Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Heirthe

Heirthe

29-07-2010 om 20:23

Wij in frankrijk, cavia dood en cavia in de rouw

Maandag kregen we het bericht dat een van onze cavia's plotseling dood was gegaan. Helemaal verdrietig natuurlijk want we zijn op vakantie in Frankrijk dus niet naast de deur. Vandaag kregen we een berichtje van de oppas dat de andere caaf eenzaam is, niet meer eet en drinkt, stil in haar hokje zit (een ander caafje erbij hielp ook niks) enz..
Ik ben er helemaal naar van. De oppas is haar nu aan het dwangvoederen op aanraden van de DA en wij komen zaterdag pas thuis (vertrekken al een dag eerder hierom)
Ik hou heel erg van mijn diertjes en wil het liefst zo snel mogelijk naar huis maar dat gaat nu eenmaal niet.
Vind het ook zo vervelend dat dit nou net in de vakantie moet gebeuren. Voelen caafjes zich nou weggedaan door hun baasjes als ze naar een oppas gaan? Dat spookt steeds door mijn hoofd..


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

29-07-2010 om 21:04

Geen idee

Maar om mijn vakantie er eerder voor af te breken zou mij persoonlijk te ver gaan, dan had je ze gewoon mee moeten nemen, deden wij vroeger ook met alle levende have, gewoon mee in de auto.

Cavia's mee op reis?

Hoelang zaten ze dan in de auto?

Zielig zeg. Ik ben ook vrij gehecht aan onze cavia's. Ik kan me voorstellen dat je verdrietig bent. Is de overgebleven cavia een zeugje of een beertje?

Heirthe

Heirthe

30-07-2010 om 00:01

Meenemen?

Met kooi en al bovenop de bagage? Dat gaat mij weer te ver En wat bij de oppas gebeurd kan toch ook op vakantie gebeuren? De oppas zorgt heel goed voor de caafjes, daar twijfel ik niet aan. Je kunt ook niet meer op vakantie gaan maar ook dat gaat wel heel ver.
We gaan nu een dag eerder naar huis dan gepland, ik ben er gewoon erg verdrietig over en hoop dat ons caafje nog leeft als we thuiskomen maar heb er een hard hoofd in.

Ja mee

Onze caafjes zijn afgelopen weekeinde meegeweest naar de Efteling, maar ze zijn ook wel in Belgie en Frankrijk geweest. Is reuzegezellig.

Maar inderdaad, ook op vakantie kunnen ze de geeft geven. En dan zou je je misschien weer gaan afvragen of het door de reis komt...

Maxime.M

Maxime.M

30-07-2010 om 01:16

Belachelijk idee

Hoi, ik weet het, het is laat, maar ik heb echt niet gedronken Kan je niet nog eens bellen en dan op speakerfoon een beetje tegen dat beestje kletsen? (net of je naast de kooi staat?) desnoods neemt de oppas het op en draait het nog eens af?
Ik kom op dit idee omdat ik als tiener wel eens mijn parkieten heb 'opgenomen' , hun geluid dus, op de cassetterecorder. Als ik dat dan later afdraaide gingen ze heel entousiast mee piepen/fluiten met hun eigen geluid. Nu gaat het dit keer natuurlijk om jouw geluid, maar ach, het is het proberen waard, houdt ie de cavia het misschien beter uit tot zaterdag.

Maxime

Dirksmama??? ot

hoe bedoel je? de cavia,s mee naar de efteling?loop je dan met een cavia in een kooitje door de efteling????
of met een cavia op je arm?

fladder

fladder

30-07-2010 om 08:16

Geen tips, maar...

...ik wil jullie allemaal sterkte wensen. Heb zelf sinds enkele maanden caafjes, en ben er helemaal gek op. Ik kan me goed voorstellen dat je van slag bent...

Ik hoop dat de overgebleven caaf alsnog aan het eten gaat en dat alles goed komt.

