Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

anoniem

anoniem

09-05-2010 om 14:58

Wie heeft er tips voor als je chaotisch bent en moeilijk kan plannen?

Ben moeder van 2 kids en van de derder in verwachting(23 weken),ik werk daarnaast 1 week 22u en 1 week 30u ,dus vrij veel!
Manlief moppert de laatste tijd nogal over het huishouden en ook dat ik teveel geld uitgeef aan wekelijkse boodchappen(krijg 200 euro p.w en het is vaak nog op,maar daarvan ga ik ook naar de drogist,haal ik verjaardagcadautjes of nu voor moederdag iets enz.)
De kinderen kunnen ook zo'n rommel maken en ik stuur ze dat ze het zelf op moeten ruimen,maar vaak mag ik de andere helft doen,ik heb 1 keer in de 2 weken poetshulp,maar da's eigenlijk te weinig(zij is mijn familie,dus probeert me ook wat te hepen ordenen)
Ik houd het allmaal gewoon niet bij,manlief heeft een eigen bedrijfje en is maar weinig van de tijd huis(moet ook vaak s ochtends weg om 4.00u op en is s'avonds dus bekaf,dus komt de zorg van de kinderen(naar bed doen,in bad ook op mij neer),maar als ik dat allemaal zeg dat zegt ie hoe deed ons moeder dat vroeger dan met 3,ik zei die werkte toen niet en ik kan(nu de kids vakantie hebben)nou eenmaal niet zo makkelijk poetsen met een peuter en kleuter die ook aandacht vragen,vooral de jongste nog)
Ik denk wel eens ligt het echt allemaal aan mij,ik ben idd chaotisch,ook na de bevallingen gekregen dat ik alles opschrijf de hele dag wat ik nog moet doen en vaak ook in mijn hoofd aan het nadenken van dit moet nog en dat,is ook niet fijn,maarja het is niet anders
en deze tijd is gewoon duur,dan moet manlief niet zeuren dat ie perse coca cola wil enz,dat maakt het wel duurder!
Pfff,ik hoop straks dat ik het allemaal trek met 3 kinderen,want de derde was niet gepland,maar kan het nu al niet bijhouden in het huishouden,en manlief vind dat ik s'ochtends genoeg kan doen als de kids op school zitten,maar dan boodschappen en als ik middagdiensten heb en het huis s'ochtends poets,ben ik door de zwangerscahp bekaf tegen de avond en de dienst duurt dan nog tot 22.30u!
Herkent iemand dit of heeft iemand tips hoe je beter kunt plannen,mijn moeder heeft dit helemaal nooit gehad,is ijverig in het huishouden en kon het zlefs met 3 kids ook prima organiseren(maar die werkte ook niet vroeger)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
anoniem

anoniem

09-05-2010 om 15:02

Oh ja en niet te vergeten door mijn zwangerschap ben ik eerder e

Oh ja nog een belangrijk punt ik ben nu ook eerder moe en bij mijn werk moet ik 7 of 8u staan,dus van tevoren of erna heb ik weinig puf voor dingen,vooral s'avonds ben ik helemaal op!

Marie E

Marie E

09-05-2010 om 15:46

Misschien

kun je beginnen met je hulp 1 x week te laten komen. En ook een keertje extra om de boel weer vlot te trekken. Het helpt vast als je huis weer op orde is, zodat je het makkelijker kunt bijhouden.

Je leeft nu in de tropenjaren met je gezin: peuter, kleuter, zwangerschap, baan en huishouden. Check met je werk ook eens hoe het zit met je diensten en je zwangerschap. Je kunt misschien worden vrijgesteld van onregelmatige diensten.

Succes!

even zo

even zo

09-05-2010 om 16:21

Reactie

Allereerst vind ik 200 euro pw aan boodschappen+ cadeau's erg veel.
Ik heb 3 kinderen en kom met 85 euro per week rond incl. de drogist (geen kinderen meer in de luiers) Omdat ik basisschool kinderen heb waarvan er 2 volwassen porties eten ben ik dus aan voeding denk ik in verhouding weer meer kwijt, dus ik zou als ik jou was toch eens bij gaan houden waar het geld aan op gaat dus de bonnen maar eens echt even bewaren! (schema van ene Claudia aanvragen bijvoorbeeld).
Als je de boodschappen incl. de luiers terug zou kunnen brengen tot 100 euro dan zou je 100 euro overhouden. Dit zal vast niet allemaal aan cadeau's opgaan denk ik dus als je kan besparen op je boodschappen kan je elke week een poetshulp laten komen. Volgens mij kost een poetshulp zo'n 12.50 per uur of zo?

