Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Monique

Monique

15-10-2008 om 11:59

Wil zo graag ander werk maar opleidingen zijn zo duur...

De titel zegt het al. Ik wil heel graag ander werk gaan doen maar de opleidingen zijn niet te betalen. Ik werk al 23 jaar bij dezelfde baas (winkel) maar heb het er niet meer naar mijn zin. Ik kan nooit hogerop daar, overwerk wordt niet uitbetaald, moet je vrij voor nemen en mijn loon is rampzalig. Omdat het goed te combineren viel met mijn kids bleef ik hier maar hangen maar ik voel dat de tijd rijp is om iets anders te gaan doen. Ben nu 40 jaar en moet niet al t lang meer wachten, maar moet nog wel 25 jr weken en dan wil ik graag iets doen wat ik echt leuk ind. Een receptie bij ziekenhuis lijkt me super! En dan doorleren voor medische secretaresse.. maar...ik heb alleen lhno gedaan en nooit wat bijgeleerd dus moet helemaal opnieuw beginnen, ik vind het niet erg te gaan leren maar het is zo duur. Wie heeft een tip hoe ik dit aan ga pakken?
alvast bedankt..

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ja maar monique

Moet je voor zo'n baan aan de receptie al meer opleiding hebben? Zo nee, dan zou ik eerst proberen zoiets te vinden, ben je alvast binnen, en dan kijken of je bij die werkgever verder mag leren op kosten van de baas.
En zelfs als dat niet mag ben je in elk geval uit die huidige winkel weg.

Groeten,

Temet

Wat

Eerst zou ik gewoon een receptioniste proberen te worden, maakt niet zoveel uit als je maar achter die receptie terecht komt. Ik heb als student veel receptie werk gedaan en er was toen vrij veel werk op dat gebied, blijkbaar veel roulatie.

Dan, wat heb je precies nodig om receptioniste te worden bij een ziekenhuis ? wat maakt dat werk anders dan receptioniste zijn bij een 'gewoon bedrijf' ?

Heb je dat al helemaal uitgezocht ? Ben je al eens bij een uitzendbureau geweest die je kan vertellen wat je precies moet kunnen (en dus bijleren) om wel als receptioniste aangenomen te worden ?

En wat zou je dan verdienen, als je meer over houdt per maand kan je dus gaan sparen voor een cursus of opleiding.

Hetty,*

Hetty,*

15-10-2008 om 12:55

Belasting

Opleidingskosten zijn deels aftrekbaar van de belasting, dit staat echter niet op het normale formulier dus je moet er echt zelf aan denken. Je moet wel de kosten in 1 jaar betalen, ivm drempel bij teruggave. Maar iig scheelt het weer opleidingskosten.
Groetjes Hetty,*

Monique

Monique

15-10-2008 om 12:59

Wat fijn dat jullie meedenken!

Ik zit nog steeds achter de computer haha. Voor receptie moet je zowiezo een computercursus hebben gedaan, en dan lijkt mij een opleiding tot secretaresse inderdaad het handigste, daar zit ook computer bij in. Ik heb via internet echt al van ales uit zitten zooeken, maar geloof me overal vragen ze of een bepaalde vooropleiding of ervaring.. Ik heb net gekeken naar een secretaresse avondopleiding hier in de buurt met aan het eind een erkend diploma. Avondopleiding perfect voor mij! Maar kostten...bijna 1800 euro!! Dat terk ik dus niet. En er werd gevraagd waarom ik persee bij een receptie van een ziekenhuis wil werken, dat is natuurlijk geen pre maar het trekt mij gewoon, ook omdat ik evt later (als ik groot ben hihi) een medisch-secretaresse opleiding zou willen doen. Maar uiteraard wil ik morgen nog ergens anders beginnen hoor.
Ik ga nu even zoeken nar thuiscursussen, loi en nti wat daar de kosten van zijn. Heeft iemand hier ervaring mee? Is dat te doen alleen?
groetjes,Monique

Monique

Monique

15-10-2008 om 13:01

Moet ik eerst foutloos leren typen..

ik zie nogal wat typfouten..bloos.. te snel, te graag willen..

