Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Ik dus

Ik dus

17-07-2012 om 11:51

Wie heeft er een eigen vakantiehuisje?

Ik had al in een andere rubriek geschreven dat ik overweeg een vakantiehuisje te kopen. Heb m'n oog laten vallen op een erg leuk huisje op een camping, 15 km. van ons huis. Ik wil daar lekker in de weekends zijn eventueel met de kinderen, om bij te tanken van zeer vermoeiende relatie (man heeft autisme en ik wil niet meer het hele weekend tegen man achter de krant aankijken, echt uren lang, hij praat niet en scheiden is voor ons geen optie, zeker niet zolang de kinderen nog thuis zijn)
In de zomervakantie wil ik het verhuren om de kosten te dekken, staanplaats, gas, water en elektriciteit.
Heeft iemand van jullie ook een eigen huisje en hoe bevalt dat? Is het erg duur? En hoe zit het met de belasting?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

17-07-2012 om 15:35

Heu

Ik begrijp je vragen niet helemaal:

"Heeft iemand van jullie ook een eigen huisje en hoe bevalt dat?"
-Wat voor antwoord verwacht je? Je koopt dat huisje met een specifiek doel, namelijk om niet te lang bij je man op de lip te zitten. Dat is een heel andere reden dan de meeste mensen, die het kopen om gezellig samen weg te zijn.

"Is het erg duur?"
-Je hebt al een huisje op het oog. Je weet dus hoe duur dat huisje is, en wat de bijkomende kosten (erfpacht? servicekosten? lokale heffingen?) zijn, en anders kun je die beter zelf navragen.

"En hoe zit het met de belasting?"
Wat voor 'belasting' bedoel je?

Jacquel

Jacquel

17-07-2012 om 16:59

Ik heb een woonboot

als tweede huisje, en die verhuur ik af en toe. Zolang ik anderen betaal om schoon te maken, de was te doen en de verhuur te regelen, hoef ik de inkomsten niet op te geven aan de belastingen. Zou ik al die dingen wel zelf doen, dan zijn het inkomsten uit arbeid en moet ik het opgeven. Dus probeer met het park waar dat huisje staat te regelen dat zij dat voor je doen.

De verhuur is geen vetpot en ik word er in ieder geval niet rijker van. Maar het helpt wel om de lasten te verlagen.

Houd inderdaad rekening met allerlei lokale lasten. Je moet waarschijnlijk erfpacht of grondhuur betalen, ik weet niet of je onroerendezaakbelasting moet betalen, en de waarde van het huisje komt in box 3 (vermogen).

Veel succes ermee!

Anne D

Anne D

17-07-2012 om 17:19

Huisje op volkstuin

Wij hebben een volkstuin met een huisje erop. Het is vrij groot, met een keukentje en een houtkachel, dus je kunt er hele dagen verblijven, het hele jaar door. Slapen doen wij er niet, mag officieel ook niet. Wij betalen per jaar nog geen 400 euro aan contributie. Minder luxueus dan een echt huisje maar veel goedkoper dus. Misschien ook een mogelijkheid?

Stacaravan?

Wij hebben een stacaravan gehad, jarenlang. Op een camping, met zwembad, aktiviteiten enz.
Wij betaalden 1500 euro per jaar aan stageld (dit is wel een paar jaar terug, weet niet wat het nu is), luxere campings betaal je meer. De eigenaar van de camping deed de verhuur in de zomer. Wij verhuurden de caravan 8 weken in de zomervakantieperiode, dan vonden we het zelf ook niet leuk op de camping (te druk), dat regelde de campingbaas allemaal. Van die verhuur was een gedeelte voor hem (geloof 20& en de rest voor ons...dat was precies genoeg voor het jaargeld elk jaar, soms hielden we iets 'over' soms kwamen we net te kort. De rest van het jaar konden wij er dus in, pinksteren,pasen, hemelvaart, meivakantie etc.etc. Maar voor die verhuur moest je wél aan allerlei voorwaarden voldoen, je moest zoveel borden, bekers, bestek, tuinstoelen,beddegoed etc.etc. hebben, een hele inventarislijst maken, alle mankementen verholpen hebben (een lekkende kraan b.v. of een raam waar een tochtstripje los zat), een satelietschotel met bepaalde zenders en later ook wifi hebben. Al je spullen moeten eruit (koffie uit de koffiebus dus) al met al ook best veel werk. En je caravan werd voordat het verhuurd werd door hun éérst helemaal nagekeken. En als er wat ontbrak kopen of verhelpen ze het op jouw kosten (of je moet erbij zijn en het alsnog doen). Dat werd teveel werk, we hadden er gewoon geen zin meer in...er was altijd wel iéts kapot of ontbrak (beker kapot gevallen ofzo) dingen waar je zelf niet moeilijk over zou doen en die dan toch voor de verhuur eerst verholpen/aangevuld moesten worden. Zo moesten wij ooit allemaal nieuwe dekens kopen...omdat onze te 'oud' zouden zijn...Ze waren nog prima hoor,...in onze ogen, gewassen en al, maar dan zit je ermee.
Dus op een gegeven moment was het of zelf verhuren en regelen dus (schoonmaak, reclame etc.) of geen inkomsten meer. De caravan zelf hadden we ooit voor een prikkie gekocht en zelf opgeknapt. We hebben hem verkocht voor hetzelfde geld dat we ervoor betaald hebben. Ik vond ook het 'winterklaar' maken veel werk, water afsluiten, vochtvangers erin, kussens omhoog en dan na de winter weer alles in orde maken en schoonmaken. En dan heb je nog het gewone onderhoud, gras maaien, caravan in de was zetten, ramen lappen etc.
Je hebt er gewoon een uitbreiding op je eigen huis bij en dan ook nog op een andere plek. Dat moet gewoon wél gebeuren zo nu en dan, dus als je geen tijd hebt om te gaan staat het gras kniehoog als je aankomt. Houd daar rekening mee.
groeten albana

Caravan

Ik heb een caravan. Superleuk, opgeknapt als pippi langkous huis. Ii verhuur m nooit (zou niet weten hoe ik 'klanten' krijg) maar ga er vaak in het weekend heen, lekker even los van man. Wij zijn beide graag alleen dus werkt t goed. En voor dochter ook fijn om veel buiten te kunnen spelen, we wonen in de stad.
Je moet wel oppassen dt je de kosten er uit haalt. Ik betaal natuurlijk stageld (1300 per jaar) en eigenlijk is t best een dure kwestie, je moet er behoorlijk vaak heen om het 'eruit ' te halen. Aan de andere kant; het is een voorziening , een mogelijkheid om er even uit te zijn , ook wat waard, ook al gebruik je t niet veel.
Let wel op met een dure aanschaf momenteel , je verkoopt t niet snel!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.