Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Jacoline29

Jacoline29

28-11-2009 om 16:41

Wie kan me helpen aan een plan de campagne? Verhuizing

Binnenkort gaan wij verhuizen.Op dit moment staat de datum op feb 2010.ook zijn er al geruchten dat het huis over 2 weken wordt opgeleverd.Allemaal heel leuk,met inpakken thuis gaat het goed,maar als we de sleutel hebben,hoe moet ik beginnen? adreswijzigingen ed zijn al gemaakt,moet alleen nog een datum op.
Het is een nieuwbouwwoning die zonder keuken wordt opgeleverd,wel zit er een badkamer en wc in die al klaar zijn.
De muren moeten gesausd,de vloer moet gelegd,daarna kunnen we pas met meubelen aan de gang.

Het lijkt mij logisch om te beginnen met sauzen,maar ja,per kamer gaan werken?
Als eerste lijkt mij de woonkamer het belangrijkst met de vloer voordat de keuken(open keuken) komt,daarna pas naar boven gaan werken of toch niet?Of moet eerst de keuken geplaatst zijn en dan de vloer gelegd?
wie helpt,kan me helpen?

Jacoline

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sancy

Sancy

28-11-2009 om 17:11

Nou

ik zou van boven naar beneden werken. En dan zou ik eerst sauzen, en daarna de vloeren leggen (dan is het niet erg als je eens wat morst op de vloer) terwijl ondertussen de keuken geplaatst wordt.
In het archief staan vast veel verhuistips, heb je daar al gekeken?

angel3

angel3

28-11-2009 om 18:25

Eerst stucen!

dat is echt wel nodig met een nieuwbouw woning tenzij je overal gaat behangen.
Ik weet niet hoeveel budget je hebt en waar je woont maar wij hebben een goeie, die nu net klaar is met onze nieuwbouwwoning. We hebben hem beneden meteen alles laten spuiten met een mooie off white. Dat is dus helemaal klaar! dat geeft enorm veel troep en moet dus echt als 1e.
Dat kost je een week of 2 als je het hele huis doet.

Na het stucen ga je sausen en behangen, dan kan je nog lekker kliederen.
OOk moet je bedenken of er nog klusjes zijn die echt gedaan moeten worden zodat dat ook meteen kan. Wij hebben bijv een palfonnetje op zolder laten verlagen en schuifschotten laten maken.

Vervolgens moet je beslissen of wil je wil dat de keuken eerst moet of dat je de keuken OP de vloer wil..... dat is een keuze. Ik zou eerlijk gezegd eerst de keuken doen en dan de vloer omdat je dan minder kans op beschadiging van je vloer hebt. Maar goed afhankelijk van die keuze plan je de keuken plaatsing in.
Vergeet ook je raamdeco niet dat wellicht ingemeten moet worden.

Het komt allemaal best nauw omdat het ene eerst moet en dan pas het andere.
Als je weet wanneer je vloerenlegger komt kun je je verhuizing in gaan plannen. Je adreswijzigingen zijn het ALLERminst belangrijk. Dat komt wel.

De rest en vooral het inplannen er erbovenop zitten kost tijd en energie.

Maw heb je al een stucer bijvoorbeeld? het is echt gunstig als die op dag 1 na oplevering erin kan. Dat scheelt tijd want verder kun je echt niks doen anders.
Sausen over een nieuwbouwmuur na oplevering is echt niet mooi en is een slechte ondergrond. De stucer van ons heeft ook boven een primer erop gespoten zodat ik verder niet hoefde voor te behandelen.

Suk6 met plannen. Ik ben blij dat wij bijna klaar zijn morgen laatste behang en dan volgende week de vloeren. Medio dec verhuizen. Van oplevering tot verhuizing 6 weken. Alles superstrak gepland

Als je adres wil hoor ik het wel
groet

Lies

Lies

28-11-2009 om 19:10

Verhuizen

hoi
wij zijn vorig jaar naar een nieuwbouwwoning verhuisd en jee wat viel het tegen wat er allemaal gedaan moet worden! hoe dichter de verhuisdatum dichter bij kwam, des te meer dingen bedacht ik me die gedaan moesten worden. Inderdaad, de verhuiskaartjes was het minst belangrijke zo ongeveer

ik heb, ook om rust in mijn hoofd te krijgen en om niets te vergeten, een lijst cq planning in excel gemaakt. ik heb al even gezocht maar ik heb 'm weg gegooid. was wel erg handig om zelf een volgorde in elkaar te zetten.