Maar je zit nu

toch ook achter de pc ?

Voor het receptiewerk wat ik gedaan heb (verschillende bedrijven) had je echt geen cursus nodig, er ligt meestal wel een script voor bepaalde handelingen/taken. En je wordt ingewerkt.

Gewoon naar het uitzendburo gaan en je inschrijven. Ik denk dat je die cursus voor simpel receptiewerk niet nodig hebt en je gaandeweg (nog een keer van baan switchen na een jaar) wel zelf leert. Daarnaast dus wel wat bij gaan leren en er dus voor gaan sparen.

Gewoon solliciteren

Ga naar een academisch ziekenhuis en probeer daar uit te vinden wie de baantjes uitdeelt. Vaak is dat een soort van uitzendbureau binnen de organisatie. Er is veel verschillend werk van allerlei soort. Mijn nichtje belandde zo bijvoorbeeld op de patientenadministratie. Als je eenmaal binnen bent, dan gaat het groeien vanzelf. Niet alleen omdat er voortdurend andere facatures zijn, maar ook omdat sinds kort 0,5% van je salaris wordt gereserveerd in een persoonsgebonden budget voor opleidingen die je soms ook binnen dat academische ziekenhuis kunt doen.
Dus ook je allereerste baan, al is het patienten van ontbijt of koffie voorzien, leidt direct tot zicht op aanvullende opleiding en doorgroeien.
Groet,
Miriam Lavell

Djem

Djem

15-10-2008 om 14:56

Hier hetzelfde

..verhaal. Ook wil wil heel graag iets anders, en werk ook echt onder mijn niveau. Maar ja, het is idd erg duur.
Ik ben nu druk aan het solliciteren/informeren naar het werken/leren traject voor volwassenen. Dan zou ik 1 dag per week naar school kunnen en bijv. 2 dagen werken. Met een beetje geluk betaald de instelling (ziekenhuis) waar je werkt de opleiding (gedeeltelijk). Misschien ook iets voor jou?

Djem

Dropke

Dropke

15-10-2008 om 18:09

Ziekenhuis

Een baan in het ziekenhuis vraagt meestal al wel een opleiding of ervaring. Het grote voordeel is in de ziekenhuizen, verpleeghuizen enz, dat er volop doorgroei mogelijkheden zijn. Ervaring hoeft ook niet te betekenen werkervaring, maar kan ook bv de zorg voor de kinderen en het huishouden zijn. Ook vrijwilligerswerk ed kan je daarbij helpen om de eerste stap te maken naar een andere baan. Verder zijn er in de zorg ook veel bbl-opleidingen. Je werkt en gaat 1 dag in de week naar school. Over het algemeen worden deze opleidingen betaald door de werkgever. Eenmaal binnen de organisatie kun je dan verder groeien. Een opleiding via het NTI of LOI is ook prima te doen. Ik heb het zelf in combinatie gedaan. Eerste jaar die alleen uit theorie bestond bij het NTI en daarna overgestapt naar een BBL-opleiding en werken in een verpleeghuis.

Succes Dropke

Monique

Monique

16-10-2008 om 07:32

Scheidegger-opleiding bij jullie bekend?

Inmiddels heb ik bij Loi en NTI een proefles en info aangevraagd. Zo kwam ik via internet ook op Scheidegger, die geven opeidingen bij je in de buurt. Ik had aangegeven info te willen omdat er ook helemaal geen prijzen op de site staan. Nu werd ik direct teruggebeld dat er iemand aan huis komt volgende week om mijn wensen te bepreken. Ik bedenk me dat die opleiding vast heel duur zal zijn? Iemand bekend ermee? Of toch gewoon via LOI of NTI? Is natuurlijk wel makkelijker op je eigen tempo, maar vraag me af of mij dat gaat lukken, is al zooooo lang geleden dat ik heb geleerd. Bij een academisch ziekenhuis alvast solliciteren is ook wel een optie maar die zitten hier niet in de buurt, mijn jongste zoon moet naar school dus voor 9en kan ik daar nooit zijn, over een paar jaar wel maar nu nog niet. Een baan zou voor mij dus het mooiste zijn een paar avonden, weekend, of van 9 tot??? (hij kan nl wel opgehaald worden uit school dus hoef niet na schooltijd thuis te zijn.)Ik zal dus de eerst jaren wss niet op een poli terecht kunnen maar wel op een receptie van een ziekenhuis omdat die in pleogen werken.