Zelf neem ik mijn caven niet mee op vakantie. Het zijn twee beren die elkaars gezelschap prima vinden, maar niet in dezelfde kooi. Mijn auto zou meteen al mudvol zijn met twee kooien...

Wat kan een mens verknocht raken aan die beestjes, he...?

Puck

Puck

30-07-2010 om 09:08

Sus-anne (ook ot)

Nee joh, weet je dan niet dat er speciale caviatuigjes zijn voor cavia's...... Kun je ze net als een hondje uitlaten.
En ook ik neem mijn caaf en aquarium niet mee op vakantie, caaf gaat lekker bij oma logeren.

fladder

fladder

30-07-2010 om 09:49

Caviatuigje (ot)

Bestaat dat werkelijk? Ik heb het idee dat ze zich daar zó uitwurmen met die dikke konten van ze...! Mijn kinderen zouden het overigens helemaal geweldig vinden, gezellig de caaf uitlaten...!

fladder

fladder

30-07-2010 om 10:04

Berber, geen idee...

...maar het spreekt zo lekker uit

Tuigje (ot)?

Ik zou een beetje bang zijn voor loslopende honden die het beest plotseling in hun beknemen. Vinden cavia's (ik durf even geen caaf meer te zeggen) het leuk om met een tuigje te lopen? Het zijn toch vrij schrikachtige beesten.

Puck

Puck

30-07-2010 om 12:32

Dames, niet te serieus

Mijn posting over een caviatuigje was als grapje bedoeld. Ik weet werkelijk niet of zoiets werkelijk bestaat......

Maar caviatuigjes bestaan echt

ik zag ze laatst bij de dierenwinkel.

Inger

Inger

30-07-2010 om 13:45

Caviatuigjes

Gewoon even caviatuigje ingeven bij google, klik op afbeeldingen en ziedaar..

Minet

Minet

30-07-2010 om 13:56

Nadeel van mobieltjes

In mijn kinderjaren was je gewoon onbereikbaar op vakantie, dus als caaflief het begaf, dan hoorde je dat pas bij thuiskomst.

Je kon wel de ANWB een oproep laten plaatsen op de wereldomroep en in de kranten, maar voor een overleden caaf deden ze dat vast niet!
Terug naar de tijd van de trekschuit dus.........daarmee heb je een onbezorgde vakantie!

Haha

ik begrijp dat de cavia( oke, caafje)mee ging naar een huisje bij de efteling.
gelukkig maar,ik zag het arme beest al aan (inderdaad,het bestaat)een tuigje door de efteling gesleurd worden

Gemeen zeg...

gun dat beest nou ook een tochtje in de droomvlucht.

Shifra

Shifra

31-07-2010 om 11:35

Het idee van maxime

...vind ik echt goed bedacht en iig het proberen waard. Misschien reageert het beestje er wel op, als je hem/haar troostend toespreekt en dit op een bandje telkens laat afdraaien.
sterkte van Shifra

Tuig

Ze bestaan hoor, konijnen- en caviatuigjes.
Dochterlief lijkt het ook reuzecool om met de caafjes zo op stap te gaan en heeft nu al aan 3 verschillende soorten een deel van haar spaargeld gespendeerd.
Helaas, de caven delen haar enthousiasme niet en weten zich er steeds uit te wurmen (voor de eerste waren ze trouwens te dik, terwijl het toch echt redelijk slanke dames zijn). Heb bij een andere poging caaf door de prikkelstruiken van de gemeente achterna moeten zitten. Auw.
Doen we dus maar niet meer. Nu mogen ze mee met een eigen opvouwbare ren.

In de Efteling waren ze werkelijk niet WEG te slaan uit de Vogel Rok en de Vliegende Hollander

Dochterlief vroeg zich af waarom er nog geen pretpark met als thema cavia's bestaat. Ik voorzie hier een grote markt voor.

