Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Witte shirts met opdruk bij welke was?

Opeens heb je een twijfelmoment, zoals ik nu dus....
Ik moet 2 t-shirts in de wasmachine doen. Een is wit met verschillende gekleurde opdrukken erop. De andere is wit met verschillende (felle) gekleurde strepen erop. Zit nu dus te twijfelen: bij de gekleurde was (ivm de gekleurde opdruk) of bij de witte was (t-shirts binnenstebuiten doen) omdat er dus ook veel wit in zit.

Ik gebruik vloeibaar wasmiddel van de Lidl en was kleding op 30/40 graden.

ik doe ze bij wit

omdat anders t wit snel grijsachtig is. Heb je klein programmaatje van 20 minuten op je machine? Ik doe ze vaak apart en dan wat anders erbij wat qua kleur er veel op lijkt

Hangkous

Hangkous

03-06-2020 om 10:24

Percentage wit is leidend voor mij

En t-shirt dat zwarte stippen heeft maar waar ongeveer 75 %van het wit nog te zien is gaat bij de witte was. En t-shirt met strepen was ook wit in zit gaat bij de lichtbonte was mits het geweven strepen zijn. Strepen van zo'n plastic achtig materiaal die echt bovenop het wit liggen die gaan bij de witte was.

Hanne.

Hanne.

03-06-2020 om 10:32

risico op afgeven leidend

Bij mij is het risico op afgeven leidend.

Een opdruk zal niet zo snel afgeven. Een stuk zwarte of rode stof soms wel. Dus het rood-wit gestreepte shirt van kind gaat bij de zwarte was. Liever dat het wit van dát shirt wat roze wordt dan dat de hele witte was roze wordt.

Als het alleen een opdruk (geprint) is gaat het bij de witte was.

Biebel

Biebel

03-06-2020 om 10:40

Doekje

Ik heb geen aandelen, maar als ik meerdere kleuren bij elkaar gooi, doe ik altijd een anti kleuren doorloopdoekje bij. Colourcatcher, als je wil googlen. Action heeft vaak een eigen variant voor veel minder geld.

Met die doekjes durf ik veel meer te mengen, het doekje wordt dan vaal grijs/blauw/rood en de rest van de kleren blijven de orginele kleur. Ik zou in jouw geval dan ook kiezen voor wit (omdat ik het wit helder wit wil houden), bij wit wassen en in de zon drogen.

*dan mompel ik nog iets dat dit wel een heel erg huisvrouwen antwoord is*

Stampertjebloempje

Stampertjebloempje

05-06-2020 om 13:00 Topicstarter

Dank

Voor de reacties. Ik heb de witte shirts nu omgedraaid en bij de witte was gedaan. Dus ben benieuwd. Zo'n doekje is een goede aanrader.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

05-06-2020 om 13:09

Hoe werkt zo’n doekje eigenlijk ?

Zomaar een vraagje.

Niks mis met wasdraadjes op OO. Kleding in goede staat houden, daar kunnen we best tips voor gebruiken

Phryne Fisher

Phryne Fisher

05-06-2020 om 14:13

Echt niet bij de witte was

Mijn witte was doe ik alleen met wit, anders wordt het ongetwijfeld grijs. Dit soort shirts doe ik zoveel mogelijk bij elkaar, eventueel aangevuld met eeuwenoude handdoeken, en een kleurendoekje. Mijn dochter had laatst een mooi shirt met wit/rood/zwart. Ik had dat succesvol al spierwit en felrood gehouden met mijn wasmethode. Een keer bij de donkere was van haar vader (grrr!), en het shirt was zwart/grijs/viesrood. Echt zo jammer.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

05-06-2020 om 14:15

Wilgenkatje

De doekjes vangen losgaande kleurdeeltjes op. Dat werkt echt, want ik heb geen doorgelopen kleding meer gehad sinds ik ze gebruik. Het doekje komt regelmatig gekleurd uit de was, en dan heb je dus je wasgoed gered.

Biebel

Biebel

05-06-2020 om 14:19

Magisch

Echt wilgenkatje, ik heb mezelf deze vraag ook wel eens gesteld. Het lijkt alsof ze de druppels met kleur opvangen, waardoor ze niet op andere kledingstukken terecht komen. Maar of ze dat doen doordat ze statisch zijn, of heel glad of wat dan ook... geen idee

En er zijn ook ‘Witsel’ doekjes. Die geven blauw af, waardoor de was helderder wit wordt, en niet grauw wordt door het vuil dat van de was af komt. (Want dat is wat mij altijd is geleerd; wit wordt grauw van vuil).

