnebloempit of sesamzaad), het lekkerste stukje brood. Mijn kinderen laten ze ook liggen maar ik niet hoor! Mjam!

Mikke

Mikke

05-02-2015 om 14:08

Hier

Hier zijn de kapjes populair bij mijn kinderen én man. Ze vechten er nog net niet om. Zelf wil ik ze niet, dus dat komt mooi uit

Tine Winkel

Tine Winkel

05-02-2015 om 14:41

twee soorten brood hier

van het eigengebakken brood wordt er nog net niet gevochten om de kapjes door papa en jongste. Van het gekochte brood zijn de kapjes niet favoriet, dus die blijven dan vaak achter.
Als we een flinke lading kapjes hebben wordt er hier broodpap van gemaakt: brood in kleine stukjes, in melk opkoken met kaneel en suiker. Eerste dag warm eten, tweede dag opbakken zodat t knapperige korstjes krijgt.

zebra

zebra

05-02-2015 om 14:42

wentelteefjes

soms gebruik ik ook de kapjes als ik wentelteefjes (van niet zo vers brood) maak.

Hanne.

Hanne.

05-02-2015 om 15:10

hier ook

Hier worden de kapjes ook gegeten al dan niet verwerkt Bij zelf gebakken brood wordt er inderdaad om gevochten. Bij 'gewoon brood' is er minder enthousiasme.

Soms smeer ik het gewoon (als het in de broodtrommel mee naar school komt blijken ze het gewoon te eten). Soms bewaar ik het en worden het wentelteefjes/tosti's/paneermeel/croutons.

Weggooien doe ik het eigenlijk nooit.

hier

Als ik (2x per week) een heel gesneden volkoren koop eet ik de kapjes het eerste op. Partner wil supermarktwitbrood (de barbaar) en soms eet zoon daarvan het kapje op, anders schiet het over en wordt het later tot paneermeel gestampt.

Maar van volkorenbrood maak ik geen paneermeel, dus kapjes die de dans ontsprongen zijn, wat sporadisch voorkomt, gaan naar de eendjes. Want een kapje van een dag oud is niet zo lekker, en roosteren gaat niet want dan verbranden de randjes.

Groeten,

Temet

Suze

Suze

05-02-2015 om 15:20

Temet

Wij hebben ook altijd volkorenbrood. Roosteren gaat wel hoor. Klopt dat soms de randjes verbranden, maar de rest (het grootste deel) eet ik gewoon op .

Stom dat ik niet eerder aan de vogeltjes gedacht heb (ga niet meer naar de eendjes).

carootje

carootje

05-02-2015 om 15:50

eeeeh ...meestal in de prullenbak

dus...

alleen als ze vers zijn eet ik ze wel eens (of dochter). Maar meestal gooi ik ze dus weg.

Jul

Jul

05-02-2015 om 15:55

Hier

Eet ik ze soms op, soms als tosti, soms gaan ze naar de eendjes (woon bij een vijver)
Wij noemden ze vroeger trouwens altijd kefjes, zou dat Schevenings kunnen zijn ?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

05-02-2015 om 16:06

Lekker

Verse kapjes worden gegeten door wie ze in handen krijgt, oude kapjes gaan door de gehaktballen en hele oude kapjes (ik vind weleens iets achterin de broodkast) gaan naar de pietjes.

Ik gooi nooit brood weg. Zonde vind ik dat.

amk

amk

05-02-2015 om 16:48

liever niet aan de eendjes

want behalve de eendjes voer je ook de ratten, meeuwen en ander ongedierte.

Ook voor de eenden zelf is het niet gezond, want het zorgt er voor dat de zwakkeren niet dood gaan in de winter.

Op de vaste voerplekken verzamelen zich ook grote groepen eenden waarbij de mannen uit verveling maar de vrouwtjes verkrachten.

Hun levensduur wordt er door bekort van een jaar of 10 naar een jaar of 2.

Geef ze liever andijvie of spercibonen.

Hier

gaan de kapjes naar de hond.

Evanlyn

Evanlyn

05-02-2015 om 21:30

tot nu toe

gingen ze weg, maar ik lees hier mooie ideeën om er wat me te doen: paneermeel, wentelteefjes.

Hanne, hoe maak je eigenlijk croutons?

Moni

Moni

05-02-2015 om 21:31

Hier eet de jongste ze op

Hij is de enige dat het kapje lekker vindt. De vogeltjes vinden het ook lekker.
Brood is hier zelden echt vers dus ik vind het prima.

Hanne.

Hanne.

05-02-2015 om 21:37

croutons

Croutons is niet meer dan dobbelsteentjes gebakken brood. Brood in dobbelsteentjes snijden, beetje olie en evt kruiden er door (knoflook) en dan in een droge koekenpan opbakken of in een ovenschaal doen en even (10 min?) in een hete oven zetten.

