Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Amanda

Amanda

16-12-2009 om 11:34

Witlofadvies gevraagd

Vroeger thuis vond ik witlof niet lekker. De stronkjes lagen (hoewel uitgelekt) in hun eigen kookvocht en daarover heen ging dan ham en kaas. Maar door de natte boel werd dat allemaal zo'n dunne soep. Ook vond ik de stronkjes zo groot en overheersend bitter.

Vanavond wil ik het dan toch eens proberen zelf te maken. Er liggen mij hier nu vier stronkjes aan te kijken. Aangezien mijn moeder dus niet degene is aan wie ik de bereidingswijze moet vragen ...wie helpt effe met twee practische vragen.

Vraag 1: zal ik de gekookte stronkjes klein snijden? Voor betere vochtafvoer en voor de kinderen misschien fijner te eten. Ik doe er daaarna dan geraspte oude kaas en ham overheen, misschien nog een sausje.

Vraag 2: Waar zit precies het bitterste stukje, dan snij ik dat eruit.

Bedankt!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Kern

De kern (het harde binnenstuk) is het bitterst. Maar nu las ik laatst dat de witlof dusdanig is doorgekweekt dat ie minder bitter is dan vroeger? Over de bereiding, je hebt weinig aan mij. Huisgenoten zijn er niet dol op, welke bereidingswijze ook. Dus misschien doe ik ook wel iets fout.

amk

amk

16-12-2009 om 11:51

Simpel

je snijdt de witlof in ringen voor je het kookt vanaf het puntje naar het kontje. Dan zit er in het midden zo'n hard stukje (geen losse blaadjes meer), dat is het bittere deel.
Die vis je er uit en de rest zet je op. Als het water kookt gas uit en nog 5 minuten laten staan. Dan is het gaar maar geen snot. Afgieten en vervolgens geraspte kaas en ham er door heen. Het is een echte slinkgroente dus dat water onderin is bijna niet te voorkomen.

Andere optie: snij het in heel fijne reepjes,(weer die bittere stukjes verwijderen) maak aardappelpuree met kaas, witlof er door en lekker worstjes er bij serveren.

Als je echt hele struikjes wilt voor de gerolde versie dan snijdt je vanuit het kontje een stukje naar binnen weg. Alsof je de bovenkant van een paprika met pitjes en al tegelijk verwijdert.

Aïda

Aïda

16-12-2009 om 11:52

Wat ik doe

Ik snij eerst de witlof fijn, de stronken zijn bitter dus die haal ik eruit. Dan gooi ik de witlof in kokend water voor een minuutje of 4 a 5. Dan giet ik ze af en laat ze een tijdje goed uitlekken. dan in een ovenschaal beetje kaas en alle ham erbij dat hussel ik door elkaar en dan nog ene laagje kaars er overheen.
Vervolgens zet ik hem voor 20 minuten in de oven.
Zorg dat je de witlof goed laat uitlekken anders krijg je weer veel vocht.
Hier vinden ze het op deze manier beter te eten dan wanneer ik een volledige stronk in zou rollen.

Ik zou zeggen gewoon proberen en alvast eet smakkelijk!

Hugnyt

Hugnyt

16-12-2009 om 11:57

Heel koken

Ik kook de stronken heel, ongeveer 20 min. dan gooi ik ze in een vergiet om uit te lekken en af te koelen. Vervolgens snij ik op een snijplan de stronken doormidden (met hele dikke zelfs in vieren) als je de stronk doormidden hebt gesneden zie je eigelijk vanzelf dat bittere stuk. Dat snij je eruit en rol je de halve stronk in een rolletje ham, dit doe je tot de stronkjes op zijn en in de ovenschaal liggen. Geraspte kaas (of plakjes kaas) en dan 10 min/ kwartoer in de oven op 200 graden.
Succes!
Groetjes Hugnyt

In de lengte halveren

..stomen, ham erom en kaas erop.

Stronkjes halen wij er niet meer uit, die vinden we niet meer bitter.

Heel soms tref je nog een iets bitterder exemplaar maar dat is van de bio-markt of uit een particuliere tuin.

Wat je regulier koopt is gewoon alleen maar zoet te noemen, daarom laten wij die stronken zitten. Maar misschien komt dat door het verschil met de oersmaak die we soms nog proeven.

Na het gratineren zijn alle smaken gemengd en vind ik het altijd uitgesproken zoet en zacht van smaak geworden. heel geschikt juist voor kinderen.

