Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Ineke

Ineke

22-12-2013 om 18:04

wie gaat er niet gourmetten met Kerst

Het lijkt wel of heel Nederland de laatste jaren met Kerst moet gourmetten. ook in de supermarkt allerlei minivleesdingetjes. Het lijkt me niet echt leuk om te bakken aan tafel met die minidingetjes en dat zal best door het hele huis gaan stinken, die baklucht.
Nu wil zoon van 14 ook gourmetten, dat doet iedereen. Ik heb ook niet eens een gourmetstel.Weet iemand een leuk alternatief? We hebben ook wel eens kaasfondue gemaakt, ook lekker. Ik kan die minivleesjes ook in de grillpan doen, haha, maar dat zal wel niet de bedoeling zijn. Wat er er eigenlijk zo leuk aan gourmetten? Zijn er ook mensen die het niet doen?


Dendy Pearson

Dendy Pearson

22-12-2013 om 18:06

Ach, best leuk

Ik vind het op zich best leuk. Maar die vetspetters zo rond de tafel vind ik waardeloos. Daarbij is mijn man diabeet en hij kan niet heel lang over een maaltijd doen. Dus hier wordt niet gegourmet.

Annet

Annet

22-12-2013 om 18:10

Hier ook niet

Een gourmetstel vind ik niet handig, wij gebruiken liever een grote plaat. Maar niet met Kerst. Dan koken we liever echt.

kubus

kubus

22-12-2013 om 18:16

pizzaretta

Ik heb er nog niet uit. Vind zelf gourmetten wel leuk, maar oudste heeft hier eerste kerstdag al geclaimd (heel benieuwd wat we gaan eten). Ik vermoed dat we tweede kerstdag i.p.v gourmetten de pizzaretta op tafel zetten, dat vinden ze hier ook heel erg leuk. Als we voor gezond gaan kunnen we ook nog chinees gaan fonduen.

amk

amk

22-12-2013 om 18:42

sushi

ik heb ook geen gourmetstel. Heb het 2 jaar gedaan maar vind het gewoon niet leuk. Het stinkt, je moet steeds je net kleuteraffe kind in de gaten houden die culinair leuk bezig wil zijn.
Je eet bijna automatisch veel te veel omdat er geen duidelijke porties zijn, of je eet nauwelijks iets omdat je niet van vlees houdt en ze erg weinig groenten bij serveren.

Dit jaar verzorg ik een diner bij mijn moeder, lekker eenvoudig, een brunch bij mijn vader, ook lekker eenvoudig en dan is het eindelijk eerste kerstdag en kruip ik met dochterlief in mijn bed voor een film marathon waar ik een grote schaal sushi voor laat aanrukken. Daar doe je ons een heel groot plezier mee.

Het leuke van gourmetten

Is dat iedereen iets kan knutselen wat ie lekker vindt. Als gastvrouw hoef je weinig keuzes te maken, dat doen de gasten lekker zelf. En het kan niet mislukken. Het duurt inderdaad lang, dat klopt, daarom is het geschikt voor een feestdag waarop je veel tijd ter beschikking hebt. En inderdaad, het stinkt en spettert. Vooruit dan maar, er zijn ergere dingen. De kamers vol rokende visite in de jaren vijftig,zestig bijvoorbeeld.

Tigress

Tigress

22-12-2013 om 19:13

Fondue bougignonne

Dit jaar haal ik de fondue set te voorschijn. Ja, dit spettert en ruikt ook nog dágen na. Het voordeel is dat het vlees snel gaar en klaar is. Salade, friet, sausjes en stokbrood met kruidenboter voor erbij. Mmmm! Duurt net iets minder lang dan gourmetten en een paar dagen geurkaarsen branden helpt tegen de geur die blijft hangen en staat nog gezellig ook.

Dalarna

Dalarna

22-12-2013 om 20:19

Ook een plaat

Hier ook al heel lang geen gourmetstel meer maar zo'n grote plaat, momenteel overal te koop voor 20 euro. Je kunt het ook zo handig gebruiken bij een partijtje omdat alle kinderen daarop hun eigen pannenkoeken kunnen bakken.

Ja, ik vind het handig met kerst, de kinderen vinden het altijd helemaal geweldig en je hebt er geen voorbereiding aan. Op een andere dag koken we weer uitgebreid maar gourmetten hoort er hier wel bij. Fondue hebben wij nooit gehad, ook thuis vroeger niet, leek me niets, kun je niet met kaas doen (vroeger hadden we zo'n gourmetstel met een setje boven en onder en onder kon je racletten met kaas) en met groente enzo.

Wij gaan een kerstbuffet/ high tea (hartig en zoet) eten

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

22-12-2013 om 20:53

Verschrikkelijk

Ik doe het af en toe maar het is niet mijn favoriet. Als vegetariër kan ik alleen de pannetjes gebruiken omdat het vlees op de plaat ligt. Ik eet dan wat paprika, champignons en ui en soms wat ei. Niet heel feestelijk.
Verder vind ik al het snijden en sausjes maken nog best veel werk.

