Check onze 10 slimme tips om geld te besparen op je volgende gezinsvakantie
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wie geeft me een schop onder...

.. Beneden zit echt een mega huisspin en ik durf 'm niet weg te halen. Toen ik 'm zag begon ik te zweten, hyperventileren en te huilen. Die angst voor spinnen is zó heftig. Ik kan alles echt wel rationaliseren. Weet ook dat hij banger is voor mij dan ik voor hem. Ben moedig aan de slag gegaan met een bus haarlak,de stofzuiger en een bakje maar dat lukt me toch nog niet. Ben toen de buurvrouw gaan halen, maar je raadt het al, spin weg. Nu zit ie dus ergens en ik weet niet waar.

Mijn angst zit m vooral in het feit dat je een spin altijd treft terwijl hij ergens zit (achter de bank in dit geval), zonder dat je hem hebt zien lopen. Dat gevoel van het onverwachte, daar weet ik me dus geen raad mee. Word gewoon misselijk van het idee dat ik op de bank heb gezeten, terwijl die spin er ook zat.

Nou dit lucht op. Iemand tips?

Mobylette


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Shifra

Shifra

31-08-2010 om 12:17

Een spinnenvanger

Echt super handig. Diervriendelijk ook nog, je zet hem dan gewoon buiten.

krin

krin

31-08-2010 om 12:25

Ja maar

weet je hoe dichtbij je bij die spin moet komen om zo'n vanger effectief te gebruiken? En besef je wel dat je dan iets in je hand hebt waar die spin ook in zit?
En dat je met een goede spinnenfobie er stiekem van overtuigd bent dat die spin jou ziet en weet hoe die vanger werkt en straks ontsnapt en jóú met dat ding buitenzet en dan een lekker kopje koffie gaat zetten en je man opeet als hij thuiskomt?
Nou ja, zoiets. Als je gaat hyperventileren bij het zien van een spin, is een spinnenvanger niet je redding.
Mobylette, de laatste keer dat ik iets dergelijks had - alleen thuis, mega kelderspin midden op de vloer in de huiskamer, kon er niet ruim genoeg langs en zag mezelf al de rest van mijn leven in de keuken bivakkeren - heb ik een ijzeren plaatje van de oven gepakt, zo'n 20 bij 30 cm, ben zo dichtbij als mijn trillende benen toelieten genaderd en heb dat ding van grote hoogte loodrecht op het monster laten vallen. Na een kwartier durfde ik er ook nog boven op te stappen. Ja, zekerheid voor alles. Pas de volgende dag heb ik de boel opgeruimd. Ja. Lach maar.
Maar: sindsdien ben ik minder bang. Echt. Ik pak middenmaatjes al met mijn handen op, bijvoorbeeld. Het helpt ook dat ik zag dat zoon bang begon te worden, dus moet ik me wel moedig voordoen om dat niet net zo uit de hand te laten lopen als bij mij.
Dus. Gaan. Pak iets zwaars. Gooi het erop. Wees trots.

krin

krin

31-08-2010 om 13:19

Tja

De fobie belette me het nauwkeurig lezen, waarschijnlijk
Deze spin vind je nu niet meer terug, die zit ergens al die haarlak van zijn poten te wrijven en zich af te vragen waarom hij niet beter heeft geluisterd naar zijn vrienden (Néé Sebastiaan, toe Sebastiaan...)
De remedie blijft hetzelfde: niet weglopen, maar meteen slopen dat beest. Met een schoen, een boek, wat dan ook.
En dan wellicht een fobietherapie proberen?

mobylette

mobylette

31-08-2010 om 13:36 Topicstarter

Ik zit nog steeds boven..

maar mijn man kan ieder moment uit zijn werk terug komen. Dan zullen we alles binnenste buiten keren, want ik hoop wel dat we 'm nog vinden.
Pelle, ik heb gehoord dat spinnen verstijven van haarlak. Niet meteen het diervriendelijkste middel, maar je moet wat. Maar op 't moment dat ik begin te spuiten, schrik ik daar al van en kruipt de spin weg. Hetzelfde geldt voor het bakje en de stofzuiger. Het is meer voor de vorm dat ik die bij de hand heb. Onder het mom van, ik heb het tenminste geprobeerd .