Wat het chaotisch zijn betreft en het niet goed toe komen aan het huishouden: er zijn op internet poetsschema's te vinden. Je hebt al een poetshulp dus dat scheelt.
Ze probeert je ook te helpen ordenen, dus dat moet toch ook wat schelen.
Maak een lijst wat elke dag/week/maand moet gebeuren en plan dit in. Het moet toch mogelijk zijn om elke dag 1 uur iets te doen aan je huishouden? Zo kan je het ook bij houden.
bv op 1 dag bedden verschonen, een andere dag boven stoffen en stofzuigen, een andere dag sanitair, een andere dag strijken, een andere dag de beneden verdieping.
Ik weet natuurlijk niet hoe vroeg je moet beginnen, maar dan kan je bij thuiskomst misschien nog wat doen. Op je vrije dag kan je zowel 's ochtends als 's middags een uurtje in je huishouden aan de slag, dan is het mooi verdeeld en wordt je minder moe dan als je achter elkaar doorwerkt.
Je man kan natuurlijk ook wat doen, hebben jullie daar geen afspraken over gemaakt?

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Het klinkt misschien een beetje streng maar volgens mij heb je er niets aan als ik medelijden met je toon omdat je daar niet mee geholpen ben.

Succes in ieder geval.

Even zo

..had je gelezen dat anoniem zwanger is?
Want dat mis ik in jouw directieve goedgemeende betoog.

200 euro

Hoi,

Ik raad je aan om maar 1x per week boodschappen te doen. Meestal lukt het mij aardig. Dat kan een hoop schelen aan impulsaankopen.
Doe een briefje in je portemonnee met de komende verjaardagen. Als je iets in de aanbieding ziet koop je het alvast.Zo ben ik soms maar 5 euro kwijt aan een goed boek of 2,50 aan een kindercadeautje.
Het geld dat je overhoud kun je besteden aan extra schoonmaakhulp.
Overigens vind ik dat je man wel wat begripvoller mag zijn nu je zwanger bent. Ik vind het een hele prestatie dat je het uberhaupt volhoudt.Ik heb zelf ook altijd 30 uur gewerkt en dat valt soms niet mee. In dan had ik niet eens 2 kleine kinderen ernaast.
Hij mag zelf zijn handen ook wel wat meer laten wapperen.
Zo dat is eruit!

Damajo
Verder vind ik dat

Zin afmaken

Ik zal mijn zin even afmaken: Verder vind ik dat je kleine kinderen niet zo gemakkelijk zelf kunt laten opruimen, maar beter samen met ze. Hebben ze veel speelgoed op hun kamer? Dan kun je overwegen een gedeelte tijdelijk weg te bergen zodat het minder snel rommelig wordt.
Probeer zelf zoveel mogelijk op 1 plaats tegelijk op te ruimen anders ren je van hot naar haar en heb je na een uur nog het gevoel dat het niets opschiet.Als je huis te vol is kun je ook in de huiskamer wat spullen weghalen en in een doos naar zolder/schuur verplaatsen. Scheelt een hoop afstoffen/opruimen en je krijgt meer overzicht en minder chaos in je hoofd.

succes!

Hanne.

Hanne.

10-05-2010 om 11:19

Niet te veel willen

Ik zou zeggen: probeer niet te veel te willen. Op een dag dat je werkt doe je daarna gewoon niet veel meer dan eten koken, en de kinderen in bed krijgen. Schoonmaken etc gebeurt niet op die dagen. Energie kan je beter aan wat anders besteden. (bovendien als je niet thuis bent kan het ook niet vies worden)

Maar dan moet je op een dag dat je thuis bent niet proberen alles in één keer te doen. Met 2 kinderen om je heen doe je gewoon iet al te veel. Stel je zelf als doel om 1 ding te doen. Bv de kamer stofzuigen, de was opruimen of iets dergelijks. Is zowel voor jezelf als voor de kinderen overzichtelijk. Mama nu een half uur niet storen want ze moet iets doen. Dat kunnen ze ook als peuter best leren. Desnoods zet je ze op zo'n moment even voor de TV. Evt kan je ook een lijstje maken met 7 dingen die je deze week wil doen. Geeft ook rust in je hoofd.