(Op aankomst- en vertrekdag hebben ze gezellig gebivakkeerd in de kennel. Opvallend trouwens hoe weinig paardenbloemen er op de Efteling groeien...)

fladder

fladder

01-08-2010 om 12:21

Dirksmama

"Dochterlief vroeg zich af waarom er nog geen pretpark met als thema cavia's bestaat. Ik voorzie hier een grote markt voor."

Ik vermoed dat mijn oudste daar ook wel wat in ziet. Gat in de markt, hier kunnen we schathemelrijk mee worden! Een Caviathemapark!

fladder

fladder

01-08-2010 om 12:23

Foske

Als ik het goed heb ben je inmiddels thuis. Hoe is het nu?

Mijn caafjes hebben het trouwens uitstekend naar hun zin gehad bij de oppas. Maar ziekte of erger is niet altijd te voorkomen...
Hoe is het met je andere cavia? Anders toch maar even naar de dierenarts!

Sterkte ermee, ik moet er niet aan denken dat ik zo thuis moest komen van vakantie...

Heirthe

Heirthe

01-08-2010 om 23:20

Hoe het is...

Niet best want onze andere caaf is ook doodgegaan helaas. Ze had nog wel wat gegeten, de oppas is er de hele avond mee bezig geweest maar de volgende dag was ze overleden.
Het is echt niet leuk om zo thuis te komen als je van je beestjes houdt zoals wij dat doen. De kinderen overstuur, de oppas stond zelf ook te huilen en toen ik natuurlijk ook.
Het is niet leuk als je twee dode caviaatjes op moet halen terwijl er andere caafjes klaarstaan om opgehaald te worden die nog lekker piepend en vrolijk in hun hok zitten, dus de zgn. grapjes in dit draadje vind ik persoonlijk nogal ongepast. Of mag ik dat niet zeggen omdat het 'maar' cavia's zijn?
Wij zijn verdrietig en hebben een mooi grafje gemaakt in de tuin onder de appelboom. De oppas was verdrietig omdat ook zij een groot dierenliefhebber is. Ze heeft de caafjes nog mooi voor ons neergelegd in een doosje met hooi, heel lief vond ik dat.
Ach, we zullen wel weer overdreven zijn, het zegt meer over de 'grappenmakers' dan over ons toch?
Waar is het respect, ja sorry hoor, het is mijn stokpaardje, maar ik heb wel gelijk!!
Degene die wel normaal reageerde, bedankt, ik ben blij dat er ook nog zulke mensen zijn..

fladder

fladder

02-08-2010 om 00:48

Ach foske, dat is rot!

Foske, allereerst mijn excuses omdat ik ook heb lopen grappenmaken over cavia's.

Ik hoop echter wel dat je begrijpt dat ik heel goed weet wat je nu voelt. Want ik heb ze sinds enkele maanden ook en ze hebben echt mijn hart gestolen.

Verdorie, ik moet er niet aan denken zoiets mee te moeten maken... En inderdaad, als je dan ook nog eens wordt begroet door andere caviaatjes die nog wel alive and kicking zijn... Pfff, je hebt het behoorlijk raak beschreven. Moet er echt even van slikken... Bah, wat een rotervaring om zo thuis te komen na de vakantie... (en ja, ik zou er ook eerder voor thuis zijn gekomen, de vakantielol is dan wel weg voor me).

Ik vind het absoluut niet overdreven, want ik had me minstens zo rot gevoeld als jij als dit met onze caven was gebeurd.

Ik heb geen idee of cavia's kunnen wegkwijnen bij een oppas. Het lijkt me niet, maar dat is eerder een aanname dan "zeker weten". Vraag het eventueel op het forum van de site van De Grote Cavia. Daar zitten veel ervaringsdeskundigen!

Caviaatjes zijn grappige beestjes, en ze lokken ook grappige verhalen uit. Maar als je verdorie terugkomt van vakantie en jouw grappige beestjes zijn er niet meer... Potverdorie! Sorry, ja, dan zijn die grappige verhalen inderdaad ongepast... Mijn excuses voor mijn aandeel in die grappige verhalen, het was echt niet mijn bedoeling je te kwetsen, zeker omdat ik weet (en respecteer!) hoe gevoelig bepaalde dingen bij jou liggen, maar ook omdat ik zelf zo dol op onze beestjes ben...