Krin, dapper dat je je zo kunt wapenen tegen spinnen. Ik ben ook eigenlijk overtuigd dat ik een succeservaring nodig heb om minder bang te worden.
En je hebt gelijk. Meteen zorgen dat ie dood is, want anders kun je de rest van de dag aan niets anders denken (althans ik).

Bedankt voor de reacties!
Mobylette
(liever drie muizen in de hand dan 1 spin aan de wand)

Wilma

Wilma

31-08-2010 om 16:04

En? is je man er al?

Ik ben ook bang voor spinnen, dus ik herken het een beetje (ben denk ik nét iets minder bang dan jij .

Ik had onlangs hier ook een in mijn ogen dikke spin. Maar zonder man in huis (op dat moment) en met twee bange kinderen, moest ik er toch aan geloven. Ik heb 'm dus ook eerst van héél ver af met héél veel haarlak verdoofd, toen (lach niet!) de roze disney prullebak (als eerste binnen handbereik) van dochter gepakt en die over de spin heen gezet. Al rillend en misselijk-zijnd. En toen (m'n man lag compleet in een deuk toen ie 't zag) 't dikke guiness-book-of-records (lag nog op de trap, kon dus ondertussen blijven kijken of de spin die prullenbak niet had opgetild, jaja, dat was me ooit gebeurd bij een bakje wat ik over een spin had heengezet, daar zat de spin vele uren later dus níet meer onder!) en óp dat boek ... de gouden tip denk ik ... de rubberlaarsjes van dochter (maatje 30 . Ik vond dat zelf wel een goeie constructie voor met wat ik binnen handbereik had.

En ja, toen mijn man vele uren later thuiskwam, heeft ie (nadat ie een tijdlang niet meer bijkwam van het lachen) de spin onder ons strenge toeziend oog ('is ie écht weg??') buiten gezet.

IK vond 't een succeservaring .

Dus ik ben benieuwd of je spin nu weg is !

Groetjes,

Wilma

Wilma

WAHAHAHAHAHA (muppet rolt van bank van het lachen) oh ik zie het al helemaal voor me! En geloof me bij een hele grote dikke spin is dit precies zoals ik ook zou reageren!

En ik vraag me idd ook af of je man het monster al uit huis heeft gezet???

Groetjes Muppet

Spinnen brrrr

Ik vind sowieso alle kruipende insecten/geleedpotigen eng, hoe groter hoe enger. Maar, ik vind dat ik stoerder moet zijn dan de kinderen, dus toen die klein waren ging ik met een stalen gezicht de engerds met de stofzuiger te lijf. Stang zo lang mogelijk en zuigen maar. Na t zuigen een prop in de slang, want stel je voor de griezel kruipt eruit!! Ik vind ze nog steeds eng, maar steeds minder, ondertussen weten de kinderen dat ik hartstikke bang ben, en ik zuig ze nog steeds op!! Groet Suus (sterkte mobylette!)

dc

dc

31-08-2010 om 19:37

Geen schop

begrip!

ik zou ook op een andere verdieping zitten wachten op een redder hoor!

Vic

Vic

31-08-2010 om 20:18

Weet je wat nou zo rot is?

Die dikke vette huisspinnen zijn altijd met z'n tweeën, dus als je er een ziet weet je dat er in de buurt nog eentje is. Vroeger had ik speciaal het telefoonboek van Amsterdam in huis voor dit soort beesten. Boek bovenop de spin gooien, er bovenop springen, even aanduwen, en dan kon ik het achterste blad van de gids zo weg gooien (met geplette spin). Tegenwoordig durf ik ze met de stofzuiger te lijf te gaan. Dan doe ik daarna wel een prop in de buis zodat hij er niet uit kan kruipen.

Kiki

Kiki

31-08-2010 om 21:43

Vic, dat kan je toch niet zeggen

Nou durft ze niet naar beneden omdat er dan misschien een tweede is.

Ik vergeet nooit meer dat ik met mijn toenmalige geliefde eens alleen bij mij thuiszat, midden in de nacht.
We waren alleen, want de broertjes waren bij mijn oom en tante en mijn moeder was aan het bevallen.
Dus wij namen het ervan, het hele huis voor ons alleen.