maak in een kolom van boven naar beneden willekeurig alles wat gedaan moet worden. per activiteit 1 regel zoals:
- lampen ophangen
- muren verven
- vloerbedekking laten leggen
- laminaat leggen
- keuken laten plaatsen
- gordijnen uitzoeken
- gordijnen laten opmeten
- gordijnrails ophangen
- gordijnen ophalen en ophangen
- verhuizen van de spullen die je niet gebruikt
- verhuizen van de bedden en keuken spullen

't is even een klein lijstje, maar om te laten zien hoe het er uit ziet. Met excel kun je dan bovenin in de rij de dagen neerzetten. 1 hokje per dag. Maak de dagen waarin je de activiteit wil laten plaatsvinden, gekleurd.

op deze manier kun je spelen met je planning en krijg je ook vanzelf door wat eerst moet en wat later kan. enkele tips: ik zou eerst de slaapkamers klaar maken, daarna beneden (van boven naar beneden werken). Allereest nog aanpassingen maken (muurtjes aanpassen oid) als dat nodig is. daarna de muren laten stuccen, spachtelputzen oid en daarna indien nodig verven. Daarna de vloer leggen. zorg dat je op tijd de gordijnen besteld: als je ze nu al uitkiest kun je ze bij de vooroplevering opmeten en bestellen dan zit je niet al te lang in een open, kaal huis.
de keuken laten plaatsen kan nadat je de vloer hebt geplaatst zodat alles in 1 keer goed ligt, maar ik zou dan te bang zijn voor beschadigingen. wij hebben hem laten plaatsen voordat de vloer er in lag.

tijdens het klussen hebben we elke keer dat we naar het huis gingen al een auto vol met verhuisdozen meegenomen. op die manier hadden we de meeste spullen (die we niet meer gebruikten) al verhuisd. op zolder hadden we een plek waar we alle dozen neer konden zetten, waar we de eerste tijd toch niets zouden gaan doen. Op de verhuisdag zelf hadden we alleen nog bedden, kasten, kleding en spullen die we veel gebruiken. dat valt dan enorm mee.

dat is alles wat ik zo even kan bedenken!

succes
Lies

Merel78

Merel78

28-11-2009 om 20:24

Hier

wij zijn anderhalf jaar geleden verhuisd naar een nieuwbouwwoning. Wij zijn boven begonnen (de een de zolder en trapgat verven), de anderen gestart in de kamer (behangen). we hadden vrij veel hulp. een week na de sleuteloverdracht kwam de keuken, toen die er eenmaal inzat, zijn we de woonkamer gaan behangen en laminaat gaan leggen (in die volgorde dacht ik). lampen en gordijnen kwamen later. We zijn snel verhuisd omdat ik met een andere baan ging beginnen en graag nog wat dingen wilde uitpakken, en dochterlief was toen net 1 en reageerde met veel onrust op alle wisselingen, dus dat wilden we zo snel mogelijk doen. Dus een heel aantal dingen hebben we later pas gedaan. Gordijnen hebben we dus later in alle rust uitgezocht, lampen hangen er voor een deel (ok, ook financiele redenen, we willen iets moois, maar beetje pech gehad met de auto). En als laatste dus schoonmaken en verhuizen. zelf gedaan met een gehuurde auto, binnen een dag stond zowat alles er, laatste restjes hebben we in de week erna opgehaald. Oh ja, de vloerbedekking boven kwam idd. ook na het behangen. en vervolgens dan de plinten nog.
ze zeggen trouwens wel eens dat het juist slim is om van boven naar beneden te werken omdat de woonkamer het belangrijkste is en dus wel af moet, dat is je leefruimte. dan loop je niet het risico dat de rest 'later' veel later of helemaal niet meer gebeurt.
Wij vonden het trouwens ook zo irritant, bij ons is het ook veel eerder opgeleverd, en we zaten toen ook met de keuken bestellen. Gelukkig kon ie uiteindelijk 1 week na de uiteindelijke datum komen, dus dat kwam perfect uit. maar je moet dat wel ruim van tevoren weten (bij ons 14 weken van tevoren, werd uiteindelijk iets van 10 of 11 weken). Naar achteren verzetten kan, maar kost je geld.

Merel
succes met verhuizen!