Trudy

Trudy

16-10-2008 om 10:33

Ik ben medisch secretaresse

Hoi Monique,

Goed van je dat je je "carriëre" over een andere boeg wilt gaan gooien! Maar, ik wil je niet ontmoedigen, maar medisch secretaresse worden zal niet meevallen!

Het is hartstikke leuk werk, vind ik zelf, maar er is zo gigantisch veel aanbod van vrouwen die dat ook wel willen (en vaak ook de papieren ervoor hebben), dat het héél moeilijk is om er tussen te komen. Bij ons in het ziekenhuis was pas een vacature op de polikliniek waarop bijna 80(!) reacties zijn gekomen. En dat in een periode waarin personeel over het algemeen héél moeilijk te krijgen is!!!

Wat ik je zou adviseren is contact op te nemen met een ROC bij jou in de buurt. Zij verzorgen opleidingen op MBO niveau en de kosten daarvan liggen een stuk lager dan bij particuliere instituten als de L.O.I. of Scheidegger.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Veel succes!!

Leuk hoor

nou volgens mij ben je al een stuk verder gekomen door het draadje toch ?

Er op af, aan de slag, richting je doel !

bertje1

bertje1

16-10-2008 om 14:48

Leer-werken

ik zou een leer-werk stage zoeken. Betaald en toch leren. Moet er voor diverse functies voor zijn. Is doktersass. niet iets? Volgens mij hebben ze die tekort.
misschien moet je eerst zoeken waar veel werk in is en dan kiezen? Succes en ga er voor!

Monique

Monique

16-10-2008 om 19:19

Wat ik tot nu toe heb gedaan..

Ik heb een opensollicitatie naar 2 ziekenhuizen hier in de buurt gestuurd, heb inmiddels van 1 bericht terug, dat er momenteel geen vacature voor medische secretaresse is, ook geen mogenlijkheid tot iets anders in dat ziekenhuis om werken/leren te gaan doen. Van het andere ziekenhuis heb ik niks gehoord nog. Dus werken/leren zal ook niet zo makkelijk meer zijn denk ik. Ik heb bij LOI, NTI en Scheidegge,respectievelijk oefenlessen en gesprek aangevraagd over de mogelijkheden. Heb de grote zorginstelling hier in de buurt al 4 weken geleden aangeschreven en mijn droom voorgelegd, maar niks meer gehoord. Misschien is het handiger om mijn idee van medische secretaresse even te laten varen en gewoon secretaresse opleiding te doen? Dan kan ik bij andere bedrijven ook solliciteren en misschien later alsnog de richting medisch opgaan??
Ik vind het best moeilijk hoor na 23 jaar niet gesolliciteerd te hebben pff
Wat geeft dat een spanning als je heel graag iets anders wil..

Lys Lionne

Lys Lionne

16-10-2008 om 23:48

Duur!

Mijn ervaring met Scheidegger is dat ze voornamelijk heel erg duur zijn. L.O.I. is dan toch nog wat goedkoper. Nadeel van ROC opleidingen vind ik de lakse houding die de docenten (op sommige scholen) hebben. Dan kun je beter lekker gemotiveerd thuis aan de slag gaan....maar ja, da's heel persoonlijk natuurlijk.
Ik heb een aantal jaar als med.secr. gewerkt op een CCU, vond het er helemaal te gek. Helaas werd ik weg bezuinigt. Nu werk ik alweer 7 jaar bij een grote supermarktketen (distributiecentrum) en zit ik daar inmiddels ook weer op kantoor, maar ik denk nog zeer regelmatig terug aan mijn job in het ziekenhuis. Misschien dat ik ooit de moed vind om weer te switchen, maar in deze economisch onzekere periode ben ik toch wel blij met mijn vaste baan.