Terwijl ik het opschrijf moet ik ineens denken aan de 'soldaatjes' die mijn moeder vroegerbij de spinazie maakte. Dat waren in feite xxl croutons van in repen gesneden brood.

Evanlyn

Evanlyn

05-02-2015 om 21:48

Dankjewel,

Lijkt me lekker!

Ikke

Ik ben hier in huis degene die alle kapjes eet, soms zelfs uitsluitend kapjes (er gaat nogal wat brood doorheen). Als het brood kakelvers is vind ik een kapje gewoon droog al zo heerlijk. En als het brood droog wordt, dan rooster ik het en eet ik het met humus of roomkaas. Ik vind het lekker omdat kapjes dikker zijn en wat meer bite hebben dan een gewone boterham.

skik

Kaaskopje

Kaaskopje

05-02-2015 om 23:41

Ik heb er net een op

Ik moest vanavond 2 broden bakken en ik kon de verleiding niet weerstaan toen ik het brood gesneden had. Jammie

Half a twin

Half a twin

06-02-2015 om 08:41

Kapjes overschot

Hier momenteel een kapjes overschot, man en kinderen smeren ze niet om mee te nemen naar school en werk en ik at ze meestal we tot ik maandag naar de kaakchirurg moest voor behandeling, zit nu al voor dag 4 aan de boterhammen zonder korst, dat is beter weg te sabbelen, kauwen is nog moeilijk.
Paneermeel is er al genoeg op voorraad, ga die 8 kapjes uit de brooddoos nu toch maar weggooien denk ik.

Half a twin, croutons

Maak er croutons van voor door de salade of soep. Brood in dobbelsteentjes snijden, mengen met olie en kruiden en dan in de oven roosteren. Recepten kan je wel ergens online vinden.

skik

Half a twin

Half a twin

06-02-2015 om 10:05

skik

Als ik goed fit was geweest was dat een optie geweest, ben nu al blij als ik vanavond een maaltijd op tafel kan zetten. De ontstekingsremmende pijnstillers verlichten de pijn aan de kaak maar maken misselijk en duizelig. Die constant zeurende kaak was beter te verdragen dan dit., ben niet voor niets dw laatste dagen erg actief op OO, kan weinig anders.

Allemaal aan de panzanella!

Hartstikke lekker!

http://etenmaken.blogspot.nl/2013/08/broodsalade.html

Puck

Puck

06-02-2015 om 10:36

vers t lekkerst

Meestal haal ik 1x per week brood en vries het in. Als de broden nog vers en warm zijn maak ik de zakken allemaal open, peuter de kapjes eruit en eet ze op. Heerlijk knapperig, beetje roomboter erop...... feestje. De minder verse kapjes eet ik soms wel, soms niet, net of ik er zin in heb.

wat leuk, Anneque!

Ik kom hier eigenlijk niet meer, maar echt vereerd dat een OOL-er mijn blog citeert!
Het voorkomen van voedselverspilling is voor mij heel belangrijk, daar blog ik ook specifiek over.
Met brood heb ik ook nog een groenekoolpanade, en een simpele broodpudding met custard.
Ik heb net een nieuwe versie gemaakt, broodpudding met kokosmelk en quatre epices en sinaasappel, die moet ik nog uitschrijven.

Misschien moet ik toch weer eens wat vaker bij OOL langskomen.. als ik aan de interface kan wennen...

Ha rodebeuk!

Ik volg je blog al lang hoor, vind hem heel erg goed. Ik heb al honderden havermout-spelt-crackers gebakken, eigen mueslirepen, chocoladetaartjes (die met karnemelk - heerlijk licht), nou ja vanalles
Van de week heb ik nog de gnocchi met gehaktragout gemaakt.

Wist niet dat je hier nog rondliep - leuk.

hoi Anneque

nou, eigenlijk kom ik hier niet meer.
Maar ik zag in mijn blogstatistieken dat ik op OOL was genoemd. Hihi.
Misschien moet ik mijn leven maar eens beteren... mijn OOL-wachtwoord vergeet ik nooit.

Wat ontzettend leuk om te horen dat jij van mijn blog kookt trouwens. Ik heb het afgelopen jaar weer in de sandwich gezeten, de jongens vergen veel tijd, werk en dan drie opnames plus verhuizing van mijn bejaarde vader. Die blog is een soort hoekje voor mezelf. De enige plek waar niemand iets van me wil.

mama2

mama2

06-02-2015 om 13:59

De hond

Ook hier eet de hond de kapjes Hij vind het echt een traktatie.

Vroegah...zei mijn oma altijd dat je van kapjes eten grote borsten kreeg....dus jullie raden het al, ik at alle kapjes op....helaas heeft het niet echt geholpen whahaha

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.