Merel

Jacoline29

Jacoline29

29-11-2009 om 10:47

Aanvulling

Wat ik vergeet te zeggen is dat de muren behang klaar (dus gestucd?)met een strakke laag opgeleverd wordt,ook het plafon ed is dan ook al gespoten,dat zat bij de prijs inbegrepen v/h huis.We hebben nl een koopgarant woning gekocht in Heerhugowaard,dus de woningbouw betaald 25% van de woning,wij de rest.De keuken hebben we vrijdag opgemeten.Wij hebben het geluk dat er familie in de keukenbranche zit,waardoor we de keuken zelf kunnen plaatsen.
We krijgen hulp en we kunnen dus zodra we de sleutel hebben gelijk gaan sauzen,omdat de muren al glad zijn.Dit hebben we zelf gezien vrijdag.

Jacoline29

Jacoline29

29-11-2009 om 11:04

En nog wat

We moeten denk ik in de woonkamer beginnen met sauzen,omdat dat wit wordt,daarna gaat er een kleurpasta is voor de slaapkamer v/d jongste(geel),voor de oudste heb ik nog een vrij nieuwe emmer staan(blauw) en de middelste heeft roze gekozen(niet te roze,maar heel licht)dus kleurpasta rood erbij gekocht.
Woonkamer wordt wit(we hebben donkere meubelen,dus dat geeft de woonkamer al kleur)Slaapkamer jongste licht geel/zacht geel,middelste roze/heel licht roze en oudste lichtblauw.Deze kleuren hebben ze zelf uitgekozen.Ieder kind krijgt ook nog een behangrand van hun favoriete karakter (cars,princess en Dora)
Oudste cars rode behangrand,middelste princess is donker roze en de jongste dora,paarse behangrand,daar staat swieber niet op.
Gordijnen nemen ze mee,wordt bij 2 nog wel vervangen,omdat ze verkleurd zijn door de zon.
We kunnen in februari €1000,- max eigen geld in het huis steken.Rest komt in april,dan gaan we vervangen wat vervangen moet worden.
Keuken komt uit het bouwdepot.

angel3

angel3

29-11-2009 om 19:46

Let op behangklaar

Jacoline bij ons is het ook behangklaar opgeleverd. En dat is het dus ook. Behang klaar en niet 'saus/verf'klaar.
Ik wil je echt niet ongelukkig maken maar de muren zijn ongestucd echt niet mooi om te verven. Er zitten oneffenheden in. De muur is zuigend en heeft voorbehandeling nodig (voorstrijkmiddel), maar zoals gezegd liever nog een soort van stuclaag erover.
De muur wordt anders niet egaal. Het plafond is inderdaad gespoten en als dat oke is dan is dat netjes genoeg. Wij wilden het liever glad hebben dus hebben dat mee laten stucen maar dat hoeft inderdaad niet.
Ga echt even goed navragen hoe en wat met die muren want anders is het echt zonde.....

(ps ik sprak vandaag onze vloeren man. Die zegt dat je als je hout neemt nooit je vloer onder de keuken moet laten leggen. Dus keuken eerst dan de vloer. Dit omdat hout gaat werken en de keuken heel zwaar is en dan krijg je rare werking van het hout en kan van je keuken zelfs de kit rand losgetrokken worden)

klusse!

Let op behangklaar - 2 (vermacel)

Beste Jacoline,

Wij zijn ook net in een nieuwbouwwoning getrokken. Ook behangklaar, en dat is, zoals Angel al aangeeft, iets anders dan verfklaar. Nu wist ik dat, want dit is mijn tweede nieuwbouwwoning. Grote gaten en deuken vullen met muurvuller, voorstrijk, latex, dat was het plan, en zo is het ook gegaan. De betonnen muren waren al gestuct, en dat zat er keurig glad op.

Maar let op.

Aan de voor- en achterkant waren de muren gemaakt van Vermacel-platen (missch. Fermacel, ik heb het alleen gehoord). De grens tussen zo'n plaat en het stucwerk gaat enorm werken. We waren gewaarschuwd, maar eigenwijs. Nu zitten er dus forse scheuren in het verfwerk in de hoeken.
De tip van de Eigen Huis-meneer was: overal glasvezelbehang, en dan over dat behang heen schilderen. Door dat behang zijn alle wanden meteen glad afgewerkt, je hoeft niet met muurvuller en voorstrijk aan de gang en de werking tussen de verschillende materialen wordt door dat behang opgevangen. Wij hebben dat dus niet gedaan, en daar heb ik wel een beetje spijt van.