Maar eigenlijk wacht ik nu op iemand die er voor door geleerd heeft en mij kan vertellen wat de geheimen van de kleurvanger doekjes zijn()

Hangkous

Hangkous

06-06-2020 om 14:27

Mijn ding

====Een keer bij de donkere was van haar vader (grrr!), en het shirt was zwart/grijs/viesrood. Echt zo jammer.===

Hier heb ik om die reden vanaf het begin van ons huwelijk de was als taak opgeëist. Hoe ziek ik ook ben ik sorteer de was. Man of kind mogen de was wel aanzetten op mijn aanwijzingen.
Man had van huis uit niet echt goed meegekregen hoe je goed sorteert en in onze verkeringstijd heeft hij wel eens iets van mij verknoeid dat na een weekend logeren was blijven liggen.
En wit shirt met zwarte randjes bij hals en boordjes, vanwege die zwartje randjes, mee gewassen met de spijkerbroeken.
Hij bleek ook maar 1 soort wasmiddel te hebben. Poeder voor de witte was een dat is geen succes als je dan donker en licht probeert te combineren in 1 was.
Mijn laatste was-ongeluk ligt gelukkig al jaren achter mij.

Marie

Marie

06-06-2020 om 19:26

Witte was?

Even een vraagje.
Wat verstaan jullie onder "de witte was"?

Alleen maar witte dingen en op welke temperatuur?

Ik heb altijd geleerd dat de "witte was" spullen zijn die je op minimaal 60 graden moet wassen. En dat doe ik nog steeds met witte handdoeken, sokken, washandjes, onderbroeken slopen, beddengoed, etc.

Hetzelfde doe ik trouwens met gekleurde spullen.

Witte overhemden en witte shirts of bijna witte kleren enzo doe ik ook bijelkaar op 40 graden (als het erg vies is bij de witte was).

In elk geval zijn mijn witte handdoeken enzo nog helemaal wit.

Hangkous

Hangkous

06-06-2020 om 20:13

Witte was

Ik heb verschillende witte wassen. Beddengoed op 60 graden. Handdoeken op 60 graden en 1 keer in de maand op 90 graden.
Fijne witte was op 40 graden. Dat zijn shirts, overhemden, sport beha's van dochter. Ik heb ook poeder en vloeibaar witwas middel.

Maar het moge duidelijk zijn dat ik een zeikerd ben met de was, wit of bont.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

06-06-2020 om 22:09

Wit en bont

Ik heb maar twee soorten was.
‘Witte’ was is bij mij alles wat wit is en lichtblauw, lichtroze etc. Hier vallen ook dekbedovertrekken, handdoeken, vaatdoeken, bh’s onder. Ik was dit allemaal bij elkaar op 30 of 40 graden. Met wit wasmiddel.
De rest valt onder bont en doe ik ook bij elkaar. Ik heb nooit wasongelukjes. Maar ook geen ingewikkelde kleding. Dus geen afgevend rood of zwart wat snel vaal wordt.

Wit met streep gaat bij wit. Want dat wit moet friswit blijven.

Stampertjebloempje

Stampertjebloempje

07-06-2020 om 21:05 Topicstarter

Sorteren

Wit is bij mij gewoon alles wat helemaal wit is, witte shirts met opdruk draai ik nu dus voortaan om en bijv. boxershorts met een gekleurde band gaan ook gewoon bij wit even als witte sokken met opdruk.

Beddengoed en witte ondergoed: op 60
Shirts, onderhemden, sokken etc op 40, tenzij het echt vuil is dan op 60.

Donkere was is voor mij: grijs, zwart, donkerblauw, donkergroen

Kleur: de lichtere kleuren

Ik probeer het zoveel mogelijk te sorteren, maar als ik van alles maar een beetje heb en ik moet om een of andere reden echt gaan wassen dan gaat de donkere en kleur was ook nog weleens bij elkaar.

Gekke is dat ik tot nu toe nog nooit last heb gehad van kleuren die in elkaar overlopen *klopt af*. Geen idee waarom eigenlijk... geluk hebben? Of een goede wasmachine? Wel (maar dat is eigen schuld) van die kleding waardan na afloop de opdruk (van zo'n soort plastic achtig iets) aan elkaar blijft plakken...

Aagje Helderder

Aagje Helderder

07-06-2020 om 21:25

‘Wit’ is bij mij

alles wat op 60 gr. gaat: ondergoed, badhanddoeken, handdoeken, keukenwas en een deel van de sokken. Voor alles geldt: welke kleur het ook heeft. En dat heeft vele kleuren hier. Alle kleuren eigenlijk. Een van de kinderen heeft een huisstofmijtallergie en daarvan moet ook het beddengoed op 60 gr. En dat is erg fel gekleurd beddengoed. Dat gaat gewoon bij elkaar en blijft prima.

Dan heb ik 40 gr voor het beddengoed voor de rest van het huishouden en dat heeft ook allerlei kleuren en daar gaan ook de rest van de geleurde sokken bij, gymkleren en zo nog wat dingen.

Overgrote deel van de was is voor 30 gr. en daar sorteer ik wat in licht en donker, als ik genoeg was heb. Anders gaat het toch maar bij elkaar.

Gaat eigenlijk zelden iets verkeerd mee. Ik heb nog nooit van die doekjes gebruikt.

Het enige van het witte spul dat ik zo nu en dan echt apart was zijn de witte judopakken. En dan met een speciaal goedje erbij.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.