Maarreehh.. ik bedoel niet dat ik vind dat je ze erin moet laten zitten hoor.. meer als info dat wij ze goed te eten vinden. Eerste keer geen risico nemen natuurlijk!

PS Mooi gezegd, dat ze je liggen aan te staren.. krijg er een Gremlins gevoel bij.. een beetje suspense/horror toch wel. Kijk maar uit!

Katrien

Katrien

16-12-2009 om 12:45

Niet koken of stomen

Witlof met ham en kaas is mijn specialiteit (bij wijze van spreken). Ik doe het als volgt:

In de pan een flinke klont boter laten smelten en het witlof in z'n geheel (eventueel het bittere stukje verwijderen) daarin even laten bakken tot ze mooi bruin zien. Goed kruiden met peper en zout. Dan water toevoegen, vuur laag zetten en met een deksel op de pan nog even laten sudderen tot ze gaar zijn.

Intussen maak je een béchamelsaus.

Als het witlof gaar is, uit de pan halen en in een vergiet laten uitlekken.

Als ze uigelekt zijn ieder stronkje in ham rollen. In een ovenschotel schikken en overgieten met de béchamelsaus. Daarover gemalen kaas strooien (meestal doe ik een combinatie van verschillende kazen zoals cheddar, gruyere, emental, parmezaanse kaas, ...).

In de oven (180°-190°) tot alles broebelt en er een mooi goudbruin korstje is.

Smakelijk!

Katrien

Yta Chalne

Yta Chalne

16-12-2009 om 13:28

Witlof triple cheese

Op het moment is witlof hier de populairste groente. Wij eten toch wel 2,5 flinke stronk p.p. Topgerecht: witlof triple cheese. Heel veel witlof snijden en kort koken (met of zonder stronk, ik haal er meestal een klein stukje uit), mengen met een schep kruidenroomkaas en onderin de ovenschaal. Dan een laag dunne plakjes camembert erop. Laag aardappelpuree, en dan bedekken met geraspte kaas. Belachelijk voedzaam, maar superzacht en zeer kindvriendelijk. Hoewel mijn kinderen alles lekker vinden dus misschien niet de meest ideale testpersonen.

Hilde

Hilde

16-12-2009 om 13:47

Mijn kindvriendelijke variant en snel!

Ik snij het witloof in fijne stukjes, het onderste deel (bitter) doe ik weg.
Dan zet ik het op het vuur met een klein beetje water erbij. Het witloof slinkt behoorlijk en verliest zelf ook veel vocht, dus veel water is niet nodig. Je ziet vanzelf wanneer het gaar is, want het uitzicht verandert (wordt wat glazig). Dit duurt niet erg lang, aangezien de groente is fijngesneden.
Intussen maak ik een bechamelsaus, maar ipv alleen maar melk, gebruik ik hierbij ook het kookvocht van het witloof (extra vitamientjes!). Je laat het witloof dus uitlekken boven een kom zodat je het kookvocht kan opvangen.
Door de bechamelsaus roer ik ook kaas (geraspte gruyere vb) en enkele sneetjes ham die ik heb fijngesneden (of blokjes ham).
Daar doe ik dan ook nog het witloof door (dus saus + ham + witloof).
Ik geef er meestal korte pasta bij (penne of spirelli). Je kan de saus lekker door de pasta roeren.

Dit is heel snel klaar (staat op een 20 minuutjes op tafel), maar als je wat meer tijd hebt, kan je ook de pasta in een ovenschotel doen en de saus met ham en witloof erover gieten. Nog wat extra kaas erover en dan onder de grill.

Mijn kinderen vinden dit erg lekker, terwijl ze niet zo houden van witloof in hele stronkjes, maar op deze manier lusten ze het dus wel!

krin

krin

16-12-2009 om 15:07

Niet koken

maar een salade van maken!
Bijvoorbeeld met appel en rozijnen en yoghurtdressing, of met blauwe kaas en peer en walnoten, al is die laatste misschien niet kindvriendelijk.

Ook salade, en nog een recept

Met stukjes hardgekookt ei en stukjes appel, en dan een lik mayonaise erdoor. Lust zelfs mijn man en die houdt níet van witlof

Ook lekker: Russische witlof, het recept kreeg ik ooit van een medeforummer.

