Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wie heeft er een paralel keuken en hoe bevalt het?

De vraag staat er eigenlijk al.

En in het kort we hebben een hele keuken laten ontwerpen bij een winkel.. Ok al ondertekend enzo. Alleen nu we alles voor de verbouwing meer op orde hebben komen we er achter dat een L keuken toch minder praktisch is en duurder zal zijn. We willen daarom terug naar het oorspronkelijke idee van een paralel keuken. Een schetsje:::: De keuken is 2,30 breed dus er blijft 1.1m over aan loopoppervlak. Verder is hij 3.45m lang aan 1 zijde. De overige zijde is 1.90m en hier zou dus nog een paralelstukje aanrecht met ladenkasten moeten komen.

Hoe is jullie paralelkeuken en hoe bevalt het doorloopstuk wat je hebt, het gang idee zeg maar.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Toke

Toke

17-01-2010 om 21:32

Geen parallelkeuken maar ..

.. wel een keuken met dezelfde afmetingen als de jouwe. Ik heb alles aan één kant en de andere kant leeg. Sommige buren hebben een parallelkeuken met ongeveer dezelfde resterende loopruimte als jouw keuken. Ik vind het weinig. Het komt al snel krap over en je moet erg nadenken over de ideale inrichting om niet steeds om openstaande deurtjes heen te moeten lopen om met een net gepakte schaal weer terug te draaien naar het fornuis. Dus of het handig is om in te werken... ik vraag het me af. het hangt er natuurlijk vanaf wat je aan de andere kant hebt, maar ik zou wat tureluur worden van steeds maar draaien.
Sommige anderen hebben een L-keuken en dat lijkt mij prettiger werken. Nadeel daarvan vind ik dat die de keuken fors kleiner laat ogen. Bij mij is de keuken het verlengde van de woonkamer en door de keuken kijk je vanachter in de kamer naar de tuin. Heb je daar een L-keuken dan heb je die doorkijk niet. Bij mij zou dat veel optische ruimte weghalen.
Dus goed nadenken en inschatten hoe je het vindt werken, die 2 tegenover elkaar. Is volgens mij erg persoonlijk.
Waarom lijkt de gekozen keuken je minder praktisch?

jacci

jacci

17-01-2010 om 22:44

Breder

Ik had een parallelkeuken, omdat ik geen hoekkastjes in mijn keuken wilde. Ik was er heel blij mee, de 2 stukken waren even lang. Maar, mijn keuken was wel breder. Bij jou komen de tegenoverliggende deurtjes of laden tegen elkaar aan als je ze opent. 1 meter is errug smal hoor. Probeer het anders uit te leggen met dozen of kratten, zodat je een beetje idee hebt hoe het zou voelen. Bij zo'n smalle keuken zou ik dan toch voor een L gaan denk ik.

Anonix

Anonix

18-01-2010 om 08:10

Niet echt maar...

..wel 'n beetje Wij hebben aan een kant een aanrecht van 4 meter, zonder bovenkastjes (en extra diep, dat vind ik écht een aanrader!). Aan de overkant hebben we nog een hoge kast (ondiep, dus geen probleem met openslaande deurtjes) en een vrijstaande koelkast.

De smalste doorgang in de keuken is rond de 1.20m (maar dat is dus alleen bij de koelkast, op andere plekken is er meer ruimte).

'n U of L is voor ons geen optie. Ik heb namelijk iets tegen die hoeken en hoekkastjes Doe mij maar gewoon alle kastjes naast elkaar.

Dumbledore

Dumbledore

18-01-2010 om 09:01 Topicstarter

Een schetsje

hoi,

Bedankt voor de reacties zover....

ik zal even een klein schetsje maken hoe het nu is. Dat praat wat makkelijker..

bij de oorspronkelijke bouw is de keuken zeg maar half in de kamer geplaatst. Maar wel helemaal dicht. We misschien nu een hap in de vorm van een rechthoek uit het oppervlak van de keuken omdat daar de kamer begint met een muur. Snappen jullie het nog? Hierdoor is het loopoppervlak natuurlijk veel kleiner. Je komt de keuken binnen door de deur en gelijk links heb je dan het stuk van 3.45m aan de rechterkant dan een muurtje van 1.55m. Vervolgens na dat muurtje een stukje over van 1.9m. hier zitten nu 2 ramen boven en hier zou dus ook dat kleine stukje aanrecht moeten komen met 2 kasten van 90 cm eronder. Dan vervolgens aan de andere kant van de keuken de deur naar de schuur.

Als we hier een L keuken willen maken dan moet de deur naar de schuur dicht gemaakt worden en er een nieuwe achterdeur met raam in. Het gevolg is dan natuurlijk dat veel kostbaarder is maar ook dat we de openslaande tuindeuren niet meer kunnen openen door de plaats van de achterdeur.. Klinkt misschien wat raar, maar het is allemaal erg krap. Ik denk zowiezo door de extra wand van de woonkamer (die er niet uit kan, dragende muur) dat het met een L keuken toch wat krap oogt allemaal. En dat als er iemand naar binnen of buiten wil je eigenlijk helemaal tegen de kastjes aan moet gaan staan.
Daarom komen we nu toch weer terug bij die paralel keuken. Dit geval dus 2 aanrechtbladen tegenover elkaar.

Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd.
Wat vinden jullie? Qua loopruimte moet het kunnen toch?

Vic

Vic

18-01-2010 om 09:15

Ja hoor

Onze keuken is 2,40 breed. Aan de ene kant hebben wij een aanrecht van 65 cm. diep, de overzijde is 50 cm. diep. De tussenruimte is dus iets breder dan bij jou, maar dat kan makkelijk. Bij ons kunnen alleen de vaatwasser en de vriezer niet tegelijk open, die zitten tegenover elkaar, maar dat is overkomelijk.

Vera*

Vera*

18-01-2010 om 10:26

Dumbledore

Een dragende muur kan er wel uit maar dan moet er wel een balk komen. Het is niet een hele goedkope oplossing maar dan krijg je wel meer een breedtewerking/groter ruimtelijk gevoel in je (dan) woonkamer met (half)open keuken.

Tihama

Tihama

18-01-2010 om 11:36

Had ik

We hebben inmiddels achter aan gebouwd.
Onze doorgang in de keuken was exact 1,10. Precies even groot als jij dus.
In praktijk betekende dit dat de diepvries niet openkon als de vaatwasserklep openstond.

De enige oplossing die ik nog kan bedenken bij een parallelkeuken is om bovenkastjes van 35 cm diep op de grond te plaatsen en daarop een werkblad van 35-40 cm te maken.
Op die manier vergroot je de doorloop tussen de parallelgedeelten.

Ik heb me nogal verdiept in allerlei ergonomie van keukens voor we onze nieuwe keuken aanschaften. Overal kom je die minimale doorloop van 1,20 m tegen. Dat is natuurlijk vooral ingegeven door de standaardkastbreedte van 60 cm.

Je zou het 3D-keukenprogramma van Ikea eens kunnen downloaden om te spelen met deze inrichting.

Maar uit ervaring weet ik dat die 10 cm extra doorloopruimte écht het verschil maken.

Tihama

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.