Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wiebelbureaustoel

Door de Coronacrisis werk ik al geruime tijd thuis en het ziet er naar uit dat dat zelfs het geval zal bijven als Corona weer helemaal weg is. De universiteit waar ik werk groeit al jaren uit z'n jasje dus kregen we al voor de Coronacrisis de vraag of we niet liever vaker thuis zouden willen werken.
Dus thuis een werkplek gemaakt. Omdat mijn dochter het huis uit is, heb ik haar kamer als werkkamer ingepikt, alleen bleek het bureau dat er stond te hoog voor mij, ik kreeg vreselijk last van mijn arm en schouder. Dus een lager bureau aangeschaft, maar nu past de bureaustoel er niet onder. Dus daar moet ook een andere voor komen. En omdat ik ook een nogal stijve en pijnlijke onderrug heb, ondanks alle oefeningen die ik braaf doe, zit ik aan een actieve wiebel-stoel te denken.
Heeft iemand ervaring met zo'n wiebelstoel en waar moet ik op letten als ik er één koop? Ik ben nogal een onderdeurtje, dus de zitting moet niet veel hoger zijn dan 50 cm.

Muriel

Muriel

03-07-2020 om 17:06

Balanskussen

Je kunt beginnen met een balanskussen. Misschien vind je het wel helemaal niets.

Marinade

Marinade

03-07-2020 om 17:42

Swopper

Op mijn werk heb ik een Swopper. Die zit heerlijk. Ik ben ook klein (1.60) en dat gaat prima, simpel in te stellen. Ze zijn nogal prijzig. Thuis heb ik een (pseudo)-wiebelkruk van Ikea, die is oké. Ik wissel af met een zitbal van Vluv.
Zo’n balanskussen is ook een idee, alleen niet voor mij, want ik zit gewoon niet lekker in een echte bureaustoel, voel me daarin opgesloten.

Auwereel

Auwereel

03-07-2020 om 18:00 Topicstarter

Ik moet sowieso een nieuwe stoel

Want de bureaustoel die ik nu heb, past niet onder mijn bureau, dus een balanskussen erop leggen, helpt niet dat-ie eronder past. De armleuningen komen tegen het bureau aan en daar erger ik me dood aan.
Ik ben niet armoedig, maar om hop, een Swopper te kopen dan zegt mijn portemonnee wel AU!
Ik heb wel een zitbal, maar die is erg laag. Meer voor fitnesoefeningen dan om langere tijd op te zitten. Ik zit er wel een op als ik tv kijk, maar dan vind ik 'm ook erg koud. Wel een idee als er weer een hittegolf aankomt!
De wiebelkruk van IKEA is oké, maar kennelijk niet om te lang op te zitten dat je afwisselt, Marinade?

Auwereel

Auwereel

03-07-2020 om 18:05 Topicstarter

En de IKEA heeft er twee

Welke heb je?

Zonnehoed

Zonnehoed

03-07-2020 om 18:18

Armleuningen

Arbotechnisch moeten de armleuningen even hoog zijn als jouw bureaublad, dus de stoel kun je dan niet onder het bureau schuiven. Als je een lagere stoel koopt krijg je nog meer last van schouders enzo, want dan kloppen de verhoudingen niet meer.

Pirata

Pirata

03-07-2020 om 19:09

Swopper

Ik zweer ook bij een Swopper. Sinds ik daar op zit/zat, verdwenen al mijn vage onderrugklachten.
Heerlijk!!!

Maar.... heb je misschien een werkgever die je een burostoel kan brengen?

Auwereel

Auwereel

03-07-2020 om 20:07 Topicstarter

Die vieze stoel van m'n werk

Die wil ik niet in m'n huis! Stofnesten zijn het! Bovendien krijg ik dan een nòg mindere om op te zitten als ik wel een keer naar mijn werk moet.

De leuningen van mijn eigen bureaustoel zijn niet recht, maar rond. Aan die stoel klopt weinig, arbotechnisch gezien. Als de armleuningen op de goede hoogte zitten maken mijn benen een kleinere hoek met mijn lichaam dan 90° èn zit ik ook nog eens verder van mijn bureau dan prettig.