Verdere tips: zorg dat je tijdig al je vloer- en raambedekking hebt uitgekozen en maak alvast een voorlopige afspraak met vloerenboeren etc. Want als je dat allemaal nog regelen moet als de woning feitelijk al is opgeleverd ben je aan de late kant. Je kan alvast schattingen maken adhv de plattegrond, al zal elke leverancier ook nog een keer willen inmeten.

Je hebt voor die lui dus altijd minstens 2 afspraken: een voor het inmeten en een voor het leggen/ophangen. En bij linoleum 3, namelijk nog een voor het aanbrengen van de ondervloer

O ja, is dit je eerste nieuwbouwwoning? Zo ja, dan vertel ik je nu alvast dat het enorm stoffig gaat worden. Kijk of je ergens een oude stofzuiger kunt scoren om daar te gebruiken zolang het werk duurt, want als je je goede stofzuiger daar neerzet kun je die nadien weggooien. Het meeste stof en gruis gingen wij trouwens te lijf met stoffer en blik.

Veel plezier (en sterkte) ermee!

Temet

Jacoline29

Jacoline29

30-11-2009 om 11:08

Temet

Het is onze 2e nieuwbouwwoning,maar bij de eerste zat er al bouwbehang ed op toen we erin gingen,moesten toen alleen de vloer nog leggen.
In dit huis wordt het behangklaar gemaakt,dus zonder bouwbehangetje.Dus moet ik eerst dan toch voorwerk spul er op doen begrijp ik.De buitenmuren zijn van beton,het is geleverd als kant en klaar pakket,was een kwestie van in elkaar zetten door de bouwvakkers.Alleen de echte buiten muur is gemetseld en de binnenmuren zijn van blokken en niet dragend.Dak een houten frame waar men nog wel netjes de dakpannen ed op hebben gemaakt en platen oid.Ik zit nl met mijn neus boven op de bouw,omdat ik aan de overkant woon van het project.
De muren zuigen nog wel dan,dus voorstrijk doen en gaten dichten.Goede tip.
Zelf hebben we wel de woonkamer muur gezien,klaar,dat was behoorlijk netjes en strak.Op het moment van oplevering maar goed kijken.
Rijst mij nog een vraag.Als wij begin februari de sleutel krijgen,zeg 5 februari,betalen we dan gelijk voor de maand februari dan de hypotheek,of krijgen we de rekening eind februari?We hebben nl ook een strakke planning op financieel gebied en ik wil weten of ik nu wel of niet dubbele kosten krijg voor die maand.zo ja dan kan dat in de planning gezet worden,manlief dacht dat we pas eind feb de hypotheek krijgen en ik denk begin feb.

Jacoline

Wat die hypotheek betreft - ik weet het gek genoeg niet eens meer. Ik zou even de hypotheekverstrekker bellen.

Wat die muren betreft: als dat beton niet met een stuclaagje wordt bedekt dan zitten er allemaal hele kleine gaatjes in. Daar kan je niet tegenop smeren. Dan moet je of laten stucen, of behangen, of er maling aan hebben. Dat had ik met een dragende muur in mijn vorige huis (en toen had ik maling). In dit huis zijn alle betonnen wanden afgestuct, maar voor en achterwand waren dus met die vermacelplaten bekleed. De tussenmuren, van gasbetonblokken, waren ook verder niet afgewerkt, maar dat spul is van zichzelf vrij glad.

Eigenlijk doe je er trouwens goed aan om de muren eerst af te nemen met water met een scheut ammonia voordat je de voorstrijk erop doet. Aldus de klusjesman die wij hebben laten schilderen (omdat we zagen dat we het zelf niet gingen redden - maar het is op zich goed te doen hoor)
Dan is het dus: gaten vullen en glad maken, laten drogen (duurt een paar uurtjes) afnemen, paar uur laten drogen, voorstrijk, laten drogen (overschilderbaar na 12 uur meen ik, maar zie de emmer), eerste laag latex, laten drogen, tweede laag latex.
Maar goed, tegen de tijd dat jij je laatste muur in de voorstrijk hebt kan je de eerste muur alweer gaan schilderen natuurlijk.

O ja, nog iets. Pas op met die voorstrijk, het is een soort plakspul, en als je het op de ramen of sponningen morst doe je er goed aan dat zo snel mogelijk weg te halen. Laat je het een paar maanden zitten, dan wordt het vies en krijg je het er niet goed meer af.

En regel een boorhamer, als je iets in de betonnen wanden wilt hangen. Daar ben ik een maand ofzo geleden nog een draadje over begonnen

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.