Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wie kent deze plant

Zoon heeft planten (in het wild) gevonden met een soort kleine boontjes eraan, na de bloei. Als je de boontjes aanraakt springen ze abrupt open, krullen razendsnel op en tonen de bruine zaden. Ik dacht dat het wel een kruidje-roer-me-niet zou zijn, maar na gegoogle is dat dus niet zo. Wie kent deze plant?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Springbalsemien?

Hmm, ik weet niet of Springbalsemien al zaad heeft gezet in juli, maar het is wel een plant die een beetje lijkt op wat jij beschrijft. De zaden schieten weg zodra de zaaddoos zich opent. Mooie plant, maar een verschikkelijke uitzaaier!

Hier een link waar je hem kunt bekijken: http://gallery.zoom.nl/foto/649501/macro-s/springbalsemien.html

Chris

Silone

Silone

16-07-2009 om 11:08 Topicstarter

Chris dat is hem!

Je hebt een jongetje heel gelukkig gemaakt
Ik had er echt nog nooit van gehoord. Heb jij dit soort kennis zo maar op zak?

Mamvantwee

Mamvantwee

16-07-2009 om 11:09

Er zijn zoveel planten

Er zijn veel meer planten met openspringende peulen. Van onkruid (ik noem het springkruid) tot vlijtige liesjes. Gaat het om een grote plant? Een bloeiend exemplaar? Wat voor bladeren zitten eraan?

Mamvantwee

Mamvantwee

16-07-2009 om 11:09

Ok...

gedetermineerd, blijkbaar!

Valt wel mee

Ik ken de Springbalsemien uit mijn studententijd (vele, vele jaren geleden) toen ik veel ging wandelen in de omgeving van Maastricht en een medehuisgenoot mij een keer op deze plant wees. En omdat ik een absurd geheugen heb voor namen, wist ik dat dus nog, haha.

Chris

Iris

Iris

16-07-2009 om 19:41

Pas maar op

Voor je het weet staat je tuin vol en je komt er niet meer vanaf. Woekert enorm!

Ach

springbalsemien is inderdaad enorm onkruid, en ik was dan ook verbaasd dat je het kennelijk nog niet eerder had gezien. Maar het is geen zevenblad: de planten zijn makkelijk uit te trekken en een eenmaal uitgetrokken plant komt niet meer terug. Alleen: ze zaaien zich zo uit dat je nooit maar éen plant hebt.

Bij mij komt het regelmatig aanwaaien (aanspringen?) maar de zaailingen zijn makkelijk te herkennen dus die trek ik dan altijd maar uit. Dit jaar geen balsemien gezien. Zevenblad daarentegen...

Groeten,

Temet

Silone

Silone

17-07-2009 om 09:42 Topicstarter

O, maarrr

Ik heb ze niet in de tuin, nooit gehad ook. Echt, ik heb de plant nooit gezien, nooit van gehoord en ik vind het fascinerend hoe de peulen opkrullen.
Ik zal alleen zoon opdragen de peulen niet mee naar huis te nemen begrijp ik.
Overigens heb ik 7-blad bijna uitgeroeid door consequent met wortel en al uit te rukken.

ishtar

ishtar

17-07-2009 om 14:00

Ooh, knijpkruid

zo noemden wij dat vroeger. In het Zeister 'bos' (hertenkamp) stond het er vol mee. Jeugdsentiment!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.