Zien we ineens een gigantisch springend insect in de woonkamer springen. Zo groot als een duim en akelige dikke poten en een dikke huid, hij sprong wel een meter ver en een meter hoog.
Dus ik gillen en mijn toenmalige held, die zich een toekomst in het leger bedacht had, gilde nog harder.
Na elkaar angstig in de ogen hebben gekeken schop ik vriendje naar de garage om een grote emmer te gaan halen om er bovenop te zetten.
Wij van een afstandje proberen om die emmer op dat beest te gooien, maar het griezelig zwarte monster sprong iedere keer weg.
Op een gegeven moment durfde held wat dichterbij te komen om die emmer bovenop hem te zetten. Ik, verder vol bewondering, moest lijdzaam toezien hoe vriendje een woest rondedansje maakte en een luid geloei uitbracht toen het beest in zijn nek was gesprongen.

We hebben op een gegeven moment via een omtrekkende beweging de schuifpui open gezet (hartje winter) en hebben onze heil gezocht bovenop de bar in de keuken (natuurlijk de barstoelen weggehaald, want als hij daar op zou springen zou hij nog op de bar kunnen komen)

Uiteindelijk vond het angstaanjagende gevaarte dat hij ons wel genoeg bang had gemaakt en hopte op zijn gemakje naar buiten.
Wij blauw van de kou snel de schuifpui dichtgedaan.

Met die jongen is het natuurlijk niets geworden, als hij zijn meisje niet eens kan redden van een woest insect, nee dank je (niet dat mijn huidige exemplaar zo moedig is, die gooit er ook van een afstand een telefoonboek op. Maar die gooit tenminste nog wel raak en laat niet enge insecten in zijn nek springen)

Ik heb daarna ook nooit meer zo'n beest gezien en dat wil ik ook niet. Ook geen idee wat het geweest zou kunnen zijn, maar hij was enorm groot!

Hee mobylette!

je bent nu toch inmiddels wel naar beneden gebrommerd?? Hoe is het met de spider?

An

An

31-08-2010 om 22:10

Spinnevanger

Mijn zoon vangt de spin en houdt hem vervolgens als huisdier op zijn slaapkamer. Hij voert ze vliegen die hij doodmaakt met zo'n electrische vliegemepper. Zijn broertjes griezelen ervan en hij moet dat enge beest heel ver weg van mij houden, want anders is hij geplet. Ik hanteer namelijk de telefoonboektechniek.

Brianna F

Brianna F

31-08-2010 om 23:00

Ach

Ik vang de spinnen het liefst niet, omdat het zulke goede muggenvangers zijn, maar ja met 3 dochters op een keukenstoel (alsof dat helpt, ze kunnen klimmen hoor pak ik ze toch maar op. Ik geef ze nog net geen kusje voor ik ze buiten zet, kan me er eigenlijk ook helemaal niks bij voorstellen dat je bang kunt zijn van iets wat zich helemaal opvouwt van angst als je ze oppakt.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-09-2010 om 02:10

Lidwientje

Ik ben benieuwd of mobylette lekker heeft geslapen na je gerustellende woorden. Zeker als je er bij had gezegd dat je in je slaap mogelijk spinnen eet, brrr....

Kaaskopje

Kaaskopje

01-09-2010 om 02:15

Ik ben er bepaald niet dol op

maar ik ben hier toch echt de enige echte die ze op moet ruimen. En gek genoeg helpt dat om me over mijn eigen angst heen te zetten. Ik moet wel actie ondernemen als ik niet samen op de bank wil zitten met Sebas en Co. Ik doe dat in principe diervriendelijk met een doorzichtig bakje en een kartonnetje, ook de zwartjoekels. Maar de kleinere spinnetjes die zo her en der tegen het plafond zitten gaan zonder pardon de stofzuiger in.

Bastet

Bastet

01-09-2010 om 07:15

Mijn buurvrouw boft...

Mijn buurvrouw is panisch voor spinnen.Maar ze boft,ik woon naast haar,en vang ze weg voor haar..))
Bastet

Stelletje moordenaars

Stelletje helden! Wat heeft die spin je nou voor kwaad gedaan? Emmers erop, telefoonboeken erop. Helden op sokken, kunnen jullie wel tegen zo'n onschuldig beest!

Enige kwaad dat ze doen in Nederland is spinrag maken, nou da's zo weer weg met een stofdoek of stofzuiger.