Monique

begrijp ik nou goed dat jij al gesolliciteerd hebt op de functie van medisch secretaresse, of in elk geval hebt geschreven dat dat je doel is? Ik vraag me af of dat nou handig is. Je bent die winkel waar je nu werkt sowieso zat, begrijp ik. Medisch secretaresse is nu te hoog gegrepen, dat weet je ook. Ik zou zoeken naar, en inzetten op, een lager gekwalificeerde baan in een ziekenhuis of andere instelling. Echt gericht daarnaar zoeken dus. Ben je eenmaal binnen, dan kan je zien wat voor doorgroeimogelijkheden er nog meer zijn (misschien nog wel andere functies waar je nu nog niet aan denkt). Zijn die doorgroeimogelijkheden er niet, dan heb je in elk geval ervaring opgedaan en kan je makkelijker overstappen naar een instelling waar die mogelijkheden er wel zijn. Maar om nu al meteen op het einddoel te mikken lijkt mij wat al te ambitieus en daarmee moeilijk haalbaar, eerlijk gezegd. Kleine stapjes, zou ik denken.

Groeten,

Temet

Monique

Monique

17-10-2008 om 09:43

Temet

De adviezen die ik hier kreeg varieerde van ziekenhuis aanschrijven en werk/leren stage plekje vinden, er is zelfs iemand geweest (Ik meen Lidwientje) die ook aangenomen is zonder enig vooropleiding in die richting. Ik heb in de open sollicitaties naar de ziekenhuizen ook aangegeven onderaan te willen beginnen als bijv. gastvrouw of iets dergelijks.Uiteraard snap ik ook wel dat ik niet gelijk de functie krijg die ik uiteindelijk graag wil, maar ik ben wel heel gemotiveerd en zeker bereid eerst ander werk te doen in het zh!
Bedankt voor je reactie in ieder geval. Ik ga nu eerst een secretaresse-opleiding doen via LOI of NTI , zo kan ik ook andere bedrijven aanschrijven en wie weet ooit...
Ik laat het hier zeker weten!
Monique

Trudy

Trudy

17-10-2008 om 09:54

Lidwientje walg en monique..

Dat zou best kunnen, dat het overschot aan medisch secretaresses streekgebonden is. Ik moet je wel zeggen, ik kom van origine uit het Westen en nu woon ik in Oost Nederland, en in beide regio's was dit overschot aan de orde. Ben benieuwd waar jij woont?

Wat ik Monique nog wel als tip kan meegeven is de opleiding doktersassistente te overwegen. Bij ons in het ziekenhuis zie je steeds vaker een combi-functie ontstaan van doktersassistente èn medisch secretaresse samen. Je wordt dan op de poliklinieken ingezet en maakt dan zowel de afspraken met de patiënten, typt de correspondentie etc, èn je assisteert "aan de stoel".

Zoals ik eerder schreef Monique, is het ROC toch verreweg de goedkoopste instelling om je om te laten scholen (is een overheidsinstelling terwijl L.O.I. en dergelijke particulier (= duur) zijn).
Via de leerweg Gezondheidszorg kun je de opleiding doktersassistente volgen.

Lijkt dat je niks? Succes in elk geval met nadenken en ik hoop dat het je lukt om iets naar je zin te vinden!

anna

anna

17-10-2008 om 12:51

Roc

Ik heb op mijn 46e de opleiding Medisch Secretaresse gedaan aan het ROC, betaalde geloof ik 250 euro en de boeken heb ik van MP gehaald. Ik vond het een super goede opleiding!! Ik heb ook echt een stok achter de deur nodig om naar school te gaan en het was ook nog eens supergezellig met zn allen in een klas. En heel gemotiveerde mensen, want iedereen doet dat toch naast baan, gezin enz. Ik heb een aantal open sollicitaties gestuurd naar ziekenhuizen in de omgeving en ben binnengekomen op het afsprakenbureau. Vandaar uit ben ik doorgestroomd naar de poli interne! Probeer binnen te komen, maakt niet uit hoe, in het restaurant, aan de telefoon etc. Bij ons op de receptie hebben ze als eis: klantvriendelijk, representatief, goede telefonstem. Daarmee kom je al een heel eind.