Voor de boodschappen zou ik ook kiezen om nog maar 1x per week te gaan, en dan te werken met een lijstje. Meestal vraag ik vooraf aan m'n partner of er nog wensen zijn. Zijn die er op dat moment niet (wat meestal zo is) dan heeft hij pech, of kan het later zelf gaan halen.

Overigens heb ik me verbaasd over de opmerking dat je 200 euro per maand 'krijgt' voor de boodschappen. Hoe zo krijg je dat, je werkt toch net zo goed als je man? Hoeveel geld 'krijgt' hij per maand voor de dingen die hij moet doen.?

dc

dc

11-05-2010 om 00:07

Man inruilen?

Geintje natuurlijk, maar hij klinkt echt vreselijk. Mijn man vindt het belangrijker dat ik me goed voel, dan dat het huis in orde is. Hij vergelijkt me gelukkig niet met zijn moeder, die 4 kinderen heeft grootgebracht in een spiksplinterschoon en georganiseerd huis (in tegendeel, hij noemt z'n moeder lachend een huishoudmaniak).

Ik heb 2 jonge kinderen, ben door omstandigheden (verhuizing naar buitenland) nu voltijd thuis met de kinderen, 4 en 2, gaan niet naar school, en het huis is over het algemeen een chaos. Ik doe liever leuke dingen met de kinderen, dan dat ik de hele tijd bezig ben met huishouden. Mijn man vindt het prima. Als het hem teveel wordt pakt hij zelf de stofzuiger (wat eigenlijk nooit gebeurd).

Echt huishouden doe ik op zaterdag een paar uur, wanneer mijn man met de kinderen de hort op is. Voor de rest hou ik het een beetje bij.

Mijn man en ik koken beiden in het weekend 1 maaltijd voor doordeweeks. Dat is echt fijn, dan hoeven we enkel nog maar op te warmen. We eten ook 1 keer per week pizza uit de supermarkt, een beetje opgeleukt met extra kaas.

Verder, investeer in een paar ikeakasten met ladebakken, waar je alle rondslingerende zooi 's avonds zo in kunt kieperen. Neem een weekend, ga door het huis, en kieper zoveel mogelijk weg. Kijk ook welke meubels je eigenlijk niet nodig hebt. Hoe meer lege ruimte, hoe makkelijker op te ruimen. Kijk kritisch naar het wasgoed. Verschoon de bedden en handdoeken minder vaak, en vaak kan kleding ook nog wel een keer mee. Gooi het strijkijzer de deur uit. Kleding ziet er na een uur dragen weer hetzelfde uit als ervoor. (ik strijk enkel de shirts van mijn man en een enkel kledingstuk).

En verder, als je 's avonds werkt, duik je 's ochtends je bed in wanneer de kinderen op school zijn. Je hebt je rust nu hard nodig! Kijk of je boodschappen via internet kunt bestellen en thuis kunt laten bezorgen, ideaal!

En qua financien, maak 's weekends een weekmenu, en koop enkel dat. Dure cola enzo gewoon niet meer kopen, want dat is harstikke duur en ongezond, dan drinkt hij maar water toch?

Kiki

Kiki

11-05-2010 om 09:03

Nou inderdaad

Laat het hem lekker zelf doen als het hem stoort. Jij bent zwanger, je werkt ook.
Wat mankeert er aan zijn handjes?

Als mijn man dat zou wagen zou hij op de bank slapen Maar mijn man is een echte lieverd en mogelijk nog chaotischer dan ik.

Maar goed, daar heb je niets aan, tips:

Doe de boodschappen een maal per week (zonder de kinderen) met een boodschappenlijstje. Dat scheelde bij ons zeker de helft aan geld voor de boodschappen (scheelt nog tijd ook)

Laat de hulp vaker komen en laat haar ook strijken (dat scheelt een partij tijd!) Mijn hulp komt twee keer per week en ze doet alles

Neem een oppas aan huis die ook strijkt of zuigt. Voor een oppas aan huis krijg je, mits geregistreert, ook kinderopvangtoeslag. Dus met drie kinderen zeker de moeite

Maak een schema (zei zij alwetend, die nog nooit ook maar een schema voor het huishouden heeft opgesteld)

Laat de kinderen lekker meehelpen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.