Hanne.

Hanne.

22-12-2013 om 20:54

verschrikkelijk

Je kan mij niet meer teleurstellen (qua eten) dan ergens komen en dan te moeten gourmetten. Als ik kook kook ik liever echt en dan ook echt iets lekkers (ik kan niet erg enthousiast worden van eenhapsstukjes biefstuk met een klodder remia). Dat gefrobel in die kleine pannetjes vind ik niets.

En toch, gaan we dit jaar gourmetten. Deal met de kinderen is dat ik kerstavond en 1e kerstdag mag kiezen en zij 2e kerstdag. Ben benieuwd.

Annet

Annet

22-12-2013 om 20:58

Troost voor Hanne

Die pannetjes is inderdaad niks. Die worden niet heet genoeg.
Dat is wel een voordeel van de plaat. Daar kun je een stukje biefstuk, lamsvlees of i.d. best goed op bakken.
Op een ander stukje bak je wat champignons, rode paprika (of wat je lekker vindt). Samen smaakt het heel best.
Ik maak er altijd zelf kruidenboter bij. (yak, Remiasaus....)

Jaina

Jaina

22-12-2013 om 21:00

Nee

Ik hou ook niet van gourmetten. Voorbereiding is bijna net zoveel werk als gewoon koken. De walm blijft heel lang hangen inderdaad. Ik ben ook niet extreem dol op veel vlees en dat is toch vaak de hoofdmoot. In elk geval niet echt mijn hobby. Wel enkele kinderen die gourmetten heel leuk vinden en ook in het bezit van een gourmetstel (uit kerstpakketten, het was gedurende een bepaalde periode een geliefd kerstpakket cadeau). We gourmetten dus wel eens. Niet met kerst overigens. Wel in de zomer want dan kan het buiten op het terras en dan heb je niet overal die spetters en die geur.

bibi63

bibi63

22-12-2013 om 22:08

gourmetten

Leuk, maar niet binnen. Dus alleen buiten in de tuin of op het balkon (niet met kerst dus).
Gr. Bibi

Tine Winkel

Tine Winkel

22-12-2013 om 22:15

niet met kerst

dan is de groep te groot. Maar een ander regenachtig, thuiszitweekend wordt, zeker voor de kinderen, toch een stuk leuker als we een avond gaan gourmetten. Maar dan niet met die onzin-kleine-dingen-bakjes die je nu, weliswaar met korting maar nog steeds voor een hoop geld, in de winkel kunt kopen.
Gewoon gehakt, zelf kipfilet in dunne plakken snijden, spekblokjes en/of shoarmavlees, garnalen, voorgekookte aardappelschijfjes, rest gare rijst en, ok, voor de kinderen, ook nog een bak pannekoekbeslag. Met wat stokbrood, salade en diverse mee te bakken groentes gegarandeerd gezellig avondeten (en gegarandeerd 2 dagen een stinkende woonkamer, dat dan weer wel ).

Jessica O

Jessica O

22-12-2013 om 22:17

nope

Gourmetten in je nette kleren vind ik zo jammer.... en het feit dat de lamp boven de tafel niet weg kan en ik hem nu vol met versiering heb hangen....
Hier lekker sushi besteld, er word 1e kerstdag niet gekookt!

Molleke

Molleke

22-12-2013 om 22:49

Ja leuk!

Wij doen het al jaren met kerst en ik vind het ontzettend gezellig en makkelijk. Met wel zelfgemaakte sausjes Ik vind het jammer dat we het zo weinig doen maar ik denk er eigenlijk nooit aan terwijl de kinderen het ook zo leuk vinden. En of iedereen het nou doet of niet dat zou mijn een worst zijn.....

Wat

Wat

22-12-2013 om 23:48

ja hoor

de pannetjes voor omeletjes/pannenkoeken, onderkant om brood te roosteren en de plaat om de groentes en vlees te bakken of vis voor wie dat zou willen.
Ik zou eerder teleurgesteld zijn als de gastvrouw (toevallig ben ik dat hier altijd zelf) zich het schompes heeft staan koken aan alles wat in de zee zit en ik echt, echt, echt niet lust. Zo heeft ieder zn smaak. Hier dus wel gourmet met voor elk wat wils en daardoor nooit een teleurgesteld gezicht. En spetteren en stinken...ah...bloemkool stinkt ook tot aan morgen

ja heerlijk

We hebben ook weleens zo'n gangenmenu gedaan dan maakte dochter de menukaartjes. Maar gourmetten met Kerst vinden ze leuk en ik ook. Ik zou het niet te vaak willen doen, het is me toch wat te vlezig, dan zou ik naar wat meer andere ideeen gaan zoeken.
Eigenlijk heb ik pannekoekjes en ei bakken nog nooit aangeboden, best een leuk idee. En ook zelf aardappeltjes bakken.
Dochter en vriend snijden het kleine grut als uien en champignons en de rauwkost en het moeilijkste voor mij is te bedenken wat ik aan boodschappen ga doen. Stokbrood laat ik al door de bakker snijden.
Misschien heeft iemand wel een gourmetstel voor je te leen? Dan kun je het eerst even uitproberen. Direct garanderen dat het brandschoon terug komt kan helpen.

amk

amk

23-12-2013 om 01:17

annette

het kan ook niet samen op een plaat, de vleessappen wil je niet door de vegetarische hap hebben.

gourmetten en vegetariers

Tja, het scheelt hoe streng in de leer je bent.