Ik heb nooit begrip gehad voor arachnafobie, en ik zal er ook nooit begrip voor tonen. De keren dat mijn kroost pogingen in die richting ondernam (imitatie van vriendjes waarschijnlijk) heb ik het er meteen uitgemept.

Ik woon nu op een plaats waar je soms een spin tegen kunt komen die gemeen kan bijten (redbacks). De benader je met iets meer ontzag. Maar ach die wagen zich maar zelden binnenshuis. En de trechterwebspinnen zitten alleen in de struiken op heel steile hellingen waar je toch niet komt (levert wel schitterende beelden op, die webben in de mist, helaas is mijn digitale camera niet van zo'n kwaliteit dat het ook mooie foto's oplevert).

mobylette

mobylette

01-09-2010 om 08:56 Topicstarter

Ik ben er weer

Heb mijn tijd tot drie uur boven uitgezeten, totdat mijn man er was. En ja, de spin was in de gordijnen geklommen dus we (lees man) hebben 'm kunnen vangen. Het gekke is dat ik het binnen een half uur niet meer koud had en ik me lichamelijk weer fit voelde. Echte angst dus. Nu ik er aan terugdenk heb ik het gevoel dat ik nogal overdreven heb gereageerd, maar angst kent weinig redelijkheid.

Bedankt voor al jullie suggesties, harten onder de riem en stoere verhalen!

Mobylette

Dirksmama

ha, wacht maar!! Ik ben absoluut geen bangerik, een (zels dikke harige) spin kan mij geen spoortje angst bezorgen, die pak ik gewoon in mijn handen en zet em buiten neer, maarrrrr...

Ik dacht ook vaak wat een idioterie, die fobieën, je WEET toch dat iets echt niet bedreigend of gevaarlijk is, nou dan!

En toen lag ik in de MRI, super smal en zo dicht op mijn gezicht..

En toen merkte ik dat een angst bezit van mij nam, mijn gedachten dwaalden, zonder dat ik ze tegen kon houden en wegrationaliseren, naar de gedachte dat ´als er brand uit zou breken, ik er dan nooit uit zou kunnen´

Zwaar irreëel...maar, alsof ik van buiten naar mezelf keek, ik lag bijna te hyperventileren, terwijl ik mezelf toesprak ´doe even normaal, wat belachelijk, er is niets aan de hand, adem gewoon...´

Al met al hielp het wel iets, maar ik ben nog steeds verbaasd over de kracht van angst, dat kan je overspoelen, al WEET je dat het niet logisch of reëel is..

Dus nee, ik snap spinnenfobie ook niet, maar ik zeg niet dat ik er nooit begrip voor zal hebben.

Wat ik, voor mezelf, wel zou willen is dat ik eraf kwam (van die angst).. maar dat komt ook omdat ik een ´doe-het-zelf-mens´ ben, ik wil daarin niet afhankelijk zijn van mijn partner (die echt niet blij wordt van dikke spinnen, dus die is wel weer blij met mij )

Arme ziel

MIsschien kan je er wat therapie op los gooien als het je zo belemmerd, dan leer je stapje voor stapje om te gaan met het feit dat er altijd spinnen in je directe omgeving zijn. Dus dan kijk je eerst naar een plaatje, uiteindelijk durf je dan ook naar een echte spin in een potje te kijken en zo kom je er dan langzamerhand van af.

