Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

hortensia

hortensia

10-08-2013 om 17:12

Wie kent een recept met aubergine?

Ik heb wat aubergines gekregen van iemand met een volkstuin. Meestal grill of barbecue ik die met wat geitenkaas en tijm, maar ik wil wel eens wat anders. We lusten geen paprika en spekjes en zijn matig met vet, voor de rest staan we voor veel open. Wie heeft er leuke ideeën voor hoofd- en bijgerechtjes?

Een andere vraag: bewaar je aubergines in of uit de koelkast?

Mousaka of in de oven

Mousaka, altijd lekker...!

En hier ook favoriet in blokjes, evt met blokjes aardappel, omscheppen met knoflook en olijfolie, zout en peper en onder de grill.

Smaklijk!

mix

mix

10-08-2013 om 17:37

Lasagne

aubergine en courgette in lengteplakken snijden.
Insmeren met olijfolie en besprenkelen met wat zeezout(weinig)
Even kort bakken in de koekenpan (met weinig olie tot ze licht verkleuren)
Daarna insmeren met boursin en dat hoeft echt niet elke plak te zijn of heel veel.
Grote vleestomaten in plakjes snijden.
Nu een ovenschaal invetten en gaan stapelen als bij een lasagne, om en om.
Oven op 200 graden en een minuut of 25 in de oven.
Komt vrij veel vocht vrij, maar dat laat je lekker liggen als je dat niet wilt.
Wil je er vlees bij dan neem je bv gehakt mee als laag

Mezzaline Parmigiana (sp?) - recept opzoeken, erg lekker!
Pasta alla Norma - recept van Jamie of de AH versie, beide online te vinden.

Allebei superlekker!

hortensia

hortensia

10-08-2013 om 19:25

Mjammie!

De mousaka kenden we al, stond al op de planning, maar de andere recepten nog niet! Vooral de Jamierecepten van Gonniegans lijken me helemaal niet verkeerd! Ik heb even een google erop gedaan en kwam uit op Melanzane alla Parmigiana, klopt dat?

Heerlijk, we hebben er nu al zin in!

Salades

Griekse aubergine salade is lekker en makkelijk te maken. Ik kom online veel recepten tegen. Ik doe er (naast de gegrilde aubergine (zonder schil) knoflook, citroensap, peper en yoghurt of creme fraiche door. Pureren doe ik met de staafmixer. Erg lekker.
Ander receopt is blokjes aubergine in olijfolie bakken tot ze zacht zijn. Dressing maken van citroensap, olijfolie, peper en italiaanse kruiden. Tomaten in blokjes snijden (niet bakken!). Tomaat en gebakken aubergineblokjes door de dressing roeren. Lekker om direct te eten, is dan lauwwarm.

hortensia

hortensia

10-08-2013 om 23:20

Salades

Dat je er salades van kon maken is nog niet eens in me opgekomen, wat een leuk idee!

Nog even, en dan kom ik nog aubergines tekort

makay

makay

11-08-2013 om 13:38

Aubergine puree

De aubergines wassen, een paar gaatjes in prikken en 45 min in een hete (220graden) oven leggen.
Dan de schillen eraf halen, het makkelijkste is om de aubergine doormidden te snijden en het vruchtvlees eruit te krabben. Daarna maak je een bechamelsausje, daar doe je die auberine in en wat laten doorpruttelen, nog wat geraspte kaas erdoorheen, peper zout.......

Dan bak je kleine stukjes vlees met uit totdat het vlees zacht is, een lepel tomatenpuree erdoor...knoflook peper zout......

Je serveert de puree met daaroverheen het vlees..

Smakelijk ik vind het heeeeeerlijk !

Makay

bibi63

bibi63

11-08-2013 om 14:48

Ook heel lekker en vrij makkelijk

Twee aubergines in plakken snijden van ca. 3/4 cm. Het liefst even grillen in de contactgrill, anders met heel weinig olie in de koekenpan. De helft van de plakjes in een ovenschaal leggen. Hierover de helft van een pot tomaten pastasaus (ik neem die van Bertolli met bascilicum, uiteraard kun je ook zelf zo'n soort saus maken). Hierover evt. een paar blaadjes bascilicum. Dan een laag plakjes mozzarella plus wat vers gemalen peper. Dan weer de zelfde laagjes (aubergine, saus, mozzarella). Daarover nog wat (parmezaan)kaas. Half uurtje in de oven (eerste helft even afdekken met alu folie). Evt. nog een stukje vlees erbij serveren.
Gr. Bibi

hortensia

hortensia

11-08-2013 om 16:29

Wat heerlijk allemaal!

Mijn kookinspiratie is de laatste tijd wat weggezakt en toen ik die aubergines kreeg dacht ik: help, wat moet ik er mee!

Maar ik zie het weer helemaal zitten met die lekkere recepten!

Sambal goreng terong

En uit het Verre Oosten: sambal goreng terong. Snij aubergines in blokken en bak die in hete olie goudbruin. Laat uitlekken. Blitz in de keukenmachine (of vijzel) ui, knoflook, spaanse peper (of een flinke schep sambal oelek), goela djawa (of bruine suiker), beetje zout en asem (tamarinde). Fruit dit prutje enige tijd in een bodempje olie (mag wel even duren, die ui moet goed gaar worden). Gooi de gefrituurde aubergine er weer bij en laat geruime tijd pruttelen.