Ingrediënten:
5 blaadjes diepvriesbladerdeeg
1 kilo witlof
zakje geraspte kaas
4 hardgekookte eieren (of minder)
zout en peper
Snij de witlof in grove ringen en smoor het even in een wok/koekenpan totdat het iets glazig en geslonken is. Laat het dan goed uitlekken in een vergiet.
Kook de eieren hard en pel ze.
Verwarm de oven voor op 220 graden (zie bladerdeegverpakking). Laat ondertussen het bladerdeeg ontdooien en vet een ovenschaal in met iets olie.
Bekleed de schaal met 4 vellen bladerdeeg (trek ze iets groter) en laat de randen over de schaal naar buiten hangen.
Leg dan de hardgekookte eieren in plakken onderin.
Vervolgens een laag witlof, wat zout, peper en geraspte kaas erover. Dan weer een laag witlof, zout, peper, kaas. Herhaal dit tot de witlof op is. Eindig altijd met kaas.
Dek alles af met het 5de vel bladerdeeg en vouw de overhangende randen deeg eroverheen. Even aansmeren met een beetje melk.
Zet de schaal ZONDER deksel in de voorverwarmde oven en na 20 minuten kun je vreselijk lekker eten.
Variatietip: naast kaas kun je er ook reepjes ham doordoen. Je hoeft er dan eigenlijk helemaal niets meer bij te maken, je schotel is een complete maaltijd.

Minet

Minet

16-12-2009 om 16:21

Russische witlof

Witlof wokken tot het iets geslonken is, een ovenschaal bekleden met bladerdeegplakjes, begin te vullen met dikke plakken hardgekookt ei, dan een laag uitgelekte witlof, peper en zout, geraspte kaas, witlof, peper en zout, geraspte kaas, afdekken met bladerdeeg en 20 min. in de oven............smullen maar!

Minet

Minet

16-12-2009 om 16:24

Mickey!

ZItten we tegelijkertijd hetzelfde recept te tikken! TSSSSSSS

Amanda

Amanda

16-12-2009 om 18:13

Jeetje

wat veel reacties, geweldig zeg! En ook nog lekkere recepten erbij, bedankt allemaal.

Er kwam vanmiddag iets tussen waardoor ik nu een snelle pan rijst heb gemaakt en de witlof bewaar ik dus nog even. Ik wist ook niet dat het zo'n slinkgroente is, ik heb dus helemaal niet genoeg aan vier stronkjes voor vier personen..

Van de week even wat bijhalen, en dan gaan we zaterdag witlof eten. En als het bevalt, probeer ik al jullie recepten uit...mmm met welke zal ik eens beginnen.

Nogmaals dank!

reina

reina

16-12-2009 om 18:27

Nog een tipje

Hewt is nu te laat, maar voor de volgende keer: als je gewoon gekookte witlof maakt is het lekker een klein schepje suiker mee te koken.

Mayte*

Mayte*

16-12-2009 om 19:19

Nog een tipje 2

Als je witlof met ham en kaas maakt en je wilt het drooghouden, laat de gekookte witlof dan niet alleen uitlekken in een vergiet, maar knijp ieder stronkje ook nog even uit. (Ik doe dat per stronkje als de ham eromheen zit, anders is het te warm). Ook strooi ik een dun laagje paneermeel in de ovenschaal, dat neemt ook nog weer wat vocht op. Zo heb je tenminste 'droge' witlof met ham en kaas.

Mayte*

Mayte*

16-12-2009 om 19:23

Oh ja

Ik halveer de stronkjes altijd en snijd het bittere driehoekje aan de onderkant eruit, voordat ik ze kook. Zo heb je ook het probleem getackeld van de te grote stronken en de bittere smaak uit je jeugd.

Klaartje

Klaartje

16-12-2009 om 21:19

Ik doe het zo

Ik kook mijn witlof al een paar uur van te voren, dan kan ie goed uitlekken. In ham rollen en een kaassaus erover. Of gehakt beetje plat maken (soort burgertjes) die bakken en daar de witlof op met kaassaus over.
Wat ik eens hoorde over de bittere kern,witlof koken in appelsap, dat haalt het bittere eruit.

Minet!

Jij was dan ook degene van wie ik het kreeg

Roos Vicee

Roos Vicee

17-12-2009 om 09:06

Ja idd in appelsap

Ja idd de witlof in appelsap koken zorgt ook voor een mildere smaak (doe ik ook altijd bij zuurkool).
Hier hadden de kids het liefste een salade van witlof met heel veel fruit erdoor. Nu ze groter zijn lusten ze ook wel witlof uit de oven e.d.
Ik doe er dan in elk geval appel, mandarijn, banaan, ananas, kiwi en rozijnen door, maar je kunt er natuurlijk alle soorten fruit doordoen. Hier hoefde dan vaak al niet eens meer een dressing oid overheen. Het is zo al heel lekker (je moet alleen wel even goed opletten dat ze de witlofstukjes ook meenemen bij het opeten. Als ze hier de kans kregen was al het fruit verdwenen en lagen de witlofstukjes nog op het bord ).

