Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

oregano

oregano

20-12-2012 om 14:09

Wie heeft tips om van te voren een aardappelovenschotel te maken voor 1e kerstdag?

Dit jaar komt de familie bij ons, dus ben ik nu al bezig met lijstjes en wat stress of het allemaal wel gezellig wordt en ik niets vergeet enzo.
Nu wil ik van te voren het aardappel hoofdstuk klaarmaken.
Bv zo'n ovenschotel met gegratineerde aardappelen en nog iets zoiets met aardappelen erbij. Wie heeft tips? En als ik het deze week maak kan ik het dan gewoon invriezen? Blijft dat wel lekker?
Moeder maakt kalkoen dan een salade erbij en zo moet het dan maar goed zijn dacht ik.
Groet oregano

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nou eh

Je hebt er niet zoveel aan, maar qua aardappelen doe ik dit jaar een stoofschoteltje met aardappelkroketjes uit de oven. Makkelijk dus.

Gratin dauphinois noemen wij het

Aardappels 15 min koken, af laten koelen en in plakjes snijden. Deze dakpansgewijs in een ovenschaal leggen.
Mengsel maken van 1/8 l slagroom, klein scheutje bouillon ( van blokje), 2/3 teentjes knoflook, zwarte peper en evt wat zout. Dit over de aardappels gieten, wat fijngehakte ( of uit een potje) peterselie erover strooien en afdekken met geraspte kaas. Ca 40 min bij 180 graden, kan goed een dag van te voren, maar heb het nog nooit ingevroren.

Hier

Ik ben van plan pommes duchesse te maken (van die pureetorentjes) en die inderdaad in te vriezen. Waarbij ik aanteken dat wij een ruime vriezer hebben, en dat lijkt me wel nodig ook want ze moeten natuurlijk los van elkaar worden ingevroren. Eenmaal ingevroren schijnen ze probleemloos in een zakje te kunnen worden gestopt om op het gewenste moment te voorschijn te worden gehaald.

Ik ga dat dit weekend doen, mocht het problemen geven dan heb ik nog een dag voor een alternatief (en dat alternatief komt dan vermoedelijk in een zak van Ap)

Ik weet niet of je gratin nou zo handig kan invriezen eigenlijk. Dat is volgens mij vers echt wel lekkerder. Maar misschien zijn er mensen die goede ervaringen hebben. Gratin is verder op zichzelf niet moeilijk. Wel vind ik dat het altijd net wat meer tijd kost dan je denkt om die aardappelen in nette schijfjes te snijden en ze daarna dakpansgewijs te stapelen. Aan de andere kant: je kan m helemaal voorbereiden aan het begin van de dag en dan hoeft-ie daarna alleen de oven nog maar in. Ik kook de aardappels overigens niet voor, maar dan is de oventijd langer.

Groeten,

Temet

nathalie

nathalie

20-12-2012 om 19:54

Aardappelplakjes

Als ik daar iets van wil maken dan vind ik het veel makkelijker om aardappels te schillen, in de gewenste plakjes te snijden (dunne plakjes gaan goed met schijfjesrasp of kaasschaaf), goed te wassen (belangrijk!) en dan pas even de kook eroverheen, afgieten in een vergiet. Voordeel is dat alles even gaar is en niet de plakjes van de buitenkant gaar en de plakjes van de binnenkant nog bijna rauw, en dat je niet hoeft te laten afkoelen voor je kunt snijden zonder je vingers te branden.

Plakjes

Als ik een gratin maak, koop ik altijd een zak met aardappelschijfjes (geschild en al). Wel zo makkelijk en je gratin is zo gemaakt.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

oregano

oregano

25-12-2012 om 13:35

Kan die aardappel gratin nu al in de oven voor vanavond?

Er moet nl ook een varkenshaas schotel in 30 min, en die aardappelschotel dus. Kan ik die gratin nu al klaarmaken en dan opwarmen (hoe? magnetron of weer in de oven) als we gaan eten?
Stress slaat nu wat toe, straks zijn hier 12 mensen, pffff.
Iedereen fijne kerstdagen gewenst!
Oregano

P

P

25-12-2012 om 16:32

Oven

Je kunt altijd 5 min korter in de oven doen en die 5 min als laatste dus nog even inzetten als verwarmen/afmaken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.