Ik was me dat eerder niet zo bewust, en had toen gewoon de kipburgers en de vegetarische burger in dezelfde pan gebakken. Schandalig achteraf, maar ik dacht dat ik naar wens handelde door de vegetarische gast geen vlees aan te bieden.

Annet

Annet

23-12-2013 om 10:43

we hebben een hele grote plaat en een scheef huis

De sappen gaan altijd één kant op..... Dus vegetarisch kan makkelijk gescheiden blijven van vlees

amk

amk

23-12-2013 om 11:14

kaas kan dus ook niet

tenzij het op de kaas staat is kaas niet vegetarisch want dierlijkstremsel is nog altijd veel goedkoper dan microbieel stremsel.

Nee

Ik vind het niks, dat gourmetten. Het duurt lang voordat het allemaal wat op stoom komt, tegen die tijd heb je je al volgepropt met stokbrood omdat je honger hebt. Verder houd ik niet van vlees en vegaballetjes in zo'n pannetje werkt gewoon niet. En om je maaltijd nou te laten bestaan aan telkens zo'n muizenhapje gebakken champignons en paprika...

skik

Dalarna

Dalarna

23-12-2013 om 21:30

duurt lang?

Wij zetten die plaat aan gaan verder alles klaarzetten, kijken nog een stukje film, leggen het eerste vleesje erop en 5 min later gaan we eten, ik ga niet eerst een half uur voor niets aan tafel ziten... en voor de diabeet: we zijn in 3 kwartier klaar

ikke niet

Ik vind het niet lekker, ik vind het niet leuk.
Ik koop in de uitverkoop wel eens die priegelstukjes vlees, en die bak ik dan gewoon in de koekenpan, en leg ze op een schaal op tafel. Vinden de kinderen wel leuk.

Tango

Tango

23-12-2013 om 22:39

Wij ook niet

Meestal gourmetten we tweede kerstdag bij mijn ouders. Maar dit jaar dus anders: zij komen bij ons omdat dochter in een kerstvoorstelling speelt. Daarna eten we bij ons thuis en gaan kaasfonduen. Net iets minder voorbereiding voor nodig en het stinkt ook iets minder. Verder scheelt het ook weer soppen de volgende dag, want gourmetten is toch altijd een beetje een vettige bedoeling.

Hanne.

Hanne.

23-12-2013 om 23:06

Dalarna

Na 5 minuten heb je dus je eerste vleesje (1 a 2 happen), na 45 minuten heb je dus max 9 stukjes vlees gebakken. Voor mij niet echt een vullende maaltijd. Dus óf ik eet tussendoor flink stokbrood. Of ik moet flink langer aan tafel zitten.

Of je moet meerdere kleine stukjes tegelijkertijd op de plaat leggen. Dan zou ik zeggen kom gezellig met zijn allen rond het fornuis staan. Kunnen ook 5 pannen tegelijkertijd op. Kan je ook in je eigen pannetje roeren..

Stenna

Stenna

24-12-2013 om 00:10

ideaal toch

ik snap dat niet, vind het juist ideaal met kerst. En juist ook met een grote groep (2 of 3 gourmetstellen dan: anderen nemen er ook een mee, of je kunt ze ook lenen bij de goede slager, waar ik het vlees bestel). Dan hoeft er niet 1 persoon steeds in de keuken te staan, veel gezelliger. Iedereen kan ook zelf wat meenemen (salade, stokbrood, vegetarische dingetjes, etc.). Voor een grote groep koken is ook behoorlijk stressvol vind ik zelf, dan zou ik ze denk ik niet meer met zoveel uitnodigen. VErder kan iedereen eten wat hij/zij zelf lust (niks frustrerende dan lang in de keuken staan en is er steeds weer iets dat weer iemand niet lust of niet mag of niet tegen kan). Dat het lang duurt is ook juist het gezellige toch? De kinderen mogen van mij tussendoor wel van tafel, even spelen ofzo. Wij hebben niet zo veel last van stank, de eettafel staat dicht bij de open keuken en ik zet dus gewoon zachtjes de afzuigkap aan.

Stenna

Stenna

24-12-2013 om 00:13

weinig

ik heb zelf met 9 stukjes vlees echt genoeg gegeten hoor, met wat sla en een paar stukjes brood (saus neem ik nooit) zoveel eet ik normaal eigenlijk nooit. De mannen doen vaak twee stukjes vlees tegelijk in het pannetje of ze nemen twee pannetjes, als er een kind uitgegeten is bijvoorbeeld nemen ze diens pannetje erbij.

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

24-12-2013 om 01:32

nou ja, sorry

maar ik ga gourmetten.....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.