Lekker bij witte rijst en andere Indonesische gerechten. Zelf vind ik een gebakken ei met lopende dooier er lekker bij, die romige dooier combineert goed met het hete van de sambal goreng. Maar mijn (Indonesische) partner vindt dat belachelijk en zegt dat in Indonesië niemand het zo eet. Dat maakt mij echter niet uit.

Dit gerecht laat zich overigens prima invriezen.

De Thaise keuken kent trouwens ook auberginegerechten, maar die ken ik weer niet.

Groeten,

Temet

Marije

Marije

12-08-2013 om 18:56

Temet

Temet, dank je wel, dat klinkt heerlijk en niet al te ingewikkeld. (Ik was laatst opzoek naar een oosters aubergine gerecht in mijn 'South East Asian Food' maar kon niets vinden. Ik dacht, ze zullen wel geen aubergine eten daar. Ik bedenk me nu pas dat ik onder 'eggplant' moet kijken.)

Hortensia

Ja, dat is 'm! Echt lekker!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

hortensia

hortensia

16-08-2013 om 07:10

Lekker!

We hebben inmiddels een paar recepten uitgeprobeerd, zoals het bakken met de tomaatjes en het ovenschoteltje (werd wel erg nat door de tomaten maar smaakte uitstekend). Het Indische recept van Temet wil ik binnenkort ook nog eens uitproberen, maar inmiddels ben ik door de aubergines heen, dus dat komt binnenkort wel weer.

Buiten dit forum kreeg ik nog een recept dat hier zo'n doorslaand succes was dat ik het graag met jullie wil delen. Het is me niet duidelijk of het nou uit het Midden Oosten, Turkije of Marokko komt, maar het heet Baba Hanoush/Ghanoush en het lijkt wel wat op het recept van FayW.

Allereerst moet je de aubergines roosteren. Prik er eerst wat gaatjes in met een vork. Het is mooi als je dat roosteren op de barbecue kan doen, werd me verteld, maar het weer zat niet mee toen ik het recept uitprobeerde, dus deed ik het in de oven: 45-60 minuten op 200 graden. De schil zou geblakerd moeten worden, wat niet gebeurde, maar de binnenkant was pulperig geworden en dat was wel de bedoeling. Ik had de aubergine op een rooster in de gelegd; de aubergine wordt zacht en zakt een beetje door het rooster heen, maar dat gaf verder geen problemen.

Snij de aubergine open en haal de zacht geworden inhoud eruit. Doe er wat citroensap, zout, (chili)peper, komijn (djinten), peterselie (liefst platte), een scheut olijfolie en 1-2 tenen knoflook bij en pureer het met bijvoorbeeld de staafmixer.

Hortensia

Baba Ghanoush is geloof ik *het* auberginerecept, en staat volgens Sylvia Witteman ook wel bekend als Het Gerecht van de Duizend Spellingen, want iedereen schrijft de naam weer anders. Komt uit het Midden-Oosten vziw

Groeten,

Temet

Baba ghanoush

Ik doe maar een spelling, maakt dus niet uit zie ik
Wat doe je d'r verder mee? Eet je dat met couscous of zo? Wat voor textuur heeft het, wordt het dik en pureeachtig, of meer sauzig?

hortensia

hortensia

17-08-2013 om 11:41

Anneque

Ik serveerde het als bijgerecht bij vlees en salade. Het is een dikke puree-achtige massa, ziet er qua kleur nogal vaag uit, wat bruinig en de kinderen stonden al bij voorbaat in de lussiknie-stand, maar omdat hier "eerst proeven" heilig is, kwam het toch nog goed en inmiddels ligt er weer een nieuwe aubergine klaar voor straks

Hortensia

Klinkt lekker. Kan vast ook wel bij rijst of zo. Ik ga het eens maken, dank voor de tip.

Anneque

Volgens mij is het meer iets om bij brood te eten. Brood met verschillende bakjes met hapjes en smeersels, zo moet jet het meer zien. ´

Alleen dit en rijst lijkt me niet zo, persoonlijk. Beetje saaie hap. Maar bij vlees en salade, zoals Hortensia gedaan heeft, ja dat weer wel. Ev brood of aardappels erbij...

Groeten,

Temet

Mahshi

Paprika's, courgettes, aubergines, wijnbladeren, vullen met een mengsel van rijst, tomaat, ui, peper, zout en koriander. Dekseltjes erop (eerst van de groente afgesneden) Stapel ze in een pan en giet er bouillon over. Half uurtje koken.
Kan ook met kip, gehakt of ander vlees en met groentebouillon of vleesbouillon gemaakt worden. Er kunnen meer kruiden in. Er kan door de rijst ook een blikje tomatenpuree geroerd worden. Ik ben alleen vergeten of de rijst nou eerst gekookt werd of niet. In mijn herinnering ging dat met ongekookte rijst. Toevallig heb ik het vandaag weer gegeten sinds lang geleden. Heerlijk. Ga het binnenkort weer eens zelf proberen.
Misschien heeft iemand nog een beter recept.

Anna

Anna

21-08-2013 om 16:27

In allerhande van de ah

In het allerhande boekje van de AH staan heerlijke gerechten uit Italië met o.a. een mooi gerecht met aubergine.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.