Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

mopperkont

mopperkont

10-05-2009 om 17:38

Wie heeft er een aga fornuis? bevalt het?

Ooit op vakantie in een Franse Gite had de eigenaresse zo'n fornuis, zo mooi en gezellig en daar verwarmde ze ook het huis nog mee.
Ik heb dat eigenlijk nooit meer gezien. Heeft iemand van jullie ervaring met een Aga, of soortgelijk fornuis?
Is het wel milieuvriendelijk?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

10-05-2009 om 19:01

Al kreeg ik het

gratis. Ik moet er niet aan den-ken. Vriendin heeft er eentje. Buiten dat je er een huis omheen moet bouwen, moet je ook opnieuw leren koken. En dúúr, niet te geloven. Zij verwarmt er ook het huis mee, gedeeltelijk. Maar in de zomer ken 't kreng ook niet uit, heeeeeeel fijn.

Tirza

Weemoed

Ik had er een. Een Rayburn (klein zusje) die inderdaad ook de verwarming deed. Maar zoals Tirza al aangaf: hij kan er niet mee stoppen, met dat verwarmen. Het werd te heet bij mij in huis.
Maar goed, dat was natuurlijk de gietijzeren moederhaard variant. Ze zijn er inmiddels ook gewoon met gasbranders en elektrische oven (of allerhande variaties). Die hoeven niet te blijven branden.
Die gietijzeren moederhaard is eigenlijk alleen wat voor een grote kelderkeuken met weinig raam waar de zon niet ook meeverwarmt. Het koken is geweldig. Je haalt er de meest fantastische gebraden uit.
Voor de doorsnee Hollandse doorzonwoning zijn die moederhaarden niks. Maar mocht ik ooit nog het huis krijgen dat er bij past, dan zou ik een Rayburn houtoven kopen, met een Aga four two er naast voor de zomerdagen. Dan kan de moederhaard uit blijven.
Groet,
Miriam Lavell

Die vriendin van de kip (zie hierboven)

Mijn vriendin van de kip hierboven, heeft ook een aga-fornhuis.Vandaar die kip in de keuken en dat het daar altijd warm was.
Volgens vriendin ideaal....en inderdaad die van haar gaat nooit uit, brand op gas, maar kan ook op de moederhaard(hout) branden (mits die aan is).Maar zij heeft er ook het huis voor. Ze heeft 'm al jaren, toendertijd was ie in nederland nog niet te krijgen en is het fornhuis uit engeland geïmporteerd, dat was nogal wat gedoe want toen ie er was bleek het fornhuis niet eens geschikt voor het nederlandse gasleiding-net. Het is in ieder geval wel goed gekomen (ben vergeten hoe, maar ze heeft een érg handige man en een vader die een grote keukenzaak had.) Mijn vriendin is nogal vroeg wakker, schilt dan de aardappels en maakt de rest van het eten klaar, zet het in de aga en dan eten ze 't ergens 's middags, vriendin heeft ook een grote moestuin. Voor haar is het vast geschikt, maar zij heeft het huis ervoor (grote boerderij) en is er ook het type voor.
Ik kan 's morgens amper denken, laat staan dat ik zou moeten bedenken wat ik s'middags wil eten....voor mij zou het dus niks zijn.
Ik vindt het 's winters wel erg gezellig die AGA, dan zitten we altijd in de keuken, maar 's zomers niet. Dan is het veel te warm daar om te zitten, maar ze heeft wel grote deuren in de keuken, dus om te koken gaat het wel.
Volgens vriendin is het met nu pubers ook ideaal, die eten soms op allemaal verschillende tijden en altijd warm en klaar. tsja geef mij de magnetron maar.
groeten albana

mopperkont

mopperkont

11-05-2009 om 12:25

Aha..

Bedankt voor de info. Het is dan waarschijnlijk niet zo handig voor mij, maar ik vind ze heel erg mooi.

Regenlaarzen en tweed

Ik ken ze van vakanties uit Engeland.
Ik vind ze fantastisch voor regenachtige zomers en zo, maar minder geschikt voor gebruik in Nederland. Romantisch.

Heb echt voor ogen dat je als je zon fornuis hebt je elke ochtend met de regenlaarzen in je tweed met je corgi's de moors in moet wandelen of zo.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.