Je kan ook alvast vwijwilligerswerk gaan doen in een ziekenhuis, ik heb collega's die op die manier op het afsprakenbureau zijn aangenomen.

Groetjes Anna (die nu op haar 50e weer aan een nieuwe opleiding is begonnen)

Mamasan

Mamasan

17-10-2008 om 13:05

Gbv

Mijn ervaring is dat je met een beetje gezond verstand prima als receptioniste of secretaresse kunt werken. Mijn eerste kantoorbaantje was datatypiste op de salarisadministratie van een ziekenhuis. Na een weekje bleek ik slim genoeg om ook te mogen kopiëren en nam zo nu en dan de telefoon op. Dat was voor mij reden genoeg om op mijn cv te zetten dat ik secretarieel werk had gedaan. Na nog een paar administratieve uitzendbaantjes werd ik door het uitzendbureau ineens 'voorgesteld' bij een bedrijf dat een directiesecretaressse zocht. Was wel even spannend, maar toen ik eenmaal binnen was kwam ik erachter dat bijv. notuleren ook niet meer was dan gewoon opschrijven wat er gezegd werd Uiteindelijk heb ik zes jaar als directiesecretaresse gewerkt met alleen maar mijn vwo-diploma. Ik heb trouwens tussendoor ook nog een half jaar gewerkt als teamsecretaresse, voor o.a. een verzekeringsarts, bij een medische dienst. Met een medisch woordenboek erbij kom je een heel eind als je anamneses en andere medische stukken moet typen.

Inderdaad roc

Ik zou eens gaan praten met een decaan o.i.d. van een ROC, vroeger zou ik gezegd hebben ga eens praten op het CWI, maar daar hoor ik de laatste tijd alleen maar gekke dingen over.

Op het ROC heb je ook meerdere opleidingen voor volwassenen, die je ook kunt combineren met je huidige werk. Je staat echt versteld van wat je allemaal leren kunt (en misschien zit er iets bij waar je nooit opgekomen bent tijdens je dromen over medisch secretaresse, maar die je superleuk vindt!)

Karin

Karin

17-10-2008 om 18:45

Mamasan

Leuk voor jouw dat jij als directie-secretaresse er bent ingerold maar zo werkt het toch echt niet. Jij doet net of dit beroep niets voorstelt!!
En notuleren is gewoon maar opschrijven wat er wordt gezegd. Nu helaas zo is het misschien bij het bedrijf waar jij werkt maar als ik dat zou doen zou ik zo op straat staan. Dat je met een medisch woordenboek ver komt lijkt me ook niet echt de waarheid. Monique ik zal dit advies maar niet serieus nemen als je serieus genomen wilt worden door een werkgever. Volg eerst een goede opleiding en ga dan solliciteren. Dat je wordt aangenomen zonder ervaring en opleiding is niet meer van deze tijd en zeker niet als je 40 bent.

Mamasan

Mamasan

17-10-2008 om 19:27

Karin

Ik wil niemand beledigen, maar ik vind secretaresse-opleidingen inderdaad vaak overbodig. Met typevaardigheid, talenkennis, een beetje gezond verstand en het vermogen om dingen te organiseren kom je een heel eind. Ik ben wel heel benieuwd wat jij verstaat onder notuleren. Ik heb al bij heel wat bedrijven gewerkt en het is wat mij betreft toch echt een kwestie van opschrijven wat gezegd wordt (kernpunten, afspraken, actielijst). Misschien mis ik een heleboel?

Mamasan

Mamasan

17-10-2008 om 19:39

Pfff

Ik hoop toch echt niet dat ik iets verkeerds heb gezegd, maar het zou zomaar kunnen. Wat ik dus eigenlijk bedoelde is dat ik denk dat Monique het beste een kantoorbaan kan zoeken en dan bij (bijv.) het uitzendbureau niet al te hoge eisen stellen. Zo doe je wat werkervaring op, en kom je misschien ergens terecht waar ze een opleiding of cursus voor je willen betalen. Misschien biedt het uitzendbureau ook wel cursussen aan (ik weet dat Randstad wel een dergelijk iets heeft). Volgens mij is de huidige arbeidsmarkt niet ongunstig voor 40-jarige 'starters'.

anna

anna

18-10-2008 om 10:56

Medisch woordenboek?