Flavia

Flavia

03-07-2020 om 22:15

Werkgever?

Wat biedt je werkgever aan? Als hij je vraagt thuis te werken is hij ook verantwoordelijk voor jouw werkplek thuis.
Laat de arbodeskundige maar eens naar je thuiswerkplek kijken.

Marinade

Marinade

04-07-2020 om 00:55

Wiebelkruk

Ik heb de kruk van iets in de 30,- er is een zwarte en grijs-witte van. Ik wissel thuis idd af, als het maar beweegt . Op kantoor zit ik zonder problemen de hele dag op de swopper.

armleuningen eraf?

Ik zweer al jaren bij een stoel zonder armleuningen. Op kantoor heb ik ze eraf gesloopt (nou ja, ik vond een stoel waar al een leuning af was en heb ook de andere eraf gehaald). En ik heb mijn collega's op het hart gedrukt om toch vooral niet te denken dat ze me een plezier doen door een "hele" stoel ervoor terug te zetten.

Zelfs in de laagste stand stonden de leuningen nog te hoog, kon ik mijn schouders onvoldoende laag houden en kreeg ik na een tijdje fanatiek doortikken een hoogst irritante pijn tussen de schouderbladen. Die kende ik nog van een paar jaar terug maar de fysiotherapeut had me destijds geleerd mijn schouders laag te houden.

Toen ik wegens corona thuis moest gaan werken kreeg ik die pijn ook. Niet door de armleuningen (die heb ik hier niet), maar door een te hoog bureaublad. Ik heb het opgelost door mijn stoel op maximale hoogte te zetten. Volgens officiële arbodoctrines is die stoel nu te hoog (mijn voeten kunnen niet plat op de grond) maar ik steun nu met mijn voeten op de poot van de bureaustoel en mijn rug/schouderpijn is mooi verdwenen.

Dus, MoederMop, kan je niet eens kijken of het probleem vermindert als je de leuningen van je stoel demonteert? Bovendien kan de stoel dan ook weer onder de tafel.

Groeten,

Temet

Marie

Marie

04-07-2020 om 22:32

Temet - voetenbankje

Ik werk al jaren op een kantoor en heb dus ook jaren achter een te hoog bureau gezeten. Maar ook daar hadden ze jaren geleden al een oplossing voor, namelijk voetenbankjes.
Het is zelfs zo dat ik mijn verstelbare bureau nog steeds hoger zet en een voetenbankje gebruik. Ik voel me zo klein achter mijn bureau met de juiste hoogte. Thuis heb ik ook een voetenbankje .

Over armleuningen. Tegenwoordig heb je "halve" leuningen die natuurlijk in hoogte verstelbaar zijn. Dan kun je de stoel goed aanschuiven met de leuningen op dezelfde hoogte als het blad. Dan hebben je onderarmen goede steun.

Over wiebelstoelen. Mijn collega heeft er een, omdat ze een rughernia heeft gehad in combinatie met een zit-/stafbureau trouwens.
Ik zit er wel eens op, maar vind het maar niks. Heb constant het gevoel eraf te vallen. Maar dat zal een kwestie van wennen zijn denk ik. Ook het achter een bureau staan wil nog niet echt in mijn systeem, terwijl ik weet dat het wel goed voor de rug is enzo.

Auwereel

Auwereel

04-07-2020 om 22:48 Topicstarter

Armleuningen...

Die armleuningen houden de stoel bij elkaar, zodat de rugleuning aan de zitting vastzit. Dus met demonteren hou ik een kruk over.
Ik had een voetenbankje van de IKEA maar die gleed alle kanten op.
Staand werken doe ik als ik veel leeswerk heb. Maar ik word stijf als ik te lang sta en dat merk ik pas als ik weer ga zitten.

Jo Hanna

Jo Hanna

05-07-2020 om 10:52

Backjoy

Het is niet direct een antwoord op je vraag want het is geen stoel. Maar mij bevalt de Backjoy heel goed. Hij helpt om rechter te zitten en ik heb minder last van rugklachten.

