Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wie wil zijn slow cooker (crockpot) recepten delen?

Ik heb net afgelopen week een slow cooker (crockpot) aangeschaft, met een receptenboek erbij, maar zie door de bomen het bos niet meer. Wie gebruikt geregeld een crockpot en wil haar of zijn recepten met me delen? Ik zoek vooral gemakkelijke recepten, waar je de crockpot 's morgens vult en je dan bij thuiskomst het eten klaar hebt. En als de recepten zijn goedgekeurd door kinderen is dat helemaal fijn.
Ik ben benieuwd!

Amaryllis

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hilarisch!

Aha, alweer een nieuw woord geleerd.
Even wezen googelen en toen kwam ik op deze link http://video.about.com/southernfood/potroast.htm Bekijk de video tot het einde. Zie de resten ongare bloem nog in de pot kleven. Die mevrouw kan helemaal niet koken!
Zo moet het dus niet.
Een crockpot is kennelijk een soort hooikist. Dat is heerlijk voor kip, draadjesvlees, vis. Typische eenpansgerechten. Maar daar is meteen ook niet zoveel over te vertellen. Het principe is steeds hetzelfde.
Leg de groente op de bodem, leg het vlees of de vis er bovenop, doe er wat boullion bij en pruttelen maar. 8 uur later is het klaar. Kun je aan tafel zonder 's avonds te koken.
Variatie: neem andere groente, ander vlees en andere vis. Gaat precies hetzelfde.
Het is koken uit de tijd dat mensen nog honger hadden. Haute cuisine komt er niet uit.
Groet,
Miriam Lavell

Een klassieker

Pot au feu. Dat wordt wel verkocht als haute cuisine tegewoordig. Helemaal geknipt voor de crockpot.
Hier een recept met pastinaak http://www.mijnreceptenboek.nl/recept/voorgerechten/soepen/pot-au-feu-1643.html
Errug lekker.
Groet,
Miriam Lavell

Geen crockpot, maar oven

Ik heb geen crockpot, maar als ik zoiets zou willen doen, gebruik ik mijn oven!

Ik doe alles in een grote pan (creuset is daar geweldig voor) en zet het in de oven. Genoeg vocht en een lage temperatuur (150graden) en je hebt er uren geen omkijken naar. Ik trek zo zelfs soep! Als ik een gasoven zou hebben zou ik het huis niet durven verlaten, maar met mijn electrische ga ik gerust een dagje weg. Als er maar genoeg vocht in zit kan er niet veel mis mee. Het teveel aan vocht schep ik er dan uit, laat ik inkoken in een steelpannetje en voeg het dan weer toe.

De crockpot is iets typisch amerikaans, dus op internet zullen vast veel amerikaanse recepten te krijgen zijn.

Dorry

Amaryllis

Amaryllis

07-09-2010 om 14:41 Topicstarter

Miriam & dorry1

Dank voor jullie tips, en de link naar de video hoe het niet moet. Doel is hier zeker geen haute-cuisine, maar gezonde maaltijd. We hebben 4 kinderen (5 jaar en jonger) en als we van de kinderopvang thuis komen, moet er meteen gegeten worden, of aandacht gegeven. De jongste 2 van 13 maanden hangen liefst tegelijk aan mijn benen en zijn ook niet rustig in een kinderstoel te parkeren met cracker etc. Als dan tussen 8 en 9 het hele spul op bed ligt en keuken en tafel zijn opgeruimd ontbreekt het aan energie om alvast voor de volgende dag te koken. Vaak zijn de nachten ook nog onderbroken, dus heel veel puf om het web af te struinen voor recepten of om de receptenboeken in te duiken heb ik niet.
De oven gebruiken is nu geen goed idee, want deze zit laag en wordt behoorlijk warm. Beide jongsten hebben zich al eens gebrand, maar proberen de volgende keer weer net zo geinteresseerd op de ovendeur te slaan. Met als gevolg dat ik bij een tegenspartelende, huilende dreumes het handje onder de kraan moet houden. Terwijl de rest dan ook om aandacht schreeuwt (dreumes) of vraagt.
Ik zal de pastinaak pot-au-feu maken en verder maar gewoon wat proberen en recepten zoeken van maaltijden die ik anders op het fornuis of in de oven zou maken. Zo heeft mijn vriend afgelopen weekend een eend in de crockpot klaar gemaakt en die smaakte heerlijk.
Nogmaals dank voor jullie reacties.
Amaryllis

Precies

"Zo heeft mijn vriend afgelopen weekend een eend in de crockpot klaar gemaakt en die smaakte heerlijk. "
Ja, is ook lekker. Net als kip, lamsvlees, schenkel. Hoe langzamer hoe beter.
Het principe is steeds hetzelfde. Je kunt natuurlijk wel varieren met kruiden. De ene keer thijm, dan weer rozemarijn, veel prei of bieslook, knoflook, peper, ui, paprika. Niet alles tegelijk, maar eentje de hoofdsmaakmaker laten zijn. Dan krijg je variatie.
Je moet er ook heerlijke curry's in kunnen maken.
Toen mijn kinderen die leeftijd hadden kookte ik ook zo. Maar niet in een crockpot.
Groet,
Miriam Lavell

Brenda129

Brenda129

12-09-2010 om 13:36

Ik heb hem ook

Geweldige pan!
Op www.smulweb.nl vind je veel slowcooker recepten.
Gewoon even slowcooker in het zoekvenstertje intikken en dan krijg je er een stuk of 80!
Eet smakelijk!
Groetjes, Brenda

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.