Maxime.M

Maxime.M

01-09-2010 om 09:46

Hier is het minder geworden

Ik vind grote spinnen ook echt eng, groter dan 4 cm zeg maar (met de pootjes meegerekend) en zeker als ze nog rondlopen ook. Als eerste schrik ik héél erg, en als ik dan van de schrik bekomen ben wil ik dat ding doodmaken, wat ik nog enger vind. Eigenlijk vind ik het geluid (gekraak ofzo) wat je dan hoort (of denkt te kunnen gaan horen) het engste... brrr. En een spinnenlijk opruimen is nog enger (laat ik mijn man doen) dus ik heb wel eens gestaan met een tennisracket of bezemsteel (lang want ik durf niet dichterbij te komen) om zo'n beest dood te drukken (ze zitten dan op een muur, dus je kan er niets op laten vallen).
Onlangs zat er een op de trap en die liep maar omhoog en omlaag, en ik kon hem niet raken (met de stok van de plumeau). Uiteindelijk heb ik van pure ellende een vriendin gebeld en gevraagd of zij die spin weg wilde halen. Dat deed ze met een glas en een kartonnetje. En ik achter haar aan om zeker te zijn dat dat ding in de tuin belandde.
Afijn... een paar weken later zit er weer zo'n joekel in de kamer... na wat schrikken en griezelend kijken naar dat beest (hij zat gelukkig stil) heb ik een glas gepakt en over hem heen gezet (vond ik heeeeel eng!! ) tja... en toen was het ergste over. Ik wist dat die spin niet onder dat glas uitkon. Kartonnetje gepakt, onder het glas geschoven (was een beetje eng want de spin probeerde te rennen) en toen naar buiten gezet....pff! Wat was ik opgelucht en wat voelde ik me trots! Ik weet zeker dat ik een spin (op de grond) nu wel zou kunnen pakken. Beter dan doodmaken (zielig voor de spin, maar ook dat geluid en geplette spin zien vind ik niets) dus...wie weet durft iemand dat ooit, en ik vind de spinnenvangers ook wel een goede oplossing. (zeker die met dat bakje, dan kan ie niet zomaar eruit vallen)

Maxime

Bugaway

Die heb ik ook, en je houdt de spin dan op redelijke afstand. Zelfs voor mij is het te doen en ik ben HEEL bang voor spinnen.

Goed zo maxime

dan ben je al een flinke stap vooruit gegaan !

Snappen

tja, ik snap ook niet dat mensen bang zijn voor muizen, ratten, slangen, etc etc. Ik snap ook niet dat ik bang ben voor spinnen, ik weet dat ze nuttig zijn en onschadelijk, maar de angstreactie is heel moeilijk te onderdrukken. Ik heb het geprobeerd toen mijn zoon klein was. Ik riep altijd: kijk eens wat een mooi web, wat een leuk kruis op zijn rug enz.Heel educatief. Maar werken deed het niet, want op een gegeven moment, hij was toen 4 ofzo, zei hij: Wij zijn bang voor spinnen , he mam?.....

Bastet

Bastet

01-09-2010 om 11:30

Fobie

Ik snap de fobie wel,maar doden vind ik onnodig,dus in dat opzicht ben ik het best eens met Dirksmama.Ik dood nooit spinnen,maar laat ze lopen.Het is een illusie te denken dat je huis spinvrij is als je die ene die je tegenkomt doodt.

Bastet

mobylette

mobylette

01-09-2010 om 15:48 Topicstarter

Selectieve angst

wat mij zelf eigenlijk verbaast, is dat ik dus alleen maar bang ben voor grote huisspinnen. Kruisspinnen, hooiwagens, muizen, kikkers, wespen, dode dieren, krekels of noem het maar op, die doen me echt niets. Maar huisspinnen zijn groot, lelijk en vies. Sterker nog, een spin in de schuur vind ik niet eens heel eng, daar verwacht je er wel een. Maar op je eigen bank, waar je 's ochtends nog op zat, yak.

Tja, ik denk dat hier wel wat psychologie op los te laten valt... Gevoel van controle en veiligheid verliezen ofzo. (Zet mij ook niet geblinddoekt in een auto zonder te vertellen waar we naar toe gaan).

Mobylette

Gelezen

gisteren in de krant (Schotland). Vrouw roept haar man voor een spin in de badkamer, man gaat spin te lijf met een spuitbus deodorant. Dan knapt de gloeilamp en man pakt aansteker om bij te lichten.............een steekvlam en man is met brandwonden opgenomen in het ziekenhuis. Gelukkig, zei man, had ik m'n boxershort aan zodat mijn private delen niet zijn verbrand, Engelse humor he ?

#~ TESS ~#

#~ TESS ~#

02-09-2010 om 12:57

Bedrijf...

weet je dat er ook bedrijven zijn die je huis kunnen inspuiten met 1 of ander spulletje (en zelfs je tuin ook) waardoor er geen spin meer binnenkomt of zo iets...mijn zus heeft het ook gedaan, werkt supergoed...en kost nog niet eens zo onwijs duur... misschien eens op googlen!

Bastet

Bastet

02-09-2010 om 18:55

Muggen

Spinnen eten muggen...dus die spinnen mogen blijven!
Bastet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.