Sterkte voor jullie allemaal!!! En tegelijk ook voor de oppas, voor wie dit ook een rot-ervaring moet zijn geweest...

Wat sneu

Nee hoor, ik heb ook cavia's en ik vind ze zo lief en schattig. Ik kan me goed voorstellen dat je verdrietig bent.

Ook excuses voor mijn aandeel in de grapjes.

Bastet

Bastet

02-08-2010 om 08:18

Ach

Sterkte Foske!!!
Bastet

Overgevoelig

Foske, ik snap heel goed dat je nu overgevoelig bent voor "leuke" verhalen over cavia's. Maar eerlijk gezegd lees ik niet dat er echt vervelende grappen zijn gemaakt over jouw cavia's, bovendien hebben er meerdere "sorry" geschreven in de postings. Trek het je dus niet aan!
In ieder geval heel veel sterkte gewenst, je zult ze vast heel erg missen.

Gr. Poezie.

Ziek

Foske, wat sneu voor jullie!! Ik leef echt met jullie mee. Misschien als (kleine) troost: ik denk dat jullie cavia's echt iets onder de leden gehad hebbben. Cavia's kunnen slecht tegen stress, dat is zo. Maar zo te horen hadden ze een heel liefdevolle oppas. En cavia's die doodgaan van heimwee naar hun baasjes, daar heb ik geloof ik nog nooit van gehoord.
Nee, ik denk echt dat jullie cavia's ziek zijn geweest. En dan is het (helaas) meestal met een paar dagen gebeurd bij deze beestjes. Je had er niets aan kunnen doen, dus ik hoop dat je je niet schuldig voelt!
Groet, n@nny

Tirza G.

Tirza G.

02-08-2010 om 11:56

Wellicht een troost

Cavia's zijn levend of dood. Het zijn geen dieren waren dierenartsen veel geld aan verdienen, ze kwakkelen niet, zijn amper ziek of sneu. Het gaat goed met cavia en een dag later zijn ze dood. En meestal is er verrekte weinig van te vinden, van de doodsoorzaak. Hevige schrik kan (denk aan een hond die op de kooi springt ofzo), maar dan liggen ze echt patsboem dood in de kooi. Stress/oppas doet ze in de regel niet zo bar veel, ze beleven niet de vakantiestress die wij beleven en zeker als ze samen zijn hebben ze altijd elkáár nog. Dat ze nu allebei zijn doodgegaan, betekent waarschijnlijk dat ze gezamenlijk iets hebben opgelopen. Een virus of iets verkeerds gegeten (conifeer bijvoorbeeld) - alhoewel dat laatste weinig voorkomt bij caven, dat is meer een konijnenkwaal.
Langdurig lijden en een smartelijk ziekbed zit er niet zo in bij caafjes. Ze gaan gewoon dood.

Tirza

Ach foske

wat naar nou!
dat is ons vorig tijdens afwezigheid ook overkomen helaas, met 1 van de caafjes. Dierenarts mocht niet meer baten, die vertelde oppas hetzelfde verhaal als wat Tirza schrijft: als ze weg gaan gaan ze snel. En als ze allebei zo snel achterelkaar gegaan zijn, dan denk ik ook eerder aan iets onder de leden als aan stress. Niet leuk om zo thuis te komen.

Wij hebben bij ons in de woonplaats een knaagdierenasiel, en daar hebben we gelukkig veel hulp gekregen om voor ons overgebleven eenzame caviadametje een geschikte vriendin te vinden. Ook echte caviafans liepen daar rond, die ook het verdriet van dochterlief heel goed begrepen en daar ook gewoon even oor voor hadden.

Tirza, konijnen -

- weten die niet dat coniferen slecht voor hen zijn? Ik had het naieve idee dat dieren instinctief weten of iets giftig is.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.