Mijn werkgever stelt een budget beschikbaar om de thuiswerkplek goed in te richten. Ik zou er zeker een mailtje aan P&O aan wagen.

Marie

Marie

05-07-2020 om 11:36

Voetenbankjes

Er zit inderdaad wel verschil in kwaliteit van voetenbankjes. Voor thuis kon ik paar jaar geleden een goede van het werk overnemen. Anti-slip, lekker groot en in verschillende hoogtes en schuintes in te stellen.
Hier een link naar een plaatje (wil geen reclame maken) https://test-vergleiche.com/nl/product/WeDo/voetsteun-wedo-voetsteun/

Verder heb ik op het werk dus geen wiebelstoel, maar wel een waar je actief op kunt zitten. De zitting kan van voor naar achter bewegen.

Vanuit het werk krijgen we ook geregeld tips over hoe je je werkplek op de beste manier kunt inrichten.

Auwereel

Auwereel

05-07-2020 om 13:09 Topicstarter

Voetensteun is voor mij niet meer nodig

Wel een welkome aanvulling voor degene die er wel naar zoeken, maar ik kan mijn bureau op de goede hoogte zetten en nu wil ik er een goede bijbehorende stoel bij zonder vervelende leuningen.
Ik zou natuurlijk ook de leuningen van m'n stoel eraf kunnen slopen en met een één of ander L-profiel de rugleuning bij de zitting houden en dan zo'n Backjoy aanschaffen...

Morgen ga ik met mijn dochter naar IKEA en als de rijen dan niet de spuigaten uitlopen (zoals een paar weken eerder het geval was) ga ik eens een wiebelstoel uitproberen.

En wat het werkgeverbudget betreft, ik denk dat als ik beloof ook na de Coronacrisis standaard één of twee dagen thuis te werken zodat ze minder moeite hebben om het aantal werknemers over de werkruimtes te verdelen, moet er wel wat mogelijk zijn, lijkt me.

Wiebel

Wiebel

05-07-2020 om 17:35

Swopper

Ik heb ook eens swopperkruk. Daar zat ik op mn werk ook hele dagen op maar thuis krijg ik toch vreselijke last van m'n rug. Denk omdat ik 'm te soepel heb gedraaid - en mn handjes zijn te slap om 'm weer aan te draaien - maar ook omdat ik aan een gewone tafel werk en beeldscherm niet in hoogte kan verstellen, behalve door elke keer boeken toevoegen en weghalen. Zit nu af en toe weer een dag op kantoor en dan alleen in een stoel of met stabureau. Dat laatste is een fijne afwisseling, maar daar heb niks aan...

Auwereel

Auwereel

05-07-2020 om 17:44 Topicstarter

Oef! En dat bij zo'n dure stoel!

Als je een Swopper voor bijna 500 euro koopt, zou je toch eigenlijk de service bij moeten krijgen om 'm weer aan te draaien als dat nodig is!
En ook een waarschuwing dat als ik zo'n stoel op Marktplaats zou willen scoren, dit de reden zou kunnen zijn waarom zo'n stoel op Marktplaats staat...

Auwereel

Auwereel

06-07-2020 om 21:28 Topicstarter

Updates IKEA wiebelbureaustoelen

De ene voelde niet veilig aan, alsof je elk moment met kruk en al kan omdonderen, de andere zat te hoog, kan je alleen gebruiken om mee staand of halfstaand mee te werken. Lijkt me ook niets. Ik heb een gewone, best lekker zittende bureaustoel gekocht. En nu op zoek naar een wiebelkussen om nog enige actie in mijn rug te krijgen. Het prettige is dat je die ook weg kan leggen als je 'm zat bent.

Flavia

Flavia

06-07-2020 om 23:12

Werkgever?

En wat gaat je werkgever voor deze investering vergoeden? Als thuiswerkende is je werkgever verantwoordelijk voor je werkplek. Op kantoor betaal je toch ook niet zelf je stoel?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.