Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

wildflower

wildflower

23-04-2013 om 19:44

Wilde bloemen zaaien

Dat lijkt me nou zo leuk, een stukje wilde bloemenveld in mijn tuin. Iemand ervaring met het leegstrooien van zo'n zakje zaad? Is dat in toom te houden? Want als straks de héle tuin wilde bloemenveld is dan word ik minder blij.
Ik heb een paar jaar geleden bloembakken met viooltjes opgehangen bij een klinkerterras, zo leuk! Alleen, ik moet nog steeds overal viooltjes tussen de klinkers vandaan trekken om een beetje terras over te houden. Vandaar mijn vraag, ik ben een beetje huiverig voor al te enthousiast uitbreidende wildigheid.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Yep

hier ik heb een paar jaar geleden op een veldje in mijn tuin met 3 zakjes leeg gegooid met bloemenmix (veldbloemen oid verschillende zakjes waren het).

Toen duurde het even voordat je zag dat het geen onkruid was maar dus weidebloemen. Maar na een paar weken en omdat ik veel te veel zakjes had gebruikt (ja wist ik veel, ik dacht door zulke kleine zaadjes kan onmogelijk dit veldje gevuld worden) had ik een geweldig fantastisch veldje stampesvol met mooie bloemen, maanden lang. Af en toe rukte ik er een paar uit omdat ze waren uitgebloeid of omdat het erg echt te veel waren.

En die zaadjes kan je dus weer drogen en dan heb je nieuwe zaadjes voor volgend jaar. Ik heb van dat ene veldje met een paar klaprozen nu na jaren nog een voorraad van die zaadjes over.

En ik heb dus fijn eergisteren weer een zakje van die zaadjes vermengt met mijn eigen oogst klaprozen en dat weer op een veel kleiner dan omschreven stukje bezaaid, erg leuk hoor.

Sjansje

Sjansje

24-04-2013 om 08:36

In toom houden

Ik heb hier een paar jaar geleden ook zo'n zakje leeggekiept op een saai stukje grond. De kunst is eigenlijk om er daarna niet meer naar om te kijken. Dus niet gaan schoffelen ofzo. Ook uitgebloeide bloemen haalde ik nauwelijks weg. En van de bloemen die ik wel weghaalde bewaarde ik de zaadjes.
Als je ze niet weghaalt, zaaien ze zich namelijk vanzelf weer. Dus we hebben nu al jaren plezier van dat ene zakje zaadjes. Ook op plaatsen waar de bloemen niet thuis horen, maar die trek ik gewoon uit.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

24-04-2013 om 21:34

Waar

koop je dit soort zakjes? De laatste keer dat ik in het tuincentrum was zag ik wel zakjes met zaadjes, maar die moest ik volgens de beschrijving eerst in potjes doet enzo. En dat wil ik niet. Ik heb zo'n lullig randje langs mijn schutting waar ik bloemen wil.

Dendy

wildflower

wildflower

24-04-2013 om 21:38

Uittrekken

waar ze niet moeten groeien vind ik geen punt, er groeit wel meer in de borders wat regelmatig weggewerkt moet worden. Maar als ik jullie zo begrijp dan is dat wilde bloemen gebeuren wel bij te houden, niet dat je daarna nog jaren extra werk hebt met uitroeien (zoals met die #@$%^&*viooltjes). Dan ga ik me er maar eens aan wagen want het resultaat lijkt me echt erg leuk.

Dendy

Tipje: koop een zakje zaad van Papaver Rhoeas "Mother of pearl", ook wel bekend als "Fairy Wings". Grond schoffelen, zaad strooien, heel licht inharken (maar niet dik onder aarde bedekken, een klaproos heeft licht nodig om te kiemen.

Ze zijn werkelijk prachtig, en als ze eenmaal gezaaid zijn komen ze nog jaren terug. Waar je ze niet wil hebben trek je ze uit. Je kan ze dan overigens niet verplanten naar waar je ze wel wilt hebben. Trouwens: als je wil dat ze terugkomen moet je ze wel laten staan totdat ze zichzelf hebben uitgezaaid en dan zijn ze niet op hun aantrekkelijkst, maar dan zijn er vast nog wel een paar in bloei.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.