Hoe wil je dat doen? Als je medische verslagen zit te tyen van een gedicteerd bandje, dan kan dat dus echt niet............dan zouden de brieven nooit af komen! Nee, iig een cursus Medische Terminologie gaan volgen, dat is de basis! En googelen? Ik zie het al voor me. Wat zegt u dokter?? Euh even googelen en dan mag u verder vertellen wat er met deze patiënt is
BTW, volgens mij is voor elke opleiding Medisch Secretarese wel verplicht het aanschaffen van het Coelho Zakwoordenboek der Geneeskunde (35 euro), dat is de beste en de meest bekende in de medische wereld. Maar dan nog, alleen als naslagwerk en niet als vervanger van een opleiding. Tijdens een opleiding Medisch secretaresse krijg je ook Pathologie, Anatomie en Fysiologie, wordt er ook ingegaan op onderwerpen als ethiek en oefen je in het maken van medische verslagen, beoordeeld op aantal aanslagen per minuut (je kan geen uren over het schrijven van een paar brieven doen).

Ineke P.

Ineke P.

18-10-2008 om 12:08

Wat mamasan zegt

Ik ben het grotendeels eens met wat Mamasan zegt. Tuurlijk ben ik slim genoeg om een kantoorbaan te vervullen, kan ik best.En met mij vele anderen. Maar probeer daar in deze tijd een toekomstige werkgever maar eens van te overtuigen zonder diploma of ervaring. Als ze kunnen kiezen gaan ze toch echt voor iemand met de papieren. Ik ben al een poosje op zoek, maar vooralsnog lukt het me niet ergens zomaar in te rollen. En ik heb er wel een beetje moeite mee om een opleiding te gaan volgen, net als Monique.

Mamasan

Mamasan

18-10-2008 om 12:40

Voorbeelden

Ik ken twee vrouwen die de afgelopen maanden opnieuw zijn begonnen met werken. Eentje (36) met alleen mavo en werkervaring in de bedrijfscatering, werkt nu als receptioniste/assistente in een verloskundigenpraktijk. De ander (40), met MEAO en al 15 jaar niet gewerkt, werkt nu als receptioniste bij een makelaarskantoor. Het kan dus echt nog wel.

Monique

Monique

20-10-2008 om 10:38

Spannend! ik heb een stap gezet!

Na weer een weekend, denken, googlen, praten. heb ik vandaag een stap gezet! Ik heb LOI gebeld en een persoonlijk advies gevraagd. Ze gaan dan met je kijken wat je uiteindelijk het liefst wil, en wat je vooropleidingen zijn. Nou is dat bij mij, ooit medisch-secretaresse worden, opleiding alleen lhno, en 23 jaar ervaring als verkoopster..
Ik dacht eerst gewoon eerst een secretaresse opleiding te gaan doen en mij later verder scholen. Volgens hen is dat echter zonde,omdat ik dan zo 2/3 jaar verder ben. Op hun advies start ik nog deze week SPANNEND!!! met de opleiding Medisch-receptioniste/telefoniste.
Dit duurt 12 mnd als je 8u per week studeert. Ik kan dan op een receptie van allerlei bedrijven terecht maar ook in een gezondheidsinstelling, zorgverzekeraar e.
Ik heb er zo,n zin in!
Iedereen hartstikke bedankt voor het meedenken en jullie adviezen!!
groetjes,
Monique

+ Slimme Brunette +

+ Slimme Brunette +

20-10-2008 om 10:49

Prima keus

Bij de opleiding tot medisch secretaresse komen toch ook allerlei standaarddingen aan de orde. Ik ben het eens met mamasan dat je ook zonder zo´n diploma wel aan de slag kunt komen, is op mij ook van toepassing, maar wij hebben VWO en dat is voor een werkgever toch een indicatie van "die is slim en leert het op de werkvloer wel". Een lhno-er heeft dat voordeel niet. Heeft te maken met vooroordelen over IQ en opleiding.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.