Vic

Vic

17-12-2009 om 10:22

Hoe ik het doe

De witlofstruikjes, ca. 2 per persoon, 12 minuten koken. Daarna de onderkantjes eraf snijden, in een driehoekje zodat het bittere eruit is. De stronkjes een paar minuten op hun kop laten uitlekken in het vergiet en eventueel even uitknijpen. Daarna wikkel ik ze in een plakje achterham en leg ze in een ovenschaal. Kaassaus erover gieten en een kwartiertje in de oven tot het begint te kleuren.

Femke_

Femke_

17-12-2009 om 11:10

Gestoofd

Dit is mij favoriete (warme) recept:
Witlof in de lengte doorsnijden, eventueel het hart verwijderen. Bij dikkere stronk in vieren. Lage brede pan(hapjespan of zo) insmeren met boter (zoals een cakevorm voor cake). Witlof in de pan leggen, peper zout en citroensap erbij (1/2citroen), klein scheutje water toevoegen en 20 minuutjes laten stoven. Na die tijd het deksel van de pan en wat suiker erover strooien, vuur iets hoger e vocht laten verdampen terwijl de suiker carameliseert (duurt ongeveer 10-15 min). Smullen!
Voor 4 personen heb je ongeveer 8 stronken witlof nodig, bij salade is 4 genoeg
Groet,
Femke

ishtar

ishtar

17-12-2009 om 11:32

Witlofmaaltijdsalade

mjammie! Ooit uit restjes 'geboren'
ongeveer 1 struikje witlof per persoon, wat kippenvlees in kleine stukjes, kaas in blokjes, augurkje, tomaat, komkommer, wat fruit naar keuze (banaan, appel, peer, sinaasappel, mandarijn, alles kan, mik er in wat je lekker lijkt ) Afgekoelde macaroni erdoor en als dressing: mayo verdunnen met wat augurkennat en knoflook erdoorheen.
En gekookt, in reepjes snijden, koken en sausje maken van boter, bloem, melk en wat groentenat(ongeveer half om half) kaas en stukjes ham. Saus erdoorheen roeren. (wordt een soepje )

Roosje Katoen

Roosje Katoen

17-12-2009 om 15:16

Ovenschotel met aardappels en room

Ik maak altijd een ovenschotel. Daarvoor kook ik aardappels in plakjes. Witlof snijd ik in tweeën en het kontje er af. De witlofhelften kook ik ongeveer 5 minuten. Dan een ovenschaal invetten, aardappels onderin leggen, geraspte kaas erover, dan de witlof er op, een flesje kookroom er overheen gieten en dan weer geraspte kaas er overheen. Ongeveer 20-30 minuten in de oven, heerlijk!
Volgens mij is de witlof tegenwoordig niet meer bitter, tenzij het biologisch is. Die van de AH vind ik in elk geval niet bitter smaken.

Ik doe

witlof klein snijden even koken (bittere stuk eruit) blokjes ham en geraspte kaas en gekookte eieren in stukjes erdoor heerlijk.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

17-12-2009 om 21:00

Nog een paar tips

Bittere deel haal je er eenvoudig uit met een appelboor. En niet vergeten: witlof niet alleen in water koken, maar er ook wat melk doorheen doen. Dan wordt ie niet grauw.
Goed laten uitlekken, zo nodig halveren, plakjes ham eromheen. En ik maak dan een flinke pan kaassaus volgens grootmoeders recept: boter smelten, bloem er doorheen tot het een bal is en dan beetje bij beetje het kookvocht van de witlof erdoorheen roeren, en flink veel geraspte kaas.

Nog een súperlekker recept

Je zou er denk ik nooit vanzelf opkomen maar witlof is heerlijk in combinatie met rookworst (van unox bij voorkeur bij ons).
Witlof in stukjes en even koken. Heel goed uitlaten lekken anders wordt het gerecht te nat. Aardappelpuree maken. Bechamelsaus met geraspte kaas erdoor, kaassaus dus eigenlijk. Rookworst in dunne plakjes snijden. In ovenschaal laagje witlof, daarover de plakjes rookworst kaassaus erovergieten, puree erover, geraspte kaas en klontjes boter erover en ong. 20 minuten in de oven. Ook hier geliefd bij iemand die beweert geen witlof te lusten. Echt het proberen waard.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.