Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Beertje

Beertje

13-06-2010 om 20:45

Wie heeft er leuke ideetjes voor een "toscaanse" tuin?

Ik heb helemaal geen groene vingers
We zijn nu met de tuin bezig....de basis is er (groot terras, gras, border met oa veel hortensia's). Maar nu nog sfeer! We vinden een "Toscaanse" stijl wel leuk maar hoe bereik je dat. Wat voor een kleuren/planten en accessoires zal ik gebruiken? Past bv een bolcatalpa ook in zo een sfeer? De hortensia's bv vinden we erg mooi maar die zijn volgens mij ook niet echt Toscaans

Misschien weet iemand wel een leuke site waar ik de nodige inspiratie kan opdoen?

Bedankt voor de tips!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Mmm - primavera, ben je daar?

Hortensia's zijn volgens mij ongeveer even Toscaans als een patatje oorlog, al was het maar omdat ze van vocht houden, en dat is in een Toscaanse tuin in de zomer niet altijd ruim voorhanden. Toevallig heb ik een jaar in Toscane gewoond, wat ik me van de tuinen herinner was dat ze in de dorpen een soort halve moestuintjes hadden (tomaten tussen de bloemen enzo) maar dat bedoel je denk ik niet. Wat me verder het meest is bijgebleven is de combinatie geel-groen-terracotta: geel van het pleisterwerk op de huizen, groen van de cipressen (en van de luiken, maar dat was weer een ander groen) en terracotta van de potten en de dakpannen.

Als je zoiets nastreeft zou ik grote terracotta potten nemen en daarin kan je dan bijvoorbeeld oleanders zetten. Je doet er dan overigens goed aan om potten te nemen met een wijde bovenkant en de oleander in een plastic binnenpot in de terracotta pot te zetten, want die dingen moeten binnen overwinteren en een volle terracottapot tillen is geen lolletje. Verpotten uit een pot met een smalle bovenkant is bovendien onmogelijk.

En misschien een muurtje lichtgelig pleisteren oid ...

Bedenk, voor je je arm koopt aan oleanders, olijven en citrusplanten wel even of je ook ruimte hebt om die dingen binnenshuis op een relatief koele plaats te laten overwinteren.

Primavera, heb jij nog ideeën misschien? Jij zit dichter bij het vuur...

Groeten,

Temet

Tijgeroog

Tijgeroog

13-06-2010 om 21:40

Toscane

Ik ben net uitgebreid in Toscane geweest en eigenlijk is het heel simpel: stenen, gras met madeliefjes en olijfbomen en zo hier en daar een cipres.
Verder heb ik geen idee, maar als je hortensia's mooi vindt zou ik ze gewoon laten staan. Zelf zou ik er ook graag lavendel in zetten, hoewel dat natuurlijk meer provencaals is. Wel ook Zuid-europees.

Primavera

Primavera

14-06-2010 om 13:00

'kijkt even uit het raam'

Hier ben ik al. Hortensia's zat hier, dus ze zijn in ieder geval niet on-Toscaans.
De bomen zijn denk ik het grootste verschil met Nederland. Hier hebben ze vaak olijven, magnolia's of citroenbomen in de tuin. Die Magnolia's worden dan in een kegelvorm gesnoeid. We hadden er een in onze vorige huis. Vreselijke bomen, ze hebben grote altijd groen blijvende bladeren, wat betekend dat ze het hele jaar door blijven vallen. Snoeien kost een kapitaal, want ze zijn te hoog om het zelf te doen en de schaduw die ze geven is zo dicht dat het gras eronder zeer miezerig wordt. Het was wel de meest fantastische klimboom die de kinderen zich konden wensen. De drie olijven die we in de tuin van ons nieuwe huis hebben bieden lang niet zoveel perspectieven.
Parasoldennen en cipressen zie je alleen in de grotere tuinen en publiekelijk groen van scholen e.d. (lekker voor pijnboompitten), omdat die heel erg groot kunnen worden. De heggen zijn vaak gemengd en ook jasmijn heggen zie ik de laatste tijd veel.
Veel planten die in Nederland als kamerplant worden gehouden kunnen hier gelijk de tuin in en worden daar ook stukken groter. Maar dat zal met het Nederlandse klimaat wel niet houdbaar zijn en natuurlijk veel geraniums.
Bijna iedere Toscaanse tuin die ik tot nu toe gezien heb, hebben allemaal een kruidenhoekje met een grote rozemarijnstruik, witte of paarse salvia en één of meerdere soorten tijmplanten. Howel het geen keukenkruid is staat er ook vaak lavendel bij.
Wat echter de Toscaanse sfeer geeft is de gewoonte om delen van de tuin te betegelen (vaak in terracottakleur) en veel planten en struiken in terracotta vazen te laten. Vaak ook op verschillende hoogten en hangend.
Glimlachend bedenk ik me net dat eigenlijk de meest "Toscaanse" tuin hier in de buurt die van een Amerikaanse vriendin van me is. . Zij heeft ook druiven laten groeien van de ene kant van de oprijlaan naar haar huis toe en verder allemaal potten met planten en er tussendoor verschillende beelden die ze zelf maakt, aangezien ze schilder/kunstenaar is.
Groeten Primavera

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.